Mä en jaksa enää hoitaa tätä lasta =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yks vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yks vaan"

Vieras
Mun pieni muruseni on ollut sairaana koko talven. Nyt viimeiset 10 päivää lähes sairaalakunnossa astman takia. Lääkettä menee ihan tolkuttomasti ja KOKO ajan huoli päällä.
Mä en jaksais enää olla vastuussa tän lapsen hengityksestä ihan joka minuutti.
Mitähän lääkäri meinais, jos pyytäisin et päästäis päiväks pariks sairaalaan, että mä saisin edes hetkeks tämän vastuun siirrettyä ammattilaiselle..

:hug: Kuulostaa hurjalta!

Ainakin koliikkivauva olisi otettu osastolle vähän tuolla perusteella. Kokeile? Saisit yhden illan rauhoittua ja nukkua yön ilman huolta? Tsemppiä!

Kannattaa kysyä, joskus se onnistuu. Kuka tahansa tarvitsee hengähdystauon tuossa tilanteessa. Yritä kuitenkin jaksaa hoitaa lapsesi, karsi muusta, pyydä apua! Hän on ansainnut parhaan turvan kun on vielä sairaanakin.

Mä menisin itse mukaan sinne sairaalaan kun kyse eiioo ihan pikkuvauvasta, mut siellä tän lapsen henki ei olis mun vastuulla...
Tuntuu että mä sekoan tähän kyttäämiseen ja oireisiin. Kohta en tiedä onko oireet todellisia vai kuvittelenko, annanko lääkettä liikaa vai liian vähän jne jne

Oletteko koska viimeksi käyneet lääkärissä? Jos lääkettäkin menee ihan tolkuttomasti voisi sairaalakeikka olla ihan paikallaan. Siellä saadaan lääkehoitokin toteutettua vähän tehokkaammin.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Eilen käytiin viimeksi. Saatiin raseemista adrenaliinia kotihoidon tueksi.
Meillä menee kotonakin spiralla lääkkeet, joten se ei muuttuisi sairaalassakaan. Annetaan lääkettä 1-3 tunnin välein päivällä. Yöt menee onneksi pahemmin, koska silloin pieni nukkuu, eikä liikkuminen siksi ole pahentamassa oireilua.

[QUOTE="vieras";28493455]Eikö isä ole kuvioissa? Voisit itse mennä vaikka silloin tällöin yöksi jonnekin muualle niin saisit vähän hengähtää.[/QUOTE]

On isä kuviossa ja hän hoitaa omalta osaltaan. Hän ei kuitenkaan tunnista hengitysongelmia niin helposti kuin minä joten vastuu jää minulle kuitenkin.
Jos hengitystilanteen päästää pahaksi, niin sitten sitä lääkettä vasta kuluukin.

[QUOTE="yks vaan";28493461]Eilen käytiin viimeksi. Saatiin raseemista adrenaliinia kotihoidon tueksi.
Meillä menee kotonakin spiralla lääkkeet, joten se ei muuttuisi sairaalassakaan. Annetaan lääkettä 1-3 tunnin välein päivällä. Yöt menee onneksi pahemmin, koska silloin pieni nukkuu, eikä liikkuminen siksi ole pahentamassa oireilua.[/QUOTE]

Kirjoitusvirhe väsyneenä.. yöt menee siis paRemmin

Kuulostaa oudolta ettei lapsi saisi liikkua. Sehän heikentää hengityselinten kuntoa vielä enemmän. Meille ainakin on sanottu, että paljon rasittavaa liikuntaa niin keuhkot vahvistuvat. Kysehän ei ollut pikkuvauvasta. Mene sairaalaan, jotta saat huilata ja ohjeita kotihoitoon.

Kirjoitin varmaan huonosti..
Lapsi saa kyllä liikkua, se vain pahentaa oireita niin, että lääkettä kulee päivällä leikkien lomassa tosi paljon.

Kotihoito-ohjeet ovat meillä ihan tarkkaan räätälöidyt. Voin soittaa omalääkärille arkisin milloin haluan ja jutella hänen kanssaan. Ongelmana on nyt vain tämän taudin pitkä kesto ja se etten jaksaisi enää tätä vastuuta.. pitänee soitella kohta sinne päivystykseen..
Nytkin spirasta on tunti ja keuhkot vinkuu =(

[QUOTE="liisi";28493499]Kuulostaa oudolta ettei lapsi saisi liikkua. Sehän heikentää hengityselinten kuntoa vielä enemmän. Meille ainakin on sanottu, että paljon rasittavaa liikuntaa niin keuhkot vahvistuvat. Kysehän ei ollut pikkuvauvasta. Mene sairaalaan, jotta saat huilata ja ohjeita kotihoitoon.[/QUOTE]

Kyllä elimistön toiminta kiihtyy kun liikkuu, joten oireet voi yhtäkkiä hypätä päälle voimakkaina. Itse saatoin nuorena selvitä lähes oireitta, mikäli en harrastanut reipasta liikuntaa kesäpäivinä, mutta pienikin juoksupyrähdys saattoi laukaista allergiaoireet.

Minä sanoisin suoraan, etten jaksa ja tarviin hengähtää. Soita sairaalaan ja kerro tilanteestasi niin uskon että he voivat antaa jotain neuvoja! Ja ystävä/mummo/naapuri tmv. nyt siivoomaan ja ruokaa laittamaan, jotta sinä saat levätä välillä :)

Uskon että rankkaa on, mutta jaksa lapsesi vuoksi. Ei se hälläkään varmasti helppoa ole sairastella.

[QUOTE="Molleri";28493546]Minä sanoisin suoraan, etten jaksa ja tarviin hengähtää. Soita sairaalaan ja kerro tilanteestasi niin uskon että he voivat antaa jotain neuvoja! Ja ystävä/mummo/naapuri tmv. nyt siivoomaan ja ruokaa laittamaan, jotta sinä saat levätä välillä :)

Uskon että rankkaa on, mutta jaksa lapsesi vuoksi. Ei se hälläkään varmasti helppoa ole sairastella.[/QUOTE]

Sehän tässä pahinta onkin, että lapsi kärsii koko ajan =(
Otsikko oli sinänsä virheellinen, että jaksaisin kyllä hoitaa jos joku kantaisi vastuun..

Sinä et voi lapsesi sairaudelle mitään. Voit toki helpottaa hänen oloaan monillakin tavoin. Yksi niistä on että huolehdit itsestäsikin eli ota omaa aikaa silloin tällöin ja näin jaksat hoitaa lasta ja tarjota niitä iloja jkoista lapsi voi nauttia! Onko tukiverkosto kunnossa? Jos ei, otat asian esille lasta hoitavan tahonkanssa. Tarvittaessa neuvolasta ja lastensuojelusta saat kyllä apua. Jos lapsella nyt akuuttivaihe voit käydä päivystyksessä ja sanoa että haluatte osastolle ettet enää pysty lasta yksin hoitamaan. Lastenosastoilla kyllä ihania hoitajia ja varmasti saat levättyä ja lapsi asiantuntevaa hoitoa. On tosi rankkaa kun lapsi sairastaa, mutta pahempia tautejakin on kuin astma! Joten koita kääntää asioita positiivisiksi, auttaa kummasti jaksamaan! Tiedän kokemuksesta! Tsemppiä! :) <3

kysy mahdollisuutta päästä osastolle hoitoon. Minä annoin oman lapseni edellisenä talvena kun en jaksanut enää huolehtia ja valvoa hengitystä ym. Menin itse kotiin nukkumaan mutta säälitti kyllä jättää lapsi sairaalaan. Tiesin, että en olisi pystynyt nukkumaan siellä kuitenkaan, kun laitteet piippaa vähän väliä yms. Voimia ap.