Mä en enää jaksa tätä mykkäkoulua miehen kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vähän väliä jotain mykkäkoulua, mikä tarkoittaa tietysti myös että ei ole läheisyyttä tai minkäänlaista kommunikointia. Korkeintaan pari päivää menee mukavasti, kunnes taas jostain mies vetää herneet nokkaan ja sulkeutuu/vetäytyy. Oon jo niin uupunut tähän, että en edes yritä ottaa kontaktia häneen. Myös minä suljen kuoreni kuin simpukka. Yleensä parin päivän mököttämisen jälkeen minä kuitenkin olen se, joka tekee pieniä sovinnon elkeitä.

Eilen mies suuttui, kun huomautin hänelle, että hän oli tehnyt lattiaan aika tympeän näköisen jäljen. (pudottanut jotain lattialle ja samassa rytäkässä myös seinän puulistasta oli lähtenyt "säleitä") Mies on varsinainen koheltaja, rikkonut suunnilleen puolet irtaimistostamme, joten välillä sanon, että voi ottaa rauhallisemminkin ja olla huolellisempi. No voisin toki olla hiljaakin asiasta, mutta ihmetyttää, että aikuinen mies ei kykene ottamaan kritiikkiä vastaan! Hän ei kykene siihen olipa asia mikä hyvänsä. Ärsyttää, väsyttää :(

Mä ymmärrän, että tuo on sulle raskasta. Vähän kyllä ymmärrän miestäsikin, jos on koheltajan vikaa. Ehkä hän syyllistää itsekin itseään kovasti ja ottaa siksi saamansa kritiikin vastaan noin?

Mitä jos kokeilisit seuraavalla kerralla eri taktiikkaa? Voisit olla sanomatta koheltamisesta, tai kuitata sen vain ohimennen jotenkin. Vaikka irtaimistoa menisi rikki, tai kiinteääkin. Ehkä positiivisten kokemusten voima saisi miehen vähemmän pelkäämään omaa koheltamistaan, ja olemaan siten vähemmän hätäinen ---> ennen pitkää vahingot voisivat jopa vähentyä.

Nyt hän saattaa olla hermostunut kireän ilmapiirinne vuoksi, ja sitten teillä sattuu ja tapahtuu.

joo mä ymmärrän ton todela hyvin. se satuttaa tosi paljon kun toinen mielummin sulkeutuu kuin puhuisi unteiistaan. suosittelisin joko miehelle yksin terapiaa jotta oppii toimimaan rakentavammin ja kommunikointinne sujuisi tai sitte pariterapiaa. koska eihän toi toimi pidemmän päälle

Elämä on liian lyhyt käytettäväksi mykistelyyn, joten nyt ensin sä ja sitten myös mies ottamaan ns. härkää sarvista ja muuttamaan tapoja. Siksi ensin sä, koska itseään on helpoin muuttaa. Yritä myös välttää sanomista noista kolhuista, jos mies ei niille mitään voi. Toivottavasti saatte parisuhteeseen ja arkeen sallivamman ja myönteisemmän ilmapiirin, niin kuten joku aiemmin jo sanoikin, niin voisivat ne kohellukset vähentyä sitten =)

Joo varmasti ois nyt jatkon kannalta paras, että minä pysyisin hiljaa enkä huomioisi jokaista kohellusta, sillä myöhäistä ja turhaahan se on enää jälkikäteen motkottaa. Ongelma koskee kuitenkin myös muita asioita, ei pelkästään sitä minun huomauttelemistani ja siitä johtuvaa miehen sulkeutumista. Mies on muutenkin tosi sisäänpäinkääntynyt, ei ala jutella vaikka kuinka yritän. Välillä riidan yhteyksissä sitten heittää, että minulle ei voi mistään edes puhua. Kun pyydän perustelemaan ja kertomaan että miksi ei, ei sano siihen juuta taikka jaata.

Hänen mielestään puhuminen ei ole aiemminkaan meitä auttanut, joten on todennut paremmaksi olla hiljaa.

Kireä ilmapiiri kotona vaikuttaa ainakin minulla kuitenkin myös esimerkiksi työssäjaksamiseen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Olen henkisesti niin poikki, että olen jopa alkanut harkita eroa. Tätä on kuitenkin jatkunut jo useamman kuukauden. Ei ehkä ajallisesti kuulosta niin pahalta, mutta kun jokaisen kuukauden päivät ja päivien tunnit elää tällaista elämää, se kuluttaa ihan älyttömästi.

Parisuhdeterapia voisi olla yksi ratkaisu.

Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa, monet ei vaan tule sitä tajunneeksi. Mun ex-mies saatto pitää viikonkin mykkäkoulua, mutta mä en antanu periksi. Koko hänen mykkäkoulunsa ajan puhuin normaalisti niistä asioista, mitä muutenkin puhuin ja joka päivä rauhallisesti selitin, että puhumattomuus ei auta, jos hän ei sano mikä vaivaa, mä en tiedä, mikään riita ei ratkea puhumatta ja ongelmat selviää vain puhumalla. Pikkuhiljaa se alko lyhentämään mykkäkoulujaan ja lopetti kokonaankin jossain vaiheessa. Se kyllä vaati multa todella pitkää pinnaa ja rauhallisuutta!

Yhteistyössä