M54.5 Lumbago, Kenellä on ollut tälläistä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
= noidannuoli eli lihaskramppi selän ojentajalihaksissa. liikkeelle heti kun pystyy, sängyssä tuo tila vain pahenee. lihas tarvitsee liikettä, parempaa verenkiertoa ja happea rentoutuakseen. heti pienelle kävelylle ku pystyt, yleensä kehoitetaan liikkeelle jo parin päivän levon jälkeen eikä 2 viikon... rentouta lattialla maaten, jalat sohvalle, nosta välillä jalat mahan päälle ja tee pientä pyörivää liikettä lantioon (käsillä polvista pyörittäen), kevyitä pumppaavia venytyksiä voi tehdä myös.
 
"vieras"
no sitten on kyllä diagnoosi väärä, lumbago on tosiaan vain noidannuoli, ja se kyllä olis jo alkanu helpottaa ja päästänyt sut jalkeille. onko sulla ollut aiemmin tällastä, onko välilevyperäistä? onko kuvattu? jokatapauksessa sun pitäs liikuttaa selkää, vaikka sitten siinä konttausasennossa. ja joo, tiedän näistä selkäjutuista aika paljon.
 
?
itsellä sama diagnoosi 8 vuotta pahoja kipuja selässä risti selästä alaspäin pyysin 8 vuotta sitten röntgenin jälkeen pyytänyt lisä tutkimuksia mutta vasta kuukausi sitten pääsin magneetti kuvauksiin itse epäillyt jo alusta asti että välilevyissä on jotain häikkää koska oikeassa jalasta lähtee välillä tunto varpaista ja kantapäästä ja kummassakin reisissä hermosärkyjä tuntuu kun ois luut poikki röntgenissä näkyi jo ekalla kerralla synnynnäinen rakenteellinen vika ja yksi nikama toiselta puolelta matalampi ja siinä epäilty kuluma viimiset 8 vuotta on ollu yhtä helvettiä lääkärit vaan vähättelee vaivaa ja sanoo et syö buranaa et kyl se siitä on ollu niin paljo unettomia öitä etta on tullu paniikki häiriö lähi muisti menny vasta vähän aikaa sitten on annettu oikeita kipu lääkkeitä mitkä auttaa ja siihen oon nähny aivan helvetisti vaivaa mutta mielen terveys on jo ihan hajalla oon kironnu niitä ketkä käy lekurissa pummaamassa lääkkeitä että saa pään sekaisin ni lääkärit määrää aina vaan huonommin lääkkeitä ja ne ketkä niitä oikeasti tarvitsee jää yleensä niitä ilman tää miten mua on kohdeltu on ihan uskomatonta en käytä itse juon alkoholiakin ihan minimaallisesti unen puute on imeny musta kaikki mehut onneksi vihdoin ja viimein ei tarvitse kärsiä juurikaan kivuista ja saan nukuttua joskus jopa 7 tuntia ja selkääni tutkitaan nyt enemmän mutta pelkään että joudun puukon alle
 
"vierailija"
Tuttu juttu, mutta itselläni ei koskaan tuo vaiva ole lepäämällä parempaan suuntaan mennyt, päin vastoin liikkumalla, vähä kerrallaan alkaa selkä tokeentumaan. Ylös hophop
 
Mikko6666
itsellä sama diagnoosi 8 vuotta pahoja kipuja selässä risti selästä alaspäin pyysin 8 vuotta sitten röntgenin jälkeen pyytänyt lisä tutkimuksia mutta vasta kuukausi sitten pääsin magneetti kuvauksiin itse epäillyt jo alusta asti että välilevyissä on jotain häikkää koska oikeassa jalasta lähtee välillä tunto varpaista ja kantapäästä ja kummassakin reisissä hermosärkyjä tuntuu kun ois luut poikki röntgenissä näkyi jo ekalla kerralla synnynnäinen rakenteellinen vika ja yksi nikama toiselta puolelta matalampi ja siinä epäilty kuluma viimiset 8 vuotta on ollu yhtä helvettiä lääkärit vaan vähättelee vaivaa ja sanoo et syö buranaa et kyl se siitä on ollu niin paljo unettomia öitä etta on tullu paniikki häiriö lähi muisti menny vasta vähän aikaa sitten on annettu oikeita kipu lääkkeitä mitkä auttaa ja siihen oon nähny aivan helvetisti vaivaa mutta mielen terveys on jo ihan hajalla oon kironnu niitä ketkä käy lekurissa pummaamassa lääkkeitä että saa pään sekaisin ni lääkärit määrää aina vaan huonommin lääkkeitä ja ne ketkä niitä oikeasti tarvitsee jää yleensä niitä ilman tää miten mua on kohdeltu on ihan uskomatonta en käytä itse juon alkoholiakin ihan minimaallisesti unen puute on imeny musta kaikki mehut onneksi vihdoin ja viimein ei tarvitse kärsiä juurikaan kivuista ja saan nukuttua joskus jopa 7 tuntia ja selkääni tutkitaan nyt enemmän mutta pelkään että joudun puukon alle
Ite ooon kärsiny skolioosista n. 15v. oon 34v. lekurit ei vielä puukota koska kaltevuus ei ole tarpeeksi suuri, kävin eilen lekuris koska en toissa päivänä pystynyt kävelemään, jalat ei kantaneet. tässä teille: Ekaa kertaa sain kuulla että välilevynpullistuma joka kestää mahd. puol vuotta. anto 3 pv. saikkuu.
 
Mikko6666
Ite ooon kärsiny skolioosista n. 15v. oon 34v. lekurit ei vielä puukota koska kaltevuus ei ole tarpeeksi suuri, kävin eilen lekuris koska en toissa päivänä pystynyt kävelemään, jalat ei kantaneet. tässä teille: Ekaa kertaa sain kuulla että välilevynpullistuma joka kestää mahd. puol vuotta. anto 3 pv. saikkuu."NOIDAN NUOLI=LUMBAGO, Lääkärin sanoin Välilevynpullistuma, mitä täs sit uskois.???
 
puoliselätön
[QUOTE="alkup";22816826]Katsoin tänään peilistä ja huomasin että selkä on ihan "S" muotoinen. Onko tämä ihan normaalia!?[/QUOTE]

Niin siis sivulta katsoen, vai takaa? Jos takaa, niin sulla on joko hitonmoinen kramppi tai skolioosi, jota et ole aiemmin huomannu.

Ite kerran tk-lääkärille menin selkä niin krampissa, että täti totesi, että liian suora ristiselkä. Hölmistyin niin kun notkoselkähän minulla on, että mitä tuo puhuu, kun se sanoi sen jotenkin niin ilkeästikin. En osannu edes protestoida. Kotona kattelin selkää ja totesin, että niinpä tuo on kuin lauta, kyllä kait kun kerran krampissa oli...

Kovia kohtaloita teillä kyllä selkänne kanssa, hyvät ihmiset!
Ja ap, lääkärille soita uudelleen. Ei toi nyt kuulosta ihan hyvältä.
 
Juhonpoika
Sekä vanhemmat että tk-lääkärit pompottivat minua noin 15-vuotiaasta asti: "Ei tuon ikäisellä mikään selkä ole kipeä, laiska paska, pellolle siitä!" "Noidannnuoli. Särkylääkettä ja sairaslomaa, kyllä se siitä."
Olin vasta 27v, kun tuli vastaan ensimmäinen lääkäri (työterveyslääkäri), joka SUOSTUI OTTAMAAN EDES RÖNTGENKUVAN. Silloin hän nielaisi pari kertaa... Kolme peräkkäistä nikamaa ristiselästä olivat epämuodostuneita ja kuluneita... Morbus Scheuermann lumbalis oli lopullinen diagnoosi. Se oli joko synnynnäinen vika (geeneissä) tai sitten aiheutui kasvuiän liikarasituksesta. Todennäköisesti kummastakin yhdessä eli vanhemmat ja lääkärit yhdessä tieten tahtoen pahensivat vaivaa. Lääkärit eivät kuitenkaan voi tehdä asialle mitään. Korjaustapaa ei ole.

Mutta:
Kun siihen sai selvyyden ja tutki, miten se mihinkin reagoi, on sen kanssa oppinut elämään ja pitämään oireet aisoissa: Selkälihakset kunnossa, asennot oikein, venyttelyä, kevyttä lantioliikuntaa jne.

Fakta on, että lääkärit eivät välitä selkävaivoista. Niitä ei pätkääkään kiinnosta lähteä tutkimaan niitä, vaikka välilevy olisi kokonaan murskana, vaikka koko lantion asento olisi vino, vaikka ihminen ryömisi kotona sängyn ja vessan väliä. "Tutkimukset ja hoidot ovat kalliita." Niin lääkärit kuvittelevat, koska eivät ymmärrä, miten pienillä korjauksilla voidaan tehdä paljon.
 
M 50
Selkä on tosi ongelma.itsellä vuoden välein lumbago vaikka treenaan kolmesti viikossa salilla selkä ja vatsalihaksia, jotta ne tukisivat selkärankaa. Viimeksi tänään lekurilta, joka pisti pari piikkiä, kipulääkettä ja relaksanttia. Olo helpottaa pikkuhiljaa.
 
Lumbago
Moi 3.1.2011 klo 12:24 kirjoittaja ! Jos satut lukeen tään.
Moi kaikille toisille jotka kerrotte näistä vaivoista.

Huomasin vanhan jutun noidannuolesta eli issia myös tai ei.
Minulla tuo lumbalgia on vaivannut n. 40 vuotta ja olen vain sinnitellyt ja joskus kävellyt seiniä pitkin jne. Pahin on, et wc pönttö on liian alhaalla ja on vaikea istua siihen ja nousta.

Juurikaan en ole potenut tai välittänyt vaivasta kun sitä on jatkunut jo aikuisiän saavuttamisen jälkeen. Olen kantanut ja nostellut paljon ihan reilusti kaikkea työssä ja iltaisin usein lepuutan selkää.

Lepuuttaminen mulla on ollut siten et menee lauteille selälleen jalat koukussa ja yrittää saada selkärangan lauteisiin kiinni.
Ensin tuntuu vihlovan kovinkin mutta hitaasti hyvä tulee. Vähitelle tulee mukava olo ja kivut katoaa joksikin aikaa. Kun kärsivällisesti toistaa tään vaikka päivittäin kun on mahdollista niin on kivempi taas kävellä. Kävely ei aina tunnu kivalta kun selkää alkaa pakottamaan ja on päästävä istumaan.

Isuu hetken ja taas mennää 10 minuuttia ja sit istumaan. Istuessa voi taivuttaa päätä niin paljon haarojen välistä lattiaan kuin vain pääsee. Kipu livittyy kun jatkaa ns. venyttelyä useaan kertaan. Jos maha on alkanut kasvaa niin tätä temppua on vaikea tehdä.

Dolan rentouttaa lihaksia.
Hyvin harvoin itse otan dolania. Esim. kerran 5 tai 10 vuodessa aikan otan tapletteja mutta sitä käyttäessä ei saa ajaa autoa.
Dolanilla pääsee nopeimmin kuntoon joksikin viikoksi mut ei koskaan kuntoon saakka.

Selkärangan niksauttajat ei tähän hommaan pysty antamaan apua.
Mikään lihavuus mulla ei ole kyseessä ollut mutta ehkä se pitää paikkansa, et pyykkilauta mahaa olisi eduksi jo nuoresta iästä alkaen. Koska silloin lihakset tukevat selän ja lonkan yhymäkohtaa.

On muistettava, että mun kertomus on mun oma kokemus ja kellä toisella on noidannuoli, lumbalgia, niin olotila voi olla helpompi tai huonompi.

Koskaan ei saa luovuttaa. Jos luovutat niin peli on menetetty. Pysyt kunnossa kun teet sen minkä kivuiltasi voit. Särkylääkkeet helpottavat mutta voivat turruttaa olotilaa ja olotilan helpottaessa tuntee voimansa kasvaneet ja tempaisee niin pahimmassa tapauksessa se aiheuttaa uusia pysyviä vaivoja. Esim. hammaslääkäri puuduttaa hampaan seutua niin saatat tuntemattasi purra poskea tai kieltä pahastikin. Myös rärkylääkkeet voi tehdä samoin.

Terveisiä Parkanosta
 
vierailija
No nämähän onkin asiantuntijoita, eli kun katsoit peiliin selkärankasi vääntyy, koska käännät vartaloa, eli meneppä sinne lääkäriin niin hän katsoo kun selkä on suorana ja kohta sanot kun ne ei näe sitä mitä sinä näet kääntyneenä niin mollaat lääkärit ettei ne mitään kantaa ota.. jos kipuja menet vaan sinne lääkäriin niin kauan et alkavat tutkia sinua, tä paikka ei ole oikea tapa hoitaa terveyttä ja puida sairauksia.
 
vierailija
= noidannuoli eli lihaskramppi selän ojentajalihaksissa. liikkeelle heti kun pystyy, sängyssä tuo tila vain pahenee. lihas tarvitsee liikettä, parempaa verenkiertoa ja happea rentoutuakseen. heti pienelle kävelylle ku pystyt, yleensä kehoitetaan liikkeelle jo parin päivän levon jälkeen eikä 2 viikon... rentouta lattialla maaten, jalat sohvalle, nosta välillä jalat mahan päälle ja tee pientä pyörivää liikettä lantioon (käsillä polvista pyörittäen), kevyitä pumppaavia venytyksiä voi tehdä myös.
 

Yhteistyössä