Lymfooma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelokas"

Vieras
Olen 21v nainen. Pelkään kuollakseni sairastavani imusolmukesyöpää. Kaikki alkoi parisen vuotta sitten kun huomasin kaulallani kaksi herneen kokoista imusolmuketta. Ravasin monessa eri lääkärissä, jotka tunnustelivat kaulaa ja totesivat kaiken olevan kuin pitää. Kaula viimein ultrattiin ja kaikki mitä löydettiin eli normaalikokoisia ja näköisiä imusolmukkeita. En saanut patteja mielestäni, ja oireitakin oli, hikoilu jne. Tosim oletan niiden johtuneen raskaudesta, sillä enään hikoilua ei esiinny. Säikähdin myös, koska tajusin leukosyytti arvoni olleen koholla pian 2v. Kunnes viime viikolla selvisikin niiden olleen koholla jo 10v. Aina ovat kuitenkin olleet tasaisesti vähän viitearvojen yläpuolella, ei paljon siis. Nyt uusi 'oire' on kutina. Koko ajan, joka paikassa. Tosin en tiedä, voiko tämä ahdistus, tai uusi lääke ahdistukseen saada sen aikaan, tai ihan vain tämä talvi ja pakkaset. Kuumeilua, laihtumista tms ei ole esiintynyt. Mielipiteitä, pelkäänhän turhaa? :(

Jos jotain sairastat niin luulosairautta. Jos lääkärit ovat sinut jo moneen kertaan tutkineet niin usko niitä.
Pakkanen aiheuttaa kutinaa jos on vähääkään taipuvainen kuivaanihoon

Tupakoin kyllä, tosin en vielä 10v sitten...

Kait tässä tosiaan muitakin oireita tai jotain olisi, jos syöpä olisi kyseessä.
Yleensä ei hirveän kuiva iho, mutta eihän se mikään sääntö kuitenkaan ole.

Kait tässä olisi huono kuntoinen jos 10vuotta jokin syöpä päällä olisi jyllännyt.

Uskotaan siihen.

Sitä olen itsekkin miettinyt ja suuresti ihmetellyt. Kait se tosiaan joku mieli on, joka ne tepposet on nyt tehnyt, taas.
Mieli on jännä, kun itselleen saa 'halutessaan' kuviteltua kaikki mahdolliset oireet, eihän tämä mukavaa ole.
Mutta ehkä alan nyt saada itseni vakuuttuneeksi siitä, että jos leukosyytit ovat n. 10vuotta koholla olleet, lievästi ja tasaisesti, ei se voi olla merkki syövästä, tässä en varmaan muuten kirjoittelisi.

Mieli sanoo toista kuin testitulokset ym. Sinulla ei ole lymfoomaa. Lievät leukosyyttiarvojen nousut ovat normaaleja, jos on pieniä tulehduksia tms. esim. Flunssa. Toisilla leukkarit on aina koholla vähän. Lymfoomassa ne ovat tuhansia jopa kymmeniä tuhansia.

Mutta. syöt lääkettä ahdistukseen. Ethän syö bentsoja ? Masennuslääke ja ihan terapia olisi näin psyk. sh:na mielestäni tarpeen. Sinun oman mielenterveyden tähden. Ei varmasti ole helppoa, kun pelkää sairastavansa syöpää. Kutina on varmasti psyykkistä ellei sinulla ole atooppinen iho, joka kuivuu.
Avun hakeminen ei ole häpeä. Saat elämääsi takaisin ilon, kun ei tarvitse pelätä koko ajan. :)

Hei.

Syön Cymbalta lääkettä. Nyt viides päivä menossa, ja epäilen että tämä lisääntynyt 'ahdistus' voi johtua siitäkin.
Toivottavasti haittavaikutukset helpottavat pian, ja huomaisin onko lääkkeestä apua.

Mielestäni cymbalta on hyvä lääke oireisiisi. En toki ole lääkäri !! Vie sen 2-4 viikkoa suunnilleen, ennenkuin tehoaa. Olo voi väliaikaisesti jopa huonontua, kunnes vointi paranee. Jos lääke ei kuukauden kuluessa helpota pelkoasi,ota yhteyttä lääkäriisi ja mietitte muita vaihtoehtoisia lääkkeitä.
Tuota kutinaasi jäin miettimään. Voisitko kysyä lääkäriltäsi, voisiko hän määrätä asat,alat, afos verikokeet. Joskushan nämä lääkkeet vaikuttavat maksaan ja se voi ilmetä kutinana. Vai oletko lukenut sivuvaikutuksia ja kutina on ilmennyt sitten. Tyhmästi rakennettu lause, enkä tarkoita vähätellä oireitasi ! Jos maksa-arvot olisivat koholla, lääkärin pitäisi miettiä uusi ja sopivampi lääke sinulle. Työssäni olen nähnyt näitä bentsoihin koukussa olevia ihmisiä ja sen vuoksi kysyin siitä. Hienoa,että et ole niitä tarvinnut :)
Olisiko sinun mahdollisuuksia päästä psyk. sh:n, tai ihan lääkärin kanssa juttelemaan asioista. Se usein auttaa, jopa enemmän kuin lääkkeet, mutta tarvitset toki masennuslääkehoitoakin.
Haluan kuitenkin tsempata sinua. Olet jo hakenut apua ja jos haluat keskustelua, varmasti sekin onnistuu. Vaatimalla !!! jos ei muuten. Tarvitset nyt vaan apua " mielen" lukkoihin, joita tämä hypokondria eli luulot sairaudesta ovat.
Varmasti aurinko paistaa vielä ja ilman pelkoja :)

Sh,
kutinaa ei mainita haittavaikutuksissa, lähinnä kun joku paikka kutisee, ajattelen syöpää ja kutisee enemmän. Kämmenet ovat aivan kuivat, johtunee uudesta työstä jossa käsittelen pesuaineita jnejne. En usko maksa arvoissa olevan häikkää.

Lääkäri oli tosiaan perjantaina, ja lääkäri laittoi lähetteen vielä selkäydinnäytteeseenkin, painotti, että haluaa vain helpottaa minun oloani, jotta saan mielenrauhan, ja vannotti etten säikähdä sitä enempää, mutta niin taisi kuitenkin käydä.

Keskustelemaan olen menossa, mutta aivaa en vielä osaa sanoa, toivottavasti kuitenkin pian.

Kiitos sinulle tukevista sanoista! :)

Ja tuohon tupakointiin vielä. Vaikka se on vaarallista, minun neuvo on, että odota vointisi paranemista ja sitten yritä tupakasta eroon. Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla ! ja minä en polta, jos joku kuvittelee,että sen vuoksi en pidä asiaa tärkeänä. Onnistunut lopputulos eli tupakoinnin lopettaminen onnistuu, kun psyykkinen vointisi on parempi !

Hienoa, jos sanani helpottavat oloasi <3 Tuo selkäydinnäyte tuskin olisi ollut tarpeen, mutta yritä uskoa, kun saat tuloksen,että kaikki on kunnossa :)
Tosi hienoa,että saat keskusteluapua. saat sanoa ammatti- ihmiselle kaiken, mikä painaa. Ei tarvitse pelätä, mitä toinen ajattelee jne.
On niin paljon ihmisiä, joilla on pelkoja erilaisista asioista. Se on veteen piirretty viiva, mikä on normaalia ja mikä ei. Sinua itseäsi ahdistaa pelko syövästä ja jonkin sortin pikkuammattilaisena sanon,että kun olet hakenut apua, se on jo puoli voittoa !
Vaai tosiaan kovasti tuota keskustelu apua. Niitä lääkereseptejä niin helposti työnnetään käteen ja se on tottakai tarpeellista, mutta kannaltasi olisi ehdottomasti löytää syyt, miksi pelkäät, vaikka syytä pelkoon ei ole. Joku pelkohan siellä taustalla on ja ihmisen mielen suojelumekanismit ovat sellaisia, että johonkin pelko on kohdistettava,eli pitää olla konkreettinen syy pelätä jotain ja ahdistus kanavoituu näin ulos. Mikä se todellinen syy on taustalla ? Minä uskon,että se selviää ja saat avun :)

niin kahdessa TAI kymmenessä vuodessa (jos veriarvot pielessä olleet jo niin kauan)
niin olisi VARMASTI KYLLÄ jotain muutakin tullut ilmi, siinä et tosiaan kirjoittelis......
Kutina nyt voi olla ihan stressi peräistä...

Olen hyvien neuvojen tarpeessa. Olen 19v. Nivusessani on 3 pattia jotka ultrattiin ja todettiin vaarattomiksi. Verikokeet ok. Menen vielä tk-lääkärille. Isällä ollut lymfooma nuorena. Lääkärit sanoneet ettei ole perinnöllistä. Silti olen kauhuissani. Olen lapsesta asti ollut flunssaherkkä ja allergiat vaivaa. Poskiontelotulehdus vaivaa ja nuha on kroonistunut. Nytkin kun patit tulivat alkoi allergiaoireet samalla. Isoin patti(2,5cm) on pienentynyt hiukan. Olen huono ollut aina syömään(lapsena ruoka-aineallergiat) ja hikoilen päivisin helposti kun touhuan. En yöllä. Nyt arjesta ei tule mitään sillä pelkään syöpää. Olen ärtynyt ja syön huonosti. Voiko olla syöpää?

Jatkan vielä edelliseen. Tänään isoin pattini nivusessa on pienentynyt tosi paljon ja kutistunut. Se helpottaa mieltäni sillä ultralääkäri sanoi että syöpäpatti vain kasvaa. Ei pienene välillä. Jokohan uskallan hengähtää...

[QUOTE="Pelokas";29882521]Olen hyvien neuvojen tarpeessa. Olen 19v. Nivusessani on 3 pattia jotka ultrattiin ja todettiin vaarattomiksi. Verikokeet ok. Menen vielä tk-lääkärille. Isällä ollut lymfooma nuorena. Lääkärit sanoneet ettei ole perinnöllistä. Silti olen kauhuissani. Olen lapsesta asti ollut flunssaherkkä ja allergiat vaivaa. Poskiontelotulehdus vaivaa ja nuha on kroonistunut. Nytkin kun patit tulivat alkoi allergiaoireet samalla. Isoin patti(2,5cm) on pienentynyt hiukan. Olen huono ollut aina syömään(lapsena ruoka-aineallergiat) ja hikoilen päivisin helposti kun touhuan. En yöllä. Nyt arjesta ei tule mitään sillä pelkään syöpää. Olen ärtynyt ja syön huonosti. Voiko olla syöpää?[/QUOTE]

Jos sut on ultrattu ja otettu verikokeet, niin sulla ei ole syöpää!