3 vuotta sitten, jolloin lapseni olivat vähän alle 3 ja vähän alle 1, lasten isä alkoi etsiä omaa asuntoa, koska olin saanut tarpeekseni. Aika oli hermoja raastavaa, koska asuntoa ei meinannut löytyä.
Meillä huudettiin paljon ja koska pinnani oli kireällä huusin myös lapsille , yleensä ilman hyvää syytä (fyysisesti en lapsia koskaan satuttanut). Vähitellen aloin huomaamaan miten lasten kasvoille tuli pelokas ilme joka kerta kun he kuulivat jonkun korottavan ääntää. Tilanne helpottui kun lasten isä pääsi muuttamaan ja meistä tuli onnellinen pikku perhe. Podin todella huonoa omaatuntoa, koska minä lasten vanhempana olin aiheuttanut lapsille aivan turhan pelon. Nyt jälkeenpäin ymmärrän toki, että se liittyi elämäntilaanteeseen ja oli vain ohi menevää. lapsiltani meni kuitenkin noin vuosi ennen ku he tottuivat siihen, että aikuinen korottaa ääntä eikä sitä tarvitse pelätä. Meidän perheessä kaikki tunteet ovat sallittuja, myös kiukku ja huuto, kun syytä on. Anteeksi pyydetään myöhemmin ja lapset ymmärtävät miksi suutuin ja myös lapset saavat suuttua. Voin vain kuvitella, miten hermoheikkoja lapseni olisivat jos huutoa ja pelkotiloja olisi elämässämme jatkunut pitempään kuin 3kk, johon toipumiseen jo meni pitkään.
Omasta kokemuksesta ja voin nyt sanoa jälkiviisaana, että lasten ei tulisi koskaan joutua pelkäämään vanhempiaan. Vaikka kuinka turhaan kiukuttelisivat. Suuttua saa jos on hyvä saa ja tunteet näyttää, mutta lyhytpinnaisuuden takia ei lasten itkusta tule huutaa. N
Terveisin: kahden tasapainoisen lapsen äiti