Lyhyt sikainflu lapsella tamiflun turvin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelijä-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelijä-äiti

Vieras
Meille lääkäri väitti eilen, että pojalla sikatauti. Kuumetta 2 pvää n. 40, kalman kalpea ja erittäin kuumeiset silmät, valittaa ajoittain päätä, vatsaa ja polvia. Yskii, muttei valtavasti. Mitään normiflunssan räkää ei ole ollenkaan. Lasten korva- nenä-kurkku spesialisti katsoi keuhkot, korvat ja nielun siisteiksi ja sanoi, että jos tällä hetkellä nousee korkea kuume ja on ehkä yksittäisiä muita oireita on sikinflu varmasti. Testejä ei tehdä piste. Tamiflu vaan kehiin. Pojan sairastelua oli silloin kestänyt vajaa vuorokausi. Illalla sai ekan tamiflun ja kuumetta laskevat lääkkeet. Ja kas aamulla mittari näytti 37.8 ja poika pirteä, vaikka naama ja silmät edelleen ihan kamalan kipeen näköiset. Nyt kuume nousee hitaasti, kipuja ei munkäänlaisia. Mutta kysymys kuuluu:

Onko jonkun palstalaisen tamiflun nopeasti saanut lapsi sairastanut todistetusti sikainflun nopeasti ja melko kivuttomasti pois? Koska jos tämä on nyt tässä muutaan päivän kuumeilulla ja sairastelulla, on tämä kyllä kokonaisuudessaan ollut tämän vuoden helpoin tauti, vaikka alku oli erittäin raju.

Meillä tytöt 4v ja 1v7kk saivat molemmat tamiflut ja vointi jo seuraavana päivänä huomattavasti parempi ja sitä seuraavana jo melkein terveet. 4v sika testattiin pikatestillä. Mun mies sai kans tamiflut ja sillä kans vointi koheni heti. Mä en saanut mitään ja mulla on edelleen samanlainen olo, ku silloinku alkoi.

Meidän 14v tytöllä 39C kuume nousi pe-la yönä klo 2. Eka tamiflu-tabletti la klo 13:30. Otti myös 200mg buranan kovan päänsäryn takia klo 17. Klo 19 kuume poissa eikä noussut enää, eikä ottanut sen jälkeen muita särkylääkkeitä. Jäljelle jäi vain kohtuullinen kurkkukipu, köhä ja tukkoisuus. Toki, ei testattu.

Toisella lapsella kesti 3 päivää (toki yskä on vielä, mutta ei muuta) ja toisella kuumetta 6 päivää ja muutenkin huono vointinen, molemmilla tamiflut ja varmistettu testeillä

Meillä 6-vuotiaalla ilman Tamiflutakin hoitui nopeasti positiiviseksi testattu SI. Ensimmäisenä päivänä kuume päälle 38, kova yskä, kurkkukipu. Toisena päivänä yskää, väsymystä ja kuume 40. Kolmantena päivänä enää pientä lämpöä.

Yhteistyössä