Lyhyt IVF-hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kipinä

Vieras
Hei!

Onko täällä sellaisia, joilla käytetään ns. lyhyttä ivf-hoitoa? Me saimme valita, kumpaa käytettäisiin, ja kärsimättöminä valitsimme lyhyen. Kävimme tänään klinikalla ensimmäistä kertaa keskustelemassa, ja kuulimme että lyhyt hoito aloitetaan kp2, mikä juuri nyt oli. Pääsemme siis saman tien hoitoon!
Lyhyessä hoidossa ei "sumutella", vaan oma hormonitoiminta lannistetaan parilla piikillä samalla kun piikitellään muutenkin. Onko kokemuksia? Tulokset ovat kuulemma samaa luokkaa kummassakin, mutta silti tällä klinikalla yleensä tehdään nuorille pitkällä hoidolla, vanhemmille (yli 40v) lyhyellä. Olen alle 30, mutta halusimme tosiaan heti tositoimiin ja valitsimme lyhyen. Olis kiva kuulla kokemuksia! :)

Meillä oli lyhyt kaava, koska mulla on pco. Alotin gonal-f 150IU kp 2 ja jossain vaiheessa kuvaan tuli jarruksi cetrotide (vaimikäsenytolikaan) ja irrotuksena pregnyl 5000IU. Munarakkuloita 30, 14 hyvää munasolua, 12 hedelmöittyi, 7 hyvää alkiota. Yksi siirrettiin, muttei kiinnittynyt. Nyt pas-hoidot menossa ja jos sulauksesta selviävät, 2 siirretään.

Kiitos vastauksestasi. Meillä on isompi annos Gonalia, laitetaan ensin 2x225, sitten loput 150IU. Vähän pelkään ylistimulaatiota, pitää toivoa ettei tule. :/

Mulle tehtiin kaksi kertaa lyhyellä ja kaksi kertaa pitkällä kaavalla ivf.
Lyhyt on kyllä tosi nopea ja "helppo" vaan mulle ei se sopinut, tuli kipuja ja munasoluja hyvin vähän.
Kroppani tuntui tarvitsevan sen jarrutteluvaiheen.

Joillekin ei sovi toinen hoito ja joillekin käy "kaikki" vaihtoehdot. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Yleensä hoitoa ei saa "valita", vaan hoitava lääkäri tietää mikä sopii ja mikä ei. Ja parin hoidon jälkeen voi huomata ettei sopinutkaan ja hoito vaihdetaan. Ja aina kannattaa keskustella ja kyseenalaistaa valittu hoito.

Mulle valittiin lyhyt kaava, koska munasarjatoiminta on hiipumassa ja sumuttelu voi lamata sen kokonaan. Lääkäri oli aloittamassa sumuttelua, mutta perusteluni jälkeen hän "suostui" lyhyeen kaavaan, koska olin ottanut asioista selvää.

Muniksia kehittyi huonosti, vain 7, joista löytyi 5 solua, 2 hedelmöittyi ja 1 oli siirtokelpoinen. Tänään saan verikoetuloksen. JÄNNITTÄÄÄÄÄÄ!!! Jos tässä kierrossa ei tärppää, haluan seuraavaksi myös lyhyen kaavan, mutta eri lääkkeillä. Olen hieman ottanut asioista selvää. Kannatta tytöt surffailla netissä ;)

Onnea kaikille yritykseen!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 12:17 Sanni kirjoitti:
Joillekin ei sovi toinen hoito ja joillekin käy "kaikki" vaihtoehdot. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Yleensä hoitoa ei saa "valita", vaan hoitava lääkäri tietää mikä sopii ja mikä ei. Ja parin hoidon jälkeen voi huomata ettei sopinutkaan ja hoito vaihdetaan. Ja aina kannattaa keskustella ja kyseenalaistaa valittu hoito.

Mulle valittiin lyhyt kaava, koska munasarjatoiminta on hiipumassa ja sumuttelu voi lamata sen kokonaan. Lääkäri oli aloittamassa sumuttelua, mutta perusteluni jälkeen hän "suostui" lyhyeen kaavaan, koska olin ottanut asioista selvää.

Muniksia kehittyi huonosti, vain 7, joista löytyi 5 solua, 2 hedelmöittyi ja 1 oli siirtokelpoinen. Tänään saan verikoetuloksen. JÄNNITTÄÄÄÄÄÄ!!! Jos tässä kierrossa ei tärppää, haluan seuraavaksi myös lyhyen kaavan, mutta eri lääkkeillä. Olen hieman ottanut asioista selvää. Kannatta tytöt surffailla netissä ;)

Onnea kaikille yritykseen!!!

Niin, ja ne annokset....... Puregon 275 IU, 7 vrk. Orgalutran (vai mikä lie..) jarrutteluun 2 vrk. Pregnyl 5000.

Saako Sanni kysyä minkä ikäinen olet?

Mulle tehdään nyt kolmannen kerran pitkällä kaavalla, muniksia on tullu tosi vähän.. 1 - 3 kappaletta hoitokertaa kohden.. Olen täyttänyt 40.
Uskaltaisinkohan kysyä lääkäriltä, että olisko mun tapauksessani mitään hohtoa kokeilla lyhyttä kaavaa.
Kysyin kerran hoitajalta tuota asiaa, hän sanoi, ettei osaa sanoa mitä eroa noilla hoidoilla keskenään on, mutta hän tiesi että heidän lääkäri on mieltynyt pitkiin kaavoihin..

Toivottavasti se ei koidu meidän kohtaloksemme, jos emme edes kokeile lyhyttä kaavaa... :ashamed:

Ikää on 34. FSH on ollut kerran koholla ja lääkäri oli sitä mieltä että mulla on munasarjatoiminta hiipumassa. ITSE olen sitä mieltä, että koska minulla on endometrioosia munasarjoissa, se nostaa FSH:ta ja diagnoosini olisi väärä. Tai sitten minulla on molemmat: premenopaussi ja endo......

Kysy ihmeessä lyhyttä kaavaa. Olen lukenut jenkkisivuilta juttuja. Nimenomaan lyhyttä kaavaa suositellaan vanhemmille naisille, joilla on heikko munasolutuotto. Käy lukemassa "antagonisti hoidoista". Piikitys Puregonilla alkaa kp2 paikkeilla. Ultralla seurataan ja yleensä piikitys jatkuu 6-8 vrk. Sitten jarruttelua ja sitten irrotuspistos.

Sumuttelu on ikivanha menetelmä, joka on oikein hyvä tietyille naisille. Varsinkin nuorille. Sumuttelu voi lamauttaa munasarjatoiminnan kokonaan. KYSY ihmeessä uutta hoitoa ja kaiva tietoa netistä ennen vastaanotolle menoa. Minunkin lääkärini oli aloitamassa sumuttelut, kunnes sanoin, että aina ei tarvitse kokeilla vanhaa hoitoa ensin ja uutta jos tulosta ei synny. Lääkäri nolostui ja sanoi, että olen ihan oikeassa.

Korostan vielä, että kaikille ei sovi lyhyt kaava. Mutta pyytäkää lääkäriltänne perustelut miksi teille ei sopisi. Jotkut lääkärit suosivat vanhaa kaavaa. Ja jos he eivät "suostu" muuhun hoitokaavaan, pyytäkää "second opinion" toiselta lääkäriltä. Minä ainakin haluan kunnon perustelut kaikkeen!

Meilläkin lääkäri oli ensin laittamassa pitkää hoitoa, "koska siitä on enemmän kokemusta". Ja sitä käytetään nuorilla, lyhyttä vanhemmilla. Olen 29. Muuta eroa ei tuntunut olevan, sitten tietysti se, että toinen sopii toiselle paremmin, mutta kokeilematta ei tiedä.
Tuntuu hurjalta, että pääsääntöisesti laitetaan pitkä hoito sumutteluineen (vaihdevuosioireet eivät kuulostaneet houkuttelevilta!). Jos perusteltaisiin, että lyhyt on hormonaalisesti rajumpi, ymmärtäisin. Mutta että mitään eroja ei ole, niin miksi tosiaan?
Pitkällä meillä olisi mennyt (mahdollinen) punktio kesäkuulle, nyt päästään toivottavasti jo valun tienoilla. Meille tällä ajalla on suuri merkitys, vaikka yritystä onkin ollut jo viisi vuotta. Kai sitä lääkärikin haluaa tehdä sellaista, mikä itselle on tutumpaa. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 19:18 vieras kirjoitti:
Saako Sanni kysyä minkä ikäinen olet?

Mulle tehdään nyt kolmannen kerran pitkällä kaavalla, muniksia on tullu tosi vähän.. 1 - 3 kappaletta hoitokertaa kohden.. Olen täyttänyt 40.
Uskaltaisinkohan kysyä lääkäriltä, että olisko mun tapauksessani mitään hohtoa kokeilla lyhyttä kaavaa.
Kysyin kerran hoitajalta tuota asiaa, hän sanoi, ettei osaa sanoa mitä eroa noilla hoidoilla keskenään on, mutta hän tiesi että heidän lääkäri on mieltynyt pitkiin kaavoihin..

Toivottavasti se ei koidu meidän kohtaloksemme, jos emme edes kokeile lyhyttä kaavaa... :ashamed:

Hei
Minulle tehtiin myös pitkällä kaavalla ja sain aivan saman lopputuloksen kuin sinäkin eli 2 kpl. Ikääkin on saman verran. Harmitti tosiaan tuo turha sumuttelu kun se näytti lamaavan toimintaa liikaa.

Minulla lääkäri ehdotti seuraavaan kertaan ensin pillereiden syöntiä kahden kierron verran ja sitten lyhyttä kaavaa järeämmällä lääkityksellä sumujen kera. Olen vaan jotenkin niin pessimisti ja luulen ettei ryhdytä enää siihen. En jaksa uskoa että niitä muniksia sinne tulisi yhtään enempää. Ja tuo sumuttelu on minusta kyllä ihan turhaa. Samoin nuo pillerit. Kokeilin niitä ja paha olohan niistä vaan tuli ym. oireita (lohdutuksena meillä on jo yksi luomulapsi.)

Kannattaa tosiaan tentata lääkäriä ja kyseenalastaa menetelmiä tai kysyä toista mielipidettä.

Lämmin kiitos teille kaikille vastanneille Sanni ja muut !!

Annoitte rohkeutta kysyä muitakin tapoja kuin vain se mistä lääkäri "pitää"..

Tai miten on aina ennenkin tehty... ??

Aion kyllä kysyä tuota asiaa, jos saan hyvät perustelut pitkästä kaavasta kohdallani niin ok, mutta jos ei mitään ratkaisevaa syytä siihen ole, pyydän kyllä lyhyen kaavan mukaan hoidon.

Kiitti tsempistä , ette usko mikä merkitys on saman kohtalon läpikäyneiden mielipiteillä !!
Kaikkea hyvää elämäänne !!

:wave:

Yhteistyössä