Lyhyen matematiikan yo-kokeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minäminä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minäminä"

Vieras
Kauan te luitte tai teitte laskuja ennen matikan yo-koetta?

Oliko teillä jos hyvä perustietämys ja osaaminen vai aloititteko huonommalla menestyksellä lukemaan?

Mulla olis tossa reilun kk päästä kokeet ja nyt alotin lukemaan ja joka ilta pitäisi pari tuntia laskea laskuja. Mitä veikkaatte, olisiko tarvinnut pidemmän luku-ajan?

No ei nyt välttämättä, se on kiinni omasta motivaatiostasi ja oppimiskyvystäsi. Ja siitä, miten paljon muuta tehtävää on ennen kirjoituksia.

Yrittää kannattaa kuitenkin aina. Kun aikaa on rajallisesti, yritä kuitenkin rajata laskemisesi ja harjoittelusi sinulle tärkeisiin/ilmeisiin aiheisiin.

Tsemppiä kirjoituksiin!

Riippuu kovasti osaamisestasi. Toisaalta, jos et kurssien aikana ole asioita sisäistänyt, ei liene toivoa että niitä kuukaudessa itse opiskelemallakaan sisäistäisit. Mielestäni matikkaa ei voi niinkään lukea, ainoastaan kerrata ja palautella mieleen.

Itse "luin" muutamana päivänä: kertasin kursseilla käsitellyt asiat ja laskin jokaisesta alueesta muutaman laskun.

Minulla oli keskiarvo lyhyessä matematiikassa 5, opo ei antanut mennä kirjoituksiin vaan käski uusimaan kurssit. Uusinkin puolessa vuodessa kaikki lyhyet matskut, 3 kurssia per jakso. Tein aina läksyt. Kursseista tulikin kymppejä ja ysejä, tämän jälkeen luin kirjoituksiin ehkä muutaman päivän, max viikon niin että tein kertauskirjasta tehtäviä joka alueelta pari ja olin varma että ei tule mitään kirjoituksista.

Kirjoitin L:n. Mukana myös onnea, koska vika tehtävä oli täysin loogista päättelyä ja arvauksia minun osaltani ja meni kuin menikin täysin oikein. :)

Mulla oli lyhyt matikka, mutten kirjoittanut sitä ollenkaan. Enkä ole jälkikäteenkään tarttenut.

Riippuu mihin arvosanaan tähtäät. Kuukausi on varsin hyvä aika. Kirjoitat vissiin hajautetusti, jos muihin kokeisiin ei tartte lukea? Ennen ei paljon aikaa yhdelle aineelle jäänyt, kun kaikki kirjoitettiin putkeen. Mutta hyväänkin arvosanaan kuukausi pitäisi riittää. Jos taas läpipääsy tai keskiverto kelpaa, panostaisin muutamantyyppisiin laskuihin sillain, että osaisin ne mekaaniset varmasti.

Hmm joo.. Mä aattelin että nyt luen niin paljon kuin kerkeän ja menen sinne kokeeseen ja uusin sitten syksyllä. Ihan hyvähän se on edes käydä katsomassa millainen se on niin voi sitten hyvillä mielin mennä ensi kerralla :)

[QUOTE="vieras";28032507]Mulla oli lyhyt matikka, mutten kirjoittanut sitä ollenkaan. Enkä ole jälkikäteenkään tarttenut.

Riippuu mihin arvosanaan tähtäät. Kuukausi on varsin hyvä aika. Kirjoitat vissiin hajautetusti, jos muihin kokeisiin ei tartte lukea? Ennen ei paljon aikaa yhdelle aineelle jäänyt, kun kaikki kirjoitettiin putkeen. Mutta hyväänkin arvosanaan kuukausi pitäisi riittää. Jos taas läpipääsy tai keskiverto kelpaa, panostaisin muutamantyyppisiin laskuihin sillain, että osaisin ne mekaaniset varmasti.[/QUOTE]

Joo, mulla on nyt englanti vain matikan lisäksi. Syksyllä sitten muutama lisää ja olisi vielä kevät, jos haluan uusia tai kirjoittaa lisää.

Riippuu joo tosi paljon osaamistasosta ja lahjakkuudesta. Jos matikka on myrkkyä ja osaamistaso on huono, niin aika paha. Mutta jos omaat jonkun verran lahjoja, niin tuo voi hyvinkin riittää.

Mulla oli pitkä matikka, mutta putosin heti kärkeen kärryiltä. Sitten luisteltiin 6-7-linjalla koko lukio, mutta en ikinä oikein tajunnut homman ideaa. Se oli hiukan semmoista pänttäysosaamista eikä tajuamista.

Kirjoituksia ennen panostin lähes pelkästään matikkaan. Kävin koko lukion matikan läpi niin, että 2-3 päivää per kurssi. Olikohan niitä vähän yli 10 kurssia. Aikaa käytin kyllä enempi kuin tuon 2-3h per päivä. Varmaan 40 tuntia viikossa kuukauden ajan. Laudaturin sain sitten, mutta kyllä mulla ilmeisesti taipumuksiakin oli.

Pitkän ja lyhyen matikan ero ei loppujen lopuksi oli ihan huikea. Toki L pitkästä on paljon vaikeampi kuin lyhyestä, mutta läpipääsy on molemmissa melkein sama. Vaikee selittää, mutta tuskin tarviikaan kun sulla se lyhyt on...

Riippuu joo tosi paljon osaamistasosta ja lahjakkuudesta. Jos matikka on myrkkyä ja osaamistaso on huono, niin aika paha. Mutta jos omaat jonkun verran lahjoja, niin tuo voi hyvinkin riittää.

Mulla oli pitkä matikka, mutta putosin heti kärkeen kärryiltä. Sitten luisteltiin 6-7-linjalla koko lukio, mutta en ikinä oikein tajunnut homman ideaa. Se oli hiukan semmoista pänttäysosaamista eikä tajuamista.

Kirjoituksia ennen panostin lähes pelkästään matikkaan. Kävin koko lukion matikan läpi niin, että 2-3 päivää per kurssi. Olikohan niitä vähän yli 10 kurssia. Aikaa käytin kyllä enempi kuin tuon 2-3h per päivä. Varmaan 40 tuntia viikossa kuukauden ajan. Laudaturin sain sitten, mutta kyllä mulla ilmeisesti taipumuksiakin oli.

Pitkän ja lyhyen matikan ero ei loppujen lopuksi oli ihan huikea. Toki L pitkästä on paljon vaikeampi kuin lyhyestä, mutta läpipääsy on molemmissa melkein sama. Vaikee selittää, mutta tuskin tarviikaan kun sulla se lyhyt on...

Kiitettäviä mulla on tullut jokaisesta kurssista. Lukeminen piti aloittaa jo aikaa sitten, mutta noh, elämä :)

Joo kyllä mä tiedän millasta pitkä on ja se mun piti käydä, ei vain pysty kun kotona olen kaiken opiskellut itse.

Eikös lyhyen kurssin tehtävät pitäisi mennä pääosin yläasteen tiedoilla läpi? Ainakin siltä ne ovat näyttäneet kun tehtäviä on katsellut.

Älä viitti jauhaa paskaa. Ja ite olen vetänyt pitkän, mutta ei se lyhytkään matikka mitään ihan palikkaa ole.

Ja aloittajalle, tsemppiä! Kyllä sä tolla opiskelulla tuut pärjäämään jos arvosanat noin hyviä. 2-3 tuntii päivässä ja siitä se lähtee!

Eikös lyhyen kurssin tehtävät pitäisi mennä pääosin yläasteen tiedoilla läpi? Ainakin siltä ne ovat näyttäneet kun tehtäviä on katsellut.
Derivoitko yläasteen matematiikan tunneilla, laskitko ääriarvotehtäviä? Entä tuliko logaritmit tutuiksi jo peruskoulussa? Mitenkä tilastotiede, entä epäyhtälöt? Permutaatiot ja kombinaatiot?

Jos, niin hyvä. Vaikeitahan nuo asiat eivät ole.

Älä viitti jauhaa paskaa. Ja ite olen vetänyt pitkän, mutta ei se lyhytkään matikka mitään ihan palikkaa ole.

Ja aloittajalle, tsemppiä! Kyllä sä tolla opiskelulla tuut pärjäämään jos arvosanat noin hyviä. 2-3 tuntii päivässä ja siitä se lähtee!

Thanks! Joo plus aina kun miehellä on vapaapäivä -> kirjastoon istumaan eväiden kanssa niin ei lapsetkaan häiritse :)

Mieki voisin kysellä täältä, eli alko pelottaa prelin myötä toi lyhyt matematiikka.. Sain prelistä I:n, kurssiarvosanat on 4-7.. Ja kertauskurssilla en ymmärtäny oikeestaan ku kerran asiat niin hyvin, et sain laskettuu kaikki kotiläksyt oikein. Mikä neuvoksi siis, kun tavoitteena on läpipääsy? Miltä alueilta kannattaa ruveta laskeen? Matikan lisäksi mulla on vielä äikän essee, eli pystyn siis keskittyyn täysillä matikkaan. Aikaa siis on vaikka 10h/päivä, mutta motivaatiota ei, koska kun menen laskemaan, niin en saa edes perustehtäviä oikein - motivaatio laskee.

Ylioppilaaksi haluaisin tottakait päästä, joten kuuntelen mielelläni neuvoja! Kiitos suuresti jo etukäteen!

[QUOTE="Mie";28034911]Mieki voisin kysellä täältä, eli alko pelottaa prelin myötä toi lyhyt matematiikka.. Sain prelistä I:n, kurssiarvosanat on 4-7.. Ja kertauskurssilla en ymmärtäny oikeestaan ku kerran asiat niin hyvin, et sain laskettuu kaikki kotiläksyt oikein. Mikä neuvoksi siis, kun tavoitteena on läpipääsy? Miltä alueilta kannattaa ruveta laskeen? Matikan lisäksi mulla on vielä äikän essee, eli pystyn siis keskittyyn täysillä matikkaan. Aikaa siis on vaikka 10h/päivä, mutta motivaatiota ei, koska kun menen laskemaan, niin en saa edes perustehtäviä oikein - motivaatio laskee.

Ylioppilaaksi haluaisin tottakait päästä, joten kuuntelen mielelläni neuvoja! Kiitos suuresti jo etukäteen![/QUOTE]

Minulla oli samat lähtökohdat kuin sinulla nyt. Tavoitteeni oli päästä vain läpi. Minulla riitti läpipääsyyn, että opiskelin hyvin prosenttilaskut ja yhtälöt. Noita opettajakin suositteli, jos halus päästä vain läpi

Minulla oli samat lähtökohdat kuin sinulla nyt. Tavoitteeni oli päästä vain läpi. Minulla riitti läpipääsyyn, että opiskelin hyvin prosenttilaskut ja yhtälöt. Noita opettajakin suositteli, jos halus päästä vain läpi
Okei, eli siis ilmeisesti kurssit 1 ja 7? 1 kurssi on nimeltään "lausekkeet ja yhtälöt" ja 7 kurssi on nimeltään "talousmatematiikka" (muissa kirjoissa ei oikeestaan näyttäny olevan hirveesti prosenttilaskuja).

Paljoko treenasit päivässä ja kuinka monen päivän ajan? Ja paljoko sait pisteitä kokeessa?

[QUOTE="Mie";28038331]Okei, eli siis ilmeisesti kurssit 1 ja 7? 1 kurssi on nimeltään "lausekkeet ja yhtälöt" ja 7 kurssi on nimeltään "talousmatematiikka" (muissa kirjoissa ei oikeestaan näyttäny olevan hirveesti prosenttilaskuja).

Paljoko treenasit päivässä ja kuinka monen päivän ajan? Ja paljoko sait pisteitä kokeessa?[/QUOTE]

Vuonna 2010 kirjoitin, mutta pistemääriä en muista :/ kahta pistettä vaille B:n sain. Luin kahtena tai kolmena päivänä pari tuntia eli panostaminen oli naurettavan vähän. 1 ja 2 kurssista ainakin laskeskelin laskuja ja tuo 7 kurssi kuulostaa tutulle. Suosittelen lämmöllä, että panostat enempi kuin minä :) jäi harmittamaan, että en panostanut enempää, vaikka silloinen mies oli juuri valmistumassa matematiikan ja fysiikan opettajaksi eli apu olis ollu lähellä

Vuonna 2010 kirjoitin, mutta pistemääriä en muista :/ kahta pistettä vaille B:n sain. Luin kahtena tai kolmena päivänä pari tuntia eli panostaminen oli naurettavan vähän. 1 ja 2 kurssista ainakin laskeskelin laskuja ja tuo 7 kurssi kuulostaa tutulle. Suosittelen lämmöllä, että panostat enempi kuin minä :) jäi harmittamaan, että en panostanut enempää, vaikka silloinen mies oli juuri valmistumassa matematiikan ja fysiikan opettajaksi eli apu olis ollu lähellä
Noin vähällä panostuksella sait kuitenkin melkein B:n, joten tuo kai kertoo sen, ettei mulla tarvis iha näin hirveesti ressata tota matikkaa - vaikka tällä hetkellä en paljoa osaakkaan.

Tässähän on yli kuukausi aikaa ja ideana oli et treenaisin n. 3h/päivä, joten kai tuossa sitä panostusta on sitte tarpeeksi. :)

Yhteistyössä