Lyhennätkö / lyhentäisitkö lapsen hoitopäivää tekemällä osan töistä kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valinda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valinda

Vieras
Olen lähdössä töihin muutaman kotiäitivuoden jälkeen ja viemässä 2,5-vuotiasta kuopustamme hoitoon. Isommat lapsemme ovat jo koulussa. Tavoitteenani on tehdä poikamme hoitopäivistä kohtuullisen lyhyitä, sillä pystyn lähtemään töistäni klo 14 jälkeen, mikäli jatkan hommia illan aikana kotona. Kotiin jäävät työt on lähinnä paperihommia, joita pystyn tekemään hyvin samalla kun lapset leikkivät tms. Niiden tekemiseen menee vaihdellen aikaa puolesta tunnista puoleentoista.

Juttelin asiasta ystäväni kanssa ja hän ei ymmärtänyt lainkaan, miksi menen hakemaan pojan hoidosta aiemmin ja jätän töitä kotiin. Hänen mielestään olisi järkevää, että tekisin työni töissä ja hakisin lapsen hoidosta vasta myöhemmin. Hän ehdotti myös, että hakisin pojan hoidosta vasta sitten, kun tämä on ehtinyt ulkoilla toiseen kertaan, jolloin illalla ei enää tarvitsisi "itse vaivautua" ulos lapsen kanssa. Kaupassa käynninkin hän suositteli hoitamaan rauhassa ennen lapsen hakemista.

Miten te muut toimitte? Tai ajattelette? Omasta mielestäni on lapsen etu, että hän saa viettää enemmän aikaa oman perheensä parissa, vaikka aina ei sitten illalla ulkoiltaisikaan tai äiti tekisi siinä sivussa hieman töitä. Toki tulen varmasti joskus käymään esim. kaupassa ennen lapsen hakemista, mutta tieten tahtoen en kyllä suostu lapsen hoitopäiviä jatkuvasti pidentämään - ystäväni kummastelusta huolimatta.

Olen jonkin verran samaa mieltä kuin kaverisi. Meidän 4- ja 6-vuotiaat eivät käsittääkseni kovasti kärsi siitä, että ovat päiväkodissa tuon toisenkin ulkoilujakson :). Itse teen 4-päiväistä viikkoa ja lisäksi teen yhden etätyöpäivän. Näin viikko ei ole liian raskas kenellekään.

Tekemättömät iltatyöt voivat olla yllättävän stressaavia. Minusta on mukavaa sulkea työasiat pois mielestä ja olla lapsille läsnä tai rentoutua telkkarin äärellä illalla. Stressaisin varmaan illat pitkät, jos jättäisin hommia iltaankin.

Olen tehnyt töitä kotona, varsinkin päivähoidon alusssa, lomien jälkeen jne, kun hoitoon sopeutuminen taas vaatii energiaa lapselta. Ja joskus olen huomannut lapsen olevan väsynyt ja silloinkin olen yrittänyt tehdä pari päivää lyhyempänä. Kotiin tuodut työt vaan jää usein illalla tehtäviksi, jolloin itse helposti väsyy. MUtta välillä ihan kivakin järjestely.

No joo. Mä teen työt töissä ja illat Oon perheen kaa. Mitä laatuaikaa se on ku lapsi leikkii ja sä teet töitä? Silloin kun lapset on kotona mä oon niiden kanssa ja jos teen kotitöitä niin tehdään niitä yhdessä ja vaihdellaan päivän kuulumiset siinä samalla

No joo. Mä teen työt töissä ja illat Oon perheen kaa. Mitä laatuaikaa se on ku lapsi leikkii ja sä teet töitä? Silloin kun lapset on kotona mä oon niiden kanssa ja jos teen kotitöitä niin tehdään niitä yhdessä ja vaihdellaan päivän kuulumiset siinä samalla

En sanonut viettäväni lapsen kanssa laatuaikaa hakemalla hänet kotiin aiemmin. Haluan vain tarjota lapselle mahdollisuuden viettää enemmän aikaa kotona hoitopaikan sijaan. Tavallaanhan toki lapselle saattaa olla laatuaikaa sekin, että saa leikkiä kotona sisarustensa kanssa.

En sanonut viettäväni lapsen kanssa laatuaikaa hakemalla hänet kotiin aiemmin. Haluan vain tarjota lapselle mahdollisuuden viettää enemmän aikaa kotona hoitopaikan sijaan. Tavallaanhan toki lapselle saattaa olla laatuaikaa sekin, että saa leikkiä kotona sisarustensa kanssa.

Joo, mun mielestä se on ollut lapselle rennompaa välillä olla iltapäivää kotona, vaikka äiti tekisikin samalla töitä. Varsinkin pienempänä. Nyt tuo kuopuskin on jo 6v, eikä niin kotiaikaa kaipaa.

[QUOTE="vieras";27796964]Olen jonkin verran samaa mieltä kuin kaverisi. Meidän 4- ja 6-vuotiaat eivät käsittääkseni kovasti kärsi siitä, että ovat päiväkodissa tuon toisenkin ulkoilujakson :). Itse teen 4-päiväistä viikkoa ja lisäksi teen yhden etätyöpäivän. Näin viikko ei ole liian raskas kenellekään.

Tekemättömät iltatyöt voivat olla yllättävän stressaavia. Minusta on mukavaa sulkea työasiat pois mielestä ja olla lapsille läsnä tai rentoutua telkkarin äärellä illalla. Stressaisin varmaan illat pitkät, jos jättäisin hommia iltaankin.[/QUOTE]

En mäkään usko, että lapsi mitenkään "kärsii" ollessaan hoidossa tunnin tai pari pidempään. Ja varmasti on välillä stressaavaakin tehdä töitä kotona. Haluan silti ainakin kokeilla, miten homma toimii. 2-vuotias on kuitenkin vielä tosi pieni ja ainakin alkuun kaipaa varmasti paljon perhettä hoidossa ollessaan.

Onko sinulla kokemusta töiden tekemisestä lasten ollessa kotona? Itse joudun välillä pakosta tekemään töitä kotona (puheluja, sähköpostien lähettämistä, työskentelyä tietokoneella) ja mielestäni se ei ole kovin mukavaa lasten kannalta, kun äiti roikkuu tietokoneella eikä pysty antamaan huomiota. Ainahan voi laittaa lapsen tuijottamaan muumeja töiden teon ajaksi, mutta toisaalta lapsi voisi myös ulkoilla siellä päiväkodissa sen vastaavan ajan. Mielestäni olleellinen kysymys tässä on, että pystytkö oikeasti tekemään tehokkaasti töitä lasten ollessa kotona, minä en pysty/pystyisi. Kaupassakäynti tyystin eri asia, hoitaisin ostokset lapsen kanssa.

Samaa mieltä kuin kaverisi. Parempi lapsen olla hoidossa kuin pyörimässä äidin tiellä äidin tehdessä töitä. Muutenkin on parempi, että työika ja vapaa-aika ovat toisistaan selkeästi erillään. Itse olen tehnyt tehnyt töitä pääasiassa kotona jo parin vuoden ajan, mutta jos siinä sivussa pitäisi hoitaa pieniä lapsia, niin työn teosta ei tulisi mitään. Jos haluat sellaiseksi äidiksi, jota lapset eivät uskalla lähestyä, niin silloin ehdottamasi systeemi toimii hyvin.

Toivottavasti tämä(kin) ketju ei ajaudu ikäville sivuraiteille päivähoito vs. kotihoito -vänkäämiseen.

Mä olen tehnyt koko lasten eliniän ajan (vanhin 5 v., nuorempi kohta 3) juurikin noin, mitä suunnittelet. Se on vaatinu tarkkaa aikataulutusta, pitkää pinnaa ja kärsivällisen lasten isän, sekä joustavan työn, joka mahdollistaa sen, että käsillä olevan homman voi keskeyttää, kun lapsella tulee pissa housuun / jonkun tavaran käyttöoikeudesta alkaa toinen maailmansota / lapsille kehitelty "tehkää tätä ny hetki keskenänne" -leikki enää enää kiinnostakaan ja pitää keksiä uusi.

Mulla on sikäli erilainen tilanne, kun sulla ap, että työni jakautuu iltaharjotuksiin (jollon mies on kotona) ja päiväsaikaan tehtävään kirjoitus-, valmistelu- ja suunnittelutyöhön. Mutta juur tuota päivän aikana tehtävää työtä olen voinu jaksottaa ja ryhmitellä niin, että teen sitä sillon, kun se on mahdollista, eli kun lapset on hoidossa (vanhempi 3 krt/ vko päikyssä 5,5h kerrallaan ja nuorempi 2 h / päivä puistotätien hellässä huomassa), nukkuu tai leikkii keskenään.

Nyt kun isommalla alkaa olla kaverinkaipuuta, ja toisaalta mulla taas työntäyteinen kevät tiedossa, ollaan lisätty isosiskon hoitopäiviä joinakin viikkoina 4 kertaan ja pienempi alottaa nyt keväällä pari päivää / vko samassa tarhassa.

Raskainta tässä järjestelyssä on tosiaan se, että juur kun olis joku esim. kirjotushomma hyvässä imussa ja keskittyminen kohillaan, niin pitää keskeyttää työt ja vaihtaa äitivaatteet niskaan. Joskus on tuntunu tosi tylsältä elää aika pitkälti ns. lasten ehdoilla ja oma ammattiminä on siinä välillä ollu aika hakusessa. Mutta toisaalta taas olen kokenu, että minä ja lapset ollaan etuoikeutettuja, kun mulla on työ, joka mahdollistaa tällasen järjestelyn ja mä olen saanu olla läsnä lasten elämässä paljon enemmän, kun moni muu työssäkäyvä äiti / isä. Kaiken kaikkiaan suosittelen siis lämpimästi, koska vanhan fraasin sanoin lapset on pieniä vaan niin vähän aikaa.

Loppuun pieni varotuksen sana: Varaudu huonoon omatuntoon jatkuvana fiiliksenä sekä työn, että lapsen / lasten suhteen. Koko ajan on sellanen olo, että pitäis olla jossakin muualla; Sillon kun tekee töitä, niin miettii lapsia ja toisin päin. :)

[QUOTE="vieras";27797087]Onko sinulla kokemusta töiden tekemisestä lasten ollessa kotona? Itse joudun välillä pakosta tekemään töitä kotona (puheluja, sähköpostien lähettämistä, työskentelyä tietokoneella) ja mielestäni se ei ole kovin mukavaa lasten kannalta, kun äiti roikkuu tietokoneella eikä pysty antamaan huomiota. Ainahan voi laittaa lapsen tuijottamaan muumeja töiden teon ajaksi, mutta toisaalta lapsi voisi myös ulkoilla siellä päiväkodissa sen vastaavan ajan. Mielestäni olleellinen kysymys tässä on, että pystytkö oikeasti tekemään tehokkaasti töitä lasten ollessa kotona, minä en pysty/pystyisi. Kaupassakäynti tyystin eri asia, hoitaisin ostokset lapsen kanssa.[/QUOTE]

On kokemusta, koska olen joutunut tuomaan töitä kotiin silloin tällöin aiemminkin - silloin, kun isommat lapset olivat vähän pienempiä. Heillä sujui yleensä leikit niin, että pystyin tekemään samalla hommia. Jos töiden tekeminen / leikit eivät sujuneet, niin jätin työt illemmalle, jolloin mies oli lasten kanssa (vaikka siellä ulkona).

Minulla on 3 lasta, 2 poikaa ja tyttö ja kukaan heistä ei vielä ole ollut päivähoidossa. Esikoinen on jo toisella luokalla koulussa ja ekan kerran kodin ulkopuolella oli "hoidossa" eskaripäivän ajan ja senkin vain sen virallisen eskariajan - ei koskaan hoidossa eskaria ennen tai sen jälkeen.
Toinen lapsista on 5 vuotias ja kolmas täyttää keväällä 3 vuotta. Nyt kun mies on ollut kotona niin itse olen päässyt tekemään töitä silloin kun on ollut töitä tarjolla ja on ollut mielestäni aivan ihanteellista. Olen itse viihtynyt töissä, ollaan miehen kanssa tykätty siitäkin että isä on päässyt ottamaan päävastuun tästä kotiarjesta ja lasten kanssa tutustumaan entistä paremmin :)

Nyt kuitenkin mies palaamassa pian omaan työhönsä ja jos minulle töitä tulossa vielä jatkossa niin lapset tarvitsevat hoitopaikan.
Miehellä säännöllinen työaika, työmatkoineen 6-17 suurinpiirtein. Minulla vaihteleva työaika. Joten minun vastuulleni jää lasten hoitoon vieminen ja sieltä pois hakeminen.
Mutta en voisi kuvitellakaan että pitäisin lapsia hoidossa yhtään sen pidempään kuin on pakko. Eli jos minulla työpäivä olisi vaikka 7-13 niin hakisin lapset pois klo 13. Ainoa poikkeus voisi olla se että jos pienempi ( tai vaikka isompikin ) rupeaisivat nukkumaan päiväunia päiväkodissa ollessaan niin hakisin varmaan vasta 13.30 aikoissa niin kerkeäisivät nukkumaan vähän pidempään.
En jättäisi kuitenkaan mitään iltapäiväulkoilua odottamaan tai edes sitä välipalaa.
Jos pääsisin töistä klo 14 ja päiväkodissa söisivät välipalan vaikka kello 14 eteenpäin niin hakisin silti lapset pois jo kahdelta ja syötäisiin kotona.
Enkä tosiaan kävisi missään kaupassa ennen lasten hoidosta hakemista! Mielestäni ei ole mitään syytä venyttää lasten hoitopäivien pituutta - meillä ainakin lapset tykkäävät kun pääsevät ruokaostoksille ja jos rupeaisi näyttämään siltä että lapset ovat hoitopäivän jälkeen niin väsyneitä etteivät jaksa kaupassa käydä niin sitten tehtäisiin niin että mies kävisi kaupassa töistä tullessaan ja minä tulen suoraan lasten kanssa kotiin :)

Meillä ei lapset myöskään mene hoitoon jos jompikumpi aikuisista on kotona VAIKKA niistä vapaapäivistä huolimatta jouduttaisiin ihan täydet hoitomaksut maksamaan ;) Ei minusta lasten tarvi sen takia hoidossa olla täysiä päiviä ja niin usein kun mahdollista että "kun täydet maksut kuitenkin maksetaan" tai "kun me nyt kuitenkin maksetaan hoidosta niin kyllä ne siellä saa olla"...
Eli jos mummo vaikka haluaa olla lasten kanssa niin sopii meille oikein hyvin ja lapsella on yksi hoitopäivä vähemmän - vaikka siitä päivästä maksettaisiinkin.
Ja jos jompi kumpi vanhemmista jäisi esim. työttömäksi niin lapset jäisivät pois hoidosta. Ei vietäisi niitä hoitoon vain sen takia että saataisiin pitää hoitopaikka.

Pienten lasten, ja isompienkin, paikka on mielestäni kotona :) Ihan niin paljon kuin vain on mahdollista olla.

Ja tämä siis vain minun mielipiteen ;) Ei haittaa minua vaikka muut veisivät lapsensa hoitoon joka aamu kello kuusi ja hakevat iltapäivällä viimeisten joukossa pois :D
Meillä näin ja tämä vain minun mielipiteen :)

Oletko yh,vai onko arjessa läsnä toinenkin aikuinen? Itse kannattaisin tota lapsen hakemista aiemmin,vaikka sulla jäiskin töitä kotiin. Jos esim isä pääsee ulkoilemaan lasten kanssa (tai on aktiivisesti kaikkien lasten kanssa yhtaikaa),niin siinähän sulla on se tunti-puoltoista aikaa tehdä ne hommat rauhassa. Ja perjantaina "kotiin jäävät" työt voit varmastikin tehdä joko la tai su?
Pienen lapsen on hyvä olla hoitopäivän jälkeen kotona,enemmän kun vaan "kaupan kautta kotiin,ruokaa,hetki leikkiä,iltapuuhat ja nukkumaan".
Jos on mahdollista järjestää asiat toisin,en ymmärrä miksi kukaan vie pitkästä hoitopäivästä väsynyttä,nälkäistä lasta kauppaan..

Jos olet yh,lapsesi luultavasti kaipaavat läsnäoloasi ja huomiotasi illan,jolloin työt jäisivät helposti yömyöhään kun lapset nukkuu. Se on varmasti väsyttävää ja stressaavaa.

Tekisin ilomielin noin, kun ap ajattelee. Ja jos on vähemmän kotiin tuotavia töitä, tekisin niitä ehkä vasta, kun pienin on jo nukkumassa. Ja onhan äiti siinä kuitenkin paikalla, jos sisarusten kanssa touhuaminen ei maitakaan, vaikka välissä tekisikin hommia. Lapselle tuntikin on tosi pitkä aika, joten jos mahdollista, hakisin hänet ilman muuta aiemmin kotiin.

Mä lyhentäisin työpäivääni ja hakisin lapsen aikaisemmin kotiin. Parempi lapsen on leikkiä äidin ollessa lähellä kuin hoidossa. Kun kerran kyseessä on paperitöitä mitkä pystyt kotona tekemään, vaikka keskeytyksiä tulisi.

Mäkin tekisin mielelläni noin, mutta todennäköisesti en pysty työn luonteen takia.

Lyhennän ja olen lyhentänyt. Siskoni on aina ihmetellyt miksi haen kotiin usein ennen toista ulkoilua. Mutta nyt kun lapset osaavat jo itsekin ilmaista mielipiteensä niin ehdottomasti haluavat kotiin rauhoittumaan ja leikkimään omia juttujaan. Myös ekaluokkalainen lägger mielellään iltiksestä muita aikaisemmin tai tulee suoraan kotiin - vaikka jäisi kivat leikit kesken.

Kiitos vastauksista! Meillä on tosiaan mies kotona aina iltaisin klo 16 jälkeen, joten lasken aika paljon sen varaan, että voin tarvittaessa tehdä työt loppuun aivan rauhassa eivätkä lapset siitä kärsi. Ainakin nyt alkuunsa kokeillaan hoitopäivän lyhentämistä hyvillä mielin. Voihan sitä päivää sitten myöhemmin pidentää lapsen kasvaessa tai jos huomaa, että homma ei toimikaan alkuunkaan.

Yhteistyössä