luupiikki epäily?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipu

Vieras
sain ensviikolle ajan lääkäriin pitkittyneen kantapääkivun takin...mitenkä se tutkitaan/hoidetaan?
Kipu on niin sietämätön, varsinkin aamuisin kun saa lähes kontata vessaan!! Seisomatyötä kun tekee niin jalka on illalla turvoksissa ja kävellä ei voi. Silikoonipohjalliset ostin apteekista eikä nekään auta! Tuntuu et mitän ei voi tehä, samperi mikä vaiva :(

Mulle annettiin kortisonipiikkejä kantapäähän. Mutta se on vaan väliaikainen helpotus. Parhaimman avun sain, kun mulle teetettiin pohjalliset, joissa vähennettiin kantapään kuormitusta ja muutenkin tasapainoitettiin oman jalkapohjan painopisteiden mukaan.

Plantaarifaskiitilta kuulostaa = kantakalvon tulehdus = luupiikki.

Venytyshoito tehokkainta, pitkäkestoinen päkiän taivutus eteenpäin toimii hyvin.

Kortisoni kuulemma sulattaa kantapään rasvakerrosta, voi jopa pahentaa tilannetta.

Viimeksi muokattu:
Mä maksoin pohjallisista muistaakseni 180€. Ne siis tehtiin ihan omien mittojen mukaan, alusta saakka, muistaakseni Suomen Pohjalliskeskuksessa. Hinta vähän kirpaisi, mutta kun ekaa kertaa niillä kävelin, tuntui kuin olisin kävellyt pumpulissa :). Myös pitkään vaivannut selkäkipu helpotti, ilmeisesti jalkojen virheasento oli sitäkin aiheuttanut. Mulla todettiin se ihan oireiden perusteella. Kortisoni tosiaan helpottaa hetkeksi, mutta pitkäaikaista apua siitä ei ole. Ja sen laitto sattui ihan p**keleesti....

Sama vaiva täällä. Tulehduskipulääkekuuri menossa eikä mitään hyötyö toistaiseksi. Ärsyttävä vaiva. Onko teille selvinnty mistä tuo johtuu tuo sairaus? Urheillijoilla vissiin yleinen ja seisomatyötä tekevillä, mutta itse en kuulu kumpaankaan joukkoon..

[QUOTE="xxx";26153014]Löytyykö tuohon ihan omat venytysohjeet? Mulle lääkäri näytti vaan sillee, että seisoo portailla ja venyttää.[/QUOTE]

Tuossa alimmassa linkissä on ohjeita.

Mun piti silloin varoa leikattua akillesjännettä, niin venytys tapahtui ihan niin, että tuolilla istuen kipeä jalka ns. poikittain terveen päälle, varpaista kiinni ja venytys eteenpäin, siis sääreen päin. Noin minuutti - pari kerrallaan, sitten saman verran taukoa ja taas venytystä. Tätä puolisen tuntia pari - kolme kertaa päivässä.

parhaani mukaan venyttelen, mutten ilmeisesti tarpeeksi.Kiitos linkeistä! Ja mulla siis seisomatyö..jos 2-3 vapaapäivää perätysten on himpun helpompi olla..Kalliit pohjalliset, mutta jos niistä on apua - hinnalla ei oo väliä! oikein ahdistaa tuleva työputki ennen lääkärikäyntiä, mutta otettava nuo venytykset joka taukoihin minkä voi pitää...

Joo, unohdin tosiaan mainita että ne venytykset on myös hyvä keino helpottaa kipua. Venytykset yhdessä pohjallisten kanssa sai mun kivut loppumaan. Aamullakin piti ensin venytellä sängyssä ja sängynlaidalla, että pystyi lähtemään liikkeelle.

onko sulla saraldo nyt kivut ohi, ja kestikö vaiva pitkään?? Mietin vaan et kuinka henkisesti valmistaudun tulevaan...nää kuukaudet on jo ollu nyt pitkiä...enpä oo tajunnu hakeeapua ajoissa!

Mä sain ne pohjalliset muistaakseni vuonna 2008. Olivat mulla varmaan pari vuotta käytössä, sitten aloin totuttelemaan taas tavallisiin. Kyllä mulle edelleen tulee sellaisia "kohtauksia", että jalat sattuu etenkin, kun lähtee liikkeelle niin että on istunut pitkään paikallaan. Ja yön jälkeen on vähän kankeampaa. Mutta venyttelen edelleen jalkoja paljon eikä niissä kantapäissä tunnu enää samanlaista viiltävää kipua kuin silloin aiemmin.

se on musta järkeenkäypä ohje, että nimenomaan levosta liikkeelle lähtiessä täytyy venytellä ensin, ja liikkua just niin ontuen ja varoen kuin tarvii. Eli ajatus olisi, että se kipu tuolloin johtuu nimenomaan mikrorepeämistä siellä ärtyneessä jänteessä joka on kutistunut levossa, ja jos pystyy estämään ettei niitä tule lisää, niin vaiva alkaa vähitellen parantua. Kipua pitää siis totella.

Lainasin terveyskeskuksesta semmoisen nilkkasaappaan ja vaikken kyennyt siinä nukkumaan, niin pidin sitä aina vaikka lyhyempiäkin aikoja muistaessa päällä. Tuntui auttavan sekin.

Mulla on todettu joskus luupiikki kantapäässä, kun tein seisomatyötä ja olin reippaasti ylipainoinen. Se oli kyllä helvetillinen vaiva. :( Hoitona sain kortisonipiikkejä kolmesti. Yhdellä kerralla vaiva helpotti jopa pariksi kuukaudeksi, parilla muulla kerralla hyvin vähän aikaa. Tulehduskipulääkkeitä söin myös, ilman mitään mainittavaa hyötyä. Venytyshoitoa suositeltiin minullekin ja parhaan avun sain yölastasta (jonka sain lainaksi sairaalasta), jota pidettiin öisin ja se venytti sitä jalkaa. Kannattaa kysellä.
Lopullisesti vaiva parani, kuin laihduin normaalimittoihin.
(Enkä nyt tarkoita että ap:llä olisi ylipainoa, mutta mun kohdallani se selkeästi pahensi tilannetta.)

Yhteistyössä