luuntiheys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallepuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nallepuh

Vieras
Oletteko Ellit mittauttaneet luuntiheytenne ?
Millaisia tuloksia olette saaneet ja käytättekö säännöllisesti kalkkitabletteja ? Oletteko vaihdevuosi-iässä katkoneet luitanne esim kaatuessa ?

Syön kalkkitabletteja ja D-vitamiinia joka päivä ( 1000mg Ca).
Lääkäri määräsi kuten myös estrogeeniä, koska luuntiheys oli alentunut ( lievä osteopenia).
Ei kylläkään ole ollut mitään luunmurtumia, mutta ei mulla osteoporoosia vielä olekkaan.
Parin vuoden päästä pitäs mennä uuteen Dexa-mittaukseen.
Mulla kuukautiset loppuivat jo 43 vuotiaana, senkin takia sain estrogeenia. Mutta hyvin tuntuvat sopivan, ei ole tullut sivuvaikutuksia ja unetkin tulivat takaisin :)

Ostin itse Vita Calsor tabletteja - onko sinulla kokemusta muista kalkkivalmisteista ? käytän Livial-valmistetta korvaushoitona ja minulla kuukautiset loppuivat 52 vuotiaana ja ikää nyt liki 54. Kaikki sisäkalut on tallella.
Ranteeni murtui kun kaaduin liukkaalla ennen Joulua ja ortopedi ei jostain syystä pitänyt tätä Dexa-kontrollia tarpeellisena vaikka kerroin että äidilläni (88v) on lannerandan nivelrikko ja kaksi vuotta sitten sai selkärankaansa pienen murtuman. Muuten terve ja pirteä.

Mutta gyne patisti Dexa-tutkimukseen ja kehotti syömään kalkkia. Käytän kyllä maitotuotteita, mutta silti.

Minäkin olen syönyt Vita Calsor-tabuja yhden aamuisin ja gynen reseptillä määräämää Ideos-kalkkia yhden illalla. Ideos on pureskeltava raikkaan makuinen, yleensä pureskeltavat kalkkitabletit on minusta pahoja. Tämä olikin yllättävän mukavan makuinen, lisäksi xylitolilla makeutettu.
Se sisältää lisäksi D-vitamiinia 10 mikrogr./tbl. Maksoi reseptillä alle 19 euroa 180 tbl.
Voihan ranne tietysti murtua kaatuessa vaikka luut olisivat ihan kunnossakin, ehkä lääkärisi ei sen takia pitänyt Dexa-mittausta tarpeellisena. Syöthän lisäksi Livialia, jonka myös pitäisi auttaa luiden vahvana pysymisessä.
Mutta vaihdevuosien alettua kannattaa ehdottomasti käydä mittauttamassa luuntiheys (dexa) , se nilkasta tehtävä mittaus (en muista nimeä) antoi mulla ainakin ihan väärän arvion.

Yhteistyössä