Luulin olevani suht vanha äidiksi, mutta muskarissa yms. Kaikki ovat noin 30 v vanhempia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiuhti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiuhti"

Vieras
Ikää löytyy 32 ja meillä on 1,5 v lapsi. Minulla on ollut haaveena saada lapset nuorena ja aikaisemmin pidin kolmekymppisiä "vanhoina" ensisynnyttäjinä vaikka se onkin keskiarvo. No näinhän siinä kävi, että lapsi antoikin odottaa tuloaan monta vuotta ja olin päälle kolmelymmentä kun lapsemme vihdoin syntyi :)

Mutta nyt kun olemme käyneet muskarissa ja vauva- ja nyt taaperouinnissa en tunnekaan itseäni mitenkään vanhaksi ensisynnyttäjäksi. Kummassakaan ryhmässä ei taida olla minua ainakaan muutamaa vuotta enempää nuorempaa isää tai äitiä. Samalla aloin pohtia, että missä "harrasuksissa" ne nuoremmat äidit ja isät käyvät lastensa kanssa koska pakkohan heitäkin on olla? Juu ei ole kovin laaja otanta kaki eri harrastusta josta näen oman ryhmäni sekä seuraavan ryhmän vanhemmat kun lähdemme pois.

Onko näissä vauvaharrastuksissakin, että 10 vuotta nuoremmat tykkäävät käydä jossain tietyissä ja me 30+ lapsensa saaneet uimassa ja muskarissa?

Tulin äidiksi muutama vuosi sitten nelikymppisenä. Ja jännitti tosi paljon mennä perhekahvilaan, muskariin ja äiti-lapsijumppaan. Mutta turhaan pelkäsin. Toki niistä löytyi nuoriakin äitejä, mutta arvoisin, että suurin osa oli yli 30 vuotiaita. Usealla oli jo isommat lapset koulussa ja iltatähtiä oli saatu yli nelikymppisinä. Jossain muualla ne nuoret äidit oli. Ehkä hengasivat kavereittensa ja heidän lastensa kanssa.

käydään myös seurakunnan perhekahvilassa kerran viikossa eikä sielläkään ole kuin suht samanikäisiä äitejä lastensa kanssa. Tosin seurakunnan kerhot ovat usealla eri asuinalueella ja olen muutenkin huomannut ettei täällä meillä päin asu kovin nuorta/ juuri kotoa pois muuttanutta porukkaa. Ehkä sen takia kun asuinaluen sijaitsee 6 km keskustasta eli monen mielestä täysin korvessa ja on omakotitaloaluetta, muutama paritalo ja yksi rivari taloyhtiö eli ei asukkaitakaan ihan niin paljoa kuin alueilla missä on myös kerrostaloja tai enemmän rivareita.

22 v, toista odotan ja muskarissa käyn esikoisen kanssa. Nuorin ryhmästä.. on siellä alle kolmekymppisiä mutta monta vuotta minua vanhempia. Kaveripiiristä ei moni taida käydä harrastuksissa pienten lasten kanssa vaan kahvittelevat keskenään.. ja osa menee töihin aikaisin niin ei jouda harrastuksissa käymään.

Täytin kuukausi kuopuksen syntymän jälkeen 30v ja kuopus on neljäs (nyt jo 1v). Ei sitä neljän lapsen kanssa ehdi käydä muskareissa kun ne yleensä aina suunnattu tietyn ikäisille esim. vauvoille tai 2 vuotiaiaille jne. ainakin meillä päin. Eikä sitä voi niitä muita alle kouluikäisiä jättää kotiinkaan siksi aikaa =) Eli ainakin minä liikun sellaisissa paikoissa, jos liikun, mihin voi ottaa kaikki lapset mukaan esim. aidatut leikkipuistot =)

Jos asuinalue on sellainen missä on lähinnä varakkaampaa väkeä niin ei niitä nuoria äitejä kauheesti ole..
Me asutaan leppävaarassa, vuokratalojakin on mutta myös paljon omistusasuntoja. Meidän muskarissa on yksi selkeästi nuorempi äiti ja muut on 30-40v.

Jos asuinalue on sellainen missä on lähinnä varakkaampaa väkeä niin ei niitä nuoria äitejä kauheesti ole..
Me asutaan leppävaarassa, vuokratalojakin on mutta myös paljon omistusasuntoja. Meidän muskarissa on yksi selkeästi nuorempi äiti ja muut on 30-40v.

Lisään vielä että itse olin 27v esikoisen syntyessä mutta nyt olen 33v ja nuorimman lapsen kanssa vauvamuskarissa. Ei ne siis aina ole ensisynnyttäjiä ne muut siellä..

Minä sain ensimmäisen lapseni 23-vuotiaana. Odotin innoissani muskareita ja kerhoja, mutta loppujen lopuksi tunsin itseni niissä ihan ulkopuoliseksi. Kukaan ei puhunut minulle ja muutaman äidin kuulin jopa puhuvan selkäni takana "kaiken maailman teiniäideistä"... Vaikke en minä nyt sentään mikään teini ollut! ;) No, olin nuori kuitenkin, enkä ehkä osannut sitten pitää puoliani vielä tarpeeksi hanakasti, vaan jätin muskarit ja kerhot pois meidän elämästä. En käynyt niissä toisenkaan lapsen kanssa.

Nyt ikää 31v. Kolmas tulossa ja kaksi ensimmäistä ovat jo kivasti isompia. Huomaan silti miettiväni tahdonko vieläkään liittyä näihin äiti-lapsi aktiviteetteihin. Kyllä meillä äideillä on jostain syystä hirveästi varaa arvostella toisia äitejä, jotka eivät ole kulkeneet ihan samoja polkuja kuin me itse.

[QUOTE="Beejii";30269379]Minä sain ensimmäisen lapseni 23-vuotiaana. Odotin innoissani muskareita ja kerhoja, mutta loppujen lopuksi tunsin itseni niissä ihan ulkopuoliseksi. Kukaan ei puhunut minulle ja muutaman äidin kuulin jopa puhuvan selkäni takana "kaiken maailman teiniäideistä"... Vaikke en minä nyt sentään mikään teini ollut! ;) No, olin nuori kuitenkin, enkä ehkä osannut sitten pitää puoliani vielä tarpeeksi hanakasti, vaan jätin muskarit ja kerhot pois meidän elämästä. En käynyt niissä toisenkaan lapsen kanssa.

Nyt ikää 31v. Kolmas tulossa ja kaksi ensimmäistä ovat jo kivasti isompia. Huomaan silti miettiväni tahdonko vieläkään liittyä näihin äiti-lapsi aktiviteetteihin. Kyllä meillä äideillä on jostain syystä hirveästi varaa arvostella toisia äitejä, jotka eivät ole kulkeneet ihan samoja polkuja kuin me itse.[/QUOTE]

Mä en kyllä käy siellä muskarissa itseni takia vaan lapsen takia. Mulle on ihan sama mitä muut äidit musta tykkää. Ja muskarissa myöskin keskityn siihen omaan lapseen ja sen kanssa tekemiseen. Perhekahvilassa/kerhossa/puistossa toki mielellään jutustelen muidenkin kanssa mutta jos ei juttuseuraa näytä olevan tarjolla niin leikin lasteni kanssa sitten.

Mä en kyllä käy siellä muskarissa itseni takia vaan lapsen takia. Mulle on ihan sama mitä muut äidit musta tykkää. Ja muskarissa myöskin keskityn siihen omaan lapseen ja sen kanssa tekemiseen. Perhekahvilassa/kerhossa/puistossa toki mielellään jutustelen muidenkin kanssa mutta jos ei juttuseuraa näytä olevan tarjolla niin leikin lasteni kanssa sitten.

No joo, muskaria olisi toki voinut jatkaa, mutta mulla oli tuolloin vielä aika huono itsetunto ja se selän takana (kuuluvasti) puhuminen kyllä ajoi minut pois sieltä. Kyllä me lapsen kanssa puistoissa käytiin ja tavattiin muuten ihmisiä (myös toisia lapsia). :)

Esikoisen sain 24-vuotiaana, nyt olen 26. Käydään seurakunnan muskarissa, seikkiksen erilaisissa ryhmissä ja mll:n perhekahvilassa, eri puolilla kaupunkia siis. Kaikissa ryhmissä on aina ollut eri-ikäisiä äitejä, suurin osa veikkaisin siinä 23-35 v. ikähaarukassa, mutta myös nelikymppisiä on mahtunut joukkoon. Eikä ikä ole mikään este ollut sille tuleeko juttuun vai ei...

Eli en kyllä ole huomannut samaa kuin ap, päinvastoin :) asutaan turussa.

Mä kävin lähinnä nuorten äitien omissa muskareissa ym.

Tosin ei sielläkään oikein hengenheimolaisia ollut, olin (ja olen) vähän sellanen väliinputoaja "äitipiireissä".
Hengasin sit lapsettomien kamujen kanssa ja otin harrastukset harrastuksina.
Tunti viikossa ei haittaa, vaikka istuisi paljain persein kaktuksen päällä.

Kyllä täälä oli kerhoissa ja muskarissa monenikäsiä äitejä kun sain omani 31v ja käytiin niissä paikoissa. Olin sielä keskiporukassa suunnilleen. Oli niitä 40v esikoisen äitejä ja samallalailla nuoria. Vauvauinnissa näkyi olevan suht iäkästä porukkaa, me varmaan nuorimmasta päästä.

Koulutetut, akateemiset naiset saavat lapsensa keskimäärin vanhempina kuin ammattikoulun käyneet. He ehkä harrastavat vauvojen kanssa enemmän. Nuoremmat ehkä enemmän viettävät aikaa muuten kavereiden kesken.

Ehkä kaikkia ei kiinnosta muskarit ja vauvauinnit, itseäni huvittaa kun muutama lähipiirin mamma kiillottaa omaa sädekehää arvostelemalla niitä äitejä jotka ei ko. Kerhoissa ole mukana. Mä tykkäsin lasten vauva-aikoina käydä vaunulenkeillä ja kyläilin paljon kavereilla ja sukulaisilla, myöhemmin sit taaperoikäisten kanssa paljon ulkoilua luonnossa, puistoissa ja ihan kaupungilla ihmettelyä. Kaikki ihmiset ei tunne oloaan kotoisaksi em. Ryhmissä, sille vauvalle on ihan se ja sama ollaanko muskarissa marakasseja ravistelemassa vai sukulaisissa helistin kädessä.

Yhteistyössä