Rintasyöpä vissiin aika geenipohjainen sairaus vai mitä lääkärit sanoivat? Multa ainakin usein kysytty lääkärissä onko suvussa rintasyöpää.Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:Ite ainakin olin ihan perusterve. Eräänä kauniina aamuna heräsin ja tunsin pientä viiltelyä ja painetta vasemmassa rinnassa. Syöpä poistettiin 2003.
En ole liikapainoinen (57kg), en polta ja syön terveellisesti.
Uskon että tulee kun on tullakseen.
Minä muuten luin tuosta papilloomaviruksen aiheuttamasta kohdunkaulansyövästä ja sekin on kuitenkin ilmeisesti hyvin epätodennäköistä. Mainittiin, että jos ei käy papakokeissa niin muutos on mahdollista päästä muuttumaan syöväksi asti, mutta sekin muutos kestää jopa vuosikymmeniä. Eli ilmeisesti siinäkin riski hyvin minimaalista, vaikkakin todistettavasti olemassaoleva riski.Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:Mulla taas syöpään kuolleista läheisistä 1 sattumaa ( aivokasvain ) ja 2 pitkän tupakoinnin seurauksena. Myös esim. kohdunkaulansyöpä usein johtuu papillomaviruksesta joka useimmiten tulee sukupuoliyhteyedestä. Enempää ei mun läheisiä ole sairastunut syöpään tappavasti.
Olisi kiva saada lisää kokemuksia.
Ei vaan siis kaikilla ihmisillä on syöpäsoluja kropassaa. Kenellä ne aktivoituu ja kenellä ei, on eri asia.Alkuperäinen kirjoittaja jaana:olen jostain kuullut että kaikilla ihmisillä syöpä jossain muodossa uinuu kehossa. ja kun olosuhteet muuttuvat se syöpä saattaa aktivoitua...
Rintasyöpäänkin voi vaikuttaa eikä ne sen kaikki muodot ole sitä geeniperäistä. Esim. jos sinua on imetetty pitkään ja vastaavasti myös itse imetät pitkään niin se vähentää rintasyöpään sairastumisen riskiä. Riskin väheneminen ei toki tarkoita sitä, että riski poistuisi.Alkuperäinen kirjoittaja bb:No keuhokyövän voi periaatteessa itseaiheuttaa, mutta senkin voi saada vaikkei olisi eläissään polttanut. Mutta miten ihmeessä aiheutat itse esim. rintasyövän? En todellakaan usko että suurin osa voisi olla itseaiheutettuja eikä geenitkään selitä kaikkia kun kyse on kuitenkin solumuutosmutaatioista.
Käsittääkseni. Mun mummolla ja äidin kolmella siskolla on kaikilla ollut rintasyöpä.Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:Rintasyöpä vissiin aika geenipohjainen sairaus vai mitä lääkärit sanoivat? Multa ainakin usein kysytty lääkärissä onko suvussa rintasyöpää.
Joo tuota juuri tarkoitin että elämän tavoilla tai muulla käytösellä ei voi estää saamasta jotain syöpää ja vaikka suvussa olisi kuinka monta rintasyöpää sairastanutta et silti välttämättä sitä itse saa vaikka toimisit miten. Riskitekijät ovat toisilla suuremmat kuin toisilla, mutta kyllä se silti aika arpapeliä on kuka siihen sairastuu ja kuka ei.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Rintasyöpäänkin voi vaikuttaa eikä ne sen kaikki muodot ole sitä geeniperäistä. Esim. jos sinua on imetetty pitkään ja vastaavasti myös itse imetät pitkään niin se vähentää rintasyöpään sairastumisen riskiä. Riskin väheneminen ei toki tarkoita sitä, että riski poistuisi.Alkuperäinen kirjoittaja bb:No keuhokyövän voi periaatteessa itseaiheuttaa, mutta senkin voi saada vaikkei olisi eläissään polttanut. Mutta miten ihmeessä aiheutat itse esim. rintasyövän? En todellakaan usko että suurin osa voisi olla itseaiheutettuja eikä geenitkään selitä kaikkia kun kyse on kuitenkin solumuutosmutaatioista.
Varmaan tottakin. Mulla patologi perhetuttu.. joka sanoi että jokaisen joka on polttanut yli 4 vuotta keuhkoista, on löytynyt syövän esiaste...Alkuperäinen kirjoittaja jaana:olen jostain kuullut että kaikilla ihmisillä syöpä jossain muodossa uinuu kehossa. ja kun olosuhteet muuttuvat se syöpä saattaa aktivoitua...
Suurin osa rintasyövistä on itseaiheutettuja :/Alkuperäinen kirjoittaja bb:No keuhokyövän voi periaatteessa itseaiheuttaa, mutta senkin voi saada vaikkei olisi eläissään polttanut. Mutta miten ihmeessä aiheutat itse esim. rintasyövän? En todellakaan usko että suurin osa voisi olla itseaiheutettuja eikä geenitkään selitä kaikkia kun kyse on kuitenkin solumuutosmutaatioista.
Mua nää tiedot taas kannusti lopettamaan sikareiden polton. Kiitos kuuluu kuitenkin hengenpelastuksesta mun lapselle. Olin niin addikti ettei mikään uu kuin raskaus saanut mua lopettamaan vaikka syöpäriski.Alkuperäinen kirjoittaja Työmyyrä:Mitäpä noita miettimään.
Syöpäpotilasta tuskin helpottaa tieto siitä, että se ei ole itseaiheutettua. Ei minua ainakaan.
Olisinhan toki voinut tehdä lähes kaiken toisin, mutta sekään ei olisi taannut sitä, ettei syöpä tulisi minulle.
Kaupallinen yhteistyö: Storytel