Luuletko että syöpä on sattumanvaraista että se tulee jos on tullakseen?

Kyllä sen syövän voi saada "sattumaltakin", terveellisesti elävä normaalipainoinen "riskitön" (ei siis mitään sukurasitteita) ihminen. Tunnen itse kaksikin tällaista ihmistä, toisella kilpirauhassyöpä, toisella rintasyöpä.

Mutta voihan se olla seurausta myös huonoista elintavoista, liikapainosta, tupakoinnista jne...

Juu mäkin uskon juuri siihen että on aika pitkälle niin. Esim. keuhkosyövistä 90% on "itseaiheutettua tai passiivisen polttelun syy".
10% vain huonoa geenisattumaa tai jollekin säteilylle altistuminen joku muu syöpä.

Tässä yksi juttu aiheeseen liittyen:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/18201-yllattavan-moni-uskoo-syopa-tulee-sattumalta

vieras
Enpä ole asiaa ajatellut. Itse pelkään hulluna syöpää, vaikka suvussani tiedän vain yhden syöpätapauksen ja sekin oli vanhalla miehellä, joka oli polttanut kuin korsteeni tupakkaa koko ikänsä. Keuhkosyövän siis sai. Ja siitäkin parani.

Mieheni suvussa on syöpää jonkun verran ja miehellänikin syöpä todettiin 3 vuotta sitten maaliskuussa. Imusolmukesyöpä. Hänellä hoidot tepsi hyvin kuten imusolmukesyöpään nyt yleensäkin, se on hyvin hoidettavissa oleva syöpä.

Mieheni ainakin on ns. oikea terveyden esikuva. Hän menee kyllä lääkärille, jos jotain on eikä ole tyypillinen mies ja mene vasta, kun pää on jo kainalossa. Urheilee, syö terveellisesti ja monipuolisesti, ei polta ja alkoholiakin juo vähän ja harvoin.

Silloin, kun mies sairastui syöpään niin jollain sivustolla törmäsin amerikkalaistutkimukseen, jonka mukaan imusolmukesyövän riskiä lisää pitkä kotihoito lapsilla. Siinä oli selitetty, että pitkään kotona hoidetuilla immuunivaste ei kehity niin hyväksi kuin hoidossa käyvillä lapsilla. Noh.. mene ja tiedä. Mieheni kuitenkin on ollut kotihoidossa kouluikään asti. Syytä ja seurausta ei kuitenkaan kukaan voi todeksi näyttää enkä sitä itse mieti. Omat lapsemme ovat kotihoidossa.

Mulla taas syöpään kuolleista läheisistä 1 sattumaa ( aivokasvain ) ja 2 pitkän tupakoinnin seurauksena. Myös esim. kohdunkaulansyöpä usein johtuu papillomaviruksesta joka useimmiten tulee sukupuoliyhteyedestä. Enempää ei mun läheisiä ole sairastunut syöpään tappavasti.

Olisi kiva saada lisää kokemuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Ite ainakin olin ihan perusterve. Eräänä kauniina aamuna heräsin ja tunsin pientä viiltelyä ja painetta vasemmassa rinnassa. Syöpä poistettiin 2003.
En ole liikapainoinen (57kg), en polta ja syön terveellisesti.
Uskon että tulee kun on tullakseen.
Rintasyöpä vissiin aika geenipohjainen sairaus vai mitä lääkärit sanoivat? Multa ainakin usein kysytty lääkärissä onko suvussa rintasyöpää.

bb
No keuhokyövän voi periaatteessa itseaiheuttaa, mutta senkin voi saada vaikkei olisi eläissään polttanut. Mutta miten ihmeessä aiheutat itse esim. rintasyövän? En todellakaan usko että suurin osa voisi olla itseaiheutettuja eikä geenitkään selitä kaikkia kun kyse on kuitenkin solumuutosmutaatioista.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mulla taas syöpään kuolleista läheisistä 1 sattumaa ( aivokasvain ) ja 2 pitkän tupakoinnin seurauksena. Myös esim. kohdunkaulansyöpä usein johtuu papillomaviruksesta joka useimmiten tulee sukupuoliyhteyedestä. Enempää ei mun läheisiä ole sairastunut syöpään tappavasti.

Olisi kiva saada lisää kokemuksia.
Minä muuten luin tuosta papilloomaviruksen aiheuttamasta kohdunkaulansyövästä ja sekin on kuitenkin ilmeisesti hyvin epätodennäköistä. Mainittiin, että jos ei käy papakokeissa niin muutos on mahdollista päästä muuttumaan syöväksi asti, mutta sekin muutos kestää jopa vuosikymmeniä. Eli ilmeisesti siinäkin riski hyvin minimaalista, vaikkakin todistettavasti olemassaoleva riski.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
olen jostain kuullut että kaikilla ihmisillä syöpä jossain muodossa uinuu kehossa. ja kun olosuhteet muuttuvat se syöpä saattaa aktivoitua...
Ei vaan siis kaikilla ihmisillä on syöpäsoluja kropassaa. Kenellä ne aktivoituu ja kenellä ei, on eri asia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
No keuhokyövän voi periaatteessa itseaiheuttaa, mutta senkin voi saada vaikkei olisi eläissään polttanut. Mutta miten ihmeessä aiheutat itse esim. rintasyövän? En todellakaan usko että suurin osa voisi olla itseaiheutettuja eikä geenitkään selitä kaikkia kun kyse on kuitenkin solumuutosmutaatioista.
Rintasyöpäänkin voi vaikuttaa eikä ne sen kaikki muodot ole sitä geeniperäistä. Esim. jos sinua on imetetty pitkään ja vastaavasti myös itse imetät pitkään niin se vähentää rintasyöpään sairastumisen riskiä. Riskin väheneminen ei toki tarkoita sitä, että riski poistuisi.

Jotain tekstiä yleisimmistä syövistä ja tilastotietoa.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae04000

Tuollakin sanottiin että syövät johtuu 80-90% omista elintavoista. Ikävää ne 10-20%. Itse pelkään :( koska polttelin 16 vuotta.. vaikkain loppuvaiheessa vain pikkusikareita ( niistä puuttuu se paperi ).
Syöpä kun tulee viiveellä, eikä yleensä nuorella iällä.
Toivottavasti auttoi että lopetti.. Aika vain näyttää.

Työmyyrä
Mitäpä noita miettimään.

Syöpäpotilasta tuskin helpottaa tieto siitä, että se ei ole itseaiheutettua. Ei minua ainakaan.

Olisinhan toki voinut tehdä lähes kaiken toisin, mutta sekään ei olisi taannut sitä, ettei syöpä tulisi minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Rintasyöpä vissiin aika geenipohjainen sairaus vai mitä lääkärit sanoivat? Multa ainakin usein kysytty lääkärissä onko suvussa rintasyöpää.
Käsittääkseni. Mun mummolla ja äidin kolmella siskolla on kaikilla ollut rintasyöpä.

Muuten sitten isänisällä keuhkosyöpä (poltti ketjussa valveillaoloaikansa 10-vuotiaasta lähtien) ja mun isällä parhaillaan kurkkusyöpä (ei koskaan polttanut, liikunnallinen, ei juurikaan juo alkoholia, normaalipainoinen).

bb
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rintasyöpäänkin voi vaikuttaa eikä ne sen kaikki muodot ole sitä geeniperäistä. Esim. jos sinua on imetetty pitkään ja vastaavasti myös itse imetät pitkään niin se vähentää rintasyöpään sairastumisen riskiä. Riskin väheneminen ei toki tarkoita sitä, että riski poistuisi.
Joo tuota juuri tarkoitin että elämän tavoilla tai muulla käytösellä ei voi estää saamasta jotain syöpää ja vaikka suvussa olisi kuinka monta rintasyöpää sairastanutta et silti välttämättä sitä itse saa vaikka toimisit miten. Riskitekijät ovat toisilla suuremmat kuin toisilla, mutta kyllä se silti aika arpapeliä on kuka siihen sairastuu ja kuka ei.

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
olen jostain kuullut että kaikilla ihmisillä syöpä jossain muodossa uinuu kehossa. ja kun olosuhteet muuttuvat se syöpä saattaa aktivoitua...
Varmaan tottakin. Mulla patologi perhetuttu.. joka sanoi että jokaisen joka on polttanut yli 4 vuotta keuhkoista, on löytynyt syövän esiaste...

Oli muuten eka kerta kun itse lopetin polttelun.

...
Suurin osa rintasyövistä on itseaiheutettuja :/

Alkuperäinen kirjoittaja Työmyyrä:
Mitäpä noita miettimään.

Syöpäpotilasta tuskin helpottaa tieto siitä, että se ei ole itseaiheutettua. Ei minua ainakaan.

Olisinhan toki voinut tehdä lähes kaiken toisin, mutta sekään ei olisi taannut sitä, ettei syöpä tulisi minulle.
Mua nää tiedot taas kannusti lopettamaan sikareiden polton. Kiitos kuuluu kuitenkin hengenpelastuksesta mun lapselle. Olin niin addikti ettei mikään uu kuin raskaus saanut mua lopettamaan vaikka syöpäriski.
Että voikin olla vaikeaa. Kun vieläkin tekee mieli sikaria vaikka aikaa melkeen vuosi...

Yhteistyössä