LUOVUTTAJA KATO!

• Viestiketjun aloittaja mie vuan savosta
  • Ensimmäinen viesti
mie vuan savosta
Muutaman kerran käydessäni lääkärilläni kysissä lapsettomuutemme takia on lääkärini puhunut sellaisesta asiasta kuin LUOVUTTAJIEN REKISTERIÖITYMISESTÄ. Tämä tarkoitta sitä ku tällä hetkellä emme saa tietää luovuttajasta ku silmien värin,pituus, paino yms. ni rekisteröitymisen jälkeen lapsi saisi jossain vaiheessa tietää kuka hänen biologinen isä tai äiti on.
Ei ole sitten tullut mieleen et silloin loppuu luovuttajat. On teidossa EPÄTOIVOISIA VANHEMPIA JA LAPSETTOMIA VANHEMPIA. Millä saisimme päättäjät heräämään että he tulevat tekemään suuuren virheen.Ruotsissa tämä laki on voimassa ja kuinka ollakkaan kato on käynyt luovuttajissa, mikshän.

Jiscis
No minä ainakin olen vakavasti harkinnut luovuttamista. Kunhan ENSIN saan oman vauva-asian järjestymään ja mikäli siihen ei sitten ole mitään estettä.
Mikäs sen parempaa, kuin tehdä edes jonkun toisen elämä paremmaksi! :heart:

mie vuan savosta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2007 klo 20:27 Ahaa kirjoitti:
..niin eikös tää laki tullu voimaan myös Suomessa..? Vai muistanko ihan väärin. :eek:
Miksi sitten lääkäri puhui kesästä 2007! hän sanoi et jos laki tulee voimaan kesällä 2007 ni kaikki talella olevat luovutetut siittiöt ja munasolut tuhotaan??? Yks laki tuli voimaan yksinäisiä yms... hedelmöitys hoidoista, ei rekisteröitymisestä!!!!!

mie vuan savosta
=) Kaunis kiitos tiedosta. Eikö tunnu hullulle et jos luovutat sukusoluja ni sit se lapsi joka niistä syntyy saa 18 vuotta täyttäneenä tietää biologisen vanhempansa jos haluaa. Kaikkea ei voi ymmärtää. Mä myös ajattelin et tulevaisuudessa olisin luovuttanut solujani, mut jotenkin panee mietityttämään....

Ottamatta sen kummemmin kantaa luovuttajien henkilötietojen salaukseen, sanompa, että lapsettomuushoidoissa käynyt ei voi luovuttaa sukusolujaan. Jos esimerkiksi minä haluaisin luovuttaa munasolujani, se tyssäisi siihen kun selviää että olen itse joutunut hakeman hoitoa hedelmättömyyteen. PAS-alkioista taas en tiedä yhtään, saako niitä ylipäänsä luovuttaa toisille

Jiscis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 13:55 vieras kirjoitti:
Ottamatta sen kummemmin kantaa luovuttajien henkilötietojen salaukseen, sanompa, että lapsettomuushoidoissa käynyt ei voi luovuttaa sukusolujaan. Jos esimerkiksi minä haluaisin luovuttaa munasolujani, se tyssäisi siihen kun selviää että olen itse joutunut hakeman hoitoa hedelmättömyyteen. PAS-alkioista taas en tiedä yhtään, saako niitä ylipäänsä luovuttaa toisille
Minä kysyin klinikalla tästä luovuttamisesta ja siellä sanottiin, että kun ei itsestä mitään vikaa löydy, niin luovuttaa saa, VAIKKA itse on ollutkin hoidoissa. P*skaako se lääkäri siellä puhuikin? :kieh:

Jospa näin
JISCIS, jospa se menee niin, että lapsettomuushoidoissa käyvän pariskunnan "terve" osapuoli voi luovuttaa, kun taas "viallinen" (jonka takia hoidoissa käydään) ei voi. Ja jos molemmissa vikaa, niin silloin ei kumpikaan voi luovuttaa..?

MMharmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 13:55 vieras kirjoitti:
PAS-alkioita on ainakin tähän asti saanu antaa pois eli luovuttaa toisille.

Henna80
No mä kävin just keskiviikkona keskustelemassa tosta luovuttamisesta ja mulle se lääkäri ja kätilökin sanoi jotenkin niin että myöhemmin saattaa joku siis tää rekisteriä ylläpitävä taho ottaa yhteyttä, mutta ei tod. mun oven taakse paukkaa 18 vuoden päästä nuoria kertomassa että mä olen niitten biologinen äiti.
Ja siitä taas vedin itse johtopäätöksen siihen että tämä siksi että JOS lapsi joskus sairastuu ja tarvitaan jotain siirroksia niin olisi tiedossa kuka on lapsen BIOLOGINEN äiti.
Asian kyllä vielä tarkastan kunhan taas san aikaiseksi soittaa ensi viikolla vielä klinikalle.
Mä onneks mahdollisesti kerkiän vielä ennen lain voimaantuola luovuttamaan jollekkin onnelliselle parille soluja.

Mut todellakin toivoisin että tää laki jätettäis kokonan pois... tää varmasti vaikuttaa luovuttajien määrään.

Mä ite en kyllä välttämättä välittäis asiasta mut mun mies antoi tiukan mielipiteen asiasta.

Yhteistyössä