Luovutetuilla munasoluilla raskautuneet

@Rusakkonen Ihana uutinen, paljon onnea :love:.
@Pompelis Vatsan koon kommentointi on kyllä rasittavaa ja ehkä vähän stressaavaa. Mulla oli viime viikolla vartalonmyötäinen mekko päällä ja eräs ohikulkija (n. 20-v. mies) tiedusteli multa, millä viikolla olen raskaana. Sanoin, että noin puolessa välissä. Sitten hän kertoi olevansa kätilöopiskelija ja kyseli, onko mulla ollut supistuksia. Tämä kysymys tuntui hieman hämmentävältä.

Kävin 1,5viikkoa sitten rakenneultrassa. Olin ollu hieman stressaantunu, kun en ollu tuntenut vauvan liikkeitä, mut onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ja poika on tulossa. Lääkäri sanoi, että mulla on istukka edessä ja siitä johtuu, että liikkeet tuntuu aluksi heikommin kuin jos istukka olisi takana. Seuraava ultra on 2 kuukauden kuluttua. Meidän sairaanhoitopiirissä kaikille yli 36v. ensisynnyttäjille tarjotaan ylimääräinen ultra n. rv 28-30.
 
@Rusakkonen Ihana uutinen, paljon onnea .
@Pompelis Vatsan koon kommentointi on kyllä rasittavaa ja ehkä vähän stressaavaa. Mulla oli viime viikolla vartalonmyötäinen mekko päällä ja eräs ohikulkija (n. 20-v. mies) tiedusteli multa, millä viikolla olen raskaana. Sanoin, että noin puolessa välissä. Sitten hän kertoi olevansa kätilöopiskelija ja kyseli, onko mulla ollut supistuksia. Tämä kysymys tuntui hieman hämmentävältä.

Kävin 1,5viikkoa sitten rakenneultrassa. Olin ollu hieman stressaantunu, kun en ollu tuntenut vauvan liikkeitä, mut onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ja poika on tulossa. Lääkäri sanoi, että mulla on istukka edessä ja siitä johtuu, että liikkeet tuntuu aluksi heikommin kuin jos istukka olisi takana. Seuraava ultra on 2 kuukauden kuluttua. Meidän sairaanhoitopiirissä kaikille yli 36v. ensisynnyttäjille tarjotaan ylimääräinen ultra n. rv 28-30.
Mulla on myös istukka edessä ja oon ollut todella stressaantunut välillä kun liikkeitä ei tunnu. Tuntuu, että vasta n. 3 viikon ajan on kunnolla tuntunut miten vauva möyrii ja potkii ja tälläkin ajalla päiviä jolloin on paljoin hiljaisempaa. Mulla on nyt siis viikkoja 33+6.
 
@Rusakkonen Ihana uutinen, paljon onnea .
@Pompelis Vatsan koon kommentointi on kyllä rasittavaa ja ehkä vähän stressaavaa. Mulla oli viime viikolla vartalonmyötäinen mekko päällä ja eräs ohikulkija (n. 20-v. mies) tiedusteli multa, millä viikolla olen raskaana. Sanoin, että noin puolessa välissä. Sitten hän kertoi olevansa kätilöopiskelija ja kyseli, onko mulla ollut supistuksia. Tämä kysymys tuntui hieman hämmentävältä.

Kävin 1,5viikkoa sitten rakenneultrassa. Olin ollu hieman stressaantunu, kun en ollu tuntenut vauvan liikkeitä, mut onneksi vauvalla oli kaikki hyvin ja poika on tulossa. Lääkäri sanoi, että mulla on istukka edessä ja siitä johtuu, että liikkeet tuntuu aluksi heikommin kuin jos istukka olisi takana. Seuraava ultra on 2 kuukauden kuluttua. Meidän sairaanhoitopiirissä kaikille yli 36v. ensisynnyttäjille tarjotaan ylimääräinen ultra n. rv 28-30.
Mulla on molemmissa raskauksissa ollut istukka edessä. Esikoisen liikkeet tunsin RV 15 jo niitä pieniä perhosen siiven iskuja. Kuopuksesta tunsin myöhemmin mutta n RV 20 kohdalla. Istukka varmaan hiukan eri kohdassa. Mutta mä oon muutenkin tosi herkkä aistimaan kaikki muutokset kohdun alueella. Ovis kivut ym. Niin uskon sen takia tuntevani liikkeet
 
Mahtava juttu! Kiinnostaa se miten pikkuisen ikä ei ollut varma? Mulle sanottiin ainakin, että ikä on se mikä Tilkasta sanovat eikä sitä voi muuttaa vaikka alkio kasvaisi hitaammin tai nopeammin. Itse kävin varhaisultrassa 7+2 ja silloin näkyi vaan pieni paikallaan oleva nallekarkki, jolla ei käsiä tai jalkoja ollut

Täällä uusimpina pikku vaivoina nivelten kipeytyminen ja jäykistyminen yöllä. Ilmeisesti liittyy jotenkin raskaushormoneihin ja siihen miten ne löysyttää lantiota. Ihoa on myös vähän kutissut. Ei mitenkään pakonomaisesti ja luulen, että liittyy lähinnä kesäkuumaan sekä noihin niveliin ja käsien ja jalkojen puutumiseen öisin / paikalla ollessa. Oon muutenkin menossa mittaamaan kilpirauhashormoniarvot tällä viikolla, joten pyysin että ottavat varmuudeksi hepatoosikokeet.

Ainiin ja semmoista vielä, että mun vatsa on edelleen aika pieni. Kaikki sitä kommentoi suorastaan ärsyttävyyteen saakka ja on saanut mut jopa stressaantumaan. Tunnen kuitenkin miten liikkeet ja möyrintä koko ajan tuntuu selkeämmin ja ns. ihmismäisemmin eli kyllä vauva siellä kasvaa.

Tsemppiä @Rusakkonen odotukseen! Nyt kaikki todennäköisyydet on sun puolella kun sydän on käynnistynyt normaalisti. Tämä ajatus huojensi mua paljon alkumetreillä.
Laskin iän väärin ja nettilaskuri antoi minulle saman väärän tuloksen 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Kävin neuvolassa, ja oli hyvä käynti. Nyt on varattuna eka ultra ja saan myös sen NIPT:in. Lisäksi seuraavalla neuvolakerralla saan sokerinmittauslaitteet ja opetetaan mittaamaan. Mittaan sitten läpi raskauden. Voi olla hyvä juttu, koska en ole sokerirasitustesteissä tai muissa sokerinmittauksissa “narahtanut”, mutta kun viimeksi kuitenkin epäiltiin hyppiviä sokeriarvoja. Niin nyt sitten nähdään, hyppivätkö arvot edes takaisin vaiko eivät.

Rusakkonen 9+2
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Moi! Minä taas, anteeksi, änkeän teidän ketjuun kyselemään! Täällä kun tuntui raskausajan matkustelukokemusta olevan niin osaako joku sanoa jotain tällaisesta aiheesta kuin hyvin lämpimässä uima-altaassa uiminen? Täällä Espanjassa on siis yllätysyllätys tosi lämmintä ja aamulla käytiin tossa altaalla ja vesi tuntui hyvin hyvin lämpimältä, varmaan lähelle ilman lämpötilaa. Tuli mieleen että uskaltaako tuollaisessa sitten uida kun jos kerta esim poreammeita ei suositella sen vuoksi että niissä vesi on sen verran lämmintä että on oiva ympäristö bakteereille ja näin ollen luo tulehdusriskin? Tuo vesi on kyllä mielestäni huomattavasti lämpimämpää kuin Suomen poreammeissa.

Entäs sitten kuivatut hedelmät? Rusinat, aprikoosit, taatelit ym. Oletteko uskaltaneet syödä Suomessa/ulkomailla? Periaatteessa mitään kieltävää suositusta ei löydy mutta nehän ovat kuitenkin kuorimattomia ulkomaalaisperäisiä hedelmiä, jotka on kasteltu ties millä. Luin että kuivaaminen pysäyttää listerian kasvun mutta ei tuhoa sitä.

Karhurouvanen 11+
 
Moi! Minä taas, anteeksi, änkeän teidän ketjuun kyselemään! Täällä kun tuntui raskausajan matkustelukokemusta olevan niin osaako joku sanoa jotain tällaisesta aiheesta kuin hyvin lämpimässä uima-altaassa uiminen? Täällä Espanjassa on siis yllätysyllätys tosi lämmintä ja aamulla käytiin tossa altaalla ja vesi tuntui hyvin hyvin lämpimältä, varmaan lähelle ilman lämpötilaa. Tuli mieleen että uskaltaako tuollaisessa sitten uida kun jos kerta esim poreammeita ei suositella sen vuoksi että niissä vesi on sen verran lämmintä että on oiva ympäristö bakteereille ja näin ollen luo tulehdusriskin? Tuo vesi on kyllä mielestäni huomattavasti lämpimämpää kuin Suomen poreammeissa.

Entäs sitten kuivatut hedelmät? Rusinat, aprikoosit, taatelit ym. Oletteko uskaltaneet syödä Suomessa/ulkomailla? Periaatteessa mitään kieltävää suositusta ei löydy mutta nehän ovat kuitenkin kuorimattomia ulkomaalaisperäisiä hedelmiä, jotka on kasteltu ties millä. Luin että kuivaaminen pysäyttää listerian kasvun mutta ei tuhoa sitä.

Karhurouvanen 11+
Mä oon ainakin ollut ihan huoletta paljussa +37 asteisessa vedessä. En kyllä edes tiennyt tollaisesta kiellosta ettei saisi olla poreissa. Niissäkin olen ollut. Pystyisikö veden laatua tarkkailla silmämääräisesti ja jos se on tosi likaisen näköistä niin sitten jättää väliin... Ei oo myöskään tullut mieleenkään ettei saisi syödä kuivattuja hedelmiä. Niitä en oo kyllä tainut syödäkään. Löytyisköhän googlesta vastaus? Jos ei löydy niin varmaan niitä sitten voi syödä.

Hauskaa lomaa!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Olen syönyt kuivattuja luumuja, mutta siis ihan tyhjiöpakattuja sellaisia eli kaupan pakkauksesta. Jotain tarttee toisinaan ummetukseen...

Itse en syö kylmiä ruokia kuten salaatteja ravintoloissa nyt.
Mäkin oon syönyt luumuja, mutta jouduin jo ajat sitten vaihtamaan tehokkaampaan kamaan eli apteekin tuotteeseen :D Oot kyllä oikeassa, että kaupan ja ravintolan salaatit on varmaan oikeasti pahin listeriariski verrattuna esim. sushiin.
 
Kirjoittelin täällä kerran huhtikuussa, kun raskaus oli silloin ihan alkutekijöissä, mutta sitten se jotenkin jäi. Nyt viikot 19+2, takana kaikenlaisia vaivoja ja komplikaatioita, mutta edelleen raskaana. Täällä olikin aiemmin keskustelua kilpurauhasarvoista, mullahan TSH oli ihan alussa yli 19... Siitä oli hirveä stressi, mutta ei mennyt kesken ja lääkityksellä se saatiinkin jo hyvin kuriin, kunnes taas nousi yli 6:een. Nyt viimesin mittaus pari viikkoa sitten oli 2,16, että nyt jo viitearvoissa, mutta mulla on jouduttu tyroksiiniannostusta vaan lisäämään ja lisäämään koko ajan. Mut mä tunnen sen, et millon arvot on taas poskellaan eli mulle tulee tosi voimakas heikotus ja väsymys, en pysty juuri sängystä nousemaan. Siitä tiedän, että annostus ei ole taas riittävä. Pelottaa, miten tää sahaaminen vaikuttaa vauvaan...

Muuten nyt just tällä hetkellä on suhteellisen hyvä olo, oikeastaan ensi kertaa koko raskauden aikana. Mä oon tän heikotuksen, raskauspahoinvoinnin ja hematooman takia ollut alkuraskauden lähestulkoon vuodepotilaana ja nyt vasta kunto on vähitellen alkanut antaa periksi liikkuakin vähän. Eli alku on ollut tosi vaikea mulla ja nyt seuraavaksi jännitän rakenneultraa, joka olisi 1,5 viikon päästä.

Onnittelut muille raskautuneille ja jo synnyttäneillekin ja tsemppiä kovasti kaikille!
 
Kiitos vastauksista @Pompelis ja @Rusakkonen ! Uida olen nyt sitten uskaltanut kyllä altaassakin, vesikään ei ole ollut joka päivä niin lämmintä ja altaasta kyllä huolehditaan hyvin ja se ei mikään varsinainen ruuhka-allas ole, kun emme ole hotellissa vaan allas on yhden kerrostalon käytössä oleva allas.

Kuivattuja hedelmiä en nyt sitten ole kuitenkaan syönyt - kuten en juuri mitään muutakaan :-D Aika kauhea reissu on ollut kun hirveä stressi tosta ruoasta, olen muutenkin ruokarajoittunut (gluteeniton, vähälaktoosinen, allergioita) enkä ole uskaltanut syödä ravintoloissa tai missään ulkona _yhtään mitään_, kuvittelen ties mitä enkä sitten täällä majoitukspaikassakaan ole uskaltanut mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä syödä enkä mitään paikallisia valmisteita edes säilykkeitä (esim oliivit tms) että mennään nyt tämä kolme viikkoa kitulinjalla, kohta onneksi pääsee kotiin rentoutumaan ja elämään ihanaa elämää ja fiilistelemään raskautta!!!

Mukavaa viikkoa kaikille teille ja ihanaa raskausaikaa <3

Karhurouvanen 12+2
 
@Karhurouvanen voin kuvitella, ettei oo kiva reissu, kun joutuu vahtaamaan syömisiä. Mä asun itse ulkomailla ja koko raskausaikana en oo ravintoloissa käynyt just tään saman pelon takia. Joskus oon pizzaa ja hampurilaisia kotiin tilannut. Kotona kyllä syön kasviksia, lähinnä tomaattia ja kurkkua, kun pesen ne hyvin. Ja kyllä mä säilykeoliiveita uskaltaisin syödä, mutta en ole syönyt niiden suolaisuuden takia. Kaikki ihanat juustot, niin kuin feta tms, oon jättäny pois ja muutenkin maitotuotteita en oo nyt juurikaan käyttänyt, kun täällä ei kaikissa ole pastörointimerkintää ja muutenkin on tuntunut, ettei vatsa tahdo oikein sietää niitä.
 
@Karhurouvanen voin kuvitella, ettei oo kiva reissu, kun joutuu vahtaamaan syömisiä. Mä asun itse ulkomailla ja koko raskausaikana en oo ravintoloissa käynyt just tään saman pelon takia. Joskus oon pizzaa ja hampurilaisia kotiin tilannut. Kotona kyllä syön kasviksia, lähinnä tomaattia ja kurkkua, kun pesen ne hyvin. Ja kyllä mä säilykeoliiveita uskaltaisin syödä, mutta en ole syönyt niiden suolaisuuden takia. Kaikki ihanat juustot, niin kuin feta tms, oon jättäny pois ja muutenkin maitotuotteita en oo nyt juurikaan käyttänyt, kun täällä ei kaikissa ole pastörointimerkintää ja muutenkin on tuntunut, ettei vatsa tahdo oikein sietää niitä.
Kiitos vastauksesta @Kalokairi! Ja onnea raskaudesta! Joo tämä gluteenijuttu vielä tekee tästä niin hankalaa kun kaikki just tollaset pizzat, hampurilaiset, mustekalarenkaat ym mitä uskaltais raskauden kannalta syödä niin niitä ei sitten voi gluteenin takia syödä :-D Täällä (Espanjassa) vielä juuri kukaan ei puhu englantia niin ei voi oikeen kyselläkään mitään. Noh Suomessa sitten helpompaa :-D Suomessa olen uskaltanut valikoiduissa, lähinnä suomalaisissa, ravintoloissa syödä ihan buffetissakin ja kasviksiakin, tosin salaattia/pinaattia tms en syö.

Ihanaa raskausaikaa sinulle!

Karhurouvanen 12+4
 
  • Tykkää
Reactions: Kalokairi
Onneksi olkoon @Pompelis ja ihanaa äitiysaikaa!

Mulla oli tällä viikolla pieni säikäytys, kun heräsin yöllä, sattui alavatsaan ja kun menin vessaan niin kirkasta verta alkoi vuotaa pönttöön. No siinä tietysti heti kaikki ajatukset pahimmasta päästä tuli mieleen. Lähdettiin yöllä päivystykseen ja siellä tutkivat ja ultrasivat. Vauvalla kaikki hyvin, mutta eivät löytäneet syytä vuotoon. Mut otettiin sisään sairaalaan ja seuraavana päivänä lääkäri ultrasi taas. Totesi, että vauvalla kaikki hyvin ja on kasvanut normaalisti. Ja syy vuotoon on alhainen istukka, joka lähellä kohdunsuuta (ei kuitenkaan etinen istukka). Lääkärin mukaan yleensä istukka nousee raskauden edetessä ja ongelma poistuu itsestään. Olin 3 päivää sairaalassa seurannassa. Nyt kotona taas, mutta pitää ottaa rauhallisesti, ei mitään urheilua tai muutakaan raskasta ja kävelyä vaan tasasella. Huh, olipahan taas kokemus, mutta tästäKIN selvittiin. Nyt mulla viikot 21+4. Mulla ois ollu rakenneultra just sillon, kun olin sairaalassa, joten se aika meni nyt, mut sain uuden ajan 26.8.
 
Täällä nyt jo yli kuukausi elämää vauvan kanssa. Kaikki sujuu hyvin ja poika on kasvanut huimaa vauhtia. @Adelieamanda miten sun synnytys sujui? Miten on lähtenyt vauva-arki pyörimään? Kauan aiot olla äitiysvapaalla? Me aiotaan miehen kanssa jakaa vapaat niin, että mieskin pääsee nauttimaan lapsen kasvamisesta ja hoitamisesta vauvavuoden aikana eli itse palaan töihin jo kevät talvesta. Mun työ on tosin sen luontoista, että teen kotoa käsin hyvin joustavasti eli olen tässä läsnä ihan henkisesti ja fyysisestikin.
 
@Pompelis Ihana kuulla, että arki vauvan kanssa on sujunut hyvin. Teidän suunnitelma jakaa vanhempainvapaat puoliksi kuulostaa hyvältä, siitä hyötyy varmasti koko perhe. Mulla on laskettu aika marraskuun loppupuolella, joten vielä joudun vähän aikaa jännittämään, miten loppuraskaus ja synnytys sujuvat.
 
  • Rakkaus
Reactions: Pompelis
@Pompelis Ihana kuulla, että arki vauvan kanssa on sujunut hyvin. Teidän suunnitelma jakaa vanhempainvapaat puoliksi kuulostaa hyvältä, siitä hyötyy varmasti koko perhe. Mulla on laskettu aika marraskuun loppupuolella, joten vielä joudun vähän aikaa jännittämään, miten loppuraskaus ja synnytys sujuvat.
Onko kaikki sujunut smoothisti tähän saakka raskaudessa? Itsellänihän loppuajalla tuli kyllä vasta kaikki ongelmat, mutta toivottavasti sulla menee hyvin. Ja mitä mulle tuli on ilmeisesti tosi harvinaisia (raskaushepatoosi ja sappirakon tulehdus) eli ei kannata etukäteen murehtia. Oliko tää sun eka raskaus vai oletko jo vanhempi?
 
Onko kaikki sujunut smoothisti tähän saakka raskaudessa? Itsellänihän loppuajalla tuli kyllä vasta kaikki ongelmat, mutta toivottavasti sulla menee hyvin. Ja mitä mulle tuli on ilmeisesti tosi harvinaisia (raskaushepatoosi ja sappirakon tulehdus) eli ei kannata etukäteen murehtia. Oliko tää sun eka raskaus vai oletko jo vanhempi?
Raskaus on sujunut muuten hyvin, paitsi että mulla todettiin sokerirasitustestissä raskausdiabetes. Nyt joudun mittailemaan sokeriarvoja synnytykseen saakka. Se tuli aivan yllätyksenä, kun mun painoindeksi oli ennen raskautta n. 20. Nyt oon siirtyny vähäsokeriseen ruokavalioon ja sokeriarvot on pysyny hyvinä. Hoitaja mainitsikin raskaushepatoosista neuvolassa ja ohjeisti tarkkailemaan, jos ilmenee ihon yllättävää kutinaa. Olen itsellinen äiti ja odotan ekaa lastani, joten kaikki raskauteen ja vauvaan liittyvä on uutta. Oon jo ostellu aika paljon vauvan vaatteita ja tarvikkeita, joten pitäisi vielä jaksaa raivata kaapeista tilaa, kun nyt vaatepusseja on lattiat täynnä :LOL:
 
Täällä nyt jo yli kuukausi elämää vauvan kanssa. Kaikki sujuu hyvin ja poika on kasvanut huimaa vauhtia. @Adelieamanda miten sun synnytys sujui? Miten on lähtenyt vauva-arki pyörimään? Kauan aiot olla äitiysvapaalla? Me aiotaan miehen kanssa jakaa vapaat niin, että mieskin pääsee nauttimaan lapsen kasvamisesta ja hoitamisesta vauvavuoden aikana eli itse palaan töihin jo kevät talvesta. Mun työ on tosin sen luontoista, että teen kotoa käsin hyvin joustavasti eli olen tässä läsnä ihan henkisesti ja fyysisestikin.
Kiitos kysymästä @Pompelis, vauveli syntyi vajaa 2 viikkoa sitten (rv 40+0) ja on aivan järjettömän söpö&ihana. Ollaan koko perhe ihan hullaantuneita häneen. ❤ Loppuraskaus ja synnytys meni tosi hyvin, oltiin sairaalassa vain 2 päivää ja olen päässyt nauttimaan vaunulenkeistä ihanissa syyskeleissä. Yöheräily tietysti on mitä on, mutta ollaan miehen kanssa jaettu yöt puoliksi niin, että hän hoitaa luontaisena yökukkujana illan/alkuyön klo 2-3 asti ja mä loppuyön/aamun (mies voi nukkua johonkin 9 asti, itse en aamuvirkkuna kykene nukkumaan enää 7 jälkeen).

Kiva kuulla että teilläkin on sujunut eka kuukausi vauvan kanssa hyvin, @Pompelis 🥰
 
  • Rakkaus
Reactions: Pompelis ja Florie
@Papupilvi meidän vauvan sokeriarvot oli vähän pielessä kun vauva syntyi ja lastenosastolta sanoivat, että mullakin on saattanut olla raskausdiabetes. En olisi itse mitenkään osannut arvata. Olen normaalipainoinen enkä edes syö oikeastaan mitään makeita juttuja. Kaipa se voi siis iskeä ihan keneen elämäntavoista riippumatta. Hyvä, että oot ostellut vauvalle tavaroita. Itse olin ajatellut hoitaa hankintoja enimmäkseen elokuussa, mutta hah, eipä sitten ehtinytkään. Vielä puuttuu Stokken syöttötuoli ja siihen newborn-setti, että vauva pääsisi osaksi ruokailuja ja että yksi paikka, jossa viettää aikaa kun teen vaikka ruokaa. Kantoliina on myös ollut kätevä ja yritän vauvaa totuttaa siihen, että pääsisi jatkossa ulkoilemaan ja metsäretkille liinan kanssa. Hommattiin meille Stokken taitettava amme ja se on myös ollut näppärä pienessä kylppärissä. Käytettynä ollaan pyritty hommaamaan pääosan tavaroista.

@Adelieamanda ihanaa kuulla, että synnytys meni hyvin ja vauva-arkikin sujuu. Täällä ollaan tietysti myös rakastuttu meidän maailman söpöimpään ja ihanimpaan vauvaan. Joudutteko herättelemään teidän vauvaa? Me ollaan herätetty kolmen tunnin välein ja on kyllä vaatinutkin ruokaansa just näin usein. Viime yönä mietin, että voisiko klo 3.00 herätystä myöhäistää kun poika oli ihan unessa silloin. Toisaalta kun pääsi syömään niin vetäisi kyllä koko pullonsa tyytyväisenä ja nälkäisenä. Joudutaan tosin antamaan pääosa ruuasta pojalle pullosta kun mun maito ei kunnolla noussut ehkä liian aikaisen synnytyksen / sektion takia. Itkuja sen takia tirauttelin, mutta nyt jo asian hyväksynyt ja toisaalta on mukavaa kun mies pystyy osallistumaan syöttämiseen aktiivisesti. Me ollaan kanssa jaettu yövuoroja niin, että molemmat saisi yhden pidemmän pätkän unta nukuttua.
 
@Papupilvi meidän vauvan sokeriarvot oli vähän pielessä kun vauva syntyi ja lastenosastolta sanoivat, että mullakin on saattanut olla raskausdiabetes. En olisi itse mitenkään osannut arvata. Olen normaalipainoinen enkä edes syö oikeastaan mitään makeita juttuja. Kaipa se voi siis iskeä ihan keneen elämäntavoista riippumatta. Hyvä, että oot ostellut vauvalle tavaroita. Itse olin ajatellut hoitaa hankintoja enimmäkseen elokuussa, mutta hah, eipä sitten ehtinytkään. Vielä puuttuu Stokken syöttötuoli ja siihen newborn-setti, että vauva pääsisi osaksi ruokailuja ja että yksi paikka, jossa viettää aikaa kun teen vaikka ruokaa. Kantoliina on myös ollut kätevä ja yritän vauvaa totuttaa siihen, että pääsisi jatkossa ulkoilemaan ja metsäretkille liinan kanssa. Hommattiin meille Stokken taitettava amme ja se on myös ollut näppärä pienessä kylppärissä. Käytettynä ollaan pyritty hommaamaan pääosan tavaroista.

@Adelieamanda ihanaa kuulla, että synnytys meni hyvin ja vauva-arkikin sujuu. Täällä ollaan tietysti myös rakastuttu meidän maailman söpöimpään ja ihanimpaan vauvaan. Joudutteko herättelemään teidän vauvaa? Me ollaan herätetty kolmen tunnin välein ja on kyllä vaatinutkin ruokaansa just näin usein. Viime yönä mietin, että voisiko klo 3.00 herätystä myöhäistää kun poika oli ihan unessa silloin. Toisaalta kun pääsi syömään niin vetäisi kyllä koko pullonsa tyytyväisenä ja nälkäisenä. Joudutaan tosin antamaan pääosa ruuasta pojalle pullosta kun mun maito ei kunnolla noussut ehkä liian aikaisen synnytyksen / sektion takia. Itkuja sen takia tirauttelin, mutta nyt jo asian hyväksynyt ja toisaalta on mukavaa kun mies pystyy osallistumaan syöttämiseen aktiivisesti. Me ollaan kanssa jaettu yövuoroja niin, että molemmat saisi yhden pidemmän pätkän unta nukuttua.
Eikö sulla ollut sokerirasituskoe kuitenkin puhdas? @Pompelis Vai epäiletkö että radi puhkesi sulla vasta sen jälkeen?

Me ollaan kans jouduttu antamaan lisämaitoa, koska vauva painoi vain 2,5kg syntyessään (tänään neuvolassa jo 2,950kg🤗), mutta häntä ei ole pahemmin tarvinnut syömään herätellä. 😆 Herää siis ihan itse öisinkin 2h välein syömään. Mitään syytä vauvan pienipainoisuudelle ei oikein ole löytynyt (paitsi ”geenit”), eli hänellä oli seurannassa koko ajan erinomaiset sokeriarvot, bilirubiini nolla, normaali pituus, päänympärys, sydän, keuhkot jne. kaikki kunnossa. Istukka oli myös normaalin kokoinen ja toimi hyvin, eli en sitten tiedä mistä johtui. Toisaalta ei kai tuo 2,5 kg nyt niin poikkeuksellisen pieni paino loppujen lopuksi ole..

Ihanaa vauva-arkea sulle ja teidän pikkuiselle @Pompelis! 💖
 
Eikö sulla ollut sokerirasituskoe kuitenkin puhdas? @Pompelis Vai epäiletkö että radi puhkesi sulla vasta sen jälkeen?

Me ollaan kans jouduttu antamaan lisämaitoa, koska vauva painoi vain 2,5kg syntyessään (tänään neuvolassa jo 2,950kg), mutta häntä ei ole pahemmin tarvinnut syömään herätellä. Herää siis ihan itse öisinkin 2h välein syömään. Mitään syytä vauvan pienipainoisuudelle ei oikein ole löytynyt (paitsi ”geenit”), eli hänellä oli seurannassa koko ajan erinomaiset sokeriarvot, bilirubiini nolla, normaali pituus, päänympärys, sydän, keuhkot jne. kaikki kunnossa. Istukka oli myös normaalin kokoinen ja toimi hyvin, eli en sitten tiedä mistä johtui. Toisaalta ei kai tuo 2,5 kg nyt niin poikkeuksellisen pieni paino loppujen lopuksi ole..

Ihanaa vauva-arkea sulle ja teidän pikkuiselle @Pompelis!
Siellä lastenosastolla sanoivat, että mulla on saattanut olla radi kun vauvan sokeriarvot oli pielessä vähän. Ja joo, läpäisin sen testin kirkkaasti eli olis puhjennut vasta myöhemmillä viikoilla. Ei kyllä ollut mitään oireita mistä olis voinut ton arvata.

Meillä vauva tosiaan myös vaatii ruokansa. Iltaisin (ja välillä aamuisin) tankkailee parin tunnin välein, mutta muuten onneksi "vaan" about 3 h syöttöjen välissä. 500 g on tullut viikossa aina painoa punnituksissa niin hyvä vaan.

Mullakin oli vauvan lisäksi muuten vuosisadan nälkä samantien kun olin synnyttänyt. Huhhuh, koko ajan vaan ruoka mielessä verrattuna raskausajan nälättömyyteen. Nyt on pohjaton vatsa vähän tasaantunut ja omatkin kasvot vähän pyöristyneet raskauden jäljiltä.
 

Yhteistyössä