Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Kiitos onnentoivotuksista! Vaikea vielä uskoa koko asiaa, kun en oikein meinaa vielä edes uskoa, että olen raskaana. Tällä viikolla on kyllä ollut vähän voimakkaampaa pahoinvointia, mutta juuri mitään muita raskausoireita ei edelleenkään ole. Ei vatsan turvotusta, ei rintojen arististusta mitä oli viimeksi melkein heti alusta. Tai villit unet ovat kyllä oire. Yleensä en muista uniani, mutta nyt näen ihan hulluja unia joka yö.

Muuten kaikenlaiset hyvin konkreettiset asiat pyörivät mielessä. Kuten että tarvii ostaa uudet rattaat. Ja että miten saan kaksi kaukaloa ja yhden turvaistuimen mahtumaan mun pieneen VW Poloon? Pienesti huolestuttaa kaikki kaksosraskauteen liittyvät riskit. Viime raskaudessa tuli raskausmyrkytys ihan lopussa ja se huolestuttaa myös. Suurin pelkoni on, että joutuisin vuodelepoon osastolle pitkäksi aikaa. Mutta ei auta kun ottaa päivää kerrallaan. Toistaiseksi ainakin kaikki hyvin. Ja ehdottomasti aion kyllä ottaa vastaan kaikki apu mikä on saatavilla sitten kun pienet ovat vihdoin täällä, jos sinne asti päästään.

Miten siellä @Silmu75, onko mitään oireita? Minäkään en uskonut olevani raskaana, kun ei tuntunut yhtään samalta kuin mitä viimeksi.
 
@Sukkis Ei kyllä tunnu oikein miltään. Toisesta päivästä jo muka pientä etovaa oloa eli siis kuviteltua tai lääkkeiden sivuvaikutusta. Ja mulla on niin stressivatsa, että voi olla ihan jännityksestäkin. Kovin pettynyt oon siitä ettei rinnat kipeytyneet kuten viimeksi, sitä olisi ehkä uskaltanut pitää hyvänä merkkinä. Negaan yritän varautua ettei olisi niin suuri pettymys sitten.

Mutta hei, kai voit pyytää sitä miniaspiriinia raskausmyrkytystä estämään? Kun mun lääkäri ainakin oli sitä mieltä, ettei sitä automaattisesti kannata kaikille määrätä, mutta jos edellisessä raskaudessa on ollut jotain niin sitten perusteltua.
 
@Sukkis Ei kyllä tunnu oikein miltään. Toisesta päivästä jo muka pientä etovaa oloa eli siis kuviteltua tai lääkkeiden sivuvaikutusta. Ja mulla on niin stressivatsa, että voi olla ihan jännityksestäkin. Kovin pettynyt oon siitä ettei rinnat kipeytyneet kuten viimeksi, sitä olisi ehkä uskaltanut pitää hyvänä merkkinä. Negaan yritän varautua ettei olisi niin suuri pettymys sitten.

Mutta hei, kai voit pyytää sitä miniaspiriinia raskausmyrkytystä estämään? Kun mun lääkäri ainakin oli sitä mieltä, ettei sitä automaattisesti kannata kaikille määrätä, mutta jos edellisessä raskaudessa on ollut jotain niin sitten perusteltua.
Joo, pitää kysellä miniaspiriinia. Luulis, että lääkäri sen määräisi kun tosiaan oli aikaisemmin pre-eklampsia, jonka takia käynnistys.
 
@Florie Tsemppiä huomiselle! Toivottavasti testi antaa jotain lisätietoa, joka auttaa onnistumisessa.
Kiitos!! Testin otto oli aika hirveää mutta kesti onneksi vain hetken.

Sen sijaan päänvaivaa aiheuttaa se, että tämä lääkäri löysi polyypin, jota edellinen ei. Sain lähetteen Naistenklinikalle mutta mietitään vielä että tehdäänkö seuraavaan kiertoon siirto vai ei - polyyppia on niin pieni että se ei välttämättä vaikuta mitään, mutta saattaa toki vaikuttaa. Voihan aargghh.
 
vierailija
Kiitos!! Testin otto oli aika hirveää mutta kesti onneksi vain hetken.

Sen sijaan päänvaivaa aiheuttaa se, että tämä lääkäri löysi polyypin, jota edellinen ei. Sain lähetteen Naistenklinikalle mutta mietitään vielä että tehdäänkö seuraavaan kiertoon siirto vai ei - polyyppia on niin pieni että se ei välttämättä vaikuta mitään, mutta saattaa toki vaikuttaa. Voihan aargghh.
Polyypin poisto saattaa parantaa kiinnittymistä, kun se on vähän niinkuin kohdun rapsutus, jota joskus tehdään kiinnittymisen tueksi. Lisäksi se voi stimuloiva kohdun limakalvon vastaanottavaisemmaksi alkiolle. Tämmöisestä on ollut tuolla IVF-ketjussa puhetta, kannattaa tästä kysyä lääkäriltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Kiitos!! Testin otto oli aika hirveää mutta kesti onneksi vain hetken.

Sen sijaan päänvaivaa aiheuttaa se, että tämä lääkäri löysi polyypin, jota edellinen ei. Sain lähetteen Naistenklinikalle mutta mietitään vielä että tehdäänkö seuraavaan kiertoon siirto vai ei - polyyppia on niin pieni että se ei välttämättä vaikuta mitään, mutta saattaa toki vaikuttaa. Voihan aargghh.
Multa poistettiin todella monta polyyppia ennen hoitoja. Oli täysin kivutonta. Söin operaatiota ennen tavallisia kipuläälleitä, mitään muuta lääkitystä ei tarvittu. Asteikolla 1-10 arvioin, että toimitus oli 2 kivulias. Menkat muuttui paljon siedettävimmiksi heti tämän jälkeen: ei niin runsaat eikä läheskään yhtä kivuliaat. Olisinpa tiennyt tämän jo aiemmin niin olisin vaatinut niiden poiston jo aikaisemmin.
 
Lääkäri soitti tänään. HCG on tippunut 14 eli hyvin. Oli täysin erilainen meininki kuin aiemmin. Tämä lääkäri oli empaattinen ja mukava eikä kylmä ja töksäyttelevä. Ja olen niin helpottunut: nyt ei syöksytä suoraan seuraavaan siirtoon, vaan tehdään useita eri tutkimuksia ja mietitään mistä nämä kaksi keskenmenoa johtuu. Lisäksi mulle tehdään jälkitarkastus ja tutkitaan kohdun tila keskenmenojen jälkeen. Ainakin katsotaan uudestaan kilpirauhasarvot, tutkitaan hyytymistekijät ja arvatkaa mitä: lääkäri suostui myöntämään terolutia paikallisen lugesteronin lisäksi. Ihan kuin lääkäri olisi ollut hieman yllättynyt kun sanoin, että keltarauhashormoniarvo oli ollut vaan 29 raskaustestipäivänä. ONNEKSI kävin itse mittaamassa sen!!!! Sain tästä taas hieman uskoa, että voidaan vielä onnistua.
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75 ja Sukkis
Multa poistettiin todella monta polyyppia ennen hoitoja. Oli täysin kivutonta. Söin operaatiota ennen tavallisia kipuläälleitä, mitään muuta lääkitystä ei tarvittu. Asteikolla 1-10 arvioin, että toimitus oli 2 kivulias. Menkat muuttui paljon siedettävimmiksi heti tämän jälkeen: ei niin runsaat eikä läheskään yhtä kivuliaat. Olisinpa tiennyt tämän jo aiemmin niin olisin vaatinut niiden poiston jo aikaisemmin.
Huh, ihana kuulla että se ei ole mitään kidutusta, toi testi tosiaan sattui yllättävän paljon ja ajattelin että jos on se jotenkin monenkertaisena niin en ala. Harmittaa kyllä silti että toinen lääkäri asiaa helmikuussa pähkäillessään ei sitä nähnyt mutta onneksi nyt löytyi. Ajattelin, että mahdollisesti tehdään yksi siirto, jos testi on selvästi poikkeava, mutta muuten odotan polyypin poistoa. Ei vain malttaisi.

Ja ihan mahtavaa, että nyt on hoidossasi toinen ääni kellossa!! Noinhan sen pitääkin mennä, vaikka julkinen onkin kyseessä. Toivottavasti tutkimukset tuovat seuraavaan siirtoon avunkin!
 
  • Tykkää
Reactions: Pompelis
Huh, ihana kuulla että se ei ole mitään kidutusta, toi testi tosiaan sattui yllättävän paljon ja ajattelin että jos on se jotenkin monenkertaisena niin en ala. Harmittaa kyllä silti että toinen lääkäri asiaa helmikuussa pähkäillessään ei sitä nähnyt mutta onneksi nyt löytyi. Ajattelin, että mahdollisesti tehdään yksi siirto, jos testi on selvästi poikkeava, mutta muuten odotan polyypin poistoa. Ei vain malttaisi.

Ja ihan mahtavaa, että nyt on hoidossasi toinen ääni kellossa!! Noinhan sen pitääkin mennä, vaikka julkinen onkin kyseessä. Toivottavasti tutkimukset tuovat seuraavaan siirtoon avunkin!
Joo siellä polyypin poistossa tehtiin jotain kipututkimusta ja muakin jännitti etukäteen. Se oli kuitenkin paljon kivuttomampaa kuin esim. papa-testin ottaminen. Kohtuun mennään kameran kanssa, joten lääkäri näkee reitin ja siksi voi välttää satuttamasta. Polyypeissa ei ole tuntoa ja ruudulta katselin kun terä niitä sahasi pois, ei sattunut yhtään.

Toivon, että jotain apua tutkimuksista olisi, ainakin oloa helpottaa progesteronin lisääminen! Vielä hermoilen, että mitä jos ne ei myönnäkään verenohentajaa alusta saakka, että mistä se sitten saan. Tiedostan kyllä, että ei noi testit välttämättä paljasta mitään uutta. Ainiin, ne mittaavat raudankin nyt, ja tiedän että se on ollut mulla matala. Saankohan siihen sitten jotain infuusiota...

Pakko vielä sanoa julkisesta terveydenhoidosta yleensä: olen ollut todella paljon hoidossa elämäni aikana, ja yleensä todella tyytyväinen hoitoon, hoitajiin ja lääkäreihin. Mutta nyt kun julkisella ei olla tehty lahjasolusiirtoja vuosiin, niin miten he olis voinut kohdata potilasta, jolla mun tilanne, joka on todella, todella harvinainen. Siksi oon ollut pettynyt ja ahdistunut, kun hoitoa on tehty kuin massoille eikä mun juttuja ole kuunneltu eikä kohdattu yksilötasolla.
 
Ymmärrän @Pompelis hyvin nuo tunteet, tässä kun vielä ollaan niin älyttömän herkän ja henkilökohtaisen asian äärellä. Ja mietin sitäkin, että vaikka julkisen pitää ajatella resursseja, niin sunkin tapauksessa lopulta säästäisi niitä resursseja ihan kaikilta, jos syyt ja tilanteet selvitettäisiin ajoissa. Mutta toivottavasti tosiaan nyt on jatkossa toinen ääni kellossa.

Sain viime viikolla ajan sinne polyypin poistoon, mutta vasta lokakuun loppuun. Nyt alkaa oma kärsivällisyys rakoilla pahan kerran. Tää lahjasoluhomma on nyt kestänyt kaksi vuotta josta suurin osa on ollut odottamista, enkä millään jaksaisi. Jos odotan tuota poistoa, seuraavaan siirtoon päästään marraskuun lopulla.
 
Voi ei @Florie, niin pitkä odotus! Mutta hei, tuolla Helminauhan puolella oli jotkut päässeet melko nopeastikin polyypin poistoon kun olivat ilmoittaneet, että voivat ottaa peruutusajankin. Että jos muu elämä sen mahdollistaa, niin kannattaa selvittää sekin vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Ymmärrän @Pompelis hyvin nuo tunteet, tässä kun vielä ollaan niin älyttömän herkän ja henkilökohtaisen asian äärellä. Ja mietin sitäkin, että vaikka julkisen pitää ajatella resursseja, niin sunkin tapauksessa lopulta säästäisi niitä resursseja ihan kaikilta, jos syyt ja tilanteet selvitettäisiin ajoissa. Mutta toivottavasti tosiaan nyt on jatkossa toinen ääni kellossa.

Sain viime viikolla ajan sinne polyypin poistoon, mutta vasta lokakuun loppuun. Nyt alkaa oma kärsivällisyys rakoilla pahan kerran. Tää lahjasoluhomma on nyt kestänyt kaksi vuotta josta suurin osa on ollut odottamista, enkä millään jaksaisi. Jos odotan tuota poistoa, seuraavaan siirtoon päästään marraskuun lopulla.
Ei hitto, miten se noin pitkälle meni! Huhhuh. Joo, tää on tosiaan pelkkää odottamista. Meille sanottiin muistaakseni vuonna 2018 että kohta pääsette hoitoihin. Sitten kesti tyyliin vuoden pidempään pystytellä toimintaa kuin luulivat, sitten tuli korona ja sitten tuli apotti. Olisin kuvitellut, että vuosi sitten olisi ollut eka siirto jo, mutta meni kuitenkin helmikuulle. Sitä ennen kuvittelin, että hoidat olis alkaneet edellisen vuoden lokakuussa. On tämä niin turhauttavaa, varsinkin kun ikää vaan koko ajan karttuu lisää.

Pystyisikö sen polyypin poistamaan vaikka Virossa halvemmalla kuin Suomessa yksityisellä ja onnistuisiko sitten aiemmin kuin julkisella? Sanon nyt tämän, vaikka sun tilanne ei välttämättä ole sama: mulla oli niitä polyyppeja paljon enemmän kuin mitä ultrassa oli näkynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Sanoin kanssa puhelimessa sairaanhoitajalle, että haluan peruutusaikajonoon, ja hän myös sanoi että voin kysellä aikoja, kun selviää tehdäänkö siirtoja tai muuta. Täytyy vaan toivoa, että saisin peruutusajan, mulla on onneksi sellainen työ että hyvin usein voisin ottaa melkein minkä tahansa ajan.

Ja joo, ikä muakin tässä eniten stressaa. Kun jo valmiiksi näin yli-ikäisenä yrittää niin viivästykset harmittaa entisestään.
 

Yhteistyössä