Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Testasin tänään uudelleen Clearbluella ja näyttää plussaa, joskaan ei mitään megavahvaa. Jatkamme jännittämistä!
Onnea, mahtava uutinen! Mä en vieläkään viitsi testata, kylläpä aika kuluu hitaasti. Olo on ollut välillä aamuisin ja iltapäivisin etova ja rinnat hieman kipeät. Viime viikolla tuntui kyllä vatsassa selkeämmin painetta kuin mitä nyt parina viime päivänä. On tää kyllä hermoja raastavaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie
Kiitos @Sukkis ja @Pompelis !

Ja juu, on todella! Oon tässä miettinyt, miten joskus kauan sitten olisin ollut plussasta onnesta soikeana, nyt se lähinnä huolestuttaa. Ja ne oireet! Mikä on hellettä, mikä jotain muuta? Entä johtuuko rintojen arkuus lääkkeistä? Olen melko varma, että tunsin kiinnittymisen, oli niin omituinen lyhyt ja tylppä kipu siirtoa seuraavana päivänä, mutta mitä jos kuvittelin? Jne.
 
Kiitos @Sukkis ja @Pompelis !

Ja juu, on todella! Oon tässä miettinyt, miten joskus kauan sitten olisin ollut plussasta onnesta soikeana, nyt se lähinnä huolestuttaa. Ja ne oireet! Mikä on hellettä, mikä jotain muuta? Entä johtuuko rintojen arkuus lääkkeistä? Olen melko varma, että tunsin kiinnittymisen, oli niin omituinen lyhyt ja tylppä kipu siirtoa seuraavana päivänä, mutta mitä jos kuvittelin? Jne.
Voi kun osaisikin olla plussasta onnesta soikeena! Sama pelko heti päällä, kun mitä oli viimeksi koko 9kk. Mä kans koko ajan mietin mitä on mitäkin. Tai kun on siis vaan ollut lievästi huono olo välillä eikä kahteen päivään sitäkään. Ei mitään turvotusta tai alavatsan tuntemuksia, mitä oli edellisessä raskaudessa. Tänään taas vähän etova olo, mut oliko ehkä kuitenkin vaan tuo kuumuus? Ja tietenkään hcg-verikokeen tulos ei tullut tänään vaikka aamulla kävin labrassa.
 
No niin. Täällä pysytään positiivisina, kun teiltä on tullut hyviä uutisia!

Meidän case:

Meidän munasolut hedelmöitettiin viime viikolla. 1. luovuttajan 6 munasolua ei selvinneet sulatuksesta, joten luovuttaja vaihtui lennossa. Tältä saatiin 7 munasolua, joista 5 selvisi sulatuksesta ja kolme hedelmöittyi.

No nyt tuli tieto, että vain 1 alkio saatiin. Toki siihen ei tarvita kuin yksi, mutta tilastollisesti taitaa olla niin, että onnistuminen vaatii useamman yrityskerran.

Nyt hain raskautta toivovien lisäravinteita apteekista ja pitää panostaa kympillä tohon yhteen siirtoon. Katsotaan, että miten se kohdun limakalvo lähtee paksuuntumaan. Mitäs lisäravinteita/poppaskonsteja, tms te käytätte?

Mulla alkaa ikäraja nyt paukkua eli pitää siis jo varautua Viroon menoon. Palvelun taso sit tippunee ja joku suosittelis varmaan esim. sitä Pietarin klinikkaa, mutta näin Helsingistä on kyllä helppo mennä tonne Viroon.

Mä kun luulin, että mun ikä olis tässä se suurin haaste, mutta siihen haasteeseen ei ole vielä päästy muuta kuin näiden ikärajojen suhteen.

Helpottavaa on se, että ajallisesti tässä ei ole enää kiire. Mies muisteli, että riittäisi se, että hoito on aloitettu 46-vuotiaana, mutta kyllä se taitaa olla niin, että yksi hoitokierros on yksi hoito ja sitten seuraavat on uusia hoitoja. Ja tähän ei kunnon vastausta saa klinikalta (Ovumia), mutta näillä mennään nyt ja pitää olla iloinen tuosta yhdestäkin alkiosta <3.

Tsemppiä teille piinapäiviin - testipäivät lähestyy kovaa vauhtia!
 
No niin. Täällä pysytään positiivisina, kun teiltä on tullut hyviä uutisia!

Meidän case:

Meidän munasolut hedelmöitettiin viime viikolla. 1. luovuttajan 6 munasolua ei selvinneet sulatuksesta, joten luovuttaja vaihtui lennossa. Tältä saatiin 7 munasolua, joista 5 selvisi sulatuksesta ja kolme hedelmöittyi.
Kuulostaa tutulta! Meille annettiin 6 pakkasmunasolua, niistä neljä hedelmöittyi ja kehittyi kolmipäiväisiksi, ja kolme siirrettiin kolmipäiväisinä, yksikään ei kiinnittynyt. Sitä neljättä en enää edes halunnut, kun se oli kehittynyt hitaammin kuin muut.

Olen lukenut että pakkasmunasoluissa on just tää ongelma että helposti hajoavat jo sulatuksessa.
 
Kuulostaa tutulta! Meille annettiin 6 pakkasmunasolua, niistä neljä hedelmöittyi ja kehittyi kolmipäiväisiksi, ja kolme siirrettiin kolmipäiväisinä, yksikään ei kiinnittynyt. Sitä neljättä en enää edes halunnut, kun se oli kehittynyt hitaammin kuin muut.

Olen lukenut että pakkasmunasoluissa on just tää ongelma että helposti hajoavat jo sulatuksessa.
Joo, kieltämättä tuli vähän sellainen olo. Mielestäni aika turhauttaa luovuttajillekin, mutta onneksi he eivät tiedä sitä.

Noita kyllä viljeltiin se 5 päivää, mutta kaksi oli vaan niin hidasta. Onkohan se nyt sit blasto ton viljelyn jälkeen?vähän termit hukassa.
 
Joo, kieltämättä tuli vähän sellainen olo. Mielestäni aika turhauttaa luovuttajillekin, mutta onneksi he eivät tiedä sitä.

Noita kyllä viljeltiin se 5 päivää, mutta kaksi oli vaan niin hidasta. Onkohan se nyt sit blasto ton viljelyn jälkeen?vähän termit hukassa.
Aivan! Siis lukemani perusteella aina kannattaa pakastaa alkio, ei munasolua! Joo, blastot on yleensä 5 tai 6 päiväisiä, joskus harvoin 7-päiväisiä.

Mutta pidän teille peukkua!
 
  • Tykkää
Reactions: Chiarina46
Pidetään peukkuja, @Chiarina46!! Niinhän se on, että yksikin hyvä voi riittää.

Mutta kyllä minäkin vähän noita munasolujen tarjoamisia hämmästelen. Just tuli vastaan podcast-jakso, jossa yhden klinikan edustajat puhuivat niistä aivan verrannollisena alkioihin. Maksavatko ne edes vähempää?
 
@Florie Oli ne pakastetut munasolut vähän halvempia kun niitä harkitsin ensin, mutta sitten luin just siitä että alkiot kestää paremmin pakastusta enkä halunnut riskeerata. Mutta onhan niillä moni raskautunut, että ei ne nyt ihan onnettomia ole.

Toivottavasti @Chiarina46 onnistutte sillä yhdellä alkiolla! Niinhän se on, että alkiot pitää saada pakkaseen ennen kuin täyttää 47v, mutta siirtoja tehdään vielä noin viisikymppiseksi asti. Onko sulla miten paljon aikaa jäljellä, ehtiskö vielä toisen hoitokierroksen tarvittaessa?
 
Pidetään peukkuja, @Chiarina46!! Niinhän se on, että yksikin hyvä voi riittää.

Mutta kyllä minäkin vähän noita munasolujen tarjoamisia hämmästelen. Just tuli vastaan podcast-jakso, jossa yhden klinikan edustajat puhuivat niistä aivan verrannollisena alkioihin. Maksavatko ne edes vähempää?
Mun täytyy nyt sanoa, että oon vähän pihalla näistä hinnoitteluista - loppulaskuja odotellessa. Ainakin, jos tulee vaan yksi alkio käyttöön, niin se alittaa palvelulupauksen, joka on 2 kpl alkioita.

Koska oon VÄHÄN "Matti Myöhäinen", niin ei ehditty tehdä tuoresiirtoa....siinä olissit varmaan ollut hyvä, että alkiot olis suoraan pakastettu.

Mäkin kysyin, että miksi niitä munasoluja sulatetaan vain 6 kpl ja sanoivat, että sen verran on saatu. Haluan toki uskoa vain hyvää, mutta vähän epäuskoinen olo.

Vaikuttaa siltä, että alkiot kestää pakastuksen paremmin kuin sukusolut?

Seuraavaksi sitten jännittämään nyt heinäkuussa, että paksuneeko kohdun limakalvo ja myös se jännittää, että selviääkö tuo alkio sitten sulatuksesta ja lasketaanko se silti tuoksi yhdeksi käyttöönsaaduksi?
 
@Florie Oli ne pakastetut munasolut vähän halvempia kun niitä harkitsin ensin, mutta sitten luin just siitä että alkiot kestää paremmin pakastusta enkä halunnut riskeerata. Mutta onhan niillä moni raskautunut, että ei ne nyt ihan onnettomia ole.

Toivottavasti @Chiarina46 onnistutte sillä yhdellä alkiolla! Niinhän se on, että alkiot pitää saada pakkaseen ennen kuin täyttää 47v, mutta siirtoja tehdään vielä noin viisikymppiseksi asti. Onko sulla miten paljon aikaa jäljellä, ehtiskö vielä toisen hoitokierroksen tarvittaessa?
Mä oon nyt harmi kyllä tosi myöhään liikkeellä ja keväällä oli prosessissa viivettä, kun klinikan terapeutti oli pitkällä sairaslomalla. Eli synttärit on jo sunnnuntaina. Toisaalta on helpottavaa sit mennä sinne Viroon, ku ei oo enää vanhimmasta päästä, eikä oo samanlainen kiire. Se, että nyt hönkii epätoivo niskaan, kun on vaan tuo yksi alkio, niin se ei tiettykään ole kiva tunne.
 
Pidetään peukkuja, @Chiarina46!! Niinhän se on, että yksikin hyvä voi riittää.

Mutta kyllä minäkin vähän noita munasolujen tarjoamisia hämmästelen. Just tuli vastaan podcast-jakso, jossa yhden klinikan edustajat puhuivat niistä aivan verrannollisena alkioihin. Maksavatko ne edes vähempää?
Ja se siitä ajatuksesta, että luovuttaja pystyttäisiin mätsäämään itselle sopivaksi. Mä oon toisaalta tumma ja mies vaalea, joten vaaleatukkainenkin luovuttaja on ihan yhtä hyvä. Eka luovuttajaehdokas oli 173cm pitkä ja tää toinen 167cm.
 
@Chiarina46 Mä oon ruskeatukkainen ja sinisilmäinen, luovuttajalla tummanvaalea tukka ja siniharmaat silmät. Saatiin kyllä valita huolitaanko mua lyhyempi luovuttaja, eipä sillä ollut meille väliä. Niin ja mies vaaleatukkainen ja ruskeasilmäinen, niin sinänsä enemmän sopivia piirteitä tarjolla. Poika toistaiseksi vaaleatukkainen ja sinisilmäinen, monen mielestä isänsä näköinen. :)

Tuolla hinnastossa ei näköjään olekaan enää mitään erillistä hintaa pakastetuille soluille, niin yksi alkio maksaa varmaan sen 6200€ - ja pahoin pelkään, että se veloitetaan vaikkei selviäis sulatuksesta (tai no siirron hinta ehkä vähennettäis). Mutta hyvin kuulemma nykyisin selviävät, niin toivotaan parasta!
 
@Chiarina46 Nyt vaan toivotaan parasta, että ekasta nappaa. Kyllä täälläkin ryhmässä on osalla tärpännyt ekalla kerralla eli se on aivan mahdollista. Mä oon jostain lukenut, että foolihapon/folaatin lisäksi voisi olla avuksi d-vitamiini. Itse syön niitä normaalisti muutenkin.
Huomasin muuten apteekissa, että oli sekä folaatti, että foolihappo erikseen..foolihappoa onkin kehotettu syömään ja oon syöny..nyt oli joku Multivita, joka edistää kudosten normaalia kasvua..jospa limakalvokin olis kudos?

Tosi kiva kuulla, että on ekalla yrityksellä raskautuneita. He ovat tietenkin jo siirtyneet muihin ryhmiin.
 
Huomasin muuten apteekissa, että oli sekä folaatti, että foolihappo erikseen..foolihappoa onkin kehotettu syömään ja oon syöny..nyt oli joku Multivita, joka edistää kudosten normaalia kasvua..jospa limakalvokin olis kudos?

Tosi kiva kuulla, että on ekalla yrityksellä raskautuneita. He ovat tietenkin jo siirtyneet muihin ryhmiin.
Täällä yksi ekalla yrityksellä raskautunut. Omilla soluilla ei ikinä päästy siirtoihin asti, kun solut joko eivät hedelmöittyneet tai alkiot kupsahtivat viimeistään päivänä kaksi. Mutta luovutussoluhoidoin ensimmäinen siirretty (ja sen hoitokierroksen ainoa pakkaseen asti selvinnyt) alkio kiinnittyi ja tulos nukkuu nyt tuossa viereisessä huoneessa. Nyt tosiaan uusi hoitokierros uudella munasoluluovuttajalla ja uskomatonta kyllä ensimmäinen siirretty alkio kiinnittyi taas. En vieläkään osaa sitä uskoa, etenkin kun ei ole mitään raskausoireita, mutta positiivista näyttää testit ja eilen otettu hcg:n arvo oli oikein hyvä. Kunpa nyt pysyisi matkassa loppuun asti! Omat solut ovat siis vissiin ihan paskat, mutta limakalvo on aina kasvanut hyvin eikä onneksi ole muitakaan ongelmia ollut sillä saralla.

Toivottavasti sulla @Chiarina46 kasvaisi nyt limakalvo hyvin, niin että saisit sen yhden ainokaisen matkaan!
 
@Chiarina46 Meillä myös pian vuoden täyttävä poika elämäni ekasta alkionsiirrosta. Saatiin vain kaksi alkiota, niin olin ihan varma ettei niistä lasta tule, mutta nyt sitten yritetään vielä toistakin.

@Papupilvi Siirto on seuraavaan kiertoon, mutta kun se ei ala! Tänään kp82 ja huomenna keltarauhashormonikuurin vika päivä, toivottavasti sitten ens viikolla vihdoin alkais.
 
  • Rakkaus
Reactions: Chiarina46
Täällä yksi ekalla yrityksellä raskautunut. Omilla soluilla ei ikinä päästy siirtoihin asti, kun solut joko eivät hedelmöittyneet tai alkiot kupsahtivat viimeistään päivänä kaksi. Mutta luovutussoluhoidoin ensimmäinen siirretty (ja sen hoitokierroksen ainoa pakkaseen asti selvinnyt) alkio kiinnittyi ja tulos nukkuu nyt tuossa viereisessä huoneessa. Nyt tosiaan uusi hoitokierros uudella munasoluluovuttajalla ja uskomatonta kyllä ensimmäinen siirretty alkio kiinnittyi taas. En vieläkään osaa sitä uskoa, etenkin kun ei ole mitään raskausoireita, mutta positiivista näyttää testit ja eilen otettu hcg:n arvo oli oikein hyvä. Kunpa nyt pysyisi matkassa loppuun asti! Omat solut ovat siis vissiin ihan paskat, mutta limakalvo on aina kasvanut hyvin eikä onneksi ole muitakaan ongelmia ollut sillä saralla.

Toivottavasti sulla @Chiarina46 kasvaisi nyt limakalvo hyvin, niin että saisit sen yhden ainokaisen matkaan!
Kiitos :). Ja ihana kuulla näistä ensimmäisellä siirroilla onnistuneista <3. Sulla raskas matka kuitenkin takana jo ennen ekaa lahjasolusiirtoa.
 
@Sukkis Onnea plussasta Hyvä hcg-arvo on raskauden jatkumisen kannalta hyvä merkki, vaikka alkuraskaus onkin tosi stressaavaa.
@Silmu75 Mulla on ollu kerran käytössä Primulut pidentämässä kiertoa. Silloin menkat alkoi 5 päivää kuurin loppumisen jälkeen. Toivottavasti lääke tehoaa ja menkat alkaisi pian, niin pääset siirtoon ennen loman aikana.
@Pompelis Tosi jännää, testaatko seuraavan kerran vasta juhannuksen jälkeen?
 
  • Tykkää
Reactions: Sukkis

Yhteistyössä