Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

vierailija
Seurailen tätä ketjua taustalla. Minulta on endometrioosin vuoksi munasarjat tuhoutuneet, näistä ei saatu mitään irti enää 30-vuotiaana, joten nopeasti menimme lahjamunasoluhoitoihin. Noista vieraan geneettisen materiaalin raskausriskeistä, tätä itsekin olen paljon pohtinut. Meille nimittäin kävi niin uskomaton tuuri, että ensimmäiseltä luovuttajalta saaduista alkioista tehdyillä kahdella alkionsiirrolla saimme kaksi tervettä lasta, ja raskauksissa ei ollut mitään ongelmia.

Ilmeisesti tähdet olivat lahjoittajan kanssa kohdillaan ja olemme kudostyypeiltämme hyvin yhteensopivia. Tätäkin ymmärtääkseni jossain nykyään testataan? Itse ainakin uskon, että olemme geneettinen "match", vaikea nimittäin uskoa, että olisi vain sattumaa näin hyvä tulos. En tiedä olisko tässä tarkemman tutkimisen paikka. Istukkahan on elin, lahjasoluhoidoissa 100% vierasta kudosta. Ehkä lahjoittajat ja vastaanottajat pitäisi testata yhteensopivuudestaan, kuten elinluovutuksissa tehdään?
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Seurailen tätä ketjua taustalla. Minulta on endometrioosin vuoksi munasarjat tuhoutuneet, näistä ei saatu mitään irti enää 30-vuotiaana, joten nopeasti menimme lahjamunasoluhoitoihin. Noista vieraan geneettisen materiaalin raskausriskeistä, tätä itsekin olen paljon pohtinut. Meille nimittäin kävi niin uskomaton tuuri, että ensimmäiseltä luovuttajalta saaduista alkioista tehdyillä kahdella alkionsiirrolla saimme kaksi tervettä lasta, ja raskauksissa ei ollut mitään ongelmia.

Ilmeisesti tähdet olivat lahjoittajan kanssa kohdillaan ja olemme kudostyypeiltämme hyvin yhteensopivia. Tätäkin ymmärtääkseni jossain nykyään testataan? Itse ainakin uskon, että olemme geneettinen "match", vaikea nimittäin uskoa, että olisi vain sattumaa näin hyvä tulos. En tiedä olisko tässä tarkemman tutkimisen paikka. Istukkahan on elin, lahjasoluhoidoissa 100% vierasta kudosta. Ehkä lahjoittajat ja vastaanottajat pitäisi testata yhteensopivuudestaan, kuten elinluovutuksissa tehdään?
Varmasti jonkinlainen testaus olisi hyvä idea, mutta se varmaan nostaisi hintoja ja pidentäisi jonoja. Ja kun kuitenkin tuntuu aika usein käyvän niin hyvin, että heti ensimmäinen siirto onnistuu, niin ehkei rutiininomainen testaaminen olisi järkevää. Ellei nyt sitten myöhemmin havaita sellaisia pitkäaikaisvaikutuksia, että asiaan aletaan kiinnittää enemmän huomiota. Seuraavilla sukupolvilla lahjasoluhoidot voivatkin olla jo paljon monimutkaisempia prosesseja kuin meillä.
 
Hei sinulle Vieralija, joka kerroit kahdesta luovuttajan soluista saadusta lapsesta ja pohdit kudosyhteensopivuusasiaa! Onnea, ihana uutinen!

Minulle, miehelleni ja ensimmäiselle luovuttajallemme - joka oli tunnettu - tehtiin kudosyhteensopivuustestit SPR:n labrassa. Oltiin yhteensopivia kaikki keskenämme. Lisäksi tutkittiin mun vastaanotto, olen tavallista keskitasoa, en hyvä enkä huono. Soitin SPR:n dosentille joka näitä teki silloin aikanaan, ja hän sanoi että jos epäyhteensopiva luovuttaja, raskauden onnistuminen vain 10 prosentin luokkaa ja tulee kaikenlaisia riskejä kuten pre-eklampsia jne. Hän nimenomaan sanoi, että millään lääkityksellä tai millään hoitokeinolla EI VOIDA ehkäistä eikä hoitaa näitä luovuttajan ja vastaanottajan geneettisen epäyhteensopivuuden aiheuttamia riskejä, koska ne ovat genetiikkaa. Ei sitten lähtenyt raskaus siitä liikkeelle, saimme tältä luovuttajalta vain yhden 3-päiväisen alkion joka ei kiinnittynyt.

Sitten onkin erikoista, että Suomen laki ei mahdollista kudosyhteensopivuuden tutkimista tuntemattomilla luovuttajilla :) Olen pyytänyt sitä, mutta minulle on sanottu ettei ole mahdollista, sitä ei ole kuulemma hedelmöityshoitolaissa tarkoitettujen sallittujen testien listalla ja "se vaarantaisi luovuttajan anonymiteetin, koska verinäytteet lähetetään samassa kimpussa vastaanottajan ja tämän puolison kanssa SPR:iin".

Olen kyllä eri mieltä näistä perusteluista ja jouduin protestoimaan, että entäs minun terveyteni vaarantuminen jos minuun laitetaan testaamatta epäyhteensopivan luovuttajan solukkoa, joka kehittyy sikiöksi, joka on erittäin iso määrä epäyhteensopivaa kudosta!?

Ja olikin erikoista kun soitin näissä merkeissä uudestaan SPR:n dosentille, kun jouduimme tilanteeseen ettei anonyymiä luovuttajaa saanut testata, ja kysyin että mitäs nyt, hän sanoi että no ei se nyt niin vakavaa ole jos epäyhteensopiva ???

Tässä geneettisten tekijöiden tutkimuksessa ollaan aivan alkutekijöissä Suomessa. Olen nyt itse varautunut kaikkiin vaihtoehtoihin henkisesti: joko sattumalta olen kudostyypiltäni yhteensopiva kuin luovuttaja, ja kaikki menee siltä osin ok, tai sitten en ole, ja tulee viime metreillä vaikka kohtukuolema, koska genetiikka ei pelaa yhteen. Näillä niinsanotusti mennään, koska Suomessa on idioottimainen laki. Paljon terveellisempää ja turhia hoitoja poiskarsivampaa olisi testata nämä kaikki tekijät etukäteen.
 
Hei @Florie miten menee? Jännään sinun puolestasi täällä :) Minulla oli tavallista hankalampi siirto perjantaina, sattui tosi paljon. Menin suoraan nukkumaan ja nukuin 5 tuntia sen jälkeen. Kohdunsuu oli tosi kipeä vielä la-aamupäivälläkin, ja olin aivan uupunut.

Oon testannut joka päivä siirron jälkeen, tavalliseen tapaan :) Tänään on 3. päivä 5-päiväisen alkion siirron jälkeen ja tänään tuli miehenikin näkemä maailman hailein ja lähes näkymätön viiva predictorin 10 mIU herkkään early-testiin. Se lupaa tuloksen 6 päivää ennen kuukautisten poisjääntiä, joka mulla laskennallisesti olisikin tänään/huomenna). Myös kiinalaiseen halpistestiin tuli jotain, minkä minä tuomitsen "sotkuksi" ja mies "aivan selvästi näkyväksi haamuksi". Mielestäni jo eilen kiinalaisessa näkyi "jotain", mutta en luota niihin yhtään, niissä on minusta ennenkin näkynyt ties mitä ja puolet niistä on rikki jo paketista otettaessa :D

Näillä mennään!!!! Huomenna taas testiä kehiin!
 
  • Tykkää
Reactions: Katinka<3 ja Florie
Oohh @kuumoduli , onpas lupaavaa!! Voi kunpa teillä nyt tärppäisi! :)

Mulla kanssa sattui siirto, ja etenkin seuraavana päivän oli alavatsa kipeä. Nyt on sellaiset perus PMS-oireet, epäilen että johtuu progesteronilääkityksestä. En ole testannut, en oikein tiedä haluankokaan testata kun yritän parhaani mukaan (ja huonosti onnistuen) tosiaan unohtaa koko homman.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
vierailija
Moikka, täällä eletään jännittäviä aikoja. Pidän teille @Florie ja @kuumoduli kovasti peukkuja! ❤
Meillä ollaan nyt siinä vaiheessa että ensi viikolla todennäköisesti luovuttajan munasolujen keräys. Toivotaan todellakin nyt hyvää määrää tällä kertaa. On alkanut taas vähän jännittää tämä kaikki.. huomasin tänään että vatsa oikuttelee, niinkuin mulla aina kun joku jännittää.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli ja Florie
vierailija
Hei sinulle Vieralija, joka kerroit kahdesta luovuttajan soluista saadusta lapsesta ja pohdit kudosyhteensopivuusasiaa! Onnea, ihana uutinen!

Minulle, miehelleni ja ensimmäiselle luovuttajallemme - joka oli tunnettu - tehtiin kudosyhteensopivuustestit SPR:n labrassa. Oltiin yhteensopivia kaikki keskenämme. Lisäksi tutkittiin mun vastaanotto, olen tavallista keskitasoa, en hyvä enkä huono. Soitin SPR:n dosentille joka näitä teki silloin aikanaan, ja hän sanoi että jos epäyhteensopiva luovuttaja, raskauden onnistuminen vain 10 prosentin luokkaa ja tulee kaikenlaisia riskejä kuten pre-eklampsia jne. Hän nimenomaan sanoi, että millään lääkityksellä tai millään hoitokeinolla EI VOIDA ehkäistä eikä hoitaa näitä luovuttajan ja vastaanottajan geneettisen epäyhteensopivuuden aiheuttamia riskejä, koska ne ovat genetiikkaa. Ei sitten lähtenyt raskaus siitä liikkeelle, saimme tältä luovuttajalta vain yhden 3-päiväisen alkion joka ei kiinnittynyt.

Sitten onkin erikoista, että Suomen laki ei mahdollista kudosyhteensopivuuden tutkimista tuntemattomilla luovuttajilla Olen pyytänyt sitä, mutta minulle on sanottu ettei ole mahdollista, sitä ei ole kuulemma hedelmöityshoitolaissa tarkoitettujen sallittujen testien listalla ja "se vaarantaisi luovuttajan anonymiteetin, koska verinäytteet lähetetään samassa kimpussa vastaanottajan ja tämän puolison kanssa SPR:iin".

Olen kyllä eri mieltä näistä perusteluista ja jouduin protestoimaan, että entäs minun terveyteni vaarantuminen jos minuun laitetaan testaamatta epäyhteensopivan luovuttajan solukkoa, joka kehittyy sikiöksi, joka on erittäin iso määrä epäyhteensopivaa kudosta!?

Ja olikin erikoista kun soitin näissä merkeissä uudestaan SPR:n dosentille, kun jouduimme tilanteeseen ettei anonyymiä luovuttajaa saanut testata, ja kysyin että mitäs nyt, hän sanoi että no ei se nyt niin vakavaa ole jos epäyhteensopiva ???

Tässä geneettisten tekijöiden tutkimuksessa ollaan aivan alkutekijöissä Suomessa. Olen nyt itse varautunut kaikkiin vaihtoehtoihin henkisesti: joko sattumalta olen kudostyypiltäni yhteensopiva kuin luovuttaja, ja kaikki menee siltä osin ok, tai sitten en ole, ja tulee viime metreillä vaikka kohtukuolema, koska genetiikka ei pelaa yhteen. Näillä niinsanotusti mennään, koska Suomessa on idioottimainen laki. Paljon terveellisempää ja turhia hoitoja poiskarsivampaa olisi testata nämä kaikki tekijät etukäteen.
Ohoh! Melkoista! En tiennytkään, että Suomessa laki saattaisi tulla esteeksi tässä. Kiitos kun jaoit tämän kokemuksesi ja toivon sulle parasta mahdollista lopputulosta hoidoista :) T: aiempi taustaileva vierailija
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Ilmeisesti mahdollinen kudostyyppien yhteensopimattomuus aiheuttaa lähinnä raskausmyrkytyksiä ja sen takia niitä on lahjasoluraskauksissa enemmän kuin normaaleissa, kuitenkin luokkaa joka kymmenes sairastuu eli ei nyt mikään ihan hirvittävän suuri riski kuitenkaan.

Musta tuntuu, että just tämä kudostyyppien yhteensopimattomuus tai siirron ajoitus (ERA-testi) tai liikaa tappajasoluja kohdussa ym on sellaisia juttuja, jotka on oleellisia yksittäisissä tapauksissa, mutta useimpien ei tarvitse niitä miettiä. Tarkoitan siis niitä jotka nyt vielä miettii näitä hoitoja taustalla. Itse murehdin ties mitä juttuja ennen siirtoa ja mietin pitäisikö testauttaa ja selvittää kaikki mahdollinen ja pyytää vaikka mitä lisälääkityksiä, mutta lopulta ei tarvittu yhtään mitään ekstraa. Tällä kokemuksella kokeilisin sen siirron pari ennen mitään kalliita lisätutkimuksia ELLEI ole tiedossa jotain terveydellisiä haasteita jo etukäteen. Sitten taas toisaalta mulla ei ollut raskausmyrkytystä, mutta toiseen raskauteen kysyisin varmaan jotain miniaspiriinia sitä estämään, koska loppuraskaudesta verenpaine alkoi vähän nousta ja se vähän pelotti ja stressasi.

Mutta siis tsemppiä kaikille, erityisesti niille joille tämäkään tie ei ole osoittautunut helpoksi. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Katinka<3
Hahaa! Täällä on eilisaamun superhyper-vain tikkua oikeaan asentoon valoa vasten vääntelemällä näkyvä haamuviiva vahvistunut huomattavasti! Jo eilisiltana tuli vaivatta näkyvä haamu, ja tänään aamulla jo lihava haamu, eli hyvin vahvistuu ja olen raskaana kunnes toisin todistetaan!!!! Tää alkio oli meidän kolmesta blastosta paras, ts. nopeiten kehittynyt ja täysin laajentunut.

EN VOI USKOA TÄTÄ!!!!!!! Keskenmenon jälkeen 13 kk tyhjiä arpoja, kemiallisia ja roskishaamuja - tulee tämä tapaus joka ilmestyy saman tien tikkuun ja silmin nähden vahvistuu joka kerralla!!! Ja oikeasti, eilen oli vasta 3. pv siirron jälkeen eli laskennallisesti 8. dpo.

Verikoe-hcg on ensi maanantaina ja samalla katsotaan keltarauhasarvo uudestaan! Multa katsottiin keltarauhasarvo myös siirtopäivänä, ja ilmeni että se oli alakantissa! Lääkityksenä mulla oli siihen asti 3 lutinusta päivässä, ja silloin aloin ottaa myös lisäksi terolutia. Nyt menee siis 3 lutinusta ja 2 terolutia päivässä. Tämäkin on tärkeä havainto: jos keltarauhasta ei ole tarpeeksi, kiinnittyminen ei tapahtu yhtä todennäköisesti tai jos se tapahtuu, raskaus ei ehkä pysy yllä.

Aiemmalla klinikalla keltarauhasasiaa ei seurattu ollenkaan, todennäköisesti mulla on sielläkin ollut keltarauhasarvo alarajoilla, en sitten tiedä onko yrityksiä mennyt jopa pilalle tämän takia. Oon todella tyytyväinen klinikan vaihtoon!

Sain myös kiinnittymistä tukemaan Nivestim-pistoksen klinikan hoitajalta heti siirron jälkeen. Se on jotain kantasolulääkettä, joka parantaa kohdun vastaanottoa tekemällä sinne lisää jotain hyviä bakteerisoluja tms.

Toki sain myös eilen illalla jonkun erikoisen allergia/yliherkkyysreaktion, jota lapsettomuuslääkäri saa pohtia.

Tsemppiä @Netty79 tulevan punktion kanssa jännäilyyn :) Ihanaa että teillä hoidot etenee! Toivon isoa munasolusaalista teille. Me saatiin tältä luovuttajalta 12 munasolua, joista osa icsattiin ja vain muutama hedelmöittyi ilman icsiä, eli ei vaikuttanut alku lupaavalta.

Ja ihana kuulla @Florie sta! Terkkuja sinne ja ilmoittele kun olet valmis testaamaan. Mietin just tässä, oisko se, mitä pidin "kipeänä kohdunsuuna" siirron takia, voinut kuitenkin liittyä kiinnittymiseen :)
 
Onnea @kuumoduli, tosi hyvältä kuulostaa! :)

Olenkohan mä ainoa, jolle ei koskaan kerrota kunnolla blastojen laatua vai onko se joku Ovumian tyyli? Kun monesti ihmiset tietää minkä luokituksen alkio on siirretty tai edes miten hyvä se on ollut suhteessa muihin alkioihin. Mulle on sanottu vaan, että hyvä blasto ja oletan, että ekaks siirrettiin lupaavampi, mutta kun kysyin jäljelle jääneestä, niin sekin on hyvä... Kovin informatiivista.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Onnea @kuumoduli, tosi hyvältä kuulostaa!

Olenkohan mä ainoa, jolle ei koskaan kerrota kunnolla blastojen laatua vai onko se joku Ovumian tyyli? Kun monesti ihmiset tietää minkä luokituksen alkio on siirretty tai edes miten hyvä se on ollut suhteessa muihin alkioihin. Mulle on sanottu vaan, että hyvä blasto ja oletan, että ekaks siirrettiin lupaavampi, mutta kun kysyin jäljelle jääneestä, niin sekin on hyvä... Kovin informatiivista.
Kiitos :) Ei mullekaan ole automaattisesti kerrottu muulloin kuin hoitokierron muutoskohdissa, kun alkioita on laitettu pakkaseen tms akuuttia tilannetietoa ja suurin-piirtein tietoja. Olen laittanut aktiivisesti labraan lisätietopyyntöviestiä ja soittanut perään, ja pyytänyt selittämään jokaisen alkion tilanteen ja laadun erikseen. Eli kannattaa vaatia itselle tietoa aktiivisesti.
 
Tein tuonne himotestaajien lankaan kieli poskessa Suuren Raskaustestiarvostelun, laitan sen myös teidän iloksenne tänne:

One Step 10 mIU liuskat
Kiinalaisia halpistestejä, jotka näyttävät mitä sattuu, tekevät epäselviä haamuja ja muuttavat tulosta kuivumisvaiheen mukaan. Osa fyysisesti rikki jo kääreistä otettaessa. Eivät ole niin herkkiä kuin väittävät. Antavat sekä vääriä positiivisia että vääriä negatiivisia. Älä hukkaa rahojasi näihin - näissä markkinointijuju on, että ovat halpoja ja himotestaaja ostaa näitä mielellään, koska saa ison nipun kerralla. Mutta pelkkää rahanhukkaa! Myös kansainvälisten himotestaajanaisten arvosteluinhokkeja.

Predictor Early 10 mIU
Erittäin laadukas testi, joka antoi minulla haamun jo 3 päivää 5-päiväisen alkionsiirrosta. Näyttö on selkeä luettava ja siitä saa tolkkua ilman testin rikkomista. Viiva on ohut ja selkeä, ei tarvitse arpoa tulosta samalla lailla kun perinteisissä, tavallisissa testeissä joissa muovisen näytön alla pahviliuska. Soveltuu erinomaisesti myös viivan vahvistumisen seurantaan. Ainoa miinus tulee hinnasta joka on apteekista riippuen jopa 13-14 euroa kappale! Laatu maksaa.

Apteq 10 mIU Tämä on perinteisistä testeistä paras ja herkin. Myöskin selkeä tulos, vaikka perinteinen muovinäyttö. Antoi minulle keskenmenneessä raskaudessa plussan jo 4 pv alkionsiirron jälkeen eli 9 dpo, eli oikeasti herkkä eikä vain väitä olevansa. Miinuspuoli huono saatavuus apteekeissa! Myytävänä vain satunnaisissa apteekeissa.

Apteekin Ultra 10 mIU Yllättävän roskaa ensimmäisen haamun metsästykseen, älkää ostako. Antaa epäselviä roskishaamuja, varjoja ja väärää toivoa. Lisäksi kallis. Miinuksena että tämä roskatesti on todella yleinen apteekeissa, eli melkein tätä on tarjolla kaikkialla.

RFSU kynä 10 mIU Myöskin roskaa eikä niin herkkä kuin väittää olevansa. Samaan aikaan kun Predictor Early näyttää selkeää ja kehittyvää haamuplussaa, tämä ei näytä mitään. Osta ihmeessä näitä, jos haluat tietää raskaudestasi myöhemmin kuin se olisi jo näkyvissä :) Sopii erityisesti köyhille himotestaajille, maksaa K-marketissa noin 3 euroa kpl. Mutta halvalla ei saa laatua.

Clearblue Digital. Klassikko. Kallis ja toimii. Ei sovellu ensimmäisen haamun nappaamiseen.

Yhteenvetona: välttäkää kiinalaista roskatavaraa :) Onnea testeihin!
 
vierailija
Jo eilisiltana tuli vaivatta näkyvä haamu, ja tänään aamulla jo lihava haamu, eli hyvin vahvistuu ja olen raskaana kunnes toisin todistetaan!!!!

EN VOI USKOA TÄTÄ!!!!!!! Keskenmenon jälkeen 13 kk tyhjiä arpoja, kemiallisia ja roskishaamuja - tulee tämä tapaus joka ilmestyy saman tien tikkuun ja silmin nähden vahvistuu joka kerralla!!
Uskomattomia uutisia täällä! Hirmusti onnea ja tarrasukkia matkaan Mikä vointi tänään? t. ap v
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Uskomattomia uutisia täällä! Hirmusti onnea ja tarrasukkia matkaan Mikä vointi tänään? t. ap v
Kiitos Vierailija, samoin @Florie @Silmu75 ja @Netty79 ihanista toivotuksista! Teiltä tulevat toivotukset merkitsevät paljon, olemme jakaneet jo jonkin matkaa, joka on yksi vaikeimmista.

Täällä vointi on puulla päähän lyöty, en siis voi uskoa mitä on tapahtunut. Olen pitänyt niin pitkään varmana, että en voi koskaan tulla äidiksi :D Tänään aamulla eli 5 pv 5-päiväisen alkion siirron jälkeen plussa on in-your-face kaksi punaista viivaa! Huomaan etsiväni tietoa alkion kehityksestä näin alkuviikoilla, onko nyt sitten 3 vk 3 päivää vai mikä, ja netistä haalimieni tietojen mukaan siellä on nyt veritulpan alla vaniljansiemenen kokoinen alkio hautautuneena limakalvoon, rakentelee verisuoniyhteyksiä ja jätteenpoistojärjestelmää, ja tekee itselleen pussia, johon kerää pikkuhiljaa lapsivettä. LIIAN SULOISTA :D

Huomaan että nyt alkaa toden teolla tämän luovuttajan ikä ja ulkonäköasiat kiinnostaa Luin jostain että luovuttajan iän saa tietää klinikalta ainakin siinä vaiheessa, kun se pitää kertoa neuvolaan NP-ultraa varten, jotta osaavat laskea oikeat arvot ja todennäköisyydet epämuodostumille tms. Tiedän luovuttajan ulkonäöstä vain, että hän on minua 7 cm lyhyempi (olen itse pitkä), vaaleahiuksinen ja ja vihreäsilmäinen, itsehän olen vaalea sinivihreäsilmäinen. Lisäksi kiinnostaisi tietää muita asioita luovuttajasta, kuten koulutustaso ja ammatti.
 
  • Rakkaus
Reactions: Florie
Laitan tänne etsintäkuulutuksen !! Eli jos olet nainen, joka kävit luovuttamassa munasoluja Helsingin Dextrassa maaliskuun ensimmäisellä viikolla 2021, olet pituudeltasi hieman alle 170 cm, hiuksesi ovat vaaleat ja silmäsi vihreät, ota yhteyttä!! Olet hieno ihminen, olen ajatellut sinua lämmöllä usein ja kuulisin sinusta mielelläni lisää. Kiitos sinulle <3
 
Onko sulla @kuumoduli mitään fyysisiä oireita? Mä en ole edelleenkään uskaltanut testata, mutta ihan hirveät PMS-oireet on joten enpä tiedä... Voi olla toki lääkkeistäkin.

Olen itsekin miettinyt luovuttajaa paljon. Pyysin klinikkaa kiittämään häntä puolestamme mutta haluaisin voida tehdä sen itsekin. Jotenkin hullua ajatella, että jos hänen soluillaan onnistumme, niin ainakin 18 vuotta pitää odottaa ja sittenkin etsiminen on ainoastaan lapsen asia.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Onko sulla @kuumoduli mitään fyysisiä oireita? Mä en ole edelleenkään uskaltanut testata, mutta ihan hirveät PMS-oireet on joten enpä tiedä... Voi olla toki lääkkeistäkin.

Olen itsekin miettinyt luovuttajaa paljon. Pyysin klinikkaa kiittämään häntä puolestamme mutta haluaisin voida tehdä sen itsekin. Jotenkin hullua ajatella, että jos hänen soluillaan onnistumme, niin ainakin 18 vuotta pitää odottaa ja sittenkin etsiminen on ainoastaan lapsen asia.
Silloin siirtopäivänä ja sen jälkeisenä päivänä oli hirveä uupumus ja kipu kohdussa, sitten meni pari päivää niin ettei tuntunut mitään, missään, ihan kuin olisi tavallinen, lääkkeetön ei-hoitoa-kierto. Eilen ja tänään on sellaista epämääräistä lievän menkkakrampin esiäitiä, vähän niin kuin pingotus pienellä alueella kohtua joka tulee ja menee. Eilen illalla oli harvinaisesti aivan pakko syödä kolmas lämmin ateria klo 21 aikaan, ja nukutti harvinaisen aikaisin jo klo 22 aikaan. Millaisia PMS-oireita sinulla on @Florie ? Parasta testata sitten kun hyvältä tuntuu! Sinulla on kyllä erinomainen alkiovarasto, ja jokainen on korkealaatunen yksillö, teillä on mahdollisuus suurperheeseen :)

Aiemmissa hoitokierroissa mulla on ollut "lempeitä menkkakramppeja", jotka alkaneet pian tai viimeistään pari päivää siirron jälkeen. Sellaista "jotain kyllä tapahtuu" tuntemusta. Olen pitänyt niitä hyvänä merkkinä, koska samanlaisia oli pitkin raskautta, joka myöhemmin meni kesken. Mutta ei ne sitten ole olleetkaan mitään.

Hyvä idea tuo klinikan kautta kiitoksen lähettäminen, voisin tehdä saman! Minustakin on erikoista että 18 vuotta joutuu odottamaan, ja ennen kaikkea että lapsi joutuu miettimään asiaa täysi-ikäiseksi asti. Varmasti moni luovuttaja olisi valmis jo aiemminkin lapsen yhteydenottoon.
 
Silloin siirtopäivänä ja sen jälkeisenä päivänä oli hirveä uupumus ja kipu kohdussa, sitten meni pari päivää niin ettei tuntunut mitään, missään, ihan kuin olisi tavallinen, lääkkeetön ei-hoitoa-kierto. Eilen ja tänään on sellaista epämääräistä lievän menkkakrampin esiäitiä, vähän niin kuin pingotus pienellä alueella kohtua joka tulee ja menee. Eilen illalla oli harvinaisesti aivan pakko syödä kolmas lämmin ateria klo 21 aikaan, ja nukutti harvinaisen aikaisin jo klo 22 aikaan. Millaisia PMS-oireita sinulla on @Florie ? Parasta testata sitten kun hyvältä tuntuu! Sinulla on kyllä erinomainen alkiovarasto, ja jokainen on korkealaatunen yksillö, teillä on mahdollisuus suurperheeseen

Aiemmissa hoitokierroissa mulla on ollut "lempeitä menkkakramppeja", jotka alkaneet pian tai viimeistään pari päivää siirron jälkeen. Sellaista "jotain kyllä tapahtuu" tuntemusta. Olen pitänyt niitä hyvänä merkkinä, koska samanlaisia oli pitkin raskautta, joka myöhemmin meni kesken. Mutta ei ne sitten ole olleetkaan mitään.

Hyvä idea tuo klinikan kautta kiitoksen lähettäminen, voisin tehdä saman! Minustakin on erikoista että 18 vuotta joutuu odottamaan, ja ennen kaikkea että lapsi joutuu miettimään asiaa täysi-ikäiseksi asti. Varmasti moni luovuttaja olisi valmis jo aiemminkin lapsen yhteydenottoon.
Mulla nuo oireet on turvotus ja sellainen epämääräinen, tylppä epämiellyttävä tunne vatsassa, joskus lyhyt ja terävämpi nipistys. Ja aina välillä huono olo. Ja palelu ja välillä taas kuumat aallot (joita progesteroni tekee). Tulen hulluksi kun mietin näitä, ehkä nyt vaan kipitän apteekkiin. :LOL:

Ja joo, alkioiden määrä kyllä vähentää stressiä! Ei vaan jaksaisi tätä säätöä ja rahanmenoa... Mutta tätä tää nyt on.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Mulla nuo oireet on turvotus ja sellainen epämääräinen, tylppä epämiellyttävä tunne vatsassa, joskus lyhyt ja terävämpi nipistys. Ja aina välillä huono olo. Ja palelu ja välillä taas kuumat aallot (joita progesteroni tekee). Tulen hulluksi kun mietin näitä, ehkä nyt vaan kipitän apteekkiin.

Ja joo, alkioiden määrä kyllä vähentää stressiä! Ei vaan jaksaisi tätä säätöä ja rahanmenoa... Mutta tätä tää nyt on.
Kiinnostavat oireet :) Minua on paleltanut eilisillasta asti!!! Mies on mun ihmispatteri! En vaan tajunnut aiemmin että se liittyy tähän :) Muistatko, me sovittiin että hoidetaan tää homma himaan yhessä, eli luotan että sieltä se toivottu tulos tulee!!!!

Rahanmenosta: just tänään sanoin miehelle että tää on niin hieno uutinen myös taloudelliselta kannalta. Taas uusi 8000 e + siirrot uuteen luovuttajaan on erittäin huono näköala. Näistä ei edes saa kaikesta Kela-korvausta, ja Kelaan pitää toimittaa ylimääräistä paperisotaa jotta saa edes sata e/rundi takaisin. Hohhoijaa.
 

Yhteistyössä