Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Silmu 75 lueskelin aikani kuluksi sun kirjoituksia, koska olemme samalla lääkärillä. Ja samanlaisia ajatuksia minullakin. Et koskaan vaihtanut lääkäriä, mitta sinulla oli kolme eri hoitajaa? Oletko tyytyväinen palveluun? Tarjottiinko teille koskaan edes niitä munasolupankin soluja? Vai vaan luovuttajaa suoraan? Pitikö valita jossain vaiheessa?
Ei, vaan siis nimenomaan mulla oli kolme lääkäriä, joista jokaisen tapasin vain kerran. Ekalla ensikäynti, toka teki hoitosuunnitelman ja kolmas siirron. Eli sinänsä ei sillä lääkärillä niin väliä taida olla (kun en tykännyt siitä ekasta), tai jos joku noista oli se tärkein, niin varmaan siirron tehnyt. Musta tuntuu, että niillä on aika samat linjaukset lääkitysten ym suhteen klinikan sisällä.

Olin ensikäynnille mennessä itse ajatellut, että munasolupankki on halvempi vaihtoehto, jono ehkä lyhyempi ja ainakin tietää kuinka monta munasolua rahalla saa, kun taas tuoreita ei välttämättä tule yhtään. Sen jälkeen lueskelin Facebookista Simpukan Helminauha-ryhmästä toisaalta monia onnistumiskokemuksia pakastetuilla, toisaalta monilla tuntui olleen ongelmia mm. hedelmöittymisen kanssa ja sitten oli tuoreilla onnistuttu heti. Päätin pelata varman päälle ja ilmoitin sille yhteyshenkilölle, että jonotetaan sittenkin tuoreita. Oletan, että se jonotilanne riippuu siitä kumman valitsee kun kuitenkin pitää olla se ”sun näköinen” luovuttaja. Epäselväksi jäi myös miten paljon niitä pakastettuja edes on.

Vähän musta yhteydenpito klinikan kanssa olisi voinut toimia paremmin. Kun munasolujen kehittyminen blastoiksi kestikin kuusi päivää, niin olisihan siinä viidentenä voinut laittaa väliaikatiedon. Hintakin jäi vähän epäselväksi kun laskun tullessa hinnasto oli muuttunut ja koskikin vain meitä myöhemmin sopimuksen allekirjoittaneita (nyt pyytäisin hinnan etukäteen kirjallisena). Siitä taas olen tyytyväinen, ettei mulle tuputettu mitäön lisälääkityksiä eikä -tutkimuksia, eikä se ollut mikään ongelma, että kävin ultrat muualla.
 
Ei, vaan siis nimenomaan mulla oli kolme lääkäriä, joista jokaisen tapasin vain kerran. Ekalla ensikäynti, toka teki hoitosuunnitelman ja kolmas siirron. Eli sinänsä ei sillä lääkärillä niin väliä taida olla (kun en tykännyt siitä ekasta), tai jos joku noista oli se tärkein, niin varmaan siirron tehnyt. Musta tuntuu, että niillä on aika samat linjaukset lääkitysten ym suhteen klinikan sisällä.

Olin ensikäynnille mennessä itse ajatellut, että munasolupankki on halvempi vaihtoehto, jono ehkä lyhyempi ja ainakin tietää kuinka monta munasolua rahalla saa, kun taas tuoreita ei välttämättä tule yhtään. Sen jälkeen lueskelin Facebookista Simpukan Helminauha-ryhmästä toisaalta monia onnistumiskokemuksia pakastetuilla, toisaalta monilla tuntui olleen ongelmia mm. hedelmöittymisen kanssa ja sitten oli tuoreilla onnistuttu heti. Päätin pelata varman päälle ja ilmoitin sille yhteyshenkilölle, että jonotetaan sittenkin tuoreita. Oletan, että se jonotilanne riippuu siitä kumman valitsee kun kuitenkin pitää olla se ”sun näköinen” luovuttaja. Epäselväksi jäi myös miten paljon niitä pakastettuja edes on.

Vähän musta yhteydenpito klinikan kanssa olisi voinut toimia paremmin. Kun munasolujen kehittyminen blastoiksi kestikin kuusi päivää, niin olisihan siinä viidentenä voinut laittaa väliaikatiedon. Hintakin jäi vähän epäselväksi kun laskun tullessa hinnasto oli muuttunut ja koskikin vain meitä myöhemmin sopimuksen allekirjoittaneita (nyt pyytäisin hinnan etukäteen kirjallisena). Siitä taas olen tyytyväinen, ettei mulle tuputettu mitäön lisälääkityksiä eikä -tutkimuksia, eikä se ollut mikään ongelma, että kävin ultrat muualla.
Oletpa ihana kun jaksat vastata! Mulla kamala kysely päällä, kun kaikki tuntuu vielä niin vieraalta ja uudelta!
 
Arvatkaa onko Posti saanut viikossa sen konsultaatiopyynnön perille... Epäilen että hukkunut. Kyselin nyt sit klinikalta voisiko ne laittaa sen s postilla meille, niin ajetaan se itse Jorviin. Tässä asiassa ei ollut niin kivaa olla oikeassa. Postiin ei voi luottaa. Ja heidän pitäis vielä priota terveydenhoitoon liittyvät kirjeet. Että jos saajana Jorvi, niin perille nopeasti.
 
Tervetuloa uudet mukaan keskusteluun. Harkitsen era-testiä ennen tulevaa hoitoa. Mitenköhän koronatilanne vaikuttaa asiaan? Näytehän lähetetään ulkomaille analysoitavaksi. Tein peri kuukautta sitten Kelalle kelakorvaushakemuksen lahjasoluhoidoista. Sain Kelalta myönteisen päätöksen ja sain kela-korvauksia vähän alle 700 euroa (2 tuoresiirtoa ja 1 pas).
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43
Tervetuloa uudet mukaan keskusteluun. Harkitsen era-testiä ennen tulevaa hoitoa. Mitenköhän koronatilanne vaikuttaa asiaan? Näytehän lähetetään ulkomaille analysoitavaksi. Tein peri kuukautta sitten Kelalle kelakorvaushakemuksen lahjasoluhoidoista. Sain Kelalta myönteisen päätöksen ja sain kela-korvauksia vähän alle 700 euroa (2 tuoresiirtoa ja 1 pas).
Teilläkin ollut kivinen tie... Meillä siis odotellaan hoidon aloitusta O klinikalla. Nyt kun vihdoin alkaisi tapahtua, ei meinaa jaksaa enää hermot. Tosin mehän ollaan yritetty vasta kaksi vuotta.
 
Tervetuloa uudet mukaan keskusteluun. Harkitsen era-testiä ennen tulevaa hoitoa. Mitenköhän koronatilanne vaikuttaa asiaan? Näytehän lähetetään ulkomaille analysoitavaksi. Tein peri kuukautta sitten Kelalle kelakorvaushakemuksen lahjasoluhoidoista. Sain Kelalta myönteisen päätöksen ja sain kela-korvauksia vähän alle 700 euroa (2 tuoresiirtoa ja 1 pas).
Mun käsittääkseni kaikki muu liikenne toimii Euroopan sisällä normisti vaikka henkilöt ei liiku. Meneekö sekin Espanjaan?
 
vierailija
Hei!

Olen lukenut keskustelujanne mielenkiinnolla ja halusin kysyä mielipiteitänne lahjasoluhoitoihin siirtymisestä. Meillä on takana monimutkainen lapsettomuustausta: miehellä asthenozoospermia ja olemme jo siirtyneet luovuttajasiittiöihin kahden yrityksen jälkeen. Itsellä myös erittäin alhainen amh-arvo ja blastokystia on tullut max 2 per ivf hoito, yleensä vain yksi. Nyt takana 2 luovuttajakierrosta ja kolmas harkinnassa ennen mahdollista tuplaluovuttajakierrosta. Olen 35 vuotias ja lääkäri ei kommentoinut mahdollisuuksiamme. Miten te päätitte milloin lähdette lahjamunasoluhoitoihin?
 
Hei!

Olen lukenut keskustelujanne mielenkiinnolla ja halusin kysyä mielipiteitänne lahjasoluhoitoihin siirtymisestä. Meillä on takana monimutkainen lapsettomuustausta: miehellä asthenozoospermia ja olemme jo siirtyneet luovuttajasiittiöihin kahden yrityksen jälkeen. Itsellä myös erittäin alhainen amh-arvo ja blastokystia on tullut max 2 per ivf hoito, yleensä vain yksi. Nyt takana 2 luovuttajakierrosta ja kolmas harkinnassa ennen mahdollista tuplaluovuttajakierrosta. Olen 35 vuotias ja lääkäri ei kommentoinut mahdollisuuksiamme. Miten te päätitte milloin lähdette lahjamunasoluhoitoihin?
Me tehtiin päätös kylmien faktojen perusteella. Halusimme valita mahdollisimman tehokkaan hoidon. Mutta tässä on kyse niin paljon enemmästä tietenkin usealla. Tsemppiä päätökseen!
 
Meillä oli tuo O:n lääkärin etätapaaminen ja minulle jäi kyllä edelleen käsitys, että luovutetun munasolun saisi melko nopeallakin aikataululla, toki riippuen siitä, löytyykö meille sopiva luovuttaja helposti. Mutta kyllähän siihen kaikkinensa varmasti muutama kuukausi menee.

Itselle tuli kyllä entistä vahvempi tunne siitä, että luovutetut munasolut olisi itselle oikea ratkaisu. On niin häviävän pieni mahdollisuus enää tällä ikää raskautua omilla munasoluilla. Seuraava steppi sitten sukusoluneuvonta (jos muistan termin oikein).

@Annamaija 76 Tapaamisessa lääkärin puheesta ymmärsin, että periaatteessa tuoresiirtoja käytetään enemmän kai siksi, että munasolut ei aina selviä pakastuksesta. Muutoin sillä ei ole väliä. Pakastettujen munasolujen käyttäminen lienee helpompaa, kun ei tarvitse "synkronoida" luovuttajan ja saajan kiertoa yhteen.

Uskaltaako tähän O:hon nyt sitten luottaa. Löytyykö joltain negatiivisia kokemuksia? Ammattitaidottomuutta tai muuta vastaavaa?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Annamaija 76
Meillä oli tuo O:n lääkärin etätapaaminen ja minulle jäi kyllä edelleen käsitys, että luovutetun munasolun saisi melko nopeallakin aikataululla, toki riippuen siitä, löytyykö meille sopiva luovuttaja helposti. Mutta kyllähän siihen kaikkinensa varmasti muutama kuukausi menee.

Itselle tuli kyllä entistä vahvempi tunne siitä, että luovutetut munasolut olisi itselle oikea ratkaisu. On niin häviävän pieni mahdollisuus enää tällä ikää raskautua omilla munasoluilla. Seuraava steppi sitten sukusoluneuvonta (jos muistan termin oikein).

@Annamaija 76 Tapaamisessa lääkärin puheesta ymmärsin, että periaatteessa tuoresiirtoja käytetään enemmän kai siksi, että munasolut ei aina selviä pakastuksesta. Muutoin sillä ei ole väliä. Pakastettujen munasolujen käyttäminen lienee helpompaa, kun ei tarvitse "synkronoida" luovuttajan ja saajan kiertoa yhteen.

Uskaltaako tähän O:hon nyt sitten luottaa. Löytyykö joltain negatiivisia kokemuksia? Ammattitaidottomuutta tai muuta vastaavaa?
Hei kiva kun jaksoit kirjoittaa! Mä luulen, että me luotetaan (sit joskus kun alkaa) siihen mitä lekuri suosittaa. Tuo oli hyvä info! Luin jostain, että munasoluista 30% tuhoutuu sulatuksessa.

Me saatiin tänään reumalääkäriltä vihreä valo ja lääkäri ottaa meidät "pöydälle" to. Voi kun alkaisi jo tapahtua. Psy ollaan jo "suoritettu", mutta esim infektiokokeet ei, koska ne ei ole voimassa kun sen 3kk ja jonosta ei tiennyt varmaksi. Kuulemma siirtoon mennään nyt sit yksin kun helevatan korona. No ehkä selviän siitä sitten joskus tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Florie ja Angervo76
Tosi hienoa @Annamaija 76 että teillä tuli lupa hoidoille! Mitkä infektiokokeet pitää ottaa?

Ihanaa @Sukkis että on jo toinen ehkä mielessä! <3 ja tietty että vauvan kanssa menee hyvin

Sain vihdoin soitetuksi klinikalle. Sanoivat, että ehkä 2-4kk on korona nyt pidentänyt jonoja. Me oltiin kuulemma edetty "yllättävän nopeasti" jonossa ennen maaliskuuta... No, ehkä se on hyvä uutinen, toivottavasti ainakin tänä vuonna päästään oikeasti asiaan.

Noista siirroista: mulle lääkäri sanoi, että lähdetään suoraan pakastetulla. Kierto sen verran sekava ja kuulemma ei mitään merkittävää eroa onnistumisessa.
 
Heippa, lyhyt esittäytyminen ehkä paikallaan uutena tässä ketjussa. Olen 43 vuotias ja olemme olleet uuden mieheni kanssa nyt neljä vuotta yhdessä ja yrittäneet lasta lähes kahden vuoden ajan. Luomuna toistaiseksi. Tammikuussa tulinkin raskaaksi, mutta se meni kesken kuuden viikon kohdalla. Viime vuoden keväällä kävimme Ovumiassa perustutkimuksissa ja kaikki periaatteessa hyvin, AMH oli silloin 1,4. Ainoa pulma siis ikä. Olemme nyt kovasti miettineet vaihtoehtoa, että yritämmekö vielä omilla munasoluilla hoitojen avulla vai siirrymmekö suoraan lahjamunasoluihin. Itselläni on jo kaksi teini-ikäistä lasta, mutta miehelläni ei ole lapsia. Rahaa ei ole laittaa mahdottomasti hoitoin, niin mietimme, kannattaako omilla, luultavasti heikkolaatuisilla munasoluilla edes yrittää. Kaipaan ehkä vertaistukea. Oletteko siirtyneet lahjamunasoluhoitohin vasta, kun on yritetty moneen kertaan omilla (jos se ylipäätään on mahdollista)?
Olen 44v ja mies 37, Itsellä 2 lasta -01 ja -04. Yhteistä lasta yritetty vajaa vuosi luomuna + 1 ICSI ja 1 PAS. Loput alkiot ei kehittyneet siirtoon asti. Alkiot oli hyvän näköisiä eikä mitään näkyvää ”vikaa” missään, muttei kiinnittyneet. Eli iästäni johtuvaa ongelmaa. Saamme lahjasolun ja siirto juhannuksen jälkeen ❤
 
Moikka kaikki kohtalotoverit! Minulla ja kumppanillani edennyt tilanne siten, että huomenna on ensimmäinen psykologikäynti eli sukusoluneuvonta. Eli meillä tarvitaan munasoluja, koska minulla on munasarjojen vajaatoiminta.

Meillä olisi oma luovuttaja, häntä vielä testataan ja katsotaan, ettei ole mitään vakavia perinnöllisiä sairauksia geeneissä. Lisäksi haluamme SPR:n kudosten yhteensopivuustestit, joilla katsotaan että olemme hyvä mätsi. Haluamme kumppanini kanssa välttyä raskaalta useiden keskenmenojen sarjalta, joka olisi vääjäämätön seuraus huonosta yhteensopivuudesta. Soitin SPR:n asiantuntijalle ja kysyin, miten varmasti testit näyttävät hyvän tai huonon yhteensopivuuden, hän selitti että biologiassa mikään ei ole sataprosenttisen varmaa, mutta voimme välttyä esimerkiksi tilanteelta, jossa on vain 10 prosentin mahdollisuus raskautua tämän kyseisen luovuttajan munasoluilla.

Testit on kalliit, mutta hoidot vielä kalliimmat, ja tuhansia euroja menee hukkaan, jos mätsi on huono. Pidän peukkuja kaikkien teidän hoidoille!

Olen 39, matala AMH ja järkyttävän korkea FSH todettu jo yli kaksi vuotta sitten. Eka IVF johti keskenmenoon, kaksi seuraavaa IVF:ää keskeytettiin, koska lääkkeille ei ollut vastetta ja vain yksi munasolu kypsyi.
 
Tervetuloa @kuumoduli! Toivottavasti teillä menee kaikki hyvin ja luovuttaja on sopiva. Mulla samantapainen tausta / diagnoosi, minkä takia nyt lahjasolujonossa. Meilläkin oli alunperin oma luovuttaja, mutta siitä ei sitten tullutkaan mitään. Toivotaan tosiaan, että teillä se onnistuu – on kyllä monin tavoin kätevämpää niin.
 
  • Tykkää
Reactions: kuumoduli
Kiitos tosi paljon tsempistä @Florie! Toivotaan todellakin, että kaikki sujuu! Ainakin tänään neuvonta meni hyvin ja päästään osaltamme etenemään. Ikävä kuulla, että teidän luovuttajaprojekti meni poskelleen. Saanko kysyä, mitä hankaluuksia teillä tuli luovuttajan suhteen?

Kyllä on melkoinen temppurata koko omaluovuttaja-systeemi, eli ei ole ihme että moni karsiutuu tai jättäytyy pois. On niin tiukat terveysseulat, paljon ylimääräistä vaivaa ja luovuttajan suvussakin kaikkien täytyisi olla tyyliin terveitä kuin pukit.

Nostan hattua kaikille luovuttajille, jotka uhraavat omaa aikaansa ja näkevät vaivaa ramppaamalla lääkärissä, pistelemällä itseään ja juttelemalla psykologilla monta kertaa, ja palkkioksi saavat tyyliin lämmintä kättä!

KIITOS LAHJASOLUJEN LUOVUTTAJAT <3
 
Meillä oma luovuttaja oli sukulainen, joten terveystarkastuksia tehtiin vähemmän. Luovutus ei vain onnistunut, eli ei saatu yhtään alkiota. Se ikävä puoli tässä oli myös rahallisesti, että samanlaista takuuta kuin klinikan luovuttajan kanssa ei ollut. Mutta jos omalla luovuttajalla olisi onnistunut, olisi se tietysti ollut paljon nopeampi ja ehkä henkisestikin mutkattomampi reitti vaikka kalliimpi ja vaivalloisempi. Meillä siis oli hämmentävän huonoa tuuria asiassa, enpä usko että kovin usein käy näin.

Kiva kuulla, että teillä meni neuvonta hyvin! Mulle se oli myös aikanaan varsin positiivinen kokemus, vaikka toki käytiin se just sen oman luovuttajan, ei anonyymin luovuttajan, merkeissä.

Ja joo, todellakin mieletön kiitos kaikille luovuttajille! Aivan ihania ihmisiä kun näkevät niin paljon vaivaa ihan tuntemattomien auttamiseen. <3
 
Voi ei miten huono tuuri teillä! Olet varmasti oikeassa, kun arvioit että erittäin harvinainen tapaus. Olen lukenut näiltä palstoilta, että joskus on huonoa tsägää myös klinikan luovuttajien kanssa, ja heiltä saa vain kolme alkiota, jotka eivät sitten toimikaan, senkin täytyy olla raastava kokemus.

Alun perin luulin, että luovutussoluilla homma on ns. takuuvarma. Nyt olen oppinut, ettei todellakaan ole. Koitan pitää itseäni terveenä ja syödä terveellisesti, etten itse aiheuta huolimattomuudella ainakaan enää epävarmuuksia ja epätodennäköisyyksiä projektiin.

Mikä teillä onkaan juuri tällä hetkellä tilanne? Kiitos jos kerrot kuulumisia, kiinnostavaa kuulla kohtalotovereiden matkasta!

Ja kyllä, käytiin psykologin kanssa erittäin perusteellisesti asiat läpi. Myös oman suhteen tilannetta käytiin läpi, ja aiempaa keskenmenoa jne jne. Tässä on tärkeää, että kokee olevansa hyvissä käsissä. Sellainen kokemus ainakin tuli nyt psykologista.

Harva voi sanoa päässeensä läpi asiantuntijan suorittaman "vanhemmuuden työhaastattelun", jollaisena minä tapaamista vähän pidin. Mutta mepä lahjasolumimmit päästään, kirkkaasti <3 Tsemiä kaikille!
 
En ole hetkeen käynyt täällä ja kylläpä täällä nyt tapahtuu taas :) Hienoa että monella hommat etenee!
Itse ajattelin mennä Era-testiin nyt tästä kierrosta. Progynovat aloitettu, nyt pitää vaan varata aika ultraan. Hemmetti kun D-klinikalle on aina niin vaikea päästä puhelimella läpi eikä kesken työpäivän voi kovin kauaa jonottaa. Netistäkin katsoin mutta ei aikoja silloin kun pitäisi päästä..Täytyy vaan yrittää pommittaa puhelimella. Sukusoluneuvonta järjestyy kuulemma etänä.
 
Hei @MARIAL43 kiitos kuulumisista! Mikä teillä onkaan tilanne ja taustat? Pitääkö teidän jonottaa lahjasolua pitkään? Tsemppiä projektiin!
Kiitos, tsemppiä sullekin! Me siis ollaan oltu lahjamunasolujonossa helmikuusta asti. Alkuun jono oli noin 6 kk, nyt koronan vuoksi voi mennä lähemmäs vuoteen! Mulle on tehty F-klinikalla 1x ivf omilla soluilla ja 3x pas. Kaikista negaa. Kyllästyin ainaisiin pettymyksiin, munasolutkin jo surkeita, AMH-arvo vain 0,3 joten päätettiin siirtyä lahjasolujonoon. Alun perinkin usko omiin soluihin oli vähäinen. Vaihdettiin samalla D-klinikalle johon olisin mieluiten mennyt jo heti, mutta aikataulujen suhteen F-klinikka oli silloin sopivampi. Tärkeintä mulle on että lapsi olisi terve, sillä onko omia soluja, ei niinkään enää merkitystä. Miehen piti miettiä pitempään lahjasoluasiaa. Nykyään hänellekin asia on ok.
 
Okei, kiitos kertomuksesta! Tutulta kuulostaa, myös mäkään en luottanut omiini pätkääkään, ja olin oikeassa. Jos nopeampi prosessi kiinnostaa eikä paikkakunnalla ole väliä, Kuopion Inovasta kerrottiin mulle toukokuussa, että heillä on luovuttajia siellä vino pino ja lahjasoluhoitoon luvattiin päästä jopa jo elokuussa koronasta huolimatta.

Soitin sinne, koska halusin kartoittaa anonyymien luovuttajien tilannetta Suomen eri klinikoilla. Olin silloin vielä epävarma oman luovuttajan mahdollisuudesta. Kuopiossa oli selkeästi lyhyin jono, ja mietin että Kuopioon ei ole niin pitkä matka Helsingistä, oiskohan 5 tuntia autolla/junalla ja periaatteessa varmaan seurantaultrat voidaan tehdä Helsingissäkin tai muulla paikkakunnalla. Eli suosittelen sieltä edes huvin vuoksi kysymään tilannetta tällä hetkellä, toi vuoden jonotilanne kuulostaa ahdistavalta!
 
  • Tykkää
Reactions: MARIAL43

Yhteistyössä