luovutatko elimesi?

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mun mielestä tää juttu pitäis olla toisinpäin. Eli jos EI hyväksy sitä että elimet menis kiertoon, pitäis tehä joku kieltävä testamentti... Eli elimet käytettäis jos tarvittais, ellei oo erikseen kielletty.
Peesi tälle!
tää on hyvä idea!

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
lompakossa kulkee mukana elinluovutuskortti ja nyt oon "keränny" rohkeutta että menisin luovuttamaan verta... Alkaa vaan pyörryttään tuo veren näkeminen.
Mene vain, ei siinä verta näe jos ei välttämättä halua katsoa! Ota joku kaveri mukaan, voitte viereisillä pedeillä luovuttaa ja rupatella samalla. Luovutusosuus on ohi 10minuutissa.

PRKL
eli kun luovutat kiilotat sädekehääsi pään päällä ja jos et palat helvetin tulessa vähintään koska olet itsekäs paska.sen näkemyksen saa kyllä heti. ikävä kyllä kaikki ei halua edes selitellä asioitaan virtuaalimaailmaan miksi EI luovuta.jotkut voi tietää ettei kelpaa muttei halua tuoda julki sitä.voisko näitä elossa oleviakin sitten vähän kunnioittaa ?????

vieras
Se on tietenkin ihan eri asia, jos ei sairauden takia voi luovuttaa, kuin jos ihan itsekkäistä syistä tekee päätöksen, että minun elimiini ette koske, vaikka sillä jonkun toisen elämän voisi pelastaakin. Mutta ei sitä itse tarvitse miettiä kelpaako omat elimet luovutukseen vai ei, lääkärit tekevät sen arvioinnin ja päätöksen sitten kun aika on.

Ja kysymykseen voisiko elossa oleviakin kunnioittaa: en kunnioita ketään joka ei mielestäni kunnioitusta ansaitse. Sori.

PRKL
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on tietenkin ihan eri asia, jos ei sairauden takia voi luovuttaa, kuin jos ihan itsekkäistä syistä tekee päätöksen, että minun elimiini ette koske, vaikka sillä jonkun toisen elämän voisi pelastaakin. Mutta ei sitä itse tarvitse miettiä kelpaako omat elimet luovutukseen vai ei, lääkärit tekevät sen arvioinnin ja päätöksen sitten kun aika on.

Ja kysymykseen voisiko elossa oleviakin kunnioittaa: en kunnioita ketään joka ei mielestäni kunnioitusta ansaitse. Sori.
eli tuomitset tietämättä ;) näin voisi sitten ajatella etten luovuta koska tollanen ei kunnioittaja voisi sen saada.sitten se olisi taas itsekästä ja kierre jatkuu

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PRKL:

eli tuomitset tietämättä ;) näin voisi sitten ajatella etten luovuta koska tollanen ei kunnioittaja voisi sen saada.sitten se olisi taas itsekästä ja kierre jatkuu
Kuten varmaan voit itsekin päätellä, "tuomitsen" vain ne, jotka itsekkäistä syistä mielummin antavat apua tarvitsevan kuolla kuin antavat käyttää omia elimiään, joita eivät enää itse tarvitse. Luonnollisesti kukaan ei voi sairauksilleen mitään, duh...

ohhoh
No jopas täällä ollaan tekopyhiä. Osoitellaan syyttävällä sormella ja tuomitaan suurinpiirteen kuolemaan ilman armoa, jos ei tahdo luovuttaa elimiään kuoltuaan. Mitäs te tekopyhät muuta epäitsekästä teette? Käytätte aina pyörää kaikkialla, talvisin sisälämpötila on 18c, käytätte vain ja ainoastaan kotimaisia tuotteita, luovutatte verta säännöllisesti ja raahaatte aina merivettä jonka te keitätte puhtaaksi nuotiolla?

vieras
Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä. Myös niillä, joiden mielestä on itsekkyyden huipentuma antaa apua tarvitsevien kuolla jotta pääsisi uuniin/matojen syötäväksi kokonaisena. Mitä tekopyhää siinä on? Sori vaan että sanon mielipiteeni suoraan, aikuisia ihmisiä jaksa päähän taputella...

ohhoh
Jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä. Myös niillä, joiden mielestä on itsekkyyden huipentuma antaa apua tarvitsevien kuolla jotta pääsisi uuniin/matojen syötäväksi kokonaisena. Mitä tekopyhää siinä on? Sori vaan että sanon mielipiteeni suoraan, aikuisia ihmisiä jaksa päähän taputella...
Joku ei pidä elintenluovutusta tärkeänä ja joku taas mielellään ajelee autolla kaikki pienetkin matkat, koska ei vain kiinnosta saastuttaako ympäristöä vai ei. Joku voisi pitää myös itsekkyyden huipentumana, kun ajelee autolla.

uuniomena
Luovuttajakortin olen kirjoittanut jo vuonna 1988. Alaikäinen olin silloin vielä.
Mitäs mä niil kaluilla tekisin enää kupsahdettua. Voi olla ettei kelpaa enää kelleen siin vaiheessa, mutta lupa kumminki on.

vieras
Tottakai on ihmisiä, jotka eivät pidä sitä tärkeänä (eikös se ole tässä vähän pointtinakin), tarvitseeko näitä itsestäänselvyyksiä nyt joka väliin ladella? Vai olenko jossain vaiheessa sanonut että tämä on mitään muuta kuin oma subjektiivinen näkökantani?
Tosin katsotaan sitten uudestaan mitä mieltä ovat siitä tärkeydestä, kun puolisonsa, lapsensa tai joku muu läheisensä kuolee luovutusjonossa.

Carlos74
Mulla on luovutuskortti hävinnyt, ja en ole uutta muistanut hommata. Täytyy yrittää muistaa seuraavan kerran kun apteekissa käy. Vaik en mä kyl usko, et tällä elämän tyylillä mitään käyttökelposta tuolta sisältä löytyy. Vaan eihän tuota tiedä :)

ohhoh
Tottakai on ihmisiä, jotka eivät pidä sitä tärkeänä (eikös se ole tässä vähän pointtinakin), tarvitseeko näitä itsestäänselvyyksiä nyt joka väliin ladella? Vai olenko jossain vaiheessa sanonut että tämä on mitään muuta kuin oma subjektiivinen näkökantani?
Tosin katsotaan sitten uudestaan mitä mieltä ovat siitä tärkeydestä, kun puolisonsa, lapsensa tai joku muu läheisensä kuolee luovutusjonossa.
No omasta mielestäni aikuisen ihmisen nyt on vain typerää ladella sellaisia kommenteja kuin että "Mielestäni sellaisten ei pitäisi saada luovutettuja elimiä jotka eivät aio itse luovuttaa". Miksi ei pitäisi? Siksi että itse ei koe haluavansa luovuttaa ajatuksen vastenmielisyyden takia. Ei mahdu minun tajuntaani, että mikä siinä on niin väärin.

Yhteistyössä