LUOVUTAN

• Viestiketjun aloittaja KITTA
  • Ensimmäinen viesti
KITTA
Jes...tiedän että tästä aiheesta on puhuttu ehkä liikaakin.
Mutta kun mua ottaa jo niin päähän...tänään taas yritin kohta kolme vuotiasta päikkäreille mutta ei onnistu!!
Se mua haittaa kun tuntuu olo niin surkeelta äidiltä kun en saa poikaa nukkuun.
Hoidossa se kyllä nukkuu kiltisti poika käy sielä kahtena päivänä viikossa. Kyllähän sielä vaikuttaa se kun on muita saman ikäisiä lapsia.
Pelottaa välillä kun puhutaan että jos ei nuku niin se vaikuttaa oppimiseen ja muutenkin keskushermostoonn?????? :\|
Kommentteja?! :flower:

saraheinä
Itselläni ei ole vielä kokemusta kun tyttö on 2v, mutta monien ystävieni lapset ovat lopettaneet päikkärit n. 2v. Kaikki nämä lapset ovat kotihoidossa ja kun päivähoito on alkanut, on päikkäritkin taas maistuneet. Ehkä kotona olo on sen verran rauhallisempaa, että lapsi ei niin paljon väsy. Eräs äiti neuvoi, että kun nukuttamiseen menee yhtä kauan aikaa kuin nukkumiseen, kannattaa lopettaa.

kahden äiskä
Meillä poika tulee talvella neljä ja ei nuku aina päiväunia. Hoidossa on nyt nukkunut kun pitää herätä aikaisin, mutta tuossa iässä päiväunet saattavat jo vallan hyvin jäädä pois. Yritä saada vaikka aiemmin illalla nukkumaan ja varmaan käykin jos väsyttää kovin. Unen tarve on meillä aikuisillakin yksilöllistä. Eiköhän se sitä ole myös lapsillakin. Jos ei nuku niin rauhoittuisitte vaikka lukemaan, niin tehdään myös meidän poikien hoidossa, jos muut nukkuu.

LeenaK
Saman kanssa taistellaan - tosin meillä neiti on 2v ja kohta 2kk päälle. Isoveli jätti päiväunet totaalisesti pois 2v5kk ikäisenä. Ei ole vaikuttanut ainakaan oppimiskykyyn, lukemaan oppi 4-vuotiaana jne. On kyllä kauheata - joka paikassa toitotetaan että 5-6 -vuotiaaksi pitäisi nukkua mutta minkäs teet...Ja jätti muuten ne päiväkodissakin pois ne unoset! Tsemppiä - oishan se ihanaa että lapset nukkuisi päiväunia, mä en ole vielä tuon neidin kanssa luovuttanut vaan taistelen! Jos ensi kesään asti ainakin nukkuisi...Pari-kolme kertaa viikossa on niin ettei millään nukahda, olen pitänyt klo 14 rajana jolloin sitten noustaan.

Suzu
Meillä myös päiväunet jäivät molemmilta tuossa kolmen ikävuoden paikkeilla, en tarkkaan muista, mutta kolme ja puolivuotiaana ei nukkunut kumpikaan päiväunta enää. Yöuni piteni sitten 10-12 tuntiin, edelleen toinen on "vähäunisempi", ja toiselle maistuisi uni (varsinkin tarha-aamuina..), lapset ovat nyt 5- ja 6-v.

Meillä myös tyttö alkoi jättää 2v. jälkeen päiväunia mutta hoidosa nukkui , muttei kotona.KOtona en pakottanut nukkumaan vaan lepäämään rahoittumaan vaikka selailee kirjaa, ettei koko ajan mennä.

Sitä voi ihan ajatella etä jos itse menet sängyyn ja ei yhtään väsytä, mutta lepo telee ihan hyvää.

Meillä on kaksi vuotias ja sen jälkeen kun pinnasänky jäi tässä muutama päivä sitten pois ei ole nukkunut päikkäreitä. Hirveä huuto, taistelu ja hammasten kiristys. Joten mä luovutan myös ja annan neidin valvoa. :ashamed:

poppoo
Ei kai päiväunien kanssa kannata tapella? Jos lapsi nukkuu öisin hyvin, ei hän kertakaikkiaan tarvi päiväunia. En ole koskaan käsittänyt päiväkotien päiväunipakkoa. Meillä muksut on kaikki olleet perhepäivähoitajilla ja siellä on jätetty päikkärit väliin silloin kun ne on alkaneet haitata yöunia. Eli joskus 3 vuoden iässä suurinpiirtein.

Jätä suosiolla päiväunet pois, mitä sen kanssa stressaamaan. Jos päiväkodissa on tapana nukkua päivällä, anna sitten nukkua siellä.

Mahtaako 5-6 vuotiaan muutenkaan enää mitään päiväunia nukkua? Ei meillä ainakaan ole yksikään kolmesta nukkunut enää tuon ikäisenä. Eihän niitä illalla saa sitten millään nukkumaan...

Meidän tytön nukuttamisesta luovuttiin noin 2,5 vuotiaana kun alkoi mennä tuntikin aikaa nukuttamiseen ilman tulosta. Unet kuitenkin olisivat tarpeen, aivot tarvitsevat lepoa. Meidän tyttö ainakin kiukkuinen ja hankala sitten kun on väsynyt. Hän on nyt 3,5 vuotias ja edelleen autolla lähdettäessä nukkuu. Nyt olen taas alottanut nukuttamisen(eilen) kun tosiaan käynyt ihan hankalaksi väsymyksessään. Eilen ei nukkunut, mutta lepäsi kyllä sängyssä ihan silmät kiinni puolisen tuntia. Tänään koitetaan uudelleen... :eek:

50luvunäitee
ensinnäkin lapset on erilaisia ja hoitopäivä on erilainen kuin päivä kotona.
meillä nuorin nukkuu päiväunia vielä hoidossa vaikka on reilut 5 v, harvemmin kotona mutta kyllä viikonkin loman aikana pari kertaa nukkuu.
vanhin taas lopetti päiväunet kokonaan ennen 3 v synttäreitä.
jos lapsi jaksaa ilman päiväunia jonnekin tuonne 19-20 asti ja nukkuu sitten ilman että pomppaa ylös aamuviideltä niin eiköhän asia ole ihan ok. mutta jos pikkukaveri meinaa nukahtaa ilman päiväunia sitten iltaviideltä sohvalle tai telkkarin ääreen, niin silloin varmaan ne unet jotenkin tarvitaan vielä.
ja meillä ei ole päiväkodissa "päiväunipakkoa" vaan jos ei nukahda niin sadun jälkeen saa lähteä pois nukkumahuoneesta, kunhan sen sadun ajan "lepää".

Meillä 2,10v ja 1,7v pojat.Molemmat nukkuu noin tunnin päiväunet ja yön noin 12 tuntia.
On ollut monenlaista vaihetta,välillä isompi poika pärjäsi ilman päiväunia,nyt ei taas pärjääkään kaipaa unta enemmän.Nyt meidän pienempikin on opetellut kokeilemaan että mitä se äiti tekeekään jos vaan riehun kun pitäisi nukkua sängyssä päiväunet.Ja hän kyllä tarvitsee nokoset sillä ulkona meinaa kuukahtaa rattaisiin ja kun tullaan sisälle niin eikun tunnin tappelu sängyssä ennen kuin uni maistuu.
Eli ne voi olla sellaisia kokeilu kausia,mutta kyllä alle kolme vuotias pärjää ilman päiväunia,huomaat sen siitä että voiko nokoset jättää pois,jos lapsi jaksaa olla normaalisti päivän ajan.Siis ettei tule tavallisuudesta poikkeavaa kiukuttelukohtausta riehuntaa tai todella kovaa väsymystä jossain vaiheessa.
isomman pojan kanssa kokeiltiin välillä kun ei nukkunut sänkyyn millään niin otettiin sohvalle syliin tai viereen muka katsomaan tv:tä eikä puhuttu mitään niin johan parin minsan päästä kuorsas.
Joten relaa vaan,nukkukaa välillä ja olkaa välillä hereillä koko päivä,niin näät kumpi on parhaaksi.
Omaa aikaa saat kun sanot jos hän ei nuku että leikit tai lepäät tai lueskelet omassa huoneessasi/makuuhuoneessa sen päiväuniajan,niin saat myös itse hengähtää tuohuissasi.
Voikaa hyvin!

Yhteistyössä