Luovat, idearikkaat! Miten päin talo sopis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talonrakentaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talonrakentaja

Vieras
...tontille, kun tontti on metsää (kuvissa selitetty hieman) ja ajatuksemme olis saada lapsiystävällinen piha jne... :) (muitakin kriteerejä on, mutta kysyn ensin näin. :)) Kuvan yritän laittaa oheen, siinä kolme vaihtoehtoa, numeroitu talo 1, talo 2 ja talo 3. :)

Aijaa.com - 10013859

Mä ehkä tykkään eniten ykkösvaihtoehdosta. Toisaalta, jos haluaisin laajemman yhtenäisen pihan, valitsisin kakkosen koska harvempi metsä vieressä. Oletettavasti ikkunoita joka seinällä, joten harvemman metsän puolelta mahtuisi enemmän valoa sisään ja enkä välttämättä muutenkaan tykkäisi tiheästä metsästä muutaman metrin päässä ikkunasta (ainakaan keittiön tai olkkarin ikkunasta, joku saunan ikkuna ihan ok tiheään metsään päin).

[QUOTE="mie";26082611]äkkiseltä katsottuna toi numero 2 olisi jotenkin luontevin. Tosin, autokatokselta talolle jää aika pitkä (?) matka.....[/QUOTE]

Nyt jäin miettimään, että mihin suuntaan tule sitten terassi? Meillä on talo näinpäin kun teilla ekassa ja autokatoskin samalla tavalla. Mutta talo ei ole niin keskella, vaan aika tien reunassa. Isot terassit ovat talo päädyssä sinne takaipihalle (teidän metsään) päin. Ja kolmen pienen muksun kanssa on ollut loistava :)

mä laittasin talon silleen ettei naapurista nää kunnolla taloon sisälle.. mä inhoan kun talot nykyään rakennetaan vieri viereen, että hyppäät terassille niin oot naapurin tontilla tyyliin :D Eli varmaan 2. vaihtoehto on mun mieleen, jos tosiaan siellä ei ole naapurin taloa... tai 3. vaihtoehto, jos talon takapuolella ei ole isoja ikkunoita.. 3. vaihtoehto ois silleen kans kiva, kun sais "oman rauhan" pihaan.. ei näkin naapuri mitä pihalla tehdään, kun talo on eessä..
siis jos tosiaan on vaan 1. naapuri ja se on tuolla alhaalla kuten kuvassa kirjotettu...

Niin ja valosta tuli mieleen, että miettikää mistä suunnasta aurinko nousee, mihin laskee ja kuinka paistaa pihaan päivällä. Metsän vierestä varmaan varjoa löytyy aina, mutta olisi varmaan kiva, että aurinko paistaisi joskus pihaan, eikä talokin kauheasti varjostaisi.

Mutta nyt kun huomasin myös tuon saunarakennuksen, niin tykkään selvästi eniten vaihtoehdosta 1.

Kyllä minä noiden tietojen lisäksi kaipailisin ilmansuuntia, eli haluaisin pihan, jossa olisi mahdollisimman aurinkoista päivällä ja illalla, ja noiden kuvien perusteella en sitä päätöstä osaisi tehdä.

Tällä hetkellä miellyttää eniten kuva 3.

Meillä lasten leikkipaikka on pohjoisessa, talo vielä edessä eli kuumana kesäpäivänä leikit on varjossa, ei tarvita aurinkovoitetia yms. läträtä mutta halutessa pääsee tetenkin aurinkoon. Ollut todella hyvä viimeksinä, kun ei tarvi paistua hiekkalaatikolla.

Terassit ois ainakin molemmilla sivuilla, joista lähtee "ulokkeet".. :) eli etuoven ja kodarin ovien suulla. Takapihan terassista ei olla varmoja vielä...

tii-, mä kans vierastan tota, et talon takana ois tuuhea metsä... Miehen mielestä se ois paras.

Mä haluaisin, et ulkosaunalle ois kodarin ovesta (talon päädyssä oleva uloke) lyhyt matka, jollon halutessaan vois suihkutella sisälläkin ulkosaunan päätteeksi... Ja että puuliiteristä olis helppo kantaa puut sisälle takkaan ja leivinuuniin...

Ja mun kriteeri olis sekin, että talon edessä olis ns "edustuspiha", johon ei mielellään näkyis pyykkiteline, trampoliini, eikä pelikenttä tai kasvimaa. Mut leikkimökki olis hyvä olla niin, että keittiön ikkunoista näkee pienet ja että autotallista ja talolta tulis hyvät valaistukset pimeinä vuodenaikoina pienempien leikkeihin...

Eli mä olisin ite ykkösen kannalla, mutta mietin kyllä noita kaikkia. Maalaismaisemaan kyl sopis hyvin sekin, et rakennukset kiertää pihaa ja pihasta tulis ns. pesä.. Mut mut...

Lisää mielipiteitä ja ideoita!! :)

[QUOTE="tii-";26082659]Niin ja valosta tuli mieleen, että miettikää mistä suunnasta aurinko nousee, mihin laskee ja kuinka paistaa pihaan päivällä. Metsän vierestä varmaan varjoa löytyy aina, mutta olisi varmaan kiva, että aurinko paistaisi joskus pihaan, eikä talokin kauheasti varjostaisi.

Mutta nyt kun huomasin myös tuon saunarakennuksen, niin tykkään selvästi eniten vaihtoehdosta 1.[/QUOTE]

aurinko nousee autotallin takaa, paistaa naapurin harvalta metsältä päin ja laskee nurmikentän taakse.. Eli 2. vaihtoehdossa talo varjostais pihaa... 3. vaihtoehdossa aurinko paistais suoraa keittiön ikkunoista sisään. 1. vaihtoehdossa aurinko porottais kodariin, muttei paistais sisätiloja muuten... :)

Ja että puuliiteristä olis helppo kantaa puut sisälle takkaan ja leivinuuniin...

Ja mun kriteeri olis sekin, että talon edessä olis ns "edustuspiha", johon ei mielellään näkyis pyykkiteline, trampoliini, eikä pelikenttä tai kasvimaa.
No näillä, ja varsinkin tolla puiden kantamisella (jos niitä aiotaan käyttää suht. ahkeraan), niin valitsisin ykkösen (jos saisin ihan ite päättää :D ). Onko ulkosauna ainoa sauna eli tulisiko kulkemista usein? Vai onko se vain kesäsauna?

Jos tontti olisi pieni, kuten nykyisin monissa taajamissa, nii sijoittaisin talon tuolleen jollekin laidalle, jotta piha olisi mahdollisimman iso, mutta nyt kun tilaa on paljon, niin minusta on kiva jakaa pihaa eri osioihin.