Luottotiedoton ja ulosotossa ollut kertoo tilanteestaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaannuinpahan nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmaannuinpahan nyt

Vieras
Miehestä erotessa jäi lainoja niskaani. Olin äitiyslomalla eikä tuloni riittäneet niitten maksamiseen. Meillä oli ollut yhteinen tili ja se aina maksoi, joka ennätti. Ei ollut niin väliä kenen nimissä oli mikäkin. Näinpä sitten mies ei hoitanut osuuksiaan kun ero tuli.

Kun ensimmäinen velka meni ulosottoon ja sain luottohäiriömerkinnän, en jaksanut välittää enää muistakaan perintäkirjeistä. Masensi. Ajattelin, että tärkeintä on se että saan lapsen hyvin hoidettua, raha-asiat ehtii korjata kuntoon myöhemminkin.

Nyt palaan töihin. Ulosotossa ei ole mitään summia, kun ne on palautettu takaisin perintätoimistoille. Soitin joka paikkaan jossa perittäviä on ja tein maksusuunnitelmat. Tuloistani olisi voitu mitata pienimpinä palkkakuukausina vain 84e (suojaosuus niin suuri, kun lapsia) Lyhennyksiä otin kuitenkin muutaman sadan edestä. Velat eivät olleet kovin paljoa, summa kasvoi muutamaksi tuhanneksi euroksi korkojen takia. Minulla menee 1-2 vuotta että olen ne saanut maksettua. Sitten olisi ilmeisesti mahdollisuus saada 2 vuoden kuluttua merkinnätkin puhtaaksi, kun velat on maksettu.

Eikä elämäni ole sen kamalampaa ollut, vaikka merkintöjä tulikin. Halusin vain kertoa niille, jotka kohtaavat kenties samaa. Siitä selviää kyllä.

Kun ulosotto on todennut varattomaksi, siitä menee tieto ja velat takaisin perintätoimistolle hoidettavaksi ja perintätoimisto laittoi uusia kirjeitä minulle ja ehdotuksia lyhennyssummista.. vastaavasti olisi voinut perintätoimisto pistää ne kohta uudelleen ulosottoon käsittelyyn. Typerimmältä tuntuu se, että alussa olisin voinut lyhentää hyvin pienillä summilla lainoja mutta perintätoimistot olisivat halunneet isompia summia. Esim. tuolloin 10e lyhennys olisi voinut onnistua, mutta silloin kun soitteli ja kyseli, halusivat isompia lyhennyksiä.. niinpä ne kävivät ulosotossa, korot kasvoivat ja vasta nyt kelpaa ne pienetkin lyhennyssummat vaikka velkasummat ovat paljon isompia.

Kymmenien tuhansien eurojen velat ovat toki isoja, mutta onhan ihmisillä lainoja muutenkin sen verran. Kestäähän niissä aikaa maksaa, mutta selviää niistäkin ajan kanssa. Eikä ulosotosta näköjään kovin köyhäksi jää, kun niin vähän voivat ulosmitata jos on lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja #:
no muutama tonni ei oo paha mutta entä jos velkaa onkin vaikka jo 40 000???
miten ne velat voi ulosotosta palautua perintätomistoon,aika outoa?

Jos ulosotto ei toteaa, ettei ole riittävästi tuloja tai omaisuutta velkojen maksamiseen ja riittävään lyhentämiseen, palatutuvat velat perintätoimistolle, joka voi taas myöhemmin laittaa ne uudestaan ulosottoon. Jos ulosotto toteaa, että ei ole mistä maksaa, niin tulee merkintä luottotietohin "varaton". Tämä taas juuri estää uuden velan. liittymien tai luottokorttien saannin. Tästä myös se kierre sitten alkaa.

Ole onnellinen. Tilanne on aika helppo, jos noilla pääsee ja velat ovat pieniä. Useimmilla velat ovat tosiaan kymmeniä tai jopa satoja tuhansia. Sitä ihmettelen, miksi ihmiset yleensä päästävät noin pienet summat ulosottoon. Se on tyhmyyttä ja välinpitämättömyyttä.

Isot velat ovat tulleet useimmiten muista syistä, jotka eivät ole olleet edes velallisen hallittavissa, vaikkapa yritystoiminnassa, kun iso asiakas tekee konkurssin ja jättää omat velkansa maksamatta ja tämä velanantaja joutuu vaikeuksiin. Silloin elämä on hiukan toisenlaista. Tällaisena talouslaman aikana näitä isoja summia ulosottoon tulee taas paljon ja monen perheen elämäntyö tuhoutuu. Se vie myös sosiaaliset suhteet, ystävät, työpaikat, omaisuuden eli periaatteessa kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no muutama tonni ei oo paha mutta entä jos velkaa onkin vaikka jo 40 000???
miten ne velat voi ulosotosta palautua perintätomistoon,aika outoa?

Jos ulosotto ei toteaa, ettei ole riittävästi tuloja tai omaisuutta velkojen maksamiseen ja riittävään lyhentämiseen, palatutuvat velat perintätoimistolle, joka voi taas myöhemmin laittaa ne uudestaan ulosottoon. Jos ulosotto toteaa, että ei ole mistä maksaa, niin tulee merkintä luottotietohin "varaton". Tämä taas juuri estää uuden velan. liittymien tai luottokorttien saannin. Tästä myös se kierre sitten alkaa.

aivan.
mitehä ne laskee sen määrän jos on lapsia?
miehellä on ulosotossa tosiaa nyt n. 20 000? ja hilkulla on että sinne ei mee myös toiset mokomat..vielä alkuperäsellä velkojalla tää summa.
minun mielestä aika iso summa pitää kuitenkin joka kk maksaa ulosottoon,se äijä laskee sen aina joka kk miehen palkan perusteella koska se vaihtelee.

Siinä on vaan se ongelma että esim. sonera sulkee nettiliittymän ja puhelinliittymän kun tulee heille tieto että luottotiedot on menneet.
Uskomattoman paljon hankaluuksia siitä seuraa.Mielummin soittaa ja sopii maksut vaikka kuinka pienissä erissä kun päästää itseltään luottotiedot.

Minulla myös henkilökohtaista kokemusta asiasta. Minulla oli vuosia sitten muutamia tuhansia euroja velkaa suuntaan jos toiseen. Osa meni perintään, osa uo:n. Mulla tuli ensimmäinen merkintä luottotietoihin. Kuten ap:lla, myös mulle tuli fiilis et kiviäkin kiinnostaa ja annoin kaiken mennä. Olin ollut vuosia kotona lapsia hoitamassa, eli palkkatuloa ei ollut eikä tullut. Jotenkin sain vaan maksettua velkani vähissä erissä ja nyt olen ollut 2 vuotta ns. merkinnöistä vapaa. Kaikki on nyt hyvin. Opin sen että en ota velkaa enää ennenkuin on ihan pakko. Säästän rahaa ja ostan tarpeellisen käteisellä. Kuten just ostin pyykinpesukoneen. Eihän ne merkinnät elämää kokonaan pysäytä, mutta hankaloittaa kyllä. Nyt tosiaan kaikki ok ja opin läksyni. Maksan laskut ajoissa ja huvituksiin käytän rahaa vaan jos sitä on ns ylimääräistä. Mitään osamaksua ei saa, ei luottokorttia, ei puhelinliittymää. Edes hobby hall ei lähetä pakettia muuta kuin postiennakolla. Suosittelen sopimaan velkojien kanssa ajoissa!

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Siinä on vaan se ongelma että esim. sonera sulkee nettiliittymän ja puhelinliittymän kun tulee heille tieto että luottotiedot on menneet.
Uskomattoman paljon hankaluuksia siitä seuraa.Mielummin soittaa ja sopii maksut vaikka kuinka pienissä erissä kun päästää itseltään luottotiedot.

ei sulkenut meiltä ;)
ja sen jälkeen kun luottotiedot oli mennyt niin saatiin vielpä telkkarikin osamaksulla soneralta..vaikka ensin tuli kirje että ei saada tuon takia mutta sitten myöhemmin postista soittivat ja sanovat että soneralta tulossa paketti :)

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

Mistä tällaisenkin tiedon keksit? Päästäsi? Ei ne mitään ala sulkemaan, jos laskut on aina hoitanut. Silloin tietenkin jos ei niitä maksa.

meillä miehellä on luottotiedot menneet ja velkaa alunperin about 12000e . oli ulosotossa jonkii aikaa ja ulosottomies ulosmittasi tileistä vaihtelevia summia tilin suuruuden mukaan. esim. lomarahoista ei jäänyt mitään käteen jne. sitten onneksi pääsi velkajärjestelyyn jossa on nyt. maksaa joka kuukausi SAMAN summan velkojilleen, eli rahaa jää käteen ja törsättäväksikin nykyään kun ei mene prosenttien mukaan velat. muutaman vuoden päästä kaikki on maksettu. varmasti mieskin on oppinut virheistään

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Minulla myös henkilökohtaista kokemusta asiasta. Minulla oli vuosia sitten muutamia tuhansia euroja velkaa suuntaan jos toiseen. Osa meni perintään, osa uo:n. Mulla tuli ensimmäinen merkintä luottotietoihin. Kuten ap:lla, myös mulle tuli fiilis et kiviäkin kiinnostaa ja annoin kaiken mennä. Olin ollut vuosia kotona lapsia hoitamassa, eli palkkatuloa ei ollut eikä tullut. Jotenkin sain vaan maksettua velkani vähissä erissä ja nyt olen ollut 2 vuotta ns. merkinnöistä vapaa. Kaikki on nyt hyvin. Opin sen että en ota velkaa enää ennenkuin on ihan pakko. Säästän rahaa ja ostan tarpeellisen käteisellä. Kuten just ostin pyykinpesukoneen. Eihän ne merkinnät elämää kokonaan pysäytä, mutta hankaloittaa kyllä. Nyt tosiaan kaikki ok ja opin läksyni. Maksan laskut ajoissa ja huvituksiin käytän rahaa vaan jos sitä on ns ylimääräistä. Mitään osamaksua ei saa, ei luottokorttia, ei puhelinliittymää. Edes hobby hall ei lähetä pakettia muuta kuin postiennakolla. Suosittelen sopimaan velkojien kanssa ajoissa!

kiva että pystyt olemaan tiukka itsellesi :)
meillä vaan tilanne jo se että että velkojien kans hankala enää sopia mitään velkaa on niin paljon sinne ja tänne,vanhimmasta päästä koittaa maksaa niitä pois niin jo kaks laskua odottelee samalle velkojalle.
ja kun velkakierteessä ollaan niin aika toivottomalle tämä tilanne tuntuu :(

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
meillä miehellä on luottotiedot menneet ja velkaa alunperin about 12000e . oli ulosotossa jonkii aikaa ja ulosottomies ulosmittasi tileistä vaihtelevia summia tilin suuruuden mukaan. esim. lomarahoista ei jäänyt mitään käteen jne. sitten onneksi pääsi velkajärjestelyyn jossa on nyt. maksaa joka kuukausi SAMAN summan velkojilleen, eli rahaa jää käteen ja törsättäväksikin nykyään kun ei mene prosenttien mukaan velat. muutaman vuoden päästä kaikki on maksettu. varmasti mieskin on oppinut virheistään

onko tämä velkajärjestely kauhean iso operaatio?
meille monet tahot ovat siitä puhuneet mutta en vaan oikeen jaksa alkaa siihen,voimat jo osittain menneet tän velkakierteen takia..kaikki liitteet jne..huoh..ei jaksa..jotenki tuntu et helpommalla pääse kun antaa kaiken mennä ulosottoon vaikka ei se varmaan niin ole :(

meille monet tahot ovat siitä puhuneet mutta en vaan oikeen jaksa alkaa siihen,voimat jo osittain menneet tän velkakierteen takia..kaikki liitteet jne..huoh..ei jaksa..jotenki tuntu et helpommalla pääse kun antaa kaiken mennä ulosottoon vaikka ei se varmaan niin ole :(

ei se silleen kovin iso projekti ole, mutta jonot sinne oli ainakin täällä etelä-suomessa pitkät,mies odotti about 6kk. ja sitten aluksi ajattelivat ettei se onnistu koska suojaosuus olisi jäänyt jotenkin pieneksi (miehellä vaihteleva palkka joten pienestä tilistä ei paljoa olisi jäänyt ja mä olin vielä silloin kotihoidontuella). mutta sitten se onnistui.pari velkaa jotka oli vanhentuneita tms tippui poiskin sieltä joukosta. mene ihmeessä edes kysymään ja juttelemaan asiasta. meille se ainakin oli pelastus kun ei ne velat UO:n kautta paljoa lyhentyneet.

ei se silleen kovin iso projekti ole, mutta jonot sinne oli ainakin täällä etelä-suomessa pitkät,mies odotti about 6kk. ja sitten aluksi ajattelivat ettei se onnistu koska suojaosuus olisi jäänyt jotenkin pieneksi (miehellä vaihteleva palkka joten pienestä tilistä ei paljoa olisi jäänyt ja mä olin vielä silloin kotihoidontuella). mutta sitten se onnistui.pari velkaa jotka oli vanhentuneita tms tippui poiskin sieltä joukosta. mene ihmeessä edes kysymään ja juttelemaan asiasta. meille se ainakin oli pelastus kun ei ne velat UO:n kautta paljoa lyhentyneet.

mitä tarkotat tuolla että pari vanhentunutta velkaa tippui pois sieltä??
kai ne kuitenkin kaikki tarvii maksaa vai? :D
ja voidaankohan me edes enää lähteä velkajärjestelyyn koska osa veloista on jo ulosotossa?

Yhteistyössä