Luottaisitteko?

Niin,jos tarvitsisitte lastenvahtia ja näette kirjaston seinällä 14 vuotiaan tytön lastenvahti-ilmoituksen,luottaisitteko hänelle lapsenne periksi tunniksi?
Ilmoituksessaan oli kerrottu että on komeusta ja työskentelee viikottain lastenhoitajana,sekä on luotettava ja iloinen.. :)
näin kirjoston seinällä tälläisen ilmotuksen ja en tiedä että pitäiskö palkata,kun lapsen vahtia tarvitsemme.
Ja paljonko maksaisin hänelle tunnista= :attn:

ä-78
joo, minä en luottas... =)
mutta minä oon minä.... :/
Siis mekin tarvimme lapsen vahtia tämän tästä ja kaupan seinät pullollaan noita ilmotuksia. Siis miksei, onhan ne varmaan ihan "tosissaan", mutta entäpä jos jotai sattuu??? Osaako joku 14v toimia?????

Impi Umpi Lampi harm
Oon ite hoitanut tuon ikäisenä 2 serkkua ja hyvin meni. Palkkaani en muista. Mutta sen on aivan ihmisestä kiinni. Pyydä tyttöä vaikka käymään niin näet minkälainen on.

ÄIPPIS -84
Itse olen alkanut hoitaa lapsia ollessani 13v. Tosin ne olivat äitini työkaverin tytöt 3- ja 5v. Aina meni hyvin. Itse en kyllä täysin tuntematonta 14 vuotiasta palkkais, mutta voittehan pyytää sitä käymään vaikka muutaman kerran ennen ekaa hoitokertaa, niin vähän tutustuisitte... En tiedä auttaako.
Niin ja mun palkka oli silloin (2-3 tuntia kerrallaan) 50 markkaa. Tosin saattoi vaihdella...

Jos suoraan sanon niin en luottaisi,ota ennemmin vaikka MLL:n hoitajia! Maksavat 4.20? tunnilta,kuitenkin voit olla varma että heillä on koulutus ja jos sitten jotain tapahtuukin niin onhan siinä sitten yhteyshenkilön tiedot jne.!

Minä ottaisin...itsekkin olen hoitanut lapsia tuossa iässä ja tosi hyvin on mennyt. Olen itsekkin laittanut lehteen ilmoituksen. Ei se lapsi siihen hajoa kun joku tyttö sen kanssa leikkii...ja sitä paitsi ne on tosi innostuneita. Jos olet itse tosi sosiaalinen ja puhelias niin voit ottaa sen pari kestaa käymään niin että itse olet kotona,,,mutta alituinen kyttääminen ja hiljaisuus tekee nuoresta sitten aran ja antaa väärän kuvan itsestään kun ei tiedä miten päin on jos kytätään hiljaisuudessa. Joku alku keskustelu olis hyvä ja sitten jos on hyvä niin jätä tunniksi lapsesi kaveriksi ja sitten haistelet ilmaa miten oli mennyt tunti :) Nuoriin pitää luottaa. Juu palkkaus sitten niin että lyhyemmästä ajasta enemmän ja pitemmästä ajasta pienempi palkka siis tunti palkka. ehkä 3 tunnista riittäisi toi 10?

ä-78
vielä tuohon edelliseen lisään, että paljolti riippuu siitä, kun vanhista lapsista on kyse?? Omani on nuorin 1v ja en tod. jättäs häntä... pistää kaiken suuhun... Niin jos pistäs jotain suhun niin osaisko se toimia??

Ja toisaalta, mulla on 4v poika. Joka on aivan "hullu", varsinki kun joku vieras on....

7v tyttöni voisin jättää... =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 08:46 ä-78 kirjoitti:
vielä tuohon edelliseen lisään, että paljolti riippuu siitä, kun vanhista lapsista on kyse?? Omani on nuorin 1v ja en tod. jättäs häntä... pistää kaiken suuhun... Niin jos pistäs jotain suhun niin osaisko se toimia??

Ja toisaalta, mulla on 4v poika. Joka on aivan "hullu", varsinki kun joku vieras on....

7v tyttöni voisin jättää... =)
Totta,kyllä isomman lapsen kanssa voi jättää...mä jotenkin automaattisesti ajattelin että kysyjjällä on pieni lapsi :) Mä aloitin ite 15vuotiaana lastenhoitohommat,hoidettavat oli usein 3v ylöspäin.18vuotiaana sai vauvoja hoitaakseen ja nyt sitten onkin ollut jos jonkinikäistä pikkuväkeä hoidossa.

Kyllä minä luottaisin... tai ensin tietysti mielelläni juttelisin tytön (taikka pojan) kanssa vähän millainen tämä on ja miten toimisi jos...

Ja nykyään kuitenkin kännyköillä ja muilla on niin helppo olla yhteydessä ongelmatilanteessa.

Riippuu tietysti myös lapsestakin... jos on kamala kauhukakara taikka pieni enkeli :)

mä en heti luottais ja jättäis lapsia yksin sen kanssa. tekisin varmaan niin, että pari kertaa pyytäisin vahtiman lapsia esim. että saan itse siivottua, tai pyytäisin että veis lapset ulos, ja pysyis pihalla, että saisin siivouksen lomassa tarkkailtua vähän miten hoitaminen sujuu.
mä oon itse jo ton ikäsenä ollu suht kokenu lastenhoitaja, ja uskallan sanoa että kyllä ikänsä puolesta on täysin kykenevä, jos kokemusta löytyy.
mutta en siis jättäis ainakaa heti ensimmäiseks täysin valvomatta, ja jo lastenkin takia tutustuttaisin ensin. sit muutaman kokeilukerran jälkeen voisin harkita että kävisin itse jossain ja jättäisin lapset tytölle, jos tää ois osottanu pärjäävänsä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 10:27 krahu kirjoitti:
Niin... ja maksaisin kyllä ihan reilusti, on sitten tytön kivempi tulla toistekkin ja valmiimpi tulemaan vaikka lyhyemmälläkin varotusajalla.

Ehkä kympin tunti? tai vaikka kaksi.
:eek: :eek: mä hoidin teininä koko korttelin lapset ja tuntimäärästä riippumatta palkka oli melkein poikkeuksetta aina jotain 20 MARKKAA! :ashamed: lyhyemmistä ajoista sain vaan vitosen. menin silti mielelläni, onhan sekin rahaa. kerran yks naapurin pariskunta lähti viettämään vapaailtaa leffaan. ne oli kai niin onnellisia siitä, että pääsivät ilman kolmea lastaan viettämää laatuaikaa että maksoivat mulle siitä muutamasta tunnista sata markkaa, ja mä olin ihan onnesta soikeena :D

eli en kyllä maksais 10 euroa tunnilta. se on jo kohtuu palkka aikuisellekkin, eikä verolapullekkaan tehtävistä töistä makseta alaikäsille täyttä palkkaa, vaan 70%.

4xäippä
ehkä en uskaltas niin nuorta ja vielä tuntematonta ottaa.. onneksi itellä on tuttuja jotka voi aina sillon tällön hoitaa.. kaikilla ei siihen oo mahollisuutta.. maksan n.3h/10 euroa...

nimetön tällä kertaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2005 klo 10:27 krahu kirjoitti:
Niin... ja maksaisin kyllä ihan reilusti, on sitten tytön kivempi tulla toistekkin ja valmiimpi tulemaan vaikka lyhyemmälläkin varotusajalla.

Ehkä kympin tunti? tai vaikka kaksi.

Hyvänen aika! Itse saan palkka iltatöistäni 8,5e tunnilta, ja siitä menee vielä verot!
Parempana taksana pitäisin tuota samaa mikä MLL:llä on tuntipalkkana eli 4,2e. Minä olen 14-vuotiaana saanut 25MARKKAA tunnilta, jos on ollut useampi tunti niin sitten sopimuksen mukaan.

Ja niistä MLL:n koulutetuista vahdeista. Läheskään kaikki eivät ole sellaisia joille uskoisin oman lapseni 1v.

itekkin luottaisin ja nyt oon soittanut tytölle,oli eilen meillä,tosi mukava ja ihana nuori neiti :) hoisi tosi hyvin,ite olin kotona,leivoin ja siivoilin ja lapset oli ylhällä hoitajansa kanssa :) maksan 5?/tunti,onhan tuo työ aika raskasta periaatteessa ja hänellä pitkä matka viellä jne..
=)

Eitiukkapipo
MÄ HOIDIN SERKKUJANI KU OLIN 11-VUOTIAS JA NAAPURIN AKKA OLI IHMETELLYT KUMMITÄDILLENI MOISTA(LASTEN ÄIDILLE) ET MITEN USKALLAT JÄTTÄÄ LAPSESI (4KK, 3V,7V) LAPSEN HHOITOON NI SIIHEN KUMMI TOKAS ET MIELUUMMIN MEIÄN .... KUN SUN 18-VUOTIAAN HOIVIIN.Ei iäistä kii vaan kypsyydestä kuka osaa toimia,hoitaa, mutten kyllä ite vieraan 14-vuotiaan käsiin ehkä jättäis kuiteskaan...

tuollainhan se menis että oot itekki kotona ja touhuilet, mutta ehkä en uskaltais vierasta hoitajaa jättää lasten kans yksin...
ite oon hoitanu sisrusten lapsia ja joitain äitini kavereiden lapsia jo 11-vuotiaana, mutta on nin luonteesta kiinni kuka jaksaa hoitaa...nyt taas miehen sisko jo 15v enkä ole montaa kertaa sillä hoijattanu. no, nyt ehkä se enempi kiinnostunut hoitaan kun aijemmin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2005 klo 16:41 hellu kirjoitti:
mun mielestä 14-vuotias osaa toimia siinä missä muutkin,varsinkin kun sen ikäisille on koulussa just käyty kaikki ensi-apu jutut läpi ynm :)
:kieh:
niinpä. Ei se aina ikää katso miten ihminen pystyy toimimaan hätätilanteissa.
Itse olin 13v. kun serkkujani hoidin ekaa kertaa kunnolla.

tai
Miksi ette luottaisi?
Monet 14-vuotiaat osaavat hoitaa lapsia, minäkin aloitin 13-vuotiaana ja olen jo nyt 18. Näin kauan olen niitä hoitanut ja siinä välissä käynyt Mll:n lastenhoitaja-kursin. Sen perusteella palkkaa saan 4.20e mutta aloittaessani sain 3e tunnilta.
Jos todella tarvitset vain muutamaksi tunniksi, niin mikäs siinä.Rohkeasti vaan soittamaan ja pyydä ensin kahville tutustumaan sinuun, teidän taloon sekä lapseen. Jos tuntuu ettei tyttö ole tarpeeksi luotattava tai ei osaa tai ei pärjää lapsesi kanssa, niin älkää sitten ottako. Kannattaa myös laittaa lapsi ja hoitaja esim.pihalle tai puistoon eikä mielellään siinä välissä ruokailua, niin onpahan eka hoitokerta helppo.=)

Kannattaa myös soittaa oman kuntanne tai kaupunkinne Mll:ään, josta saatte luotettavia hoitajia ja taksa on siis 4.20e + matkakorvaukset.

Itse olen sitä kautta hoitanut monia lapsia ja eri perheitä, muutamista perheistä tullut ihan kavereita...Ja parempi lapselle jos on ns. vakkarihoitaja.

tai
Haluaisin vielä lisätä, että mä olen hoitanut vauvoja aika paljon vaikka olen hoitanutkin vasta noin 5 vuotta, aloitin juuri sukulaisperheestä. Ja sillon oli kaks poikaa, oikein villejä ja nuoria, nuorin oli just syntyny ja isoveli yhden. Siitä asti olen heitä yhessä hoitanut ja kasvanut sen perheen mukana...Kun sain lastenhoitaja-pätevyyden pääsin perheeseen jossa oli 3kk vanha ja vähän yli vuoden vanha, kummatkin tyttöjä. On tosiaan vaipanvaihto, nukuttaminen, syöttäminen ja ulkoilu tull tutuks. Hoidan edelleena aika usein edelleen kohta 2 vuotiasta poikaa, hoitamisen aloitin ristiäisten jälkeen. Siitä sitten pikkuhiljaa alko myös yö- ja koko viikonlopun kestävät hoitokeikat, eli aika tuttua on nekin. Ja varsinkin kipeän lapsen hoitaminen ja samalla ollut siellä yötä.
Luottakaa lapsiin ja nuoriin, kyllä ne varmasti osaa, ainakin jotkut.

Mä tunnen olevani hyvä hoitaja ja tietäväni aika paljon. Miten lapsi puetaan ulkoilmaan ym. Tunnen omaavani hyvät välmiudet omaan äitiyteen.
Vaikka olen vasta 18, haaveilen jo omasta perheestä ja olen todella lapsirakas.=)

Yhteistyössä