luopuisitko koirasta allergian takia....???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ansku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ansku

Vieras
koira ollut meillä vuoden ja mulle puhennut melko paha allergia.välillä oireet ovat tosi lieviä(yleensä pvä jolloin viikkosiivous on tehty niin oireita ei kauheena ole).mutta nytkin kolme edellistä päivää on nokka vuotanut,aivastuttanut jatkuvasti,silmät kutisee ja välillä henki ahtaalla.En vaan haluais luopua rakkaasta koirasta.siksi mietinkin että voiko allergiaa lievittää jollain läääkkeillä vai voiko mulle jopa puheta astma jos yritän elää allergian kanssa???(suvussani on paljon astmaa).niin ja voiko jatkuva väsymys olla allergian oire??verikokeissa koira allergian arvo oli reilu 2.

No totta helvetissä! Oma ja perheen terveys ennen kaikkea!

Koirallehan tehdään siedätyshoitoa, mutta en tiedä miten pahaksi sun allergia tai astma ehtii mennä ennen kun siitä on apua. Yleensä on semmoisia parin vuoden hoitojaksoja.

Voi puhjeta astma :(

Taitaa olla vaihtoehdot vähissä... Paitsi jos teillä on ok-talo, ja pidät koiraa päivällä ulkona ja yöksi otat kuistille nukkumaan... Ei vaan taida ite koira innostua moisesta..

Ehdottomansti tuollasessa tilanteessa kannattaa luopua, voi hyvinkin kehittyä astmaksi. Ei terveyden kanssa kannata pelleillä. Ymmärrettävästi olet varmaan siihen koiraan kiintynyt, mutta asiat vaan on joskus laitettava tärkeysjärjestykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja zarian:

Taitaa olla vaihtoehdot vähissä... Paitsi jos teillä on ok-talo, ja pidät koiraa päivällä ulkona ja yöksi otat kuistille nukkumaan... Ei vaan taida ite koira innostua moisesta..

Valitettavasti ei tuokaan oikein kunnolla auta, kun kuitenkin sitä koiraa paijailevat perheen muut jäsenet ja jatkuvasti sitä allergisoivaa epiteeliä sitten kulkeutuu heidän mukanaan sisälle.

Vain ihan viimeisenä keinona. Sitä ennen olisin valmis kokeilemaan aika montaa kikka kolmosta ja neuvottelemaan lääkärin kanssa, onko mitään tehtävissä.

Mä en enää osaisi kuvitella elämääni ilman tätä "kotieläintarhaa".
Elukoista luopuminen merkitsisi mulle niin isoa muutosta normiarkeen, etten tiedä, miten pää kestäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja zarian:

Valitettavasti ei tuokaan oikein kunnolla auta, kun kuitenkin sitä koiraa paijailevat perheen muut jäsenet ja jatkuvasti sitä allergisoivaa epiteeliä sitten kulkeutuu heidän mukanaan sisälle.

Nii juu... totta :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Vain ihan viimeisenä keinona. Sitä ennen olisin valmis kokeilemaan aika montaa kikka kolmosta ja neuvottelemaan lääkärin kanssa, onko mitään tehtävissä.

Elukoista luopuminen merkitsisi mulle niin isoa muutosta normiarkeen, etten tiedä, miten pää kestäisi.

Peesi! Mulle kuitenkin koirat on elämäntapa ja henkireikä, kammottavaa edes ajatella loppuelämää ilman niitä. Eli kyllä kaikki keinot ja ratkaisut kokeiltaisiin ensin, koirista luopuminen olisi kyllä ihan äärimmäinen ratkaisu.

noin kuukausi sitte luovuttiin pentukoirasta. vaikka meillä oli koira ennestään ja siitä jouduttiin luopumaan vanhuuden vuoksi, niin se ei aiheuttanut pojalle oikestaan minkäänlaisia oireita, niin kuin lääkärikin sanoi et poika tottunut raskausaikana jo sen koiran pölyyn. mut uuden pennun myötä alko oireet ja päätimme luopua koirasta. ehkä en jos ei olisi muutama ampparikeikkaa tehty pojan kanssa, mut tiiän miten vaikeaksi se olisi voinut mennä joten tehtiin päätös luopua koirasta. onneksi saatiin pennulle hyvä koti :wave:

Minkä ikäinen koira on ja minkä rotuinen? millaista hoitoa turkki vaatii? Onko koira itsesään terve?
Olen testeissä todettu olevan allerginen kaikelle muulle paitsi lehmälle ja pujolle. Koirafanina 15v sitten päätin että mieluummin elän vuoden koiran kanssa kuin kaksi ilman koiraa. Noh nyt on 15v koiran kanssa elämään takana ja kolme eri koiraa. Huomasin tuona aikana sietäväni omien koirien hilseet mutta muiden en niin hyvin. kait jonkinlainen siedätys sekin. Ja koirien hilseetkin muuttuu iän mukana. Pentujen ja nuorten koirien aineenvaihdunta on erilaista kun vanhempien. Eli tilanne voi muuttua ajan kanssa, mutta näissä asioissa päätös on sinun tehtävä nyt. Viisautta ja lykkyä tykö!

No en luopuis oman allergian takia, lapsen allergian takia kyllä. Mulla viimeksi testattu koiralle 5 plussaa ja astma ollut yli 15 vuotta. Ja uutta koiraa hankkimassa ens vuonna.

Nyt on joku ihme siitepölyjuttu menossa, mullakin oireilee, vaikka tällä hetkellä ei ole edes koiraa vakituisesti talossa.

Omastani en kyllä lopullisesti luopuis vaikka henki menis. Onneksi tarvittaessa saisin sen sukulaisten hoiviin jos niin kävis etten voisi pitää. Olisko sulla jotain lähisukulaista tm joka vois ottaa, sillon luopuminen ei oo niin paha kun sitä pääsis aina kattomaan :)

Ja itekkin olen koirille ja kaikelle muullekkin karvaselle allerginen, omille olen aina siedättynyt eikä ne aiheuta oireita. Nykynen turrikka sai alussa silmät kutisemaan ja kuola aiheutti kutinaa mutta sitäkään ei enään 5 vuoden jälkeen esiinny yhtään, onneksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja meah:

Mä jäisin ihan tyhjän päälle jos ei olis koiria. En luopuisi, en edes jos tuo vanhempi poika allergisoituisi, koska se muuttaa muutenkin pian pois kotoa. Mutta sitten olisi hirveä tilanne jos tuo pieni poika sairastuisi.

kauhealta kuulostaa tuo, että koira on ihmisille tärkeämpi kuin oma/omaisten henki.
itse luovuin koirastani allergiani vuoksi, sillä oma terveyteni on minulle todellakin tärkeämpää.

En ole luopunut. Tällä hetkellä meillä kaksi koiraa ja kissa. Asumme omakotitalossa ja koirat saavat olla paljon ulkona säiden salliessa. Sateella ja talvella siis enemmän sisällä. Kissa myös viettää aikaansa ulkosalla, mutta yöt ja talviseen/sateiseen aikaan vain sisällä.

Itse käytän antihistamiineja päivittäin ja olo on melko hyvä. Olen tosin allerginen eläinten lisäksi muillekin asioille (huonepöly, erilaiset siitepölyt, ruoka-aineet, lääkeaineet). Koirat on valittu sen mukaan, että niistä ei lähde karvaa (ja ei kyllä lähdekään, paitsi trimmattaessa). Ei siis keräänny niin paljon pölyä lattioille. Kissasta jonkin verran lähtee kyllä karvaa.

Ainoa mistä olen tarkka on, että omaan sänkyyni ja makuuhuoneeseemme eläimillä ei ole asiaa. Siinä vietän kuitenkin kolmanneksen vuorokaudesta, joten meidän makuuhuone on eläinvapaa alue ja se yksistään helpotti aika paljon oireita.

Jokaisen eläimen muuttaessa meille, oireeni ovat hetkeksi pahentuneet, mutta palautuneet siedettävälle tasolle jonkin ajan jälkeen.

Tosin minulla ei ole astmaan viittaavia oireita vaan allergia ilmenee "vain" nuhana, kutinana, silmäoireina ja kurkun kutituksena.

Alkuperäinen kirjoittaja ansku:
koira ollut meillä vuoden ja mulle puhennut melko paha allergia.välillä oireet ovat tosi lieviä(yleensä pvä jolloin viikkosiivous on tehty niin oireita ei kauheena ole).mutta nytkin kolme edellistä päivää on nokka vuotanut,aivastuttanut jatkuvasti,silmät kutisee ja välillä henki ahtaalla.En vaan haluais luopua rakkaasta koirasta.siksi mietinkin että voiko allergiaa lievittää jollain läääkkeillä vai voiko mulle jopa puheta astma jos yritän elää allergian kanssa???(suvussani on paljon astmaa).niin ja voiko jatkuva väsymys olla allergian oire??verikokeissa koira allergian arvo oli reilu 2.

Veljelläni on pahoja allergioita ja pientä astmaa. Ei ole kuitenkaan halunnut omista kissoista ja koirasta luopua. Lopetti tupakoinnin, aloitti kunnollisen lenkkeilyn ja sai vielä astmaan toisenlaisen lääkityksen. Oireet ovat nyt aika minimissään, ei enää jatkuvasti tarvitse niistää jne.
Omat ratkaisusi teet itse, mutta kannattaa varmasti käydä ensin myös lääkärin juttusilla. Lemmikistä luopuminen on aina vaikeaa, mutta jos lääkäristäkään ei apua löydy, niin ehkäpä luopuminen kuitenkin on edessä. Ei varmasti herkkua ole noiden allergiaoireidenkaan kanssa. Voimia sinulle päätökseesi! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kauhealta kuulostaa tuo, että koira on ihmisille tärkeämpi kuin oma/omaisten henki.
itse luovuin koirastani allergiani vuoksi, sillä oma terveyteni on minulle todellakin tärkeämpää.

No ei se allergia välttämättä kenenkään henkeä uhkaa. Jos niin pahaksi oireet menevät, ei varmaan kukaan mieti, mikä ratkaisu olisi oikea.

Joidenkin allergia voi jopa omaan lemmikkiin ikään kuin siedättyä, kun ollaan tekemisissä päivittäin. Niitä allergioita kun on niin eritasoisia.

Yhteistyössä