Lumikki ym. muut "höpöt" sadut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirjahiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirjahiiri

Vieras
Mietin tässä, että ootteko te lukenu lapsillenne mm. Lumikkia... Jotenkin tuntuu orvolta mennä lukemaan 2 ja 4-vuotiaille sellasta kirjaa, missä ilkeä kuningatar käskee sen mikäs se olikaan näin: "vie Lumikki metsään ja tapa hänet"

Jääkö tuon ikäset kuin miettimään asiaa, vaivaako se heitä, kuitenkin alkaa varmasti kyselemään, että miksi käskee tappaa jne.

Samoin noi prinsessa sadut muutenkin.

Tuntuuko vain, että oon liian varovainen tämän asian suhteen, kun en haluais vielä tuon ikäsille moisia lukea... miten teidän lapset on reagoinu?

mä yleensä vähän muuttelen noita satuja.. en viitti ihan niin lukea:D

Mutta esim. Richard Scarryn kirjat ( touhukas maailma) niin on kerrottu vanhat sadut vähän lapsiystävällisemmin.

Esim. 3 pientä possua.. siinä susi ei pudonnutkaan pataan ja kuoli vaan lähti äidin ja isä luo syömään eikä koskaan palannut..

Olen lukenut lapselleni lumikkia,mutta muuntelen tarinaa lukiessani.En kerro tappamisia tai muita raakuuksia.

Punahilkasta jäi kertomatta että metsästäjä veti suden mahan auki ja hukutti suden sitten jokeen.Muuntelin.
Kolmesta pienestä porsaasta jäi kertomatta kohta missä susi tippuu pataan ja kuolee.Sanoin että susi poltti tassut ja juoksi metsääm,eikä tullut koskaan enää takaisin kun sitä pelotti että se kiehuva vesi kaatuu päälle.Siitä sitten lapsi oppi sen ettei kuumaan veteen saa koskea.

Yhteistyössä