Lukutoukat / kirjojen ystävät :) osallistukaa.

17.12.2004
478
0
16
1. Miksi jotkut ottavat kirjoistaan kansipaperit kokonaan pois, ja laittavat kirjat hyllyynsä ilman kansipapereita?
esim. antikvariaatit ei halua ottaa vastaan kirjoja, joissa ei ole kansipapereita!

2. Millaisia kirjoja luette? Mielikirjailijanne?

3. Mitä luitte lapsena? Onko lasten / nuorten kirjanne tallella?

4. Yritättekö johdattaa omat lapsenne kirjojen maailmaan? :)
Muistakaa opettaa, että kirjoja täytyy kohdella arvokkaasti, eikä niitä saa tärvellä!

:heart:

Mulla on intohimoinen suhde kirjoihin, enkä yhtään vähättele pokkareitakaan, kuten jotkut. Jokainen kirja on tavallaan arvokas.

Omia lemppreitani: Tuula-Liina Varis, Pentti Linkola, Pirkko Saisio, Virpi Hämeen-Anttila, Eeva Kilpi, Eeva Tikka, ym.

1. Miksi jotkut ottavat kirjoistaan kansipaperit kokonaan pois, ja laittavat kirjat hyllyynsä ilman kansipapereita?
esim. antikvariaatit ei halua ottaa vastaan kirjoja, joissa ei ole kansipapereita!
En ota kansipapereita pois muuta kuin lukiessani. Helpompi lukea ja kuljettaa kirjaa mukana kun ei oo kansipaperit rypistymässä/repeytymässä. Sit paperit takaisin kun on luettu.

Luen monenlaista, dekkarit ei välttämättä uppoa mutta melkein kaikki muu menee. Nora Roberts on yks aika vahva suosikki.

Lapsena/nuorena tuli luettua oikeestaan kaikki ne kirja-malliset (siis ei niitä ohkasia vaan paksummat) Pekka Töpöhännät, Tiina-kirjat, Enid Blytonin kirjat, Merja Jalon hevoskirjat....ja ja ja. Tallessa on joitan Lasten oman kirjakerhon satukirjoja, mutta harmittavan vähän kun lainattiin niitä serkulleni ja sille tielleen jäivät vaikka oli puhe että saadaan joskus takaisin.

Melko varmasti yritän kyllä kunhan siihen ikään ehtivät. Meillä tullaan varmastikin lukemaan paljon, sillä oon ite sellainen lukutoukka että jos joku päivä menee ettei ehdi lukea, niin sit pitää vaikka illalla tihrustaa silmät puoliummessa muutama sivu. :)

1. Sitä minäkin ihmettelen!
2. Pääasiassa jännitysromaaneja. Lempikirjailijani on Patricia Cornwell.
3. Luin lapsena todella paljon kirjoja laidasta laitaan. Ihan pienestä saakka on jäänyt mieleen Hanhiemon satuaarteet... Isompana tykkäsin mm. Neiti etsivistä, Dana tytöistä, Lotta- ja Tiina kirjoista sekä monista muista. Hyllyssä ovat ne, jotka omistan. Pääasiassa lainasin kuitenkin kirjastosta.
4. Luen paljon lapsilleni ja hankin heille omia kirjoja.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
En ota kansipapereita pois muuta kuin lukiessani. Helpompi lukea ja kuljettaa kirjaa mukana kun ei oo kansipaperit rypistymässä/repeytymässä. Sit paperit takaisin kun on luettu.

Luen monenlaista, dekkarit ei välttämättä uppoa mutta melkein kaikki muu menee. Nora Roberts on yks aika vahva suosikki.

Lapsena/nuorena tuli luettua oikeestaan kaikki ne kirja-malliset (siis ei niitä ohkasia vaan paksummat) Pekka Töpöhännät, Tiina-kirjat, Enid Blytonin kirjat, Merja Jalon hevoskirjat....ja ja ja. Tallessa on joitan Lasten oman kirjakerhon satukirjoja, mutta harmittavan vähän kun lainattiin niitä serkulleni ja sille tielleen jäivät vaikka oli puhe että saadaan joskus takaisin.

Melko varmasti yritän kyllä kunhan siihen ikään ehtivät. Meillä tullaan varmastikin lukemaan paljon, sillä oon ite sellainen lukutoukka että jos joku päivä menee ettei ehdi lukea, niin sit pitää vaikka illalla tihrustaa silmät puoliummessa muutama sivu. :)

huomaan profiilistasi, että olet pohjois-karjalasta... näkyykö suuresti arvostamani Tuula-Liina Variksen "vaikutus" siellä läsnä? Asustaa Joensuussa. Ihana ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
En tiedä, itse en ota niitä pois,vaikka en kirjojani divariin viekään,kun en raaski niistä luopua

Luen vähän kaikkea, dekkareita, viihderomaaneja,elämänkertoja,proosaa ja runojakin. Agahta Christie, Eira Pättikangas, Kaari Utrio, Torey Hayden, Catherine Cookson, nämä nyt tulee ensimmäisenä mieleen, runoilijoista Saima Harmaja

Puuh vaikka mitä Tiinoista Viisikoihin, Pekka Töpöhäntiä,Peppiä, Annelia ja Onnelia.
Yhtäkään lapsuuden kirjoista ei taida olla jäljellä :(

Muistakaa opettaa, että kirjoja täytyy kohdella arvokkaasti, eikä niitä saa tärvellä!
Esikoinen on ollut ahkera lukija,keskimmäiselle luen joka ilta, nuorin ei vielä osaa keskittyä

1. en osaa vastata.. ite en ota niitä pois..

2. luen paljon tositapahtumiin perustuvia kirjoja.. lempikirjoja on ainakin Waris Dirie: Aavikon kukka, Soheir Khashoggi: Kangastus, Mika Waltari: Sinuhe.. yms.. en lue minkään tietyn kirjailijan kirjoja..

3. lapsena ja nuorena olen lukenut ihan hirveesti kirjoja.. nuorten kirjoista lemppareita oli kaikki Tuija Lehtisen kirjoittamat kirjat ja sellanen kirja kun Sannan jenkkivuosi.. tai siis kaikki ne neljä kirjaa.. kaikki kirjat mitkä olen saanut/ostanut ovat tallella..

4. lapsille luen paljon kirjoja. Erityisesti niitä mistä olen ite pienenä tykänny.. esim. Aino-kirjasarjaa olen yrittänyt haalia kasaan.. ei ole ollut mikään helppo homma.. vieläkin puuttuu kolme kirjaa..

Mä oon ihmetellyt samaa! Vastausta en tosin oo keksinyt...

Mä luen kaikenlaista kirjallisuutta - siis niin koti- kuin ulkomaalaista, uutta ja vanhaa, miesten ja naisten kirjoittamaa, lajityypitkin vaihtelee... suosikkeja ovat mm. José Saramago, Anja Snellman, Pirkko Saisio ja Maria Jotuni

Suurimpia suosikkejani olivat Merri Vikin Lotta-kirjat, Muumit, Peppi Pitkätossut ja muutkin Astrid Lindgrenin kirjat

Ilman muuta! Meillä on paljon lastenkirjoja, joita poika saa vapaasti "käsitellä" ja tutkia ja joita myös luetaan, tai aonakin katsellaan. Toistaiseksi vaan tuon taaperon keskittymiskyky ei riitä kovin pitkään syventymiseen, mutta kirjat esineinä sitä kyllä kiinnostaa valtavasti.

Olen muuten valtavan ylpeä 17-vuotiaasta veljenpojastani, joka on oman poikani kummi: poika on saanut häneltä lahjaksi jo kolme Mauri Kunnaksen kirjaa: Koirien Kalevalan, Seitsemän koiraveljestä ja Viikingit tulevat. Vaikka ei poika noista vielä mitään ymmärrä, niin musta tuo idea on ihan älyttömän hyvä...

En tiedä itse en näin tee.

Tyylilajina yleisimmin kauhu tai dekkari mutta monet muutkin uppoaa. Yleisesti ottaen jos kirjan takakannessa mainitaan raskaus, sarjamurha, kidutus jne (joko jokin tai kaikki) niin mä pidän siitä kirjasta.

Dean R. Koontz, Mary Higgins Clark, Thomas Harris, Seppo Jokinen... Hitto mä en muista nimiä kovinkaan hyvin.

Viisikot, neiti etsivät, pikku poni tuisku, narnia, molempien Jalon sisarusten kirjoja, Maria Lang... Äh en mä muista nyt muita näin äkkiseltään.

Ja kaikki omat kirjat on tallella, onneks niitä ei ole paljoa.

Ehdottomasti

Mulla on viha-rakkaussuhde kirjoihin. Mä en voi elää lukematta, mutta yhtäkään kirjaa mä en haluaisi kotiini. Olen elänyt 20v kirjastossa joten mieluummin ei kirjoja omaan kotiini.

En todellakaan tiedä!

Luen todella monenlaisia kirjoja. Yksittäistä mielikirjailijaa ei ole. Jonkun tuotannossa on sekä helmiä että silkkaa soopaa. Tässä joitakin kirjoja, joihin palaan kerta toisensa jälkeen:

Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
Väinö Linna: Tuntematon sotilas, Täällä pohjantähden alla
Veikko Huovinen: Havukka-ahon ajattelija
Laila Hietamies: Kannas-sarja
Eeva Kilpi: Talvisodan aika, Välirauhan aika, Jatkosodan aika
Sisko Istanmäki: Liian paksu perhoseksi
Raamattu

Dekkareita luen mielelläni esim. Ilkka Remes, Taavi Soininvaara, Jarkko Sipilä, Seppo Jokinen, Outi Pakkanen, Leena Lehtolainen, Pirkko Arhippa, Matti Rönkä, Donna Leon ja Harri Nykänen ovat kelpo dekkaristeja; joiltain osin myös Reijo Mäki

Yksi kiinnostava ryhmä ovat elämäkerrat.

Lapsena luin ja minulle luettiin laidasta laitaan. Osa lapsuuden kirjoista on tallessa, osa lahjoitettu pois aikoinaan. Tiinat ja Viisikot olivat varhaisnuoruuden hittejä 60-luvulla.

Kyllä toki, omien lisäksi muidenkin lapsia. Kaksi vanhinta (jo aikuisia) eivät ole olleet himolukijoita koskaan, mutta lukevat jonkin verran. Kuopus, kahden viikon päästä koulun aloittava, on selvästi innokkain lukija, joskaan hänen lukuinnostuksensa ei niinkään suuntaudu kertomakirjallisuuteen vaan tietokirjallisuuteen. Lastenkirjoja hän haluaa äidin lukevan ääneen.

Lastenkirjoista suosikkejani ovat mm. Mauri Kunnaksen koko tuotanto ja ennen muuta Koiramäki-sarja, Vaahteramäen Eemeli, Heinähattu ja Vilttitossu -sarja, Hanhiemon iloinen lipas sekä Viiru ja Pesonen -sarja.

1. Jaa-a, ihmetellä sopii; itse en tee niin.
2. Romaaneja. Danielle Steel. Kuulun kirjakerhoon ja sieltä tulee joskus tilattua kirjoja.
3. Olin kauhea lukutoukka... Mm. Tiina -sarja on kahlattu läpi, kaikenlaisia heppakirjoja, Tuija Lehtisen ja Merja Jalon kirjoja, ym. ym. ym. Aika paljon lainasin kirjastosta kirjoja, mutta joitakin omia kirjoja on toki säästynytkin.
4. Yritän lukea päivittäin ainakin yhden kirjan 2,5 vuotiaalle ja onneksi tykkää kuunnellakin. Aikaisemmin kateltiin vaan kuvia kirjoista mutta nyttemmin poju jaksaa jo kuunnella vähän pidempiäkin satuja. Sanavaraston kehittymisen kannalta tosi hyvä lueskella aina silloin tällöin. Myös poika kuuluu kirjakerhoon, saadaan vähän vaihtelua lukutuokioihin kun ei tarvii lukea usein samoja kirjoja.

En ota ikinä kansipapereita pois, tosin lukiessa kylläkin. Olen itseasiassa lajitellut kirjat kirjahyllyyni SELKÄMYKSEN VÄRIN PERUSTEELLA :) uskokaa tai älkää, on kaunis kirjahylly.

Luen kirjoja, joissa on draamaa ja romantiikkaa. Ehdoton lempikirjailijani on JODI PICOULT; suosittelen etenkin hänen teostaan Siskoni puolesta. Mielettömän ihana kirja. Myös toinen suomennettu teos Koruton totuus on tosi hyvä.

Ihan lapsena luin/mulle luettiin kaikenlaisia satuja. Astrid Lindgrenistä tykkäsin tosi paljon! Ja tykkään edelleen Kun opin lukemaan ite, luin kaikki nämä perus tyttökirja-sarjat. Harmi, etten ole kerännyt niitä itelleni, kirjaston hyllyssä taitavat olla edelleen tallella :)

4. Yritättekö johdattaa omat lapsenne kirjojen maailmaan?
Toki, hän on vasta 8kk vanha mutta omistaa jo monta (purtavaa) kirjaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja sciurus vulgaris:
Otan paperit pois lukiessani ja joskus ne vain katoavat jonnekin.
Monenlaista. Joitakin mielikirjojani ovat mm. Peter Hoegin Lumen taju, Jennifer Lauckin Siipirikko, Peter Suskindin Parfyymi, Pat Conroyn Vuorovetten prinssi, John Irvingin Kaikki isäni hotellit.
3. Mitä luitte lapsena? Onko lasten / nuorten kirjanne tallella? Lindgrenin lastenkirjoista pidin eniten, myöhemmin tykästyin Annaan ja Uuden kuun Emiliaan ja Pieni talo preerialla-kirjoihin.
4. Yritättekö johdattaa omat lapsenne kirjojen maailmaan? :) Tottakai.

:heart:

Mulla on intohimoinen suhde kirjoihin, enkä yhtään vähättele pokkareitakaan, kuten jotkut. Jokainen kirja on tavallaan arvokas.

Omia lemppreitani: Tuula-Liina Varis, Pentti Linkola, Pirkko Saisio, Virpi Hämeen-Anttila, Eeva Kilpi, Eeva Tikka, ym.

1. Ei aavistustakaan, ehkä siksi että lapset on repineet ne suikaleiksi :ashamed: Mutta mä en piittaa siitä onko kirjassa ne paperit vai ei, saanpahan halvemmalla jos joku on ne poistanut

2. Mä luen kaikkea muuta paitsi harlekiiniromaaneja ja Sidney Sheldon-tyyppistä tavaraa joihin mä kyllästyin lopullisesti jo joskus kolmetoistavuotiaana

3. Mä luin jo ala-asteikäisenä kaikkea mahdollista, Christien dekkareita, Kingin kirjoja, klassikkoja ja mitä nyt meillä kirjahyllyssä sattui olemaan. Ja ne pakolliset viisikot ja jalon hevoskirjat

4. Mun lapset saa lukea isompana mitä haluavat jos haluavat, kyllä mä niille nyt luen ja toistaiseksi on kiinnostanut.

1. Parista kirjasta olen ottanut paperit pois, koska ovat olleet niin rispaantuneita. Joskus käy niin jos alesta ostaa. Ja itse asiassa mulla on muutama todella vanha kirja, osa divarista ostettuja, joista paperit puuttuvat. Tokkopa niitä on koskaan ollutkaan.

2. Pyrin lukemaan mahdollisimman laajasti kaunokirjallisuutta.Tosin kauhua tuli teininä luettua niin paljon, ettei enää oikein kiinnosta. Tämän hetken suosikkeja mm. Westö ja Saisio. Viimeksi luin tuon Hoegin Lumen tajun, en oikein tajunnut, ei kolahtanut.

3. Lapsena olin oikein kirjojen suurkuluttaja. Kun sain oman kirjastokortin, lainasin ekalla kerralla varmaan 30 kirjaa ;) On tullut luettua Tiinat, Viisikot, Narniat, Pikkunaiset ... Myöhemmin Tuija Lehtinen oli kova sana. Kirjat ovat tallessa omassa hyllyssä.

4. Juu. Luetaan yhdessä kirjoja. Tyttö kuuluu kirjakerhoon ja omistaa pian enemmän kirjoja kuin minä. Tossa kirkojen kohtelussa on vielä opeteltavaa 2,5 -vuotiaalla.

Yhteistyössä