Lukion oppikirjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhempi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köyhempi äiti

Vieras
Mun mielestäni on hiukkasen turhaa porua tuosta jutusta kun lukion oppikirjat maksaa 1500 euroo. Ok, olishan se jees, että valtio maksais. Mutta parempi olis, että antais vaikka opintotukena tuon rahan.

Mun pojan oppikirjoihin lukiossa meni kokonaisuudessaan 120 euroa (siis koko lukion aikana!). Pienen osan se osti käytettynä, mutta lähinnä lainaili kirjastosta ja/tai sitten kopioi (se on sallittua!). Eli vähän samaan tyyliin kuin yliopistoissa/AMK:issa on tapana. Poika menestyi koulussa hyvin ja sai mielestäni muutenkin paremmat eväät tuleviin opintoihin, kun oli pakotettu pieneen omatoimisuuteen.

Olis meillä varmaan ollut varaa nuo kirjat ostaa vaikka uutena, mutta mun mielestä se on vaan tyhmää. Mitäs muut mieltä ?

Tämä on vähän sama juttu, kuin se että autoja ei joittenkin mielestä kannata ostaa uutena, vaan se on jopa tyhmää. Mutta hyvä, että joku ostaa, että on heille sitten niitä käytettyjä tarjolla, voisi sen tyhmä-osaston jättää sanomatta. Siinä mielessä kirjan omaksi hankkiminen on järkevää, uutena tai käytettynä, että kirjoituksiin lukiessa niitä tarvitaan.

Meidän maakuntakirjastossa oli vaan yksi kirja joka oli aina lainassa, ja ei ollut missään maksutonta mahdollisuutta kopioida kirjaa. Käytettyjä ei löytynyt koska opettaja vaati uusimman painoksen.

Onneksi apuun tuli setä, joka lainasi lukiokirja rahat, kun vanhemmilla ei ollut varaa ostaa kaikkia kirjoja, kuten ei itselläkään ollut.

mun mielestä pitää olla ilmaiset kirjat sitten myös ammattikoulun puolella, esim sosiaali ja terveysalalla oli paljon kirjoja mitä piti hankkia. Eikä todellakaan opintotukena tuollaista summa lukiolaiselle,varsinkin jos kotona asuu. sitä opintotukea tarvitaan enemmän sitten ylemmissä tutkinnoissa

Siihen voisivat kyllä kiinnittää huomiota etteivät vaihtele kirjasarjoja joka vuosi.
Oli se riemu kun ei saanutkaan enää myytyä omia kirjoja mihinkään kun sarjat vaihtu tai opettajat vaatimalla vaativat uusinta painosta :S

Tämä on vähän sama juttu, kuin se että autoja ei joittenkin mielestä kannata ostaa uutena, vaan se on jopa tyhmää. Mutta hyvä, että joku ostaa, että on heille sitten niitä käytettyjä tarjolla, voisi sen tyhmä-osaston jättää sanomatta. Siinä mielessä kirjan omaksi hankkiminen on järkevää, uutena tai käytettynä, että kirjoituksiin lukiessa niitä tarvitaan.

Täysin eri asia. Tottakai kirjojen hankkiminen uutenakin voi olla ihan fiksua, jos tietää että sitä käyttöä piisaa vielä kirjoitusten jälkeenkin. Harvemmin pääsykokeissa nyt näin on. Tarkoitan vain, että aika usein musta tuntui, että joillakin oli ihan pakko ostaa kaikki kirjat uutena ja muutenkin kuviteltiin, että "kaikki uutena ja nuori lukioon ja hyvä tulee." Se menestys tulee kuitenkin muista tekijöistä.

Mulla ei hirveesti oo rahaa ja mieluummin laitoin sitten sen pojan harrastuksiin. Tottakai jos mulla olis rahaa paljon, niin olisin voinut nuokin ostaa uutena, mutta se ei ollut tosiaankaan ensimmäisenä listalla.

[QUOTE="Piparnakkeli";24409775]Siihen voisivat kyllä kiinnittää huomiota etteivät vaihtele kirjasarjoja joka vuosi.
Oli se riemu kun ei saanutkaan enää myytyä omia kirjoja mihinkään kun sarjat vaihtu tai opettajat vaatimalla vaativat uusinta painosta :S[/QUOTE]

Sama sarjakaan ei aina kelpaa, kun painos vaihtuu, meillä kahden vuoden ikäero pojilla ja saa nähdä käykö mikään kirja nuoremmalle sitten vuoden päästä...

[QUOTE="ap";24409781]Täysin eri asia. Tottakai kirjojen hankkiminen uutenakin voi olla ihan fiksua, jos tietää että sitä käyttöä piisaa vielä kirjoitusten jälkeenkin. Harvemmin pääsykokeissa nyt näin on. Tarkoitan vain, että aika usein musta tuntui, että joillakin oli ihan pakko ostaa kaikki kirjat uutena ja muutenkin kuviteltiin, että "kaikki uutena ja nuori lukioon ja hyvä tulee." Se menestys tulee kuitenkin muista tekijöistä.

Mulla ei hirveesti oo rahaa ja mieluummin laitoin sitten sen pojan harrastuksiin. Tottakai jos mulla olis rahaa paljon, niin olisin voinut nuokin ostaa uutena, mutta se ei ollut tosiaankaan ensimmäisenä listalla.[/QUOTE]

En osannut selittää mitä tarkoitan, mutta ei se mitään.

Sama sarjakaan ei aina kelpaa, kun painos vaihtuu, meillä kahden vuoden ikäero pojilla ja saa nähdä käykö mikään kirja nuoremmalle sitten vuoden päästä...

Tää on ihan uskomatonta rahastusta. Perusasiat säilyy kuitenkin lähes samoina. Tähän tulee taatusti muutos jossain vaiheessa ja se on iso rahanmenetys kustantamoille, mutta säästö lapsiperheille. Ihan hyvin vois olla monissa aineissa 10 vuotta samat kirjat ja muutosherkimmissäkin 5 vuotta. Sitten uusimmat jutut voisi tulla ihan pieninä lisäöosina, monisteina tms.

Yks heikkous tossa kirjahommassa oli, jonka huomasin vasta jälkikäteen. Pojallani oli ihan muinainen MAOLin taulukkokirja (90-luvulta). Jälkikäteen huomasin, että uudessa oli paljon enempi tietoa. No eipä sillä väliä, pitkästä matikasta tuli laudatur silti :)

[QUOTE="ap";24409828]Tää on ihan uskomatonta rahastusta. Perusasiat säilyy kuitenkin lähes samoina. Tähän tulee taatusti muutos jossain vaiheessa ja se on iso rahanmenetys kustantamoille, mutta säästö lapsiperheille. Ihan hyvin vois olla monissa aineissa 10 vuotta samat kirjat ja muutosherkimmissäkin 5 vuotta. Sitten uusimmat jutut voisi tulla ihan pieninä lisäöosina, monisteina tms.

Yks heikkous tossa kirjahommassa oli, jonka huomasin vasta jälkikäteen. Pojallani oli ihan muinainen MAOLin taulukkokirja (90-luvulta). Jälkikäteen huomasin, että uudessa oli paljon enempi tietoa. No eipä sillä väliä, pitkästä matikasta tuli laudatur silti :)[/QUOTE]

Ruotsin kielioppi oli ainoa kirja mikä minulla oli tallella omalta lukioajaltani, mutta sitä poika ei ole avannutkaan, ei kuulema tarvi :rolleyes:

[QUOTE="ap";24409850]No joo, sanoin hiukan liian ärhäkästi. Eihän hyvät oppikirjat haitaksi ole, ihan lukukelpoista tavaraa vielä vuosienkin päästä. Onhan mulla vielä omia lukion oppikirjoja jäljellä :)[/QUOTE]

Meillä poika vei Jameraan muutaman sellaisen kirjan, mitä ei tarvi enää, lopetti ranskan lukemisen eikä velipoika tule sitä tarvimaan myöskään ja jotain muitakin ja sai jokusen euron niistä. Ja pari kirjaa on ostanut Jamerasta, kun kirjakaupoista on ollut loppu ja kiire saada kirja. Moni kirja vaan on niin huonosti pidetty tai tehtävät tehty matikan kirjoissakin suoraan kirjaan, ettei paljon hyödytä ostaa.

[QUOTE="ap";24409828]Tää on ihan uskomatonta rahastusta. Perusasiat säilyy kuitenkin lähes samoina. Tähän tulee taatusti muutos jossain vaiheessa ja se on iso rahanmenetys kustantamoille, mutta säästö lapsiperheille. Ihan hyvin vois olla monissa aineissa 10 vuotta samat kirjat ja muutosherkimmissäkin 5 vuotta. Sitten uusimmat jutut voisi tulla ihan pieninä lisäöosina, monisteina tms.

Yks heikkous tossa kirjahommassa oli, jonka huomasin vasta jälkikäteen. Pojallani oli ihan muinainen MAOLin taulukkokirja (90-luvulta). Jälkikäteen huomasin, että uudessa oli paljon enempi tietoa. No eipä sillä väliä, pitkästä matikasta tuli laudatur silti :)[/QUOTE]

Maol on varmaan ainoa kirja mikä "säilyy" pidemmän aikaa, mutta muut opukset muuttuu. Ovat vielä niin ovelia että vaihtavat uusissa painoksissa sivujärjestyksiä, ja muuttavat paria kappaleen paikkaan, niin että on pakko ostaa uusi kirja.

Säästäisihän se paljolta, jos kirjat saisi koulusta. Meillä aikanaan lukiossa sai, kunnes viimeisenä vuonna jotui itse ostamaan. Siihen asti oli kunta kustantanut kirjat. Osaa kierrätettiin seuraaville, osan sai itselle. Eivätkä sarjat tosiaankaan vaihtuneet tuhka tiheään.

Tuskin sitä rahaa sellaisenaan jaettaisiin oppilaille. Miksi jaettaisikaan? Eihän muistakaan kouluista makseta "palkkaa". Opintotukea on mahdollista saada, mutta siihen vaikuttavat vanhempien tulot, jos kerran kotona asuu. Eivätkä ne kirjat muuten tosiaan maksaisi noin paljon koululle. Kerralla kun keskitetään koko koulun hankinnat ja tehdään sopimuksia pariksi vuodeksi kerrallaan, saadaan melko hyvät alennukset. Lisäksi tosiaan myös kierrätettäisiin, kuten nytkin tehdään.

Jännää et aina puhutaan vaan lukion oppikirjoista ja amk koulujen maksuista yms..

Mut unohdetaan aina amis???? Amikseen menee myös ihan kivast rahaa.. Oppikirjat ja niitäki pitää ostaa melkee joka vuos, kun alkaa joku toinen kurssi toisella tai kolmannella vuodella. Puhumattakaan siitä että joutuu viellä hankkii ammattiin kuuluvat työvaatteet.. esim palvelu-ala vaatteet, parturikampaajan tarvikkeet ja jos oot vaatealalla ja teette jonkun vaatteen yms niin sun pitää itse maksaa ne kankaat ja välineet mistä teette, pakko on taas tehä muuten et pääse kurssia läpi jne..

Mis ne amiksen tuet siis on? miks niist ei koskaan puhuta?? Ei se opintotuki siihenkään riitä.. Sanonpahan vaan :whistle:

Jännää et aina puhutaan vaan lukion oppikirjoista ja amk koulujen maksuista yms..

Mut unohdetaan aina amis???? Amikseen menee myös ihan kivast rahaa.. Oppikirjat ja niitäki pitää ostaa melkee joka vuos, kun alkaa joku toinen kurssi toisella tai kolmannella vuodella. Puhumattakaan siitä että joutuu viellä hankkii ammattiin kuuluvat työvaatteet.. esim palvelu-ala vaatteet, parturikampaajan tarvikkeet ja jos oot vaatealalla ja teette jonkun vaatteen yms niin sun pitää itse maksaa ne kankaat ja välineet mistä teette, pakko on taas tehä muuten et pääse kurssia läpi jne..

Mis ne amiksen tuet siis on? miks niist ei koskaan puhuta?? Ei se opintotuki siihenkään riitä.. Sanonpahan vaan :whistle:

Muistan kun meidän luokkaa ketutti kun käskettiin ostamaan 55e arvoinen ruotsinkirja ekalle ruotsin kurssille. Kysyttiin monta kertaa että kai tää sitten käy muillakin kursseilla, ja kuulemman koko koulu käytetään sitä. Tokan kurssin aikana paljastui että sitä 55e arvoista kirjaa käytettiin vaan sen ekan kurssin, eikä muilla kursseilla. Mielenosoitukseksi ei kukaan ei ostanut enää uusille kursseille uutta kirjaa, vaan lainattiin oppikirja ja kopioitiin koko luokalle sen kurssin aikana tarvittavat kappaaleet.

Yhteistyössä