Lukion matikka onkin helpompaa kuin luulin =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rollolainen

Vieras
Siis mä oon luullut että lukion lyhyt matikka on kauheen vaikeeta. Ei se loppupelissä olekaan tai sitten meillä on hvyä opettaja. Vain muutama asia oli vähän hankalaa, enkä ole varma osaanko niitä vieläkäään, mutta kirjan kaikki yhtälöt ja logaritmit on mulle ainkin auennut aivan mainiosti. Ja yläasteella muka matikka oli niin kauheen vaikeeta.ope sanoi että jos saan kokeesa 7 niin voi yrittää kirjoituksissakin matikkaa. Jos sen kirjoittaa ylimääräisenä, ei haitta vaikka läpi ei pääsisikään, koska se ei näy sit missään

=)

mä käyn kolmoskurssia, jonka jälkeen tulee enää neloskurssi.Vitoskurssi, talousmatikasta olen sanut hyväksilukuna joten mulla on pakollisena vaan tää matika 3 ja 4. Kertauskursit on vapaaehtoisia.
=)

Minulla oli yläasteen jälkeen matematiikasta 9. Lukion pitkä matematiikka oli pari vuotta ihan siedettävää, mutta muuttui lopussa lähes tähtitieteeksi mielestäni.

Tyttären pitkän matematiikan opiskelua seuranneena sanoisin, että aika vaativaa oli jo toisena vuonna. Lyhyt matematiikka tietysti jonkin verran helpomaa viimeisillä kursseillakin.

Minulla oli yläasteen jälkeen matematiikasta 9. Lukion pitkä matematiikka oli pari vuotta ihan siedettävää, mutta muuttui lopussa lähes tähtitieteeksi mielestäni.

Tyttären pitkän matematiikan opiskelua seuranneena sanoisin, että aika vaativaa oli jo toisena vuonna. Lyhyt matematiikka tietysti jonkin verran helpomaa viimeisillä kursseillakin.

meidän matikan ope sanoi että usein pitkän matemaatikan oppijoilla on vaikeampi selvittää lyhyt matematikka, koska siinä pitää soveltaa, pitkässä pitää osata oikin näppäillä luvut laskimeen. Moni pitkän matikan opiskelija on ollut vaikeuksiaa kun on yrittänyt LYHYEN matikkan kirjoittaa..... jotne kumpi on vaikeampaa =)
ope itte on suoritanut pitkän matikaan laudaturilla ja opetta meille lyhyttä matikkaa... myäs on suorittnaut fysiikan ja kemian laudatuurila, mun ei tartte näit opiskelle alinkaan, sian ne hyväksilukuna edellisistä opinnoista.
Olen suorittanut jo 21 kurssia enenkuin edes yhtäkän koetta on pidetty, jos meen opopn laaimana jutun mukaan, mulla on ens vuonna vain äikän ja ruotsin ja enkgannin KERTAUSKUSKUrsit ja terveystieto koska kirjoitan jo ens vuonna =)

meidän matikan ope sanoi että usein pitkän matemaatikan oppijoilla on vaikeampi selvittää lyhyt matematikka, koska siinä pitää soveltaa, pitkässä pitää osata oikin näppäillä luvut laskimeen. Moni pitkän matikan opiskelija on ollut vaikeuksiaa kun on yrittänyt LYHYEN matikkan kirjoittaa..... jotne kumpi on vaikeampaa =)
ope itte on suoritanut pitkän matikaan laudaturilla ja opetta meille lyhyttä matikkaa... myäs on suorittnaut fysiikan ja kemian laudatuurila, mun ei tartte näit opiskelle alinkaan, sian ne hyväksilukuna edellisistä opinnoista.
Olen suorittanut jo 21 kurssia enenkuin edes yhtäkän koetta on pidetty, jos meen opopn laaimana jutun mukaan, mulla on ens vuonna vain äikän ja ruotsin ja enkgannin KERTAUSKUSKUrsit ja terveystieto koska kirjoitan jo ens vuonna =)

No minäpä kerron sulle. Pitkä matikka on 10x vaikeampaa kuin lyhyt. Minä olen siitä harvinainen tapaus, että olen lukenut ne molemmat. lyhyttä luin 6 kurssia ja pitkää 9 kurssia. Lyhyestä sain koko ajan pelkkiä kymppejä, kun pitkästä sain aikalailla ka. 7. Ja kirjoitin lyhyen, sain siitä L:n. Pitkästä en olis ikinä saanu.

Mieheni on myös lukenut pitkän ja sillä kursseista ka 7. Hän kirjoitti silti pitkästä L:n.

Mutta siis lyhyt ja pitkä matikka on kuin yö ja päivä. Lyhyessä pyöritellään käytännössä vain numeroita, pitkässä pyöritellään kirjaimia, vaikka se matikkaa onkin. Se on vähintään sen kymmenen kertaa vaikeampaa. Lyhyt on kuin lasten leikkiä verrattuna pitkään.

Ja jos sun matikan ope sanoo, että pitkän lukijat ei meinaa selvitä lyhyen kirjoituksista, niin se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että ne ei ole tottuneet pyörittelemään niin helppoja laskuja ja niin yksinkertaisella tavalla.

[QUOTE="huoh";28980000]No minäpä kerron sulle. Pitkä matikka on 10x vaikeampaa kuin lyhyt. Minä olen siitä harvinainen tapaus, että olen lukenut ne molemmat. lyhyttä luin 6 kurssia ja pitkää 9 kurssia. Lyhyestä sain koko ajan pelkkiä kymppejä, kun pitkästä sain aikalailla ka. 7. Ja kirjoitin lyhyen, sain siitä L:n. Pitkästä en olis ikinä saanu.

Mieheni on myös lukenut pitkän ja sillä kursseista ka 7. Hän kirjoitti silti pitkästä L:n.

Mutta siis lyhyt ja pitkä matikka on kuin yö ja päivä. Lyhyessä pyöritellään käytännössä vain numeroita, pitkässä pyöritellään kirjaimia, vaikka se matikkaa onkin. Se on vähintään sen kymmenen kertaa vaikeampaa. Lyhyt on kuin lasten leikkiä verrattuna pitkään.

Ja jos sun matikan ope sanoo, että pitkän lukijat ei meinaa selvitä lyhyen kirjoituksista, niin se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että ne ei ole tottuneet pyörittelemään niin helppoja laskuja ja niin yksinkertaisella tavalla.[/QUOTE]

Molempia lukeneena olen samaa mieltä. Syy siihen, miksi pitkän kirjoittaneet pärjääkään lyhyen kokeessa johtuu varmasti siitä, että ne ovat kuin eri aineita eikä pitkää lukeneet ole harjoitelleet niitä lyhyen tehtäviä. Hölmöä siis kirjoittaa lyhyt, jos lukee pitkän.

Uskotko todella tuon?

järkevää ei ole lukea pitkää matikkaa , kun LYHYEN matikan ällästä saa samat pisteet kuin pitjänkin matikaan jos hakee koekeakouluihin., näin sanoi meidän matikan ope. Eli jso ssulla on ällä pitkässä TAI lyhyessä matikassa saat sama tpisteet, sillä ei oel merkitystä kumpaa olet kirjoittanut =)

[QUOTE="vieras";28980317]Uskotko todella tuon?[/QUOTE]

uskonko minkä? meidän matikan syhmään tuli yks poika HARJOITTLEMAAN lyhyttä amtikkaa, vaikka oli ollut pitkn matikan lukija. Oli ammakorkeassa ollut sellaisia tehtäviä, joissa olis tarvittu LYHYEN matiikan osaamista. Liian soveltavia tehtäviä

järkevää ei ole lukea pitkää matikkaa , kun LYHYEN matikan ällästä saa samat pisteet kuin pitjänkin matikaan jos hakee koekeakouluihin., näin sanoi meidän matikan ope. Eli jso ssulla on ällä pitkässä TAI lyhyessä matikassa saat sama tpisteet, sillä ei oel merkitystä kumpaa olet kirjoittanut =)

En usko. Ei voi pitää paikkaansa, ainakaan täysin. Varmaan voi olla joitain yksittäisiä aloja, joilla näin on, mutta suurimmaksi osaksi laajasta oppimäärästä saa enemmän pisteitä kuin lyhyestä. Niin matikassa kuin kielissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Epäilen suuresti;28980349:
En usko. Ei voi pitää paikkaansa, ainakaan täysin. Varmaan voi olla joitain yksittäisiä aloja, joilla näin on, mutta suurimmaksi osaksi laajasta oppimäärästä saa enemmän pisteitä kuin lyhyestä. Niin matikassa kuin kielissä.
ok. olkoon sit niin

mä käyn kolmoskurssia, jonka jälkeen tulee enää neloskurssi.Vitoskurssi, talousmatikasta olen sanut hyväksilukuna joten mulla on pakollisena vaan tää matika 3 ja 4. Kertauskursit on vapaaehtoisia.
=)

...tästä pääsee käsitykseen et puhut neljästä matikan kurssista. Niitä on kyllä aikuislukiossa pakollisena kuusi, ellei seitsemänkin. Hyvä kuitenkin et matikka luistaa, kyllähän sitä aikuisena on ihan erilainen opiskelumotivaatiokin kuin nuorena.

Terv. aikuislukion käynyt, ylioppilas vm. 2011 :)

No mikähän järki on sitten jakaa lyhyt oppimäärä ja pitempi oppimäärä erikseen jos sillä ei mitään merkitystä mihinkään ole? Ei mene läpi tämä väite, joko ope on puhunut palturia tai sitten olet ymmärtänyt jotain vähän väärin.

Miksi ihmeessä kukaan kirjoittaisi pitkän matikan jos lyhyen arvosanasta saisi samat pisteet?

[QUOTE="nii";28980365]...tästä pääsee käsitykseen et puhut neljästä matikan kurssista. Niitä on kyllä aikuislukiossa pakollisena kuusi, ellei seitsemänkin. Hyvä kuitenkin et matikka luistaa, kyllähän sitä aikuisena on ihan erilainen opiskelumotivaatiokin kuin nuorena.

Terv. aikuislukion käynyt, ylioppilas vm. 2011 :)[/QUOTE]

juu kuusi on pakollista, mutta mä oon saanut hyväksilukuna edellisistiä opinnosita niin että mun tarvii kydä vaan MAB 3, 4 ja 6. Siitä eteenpäin olevat on vapaehtoisia kertauskursseja. enkustakin mun tarvii käydä vaan 2,4 ja 5. äikasta vaan kaksi viimeistä jotka on pakollista

Yhteistyössä