Lukion/ammattikorkeakoulun käyneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YO/-AMK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

YO/-AMK

Vieras
Niin, siis lukion ja/-tai ammattikorkeakoulun käyneet: osaatteko suomen peruskieliopin? Siis pisteet, pilkut, yhdyssanat ym. Itse olen käynyt lukion ja ammattikorkean ja osaan ne ihan hyvin. Taas eräs kaverini, joka on myös AMK-tutkinnon suorittanut, ei tunnu oikein yhdyssanoja osaavan. Kuinkas muilla?

Noh... eipäs se aina siitä koulutustasosta riipu. Eräs tuttavani on käynyt lukion, muttei osaa YHTÄ AINUTTA yhdyssanaa kirjoittaa oikein. Ja se saa mut kiehumaan joka kerta :D

Olen käynyt lukion ja AMK:n ja osaan riittävästi suomea.
Toisinaan pilkun paikat aiheuttavat päänvaivaa, mutta useimmiten ne taitavat löytää omalle paikalleen.
Arvostelen helposti ihmisiä kirjoitustyylin mukaan (ja se on tietysti väärin), joten pyrin itse kirjoittamaan oikein.
Lähipiiristä löytyy luki-häiriöstä kärsiviä ja tiedän sen vaikeuttavan kirjoittamista ja lukemista. Sen vuoksi yritän päästä eroon kirjoitustyylin perusteella arvioimisesta.

AMK:ssa ei kauheasti äidinkieltä ole kursseina, eli lukioon en sitä rinnastaisi tässä asiassa. Alasta riippuen kirjallisista töistä voi selvitä helpollakin, tai joku voi tarkastaa tekstejäsi ja korjata niitä.

Yhteistyössä