lukemaan oppiminen

osaavatko nyt ekaluokalla olevat jo lukea tai milloin oppivat? Meillä tyttö eskarissa ja osaa kirjaimet ja jonkun verran lukea, mietin vain että miten nopsaan koulussa opitaan lukemaan noin yleensä. Ja jos ei opi ekaluokan aikana niin onko silloin jotain häikkää?
 
Meillä on tyttö osannut lukea jo noin vuoden, täyttää kesällä vasta viisi eli se taitaa olla yksilöllistä missä iässä oppii lukemaan. Hänelle on aina luettu paljon. Itse opin aakkoset ja lukemaan vasta ala-asteella, en muista minkäikäisenä opin, ehkä n. 8-vuotiaana.
 
Kyllä useimmat oppivat alaluokilla. Itse olen lukenut jo 4-vuotiaana suoraan. Tylsää oli tavailla koulussa sanoja, mutta tavaaminenkin on opittava. Poikamme 5,5 v ei vielä lue, mutta saa joitain sanoja jo kirjaimista muodostettua kun tavailee niitä. On aloittanut opiskelun itsekseen sanoista hämähäkkimies, turtles ja prätkähiiri lisäksi englanninkielisiä sanoja tykkää tavailla. :D
 
Itse opin lukemaan kunnolla vasta toisella luokalla ja sen jälkeen olinkin aina luokan paras äidinkielessä. Minusta on aika painostavaa kun nykyään pitäisi osata lukea mielellään jo ennen kouluikää ja jos ekaluokalla ei vielä osaa niin se on jo vähintäänkin hälyttävää.
 
Meillä esikoinen oppi lukemaan eskarikeväänä, mutta keskimmäinen vasta koulussa. Silloin opettaja sanoi, että suurin osa oppii jouluun mennessä lukemaan. Meidän tyttö oppi syyskuun alussa, vaikka se vajaa kuukausi tuntui aivan toivottomalta, kun ei tuntunut tajuavan yhtään. Sit yhtenä päivänä tuli koulusta ja hihkui, et opettaja oli sanonut, et nyt sä opit lukemaan =)
Ekan keväänä luki jo tosi sujuvasti, mut opettaja sanoi nyt tokan keväänä, et joillakin on vieläkin hiukan kankeaa lukeminen.
 
Meillä esikoinen oppi ekaluokalla lukemaan. Kesäläksyksi tuli lukunopeuden harjoitteleminen. Mut en ole siitä stressiä ottanut. Junnu on menossa nyt eskariin ja toimintaterapeutti sanoi joku vko takaperin että ei ole kaukana tuo lukemaan oppiminen...
 
eskarin ope sanoi vuosi sitten, että parempi onkin ei vielä osaakaan lukea, olikohan syy jotain, että kielitaju kehittyy tms. Luultavasti olisivat oppineet lukemaan,jos olisi innostettu, mutta ajattelin, että kerkeevätpä tuon oppia.
 
Meidän pojan ekariope taas väitti, ettei mena kauaa kun eskarissa pitää oppia lukemaan. Haki sanoilleen vielä vahvistusta lukiopelta.

Meidän poika aloitti ekaluokan vuotta myöhemmin juuri noiden lukivaikeuksien vuoksi. Ei osaa vieläkään lukea ja koska asiasta on hänen kuulten puhuttu niin paljon kokee hän lukemaan opettelun tosi suurena mörkönä.
:(

Poika siis aloitti ekaluokan viime viikolla.
 
Meillä pitäisi käytännössä osata lukea jo eskariin mennessä, sillä reppuvihkoon tulevat viestit on itse eskarilaisen kirjoitettava. Niinpä opetan par'aikaa 5 v:tä lukemaan, sillä vuoden päästä alkaa eskari.

Päiväkodissa eivät onneksi vielä vaadi lukutaitoa, mutta kyllä tuota 3 v:tä pitää alkaa prepata, kunhan saan vanhemman hoksaamaan vähän paremmin lukujutun. Ei hänelläkään ole kuin pari vuotta eskarin alkuun ja lukemaan oppiminen 6 v synttäreihin mennessä on jo aivan liian myöhäistä, koska käy koko syksyn eskaria 5-vuotiaana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sinttien äiti:
Meillä pitäisi käytännössä osata lukea jo eskariin mennessä, sillä reppuvihkoon tulevat viestit on itse eskarilaisen kirjoitettava. Niinpä opetan par'aikaa 5 v:tä lukemaan, sillä vuoden päästä alkaa eskari.

Päiväkodissa eivät onneksi vielä vaadi lukutaitoa, mutta kyllä tuota 3 v:tä pitää alkaa prepata, kunhan saan vanhemman hoksaamaan vähän paremmin lukujutun. Ei hänelläkään ole kuin pari vuotta eskarin alkuun ja lukemaan oppiminen 6 v synttäreihin mennessä on jo aivan liian myöhäistä, koska käy koko syksyn eskaria 5-vuotiaana.
Mun mielestä on väärin että lapsi ei saa olla lapsi niinkauan kun voi olla. :( Tuo lukemaan opettelu on yksi sellainen asia jota ei mielestäni tarvi liian nuorena osata. Meillä ainakin poika on säästynyt monilta asioilta joita hänen ei tarvikaan tietää. Jos olisi osannut lukea niin asia olisi toinen.

Mulla on jo aikuinen tytär joka oppi lukemaan 3-vuotiaana. Ihan itsekseen. Kirjaimet hän oppi isosiskoltaan eli pikkusisko luki aikaisemmin kuin isosisko.
 
Meillä ei oppinut tyttö ekalla luokalla lukemaan, vaikka on luettu paljon kirjoja, ei se siitä ole kiinni... Nyt kertaa ekaa luokkaa ja on kovasti edistynyt luku asiassa vaikkei vieläkään voi sanoa että osaa lukea... mutta kyllä se sieltä...
 
Koko eskariporukka luki keväällä. Oppivat, kun eskarissa noudatettiin esikoulun opetussuunnitelmaa kirjoineen kaikkineen.

Ekalle mennessä luokassa oli kai 2 poikaa, joilla ei ollut minkäänlaista lukemisen osaamista. Muut lukivat kuka paremmin ja kuka huonommin.
 
Meillä esikoinen aloitti koulun samana vuonna kun täytti 6 ja osasi pikkusen jo lukea ennen sen kesän kesälomaa. Nyt kun ekaa lukuvuotta on takana4 kk, lukee lähes mitä vaan, ja kirjottaa vielä enemmän.
Kaverille toisessa koulussa oli sanottu, että eskarin lopulla on pakko osata lukea, että pärjää sitten ekaluokalla :eek:P Ja sen eskarin lopulla ollaan vielä monet viisivuotiaita, reppanat.
Itse en ole painostanut, koska olen samaa mieltä siinä, että sitähän varten se koulu sitten on, että ekaluokan mittaan aletaan vähitellen lukea.
Tuo on niin yksilöllistä, että ei kannata paineita ottaa.
 
no meillä ei ekaluokkalinen osaa lukea vieläkään,kirjaimet tuntee mutta sekotaa ne ihan kokonaan kun pitäisi alkaa lukemaan joain sanaa. Näillä näkymin jotuu käymään ekan uusiksi jos ei enen koulun loputtua osaa lukea. Sekä koulussa ei aikaa tukiopetukseen mikä on aivan väärin tai opella ei ole aikaa tuki opetukseen.
Olen lueskellu hänelle kirjoja pienestä pitäen mutta kun ei osaa niin ei osaa minkäs sille voi. Ikävää on se että tunen olevan vastuu minulla ja minun vikani kun lapsi ei osaa lukea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy-78:
no meillä ei ekaluokkalinen osaa lukea vieläkään,kirjaimet tuntee mutta sekotaa ne ihan kokonaan kun pitäisi alkaa lukemaan joain sanaa. Näillä näkymin jotuu käymään ekan uusiksi jos ei enen koulun loputtua osaa lukea. Sekä koulussa ei aikaa tukiopetukseen mikä on aivan väärin tai opella ei ole aikaa tuki opetukseen.
Olen lueskellu hänelle kirjoja pienestä pitäen mutta kun ei osaa niin ei osaa minkäs sille voi. Ikävää on se että tunen olevan vastuu minulla ja minun vikani kun lapsi ei osaa lukea.
Älä turhaan syytä itseäsi! Meillä on kohta 11 vuotias poika, joka on vasta oppinut lukemaan tavuittain... Ekaluokalla ei oppinut vielä edes kaikkia kirjaimia. Hänellä on erittäin paha lukihäiriö, eikä tiedetä vieläkään, kuinka hyvin oppii lukemaan vai oppiiko ollenkaan! Muuten hän on terävä, eikä oikein ymmärretä, mistä tuo lukutaito on kiinni...
Onko teidän lasta tutkittu mahdollisen lukihäiriön vuoksi?
Meillä myös kävi ykkösluokan uudestaan. Ei ole kiusattu, eikä muitakaan harmeja tullut asiasta.
 
kai toi on puppua että eskarilaisen pitää kirjoittaa ite viestit!?!?!?!?!? jos ei ni voi raukkoja, toi on pimeetä.ihan kamalaa että lapsista pitäis yhtäkkiä tehdä pari vuot isompia kuin ovat, saisivat olla rauhas lapsia !!!!! Meillä tyttö oppi itekseen 5v lukemaan, harmittelin vähän kyllä koska musta ois ihan hyvä että koulussa sit opittais vasta kaikki yhdessä mut eihän näil mitään voi. misään nimes en kyllä opettaisi tarkoituksella 4-5v lukemaan, miksi ihmeessä..! :(
 
Kuullostaa kyllä tosi hurjalle, että eskassa jo pitäisi lukutaito ola tai oppia :eek:
Minulle on kerrottu että ensimmäisen luokan joululomaan mennessä olisi hyvä oppia ja suurin osa vissiin oppiikin. Olen kuullut myös että lapsen ei olisi välttämättä hyvä osata lukea ennen ekaluokkaa koska lukemisen oppimisen eteneminen ja kirjoittaminen voivat olla hasteellisia jos osaa jo ennestään lukea.
Meillä esikoinen (tyttö, syntynyt huhtikuussa) oppi ekaluokalla alkusyksystä ja sen jälkeen kuulema ohitti taidoissaan ne ketkä osasivat lukea ekalle tullessaan. Ok, hyvä hänelle :D
Nuorempi (poika, syntynyt lokakuussa) meni kouluun siis kuusivuotiaana ja ei osaa lukea vieläkään. On ekaluokalla ja pitkällä kevättä jo mennään. Hänelle on luettu pienestä asti, on ollut pelejä joissa kirjaimia, on loruteltu ja "leikitty" äidinkielellä. Hän vaan ei ole edes yhtään kiinnostunut koko asiasta. Onneksi koulussamme on hyvä tukiopetusjärjestelmä ja lapsi pääsee tutkimuksiin vielä kevään aikana, että onko jotain todellista häiriötä tuon asian takana. Muuten pieni mies on aivan ihana, reilu kaveri kaikille ja matematiikassa luokkansa parhaita. Numerot häntä on aina kiinnostaneet paljon ja laskeskeli jo kolmivuotiaana yhteen- ja vähennyslaskuja. Nyt surettaa kun matikan läksytkään eivät enää onnistu ilman vieressä istumista kun on niin paljon kirjallisia tehtäviä. Se laskee pienen itseluottamusta ja sitä onnistumisen tunnetta joka ennen matematiikassa edes tuli.

Onko pikkumyyn ekaluokkalainen jo oppinut lukemaan? Harmi jos koululta ei mitään tukea saa :( Vaikka meillä sitä tukea on olut, silti tuntuu että vastuu on itsellä ja on jotenkin epäonnistunut vanhempana kun toinen ei nyt millään opi :( Jaksamisia sinulle, et ole asian kanssa yksin :hug:
 

Yhteistyössä