luetteko iltasatua?

• Viestiketjun aloittaja nukku-matti
  • Ensimmäinen viesti
joka ilta
Iltasatu luetaan joka ikinen ilta, lapsen sängyllä, lapsi haluaa tulla "kainaloon" eli on ihan kyljessä kiinni ja aikuisen käsi ympärillä. Yleensä mies lukee.

Topi69 kysyi vinkkejä, miten saada lapsi kiinnostumaan saduista tai iltasadusta.
Minkä ikäisestä kyse?
Meillä malttoi olla paikallaan kuuntelemassa vasta lähempänä 2 ikävuotta.
Aloitettiin semmosilla lyhyillä, pienillä saduilla, jota "luin" kuvien perusteella, omin sanoin ja yhdessä katsottiin kuvia. En siis sitä kirjotettua tarinaa, vaan sadun tarina omin sanoin, lyhyesti, kuvia näyttämällä...

siitä sitten keskittymiskyky ja kärsivällisyys kasvoi ja päästiin sadun maailmaan.

meillä poika täyttää kohta kaksi...pitää siis yrittää uudelleen, jos malttais pikkuhiljaa kuunnella. Mä olen kyllä yrittänyt lukea ns. kuvia katsomalla mutta tähän asti se ei ainakaan ole onnistunut..
Kiitos kuitenkin vinkistä... =)

Meillä iltasatu on nykyään sellainen hetki, jolloin kaikki kolme poikaa mötköttää meidän sängyssä, jääräävät omiaan, nahistavat ja kertovat asioitaan minulle, itselleen ja toisilleen. Tätä nykyä yhteinen iltasatu alkaa olla aika harvinainen kokemus, ei täysin mahdoton toki.

Joskus siinä tajuan, että joku heistä nyhrää koko ajan lähemmäksi ja viereen ja katselee minua sillä tavalla, että hänellä on minulle oikeaa, vakavaa asiaa, ja ymmärrän lähettää muut pois. Siinä jää sitten aikaa jutella hetki vakavasti milloin mistäkin nuorta miestä askarruttavasta asiasta.

Pidän sitä yhdessä oloa ja läheisyyttä tärkeänä, ja arvostan sitä, että minulla säilyy päivästä toiseen kestävä arkinen kosketus- ja silittely-yhteys teineihinikin. Iltasatuhetket ovat pitkälti jo onnellisia, ehkä jopa kaikkein onnellisimpia, muistojani.

Piika-äiti

XXS
Harvemmin enää ääneen iltasatua luetaan, poika lukee hetken itsekseen jotain kirjaa. Sen sijaan jutustellaan kahdestaan kaikenlaista.Poika silloin jo pötköttää peiton alla ja minä istun sängyn laidalla tai lattialla sängyn vieressä ja silittelen poikaa.

Yhteistyössä