Löytyykö kohtalotovereita? Lapseni on päihteiden väärinkäytäjä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silvermoon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

silvermoon

Uusi jäsen
29.08.2010
21
0
1
Nyt 22v esikoiseni on ollut jo useamman vuoden riippuvainen opioideista :| Kaikki alkoi kun hänen polviaan piti leikata yhteensä kuusi kertaa parin vuoden sisällä ja jalat eivät kunnolla parantuneet ja jäljelle jäi sietämätön kipu.
Itselläni on vakava selkävämma ja aluksi lääkityksenä oli tramalia ja panacodia. Minä hölmö en pitänyt niitä lukitussa paikassa ja niinpä poika pääsi käymään varkaissa. Aluksi kivunlievityksenä, mutta sitten poika huomasi että lääke "vie huolet pois". Varastelu oli senverran pientä etten huomannut ennenkuin määrät alkoivat kasvaa. Samoihin aikoihin lääkkeeni jouduttiin vaihtamaan vielä astetta kovempiin: Oxycontin ja oxynorm tabletteihin.
Siitä lähti meidän helvettimme liikkeelle. Poika 0sasi murtautua lukkojen takana oleviin lääkkeisiin yhä etevämmin ja etevämmin. Määrät kasvoivat ja epätoivo alkoi tulla kuvioihin. Alle 20v poika kävi psykiatrian osastolla viikon vieroituksessa muutaman kerran ja onnistui aina lirkutella niin lääkärit kuin meidätkin uskomaan että nyt asiat olisivat kunnossa.
N.1,5 vuotta sitten hankimme lopulta kassakaapin ja kaikkiin oviin jotka johtivat huoneeseen lukittiin. Vaan poika oppi varastamaan pienestäkin virheistä avaimet. Ei kun lukot uusiksi ja enää hän ei päässyt lääkkeille. Siitä seurasi jatkuvat pyynnöt ja rankutukset. Kun teimme selväksi ettei hän voi asua kotona, hän otti lääkkeitä yliannoksen ja joutui sairaalaan. Siellä hän myönsi vihdoin ongelmansa ja lähti 6 viikon vieroitukseen päihdeosastolle. Tuli retkahdus ja uusi hoitojakso. Sitten kuntouttavaan hoitoon, mutta paikka ei ollut hänelle sopiva.
Onneksi sosku antoi vielä uuden mahdollisuuden ja nyt hän on sellaisessa paikassa, että vihdoin alkaa mennä oikeaan suuntaan=)
Haluaisin kuulla muiltakin mitä ovat joutuneet kokemaan. Ihan kaikenlaisten päihteiden käytöstä.

Toivon teille parempaa uutta vuotta!
Itselläni ei ole päihteitäkäyttäviä lapsia, mutta muita sukulaisia kyllä.
Paljon voimia vain sinulle ja ohjatkoon enkelit poikasi tietä.

Oletko käynyt Päihdelinkin sivuilla? Siellä on keskustelupalsta huumeriippuvaisten vanhemmillekin.

Itse olen poikaasi vuoden vanhempi, ja myös lääkkeiden väärinkäyttäjä. Itse varastan myös "sopivia" lääkkeitä sukulaisilta mutta ajan myötä on tullut muitakin kontakteja.

Tuo kannabiskysymys on ihan tyhmä. Itse en ainakaan ole kannabista koskaan polttanut. Alkoholia tosin aloin jo teininä käyttämään.

Hei!

Itselläni lapset on vielä sen verran pieniä, ettei ko asia ole edes ajankohtainen. Mutta voisin "lyhykäisyydessään" kertoa oman tarinani.

Aluksi kerrottakoon, että koko elämäni on ollut melko rikkonaista. Vanhempani erosivat ollessani 10v. Erossa meidät lapset erotettiin, minä äidille, veljeni isälle. Muutimme isompaan kaupunkiin äitini kanssa (ei tokikaan mikään suuren suuri paikka, mutta kuitenkin). Vanhempien välit todella tulehtuneet, mikä mahdollisti vanhempien totaalisen kusettamisen. Äitille sanoin meneväni isälle ja isälle taas päinvastoin. Tämä oli ehkä se suurin asia, mikä edesauttoi ongelmien pahenemista. Joskaan en usko syiden päihdeongelmiini olevan näissä asioissa. Varmaa syytä en tiedä itsekkään. Elämässämi on ollut useita muuttoja ja koulujen vaihtoja. Olen muuttanut äkkiä laskettuna 20 kertaa elämäni aikana ja opiskellut 11 eri koulussa.

Kokeilin kannabista ensimmäisen kerran 15-vuotiaana (tätä ennen oli humalahakuista järjetöntä viinan litkimistä ollut jo vuosia, ensimmäisen kerran olin vatsahuuhtelussa ennen yläasteelle siirtymistä), joskaan se ei koskaan ollut "mun huume". Satunnaista pilven polttoa oli muutamia vuosia. 17-vuotiaana kokeilin ensimmäisen kerran amfetamiinia.

Luulin aina olevani kohtuukäyttäjä ja voivani lopettaa koska vaan. Veljeni kuoli ollessani 19v, tällöin huumeiden käyttö muuttui jatkuvaksi. Olin kaiken aikaa sairaslomalla töistä ja kaikki rahat meni huumeisiin. 20-vuotiaana aloin odottamaan esikoistani ja huumeiden käyttö jäi. Erosin lapsen isästä lapsen ollessa alle 1v. Asia johti toiseen ja toinen kolmanteen, retkahdin aineisiin uudestaan. Lapseni määrättiin isälleen asumaan ja minulle valvotut tapaamiset. 7 vuotta sitten olin jo niin pohjalle, ettei valoa enää näkynyt. Varastin kaikilta mahdollisilta, äitini oli ottanut avaimet kotiinsa minulta pois, enkä saanut tavata pikkusiskoani (10v) enää lainkaan. Piikitin päivittäin, eikä kukaan uskonut mun enää kesää näkevän. Takana oli katkoreissu ja lyhyeksi jäänyt kuntoutus hoitokodissa sekä useita yrityksiä jättää huumeet. Palatessani takaisin kotikaupunkiini hoitolasta kävelin suoraan bussiasemalta apteekkiin hakemaan neuloja. Käytin jo mitä vain sattui kaupungista löytymään, kyselemättä sen tarkemmin. Keväällä -04 tapasin nykyisen mieheni jonka ansiota suurelta osaltaan on se, että olen vielä hengissä. Toki vaikutti muutama muukin tapaus, oli nimittäin tapahtunut erinnäisiä asioita, joista itse kuulin vasta myöhemmin vaikka olinkin ollut tapahtumapaikoilla. Olin siis niin sekaisin, etten tajunnut välillä tästä maailmasta mitään. Helppoa ei taatusti ole ollut ja nykyisen miehen tavattuani kun tulin melkein heti raskaaksi, mietin monasti, että yhdet vielä sitten kun vauva on syntynyt ja myöhemmin, että yhdet vedot vielä sitten kun en enää imetä. Vaikka sanontahan on; yksi on liikaa ja tuhat liian vähän. Omalla kohdallani tämä ainakin pitää paikkansa ja tiedän, että jos kerran vielä, niin sieltä ei enää ole paluuta.

Nyt on kuivilla oloa takana jo liki 7 vuotta, onnellisesti naimisissa, kolme lasta ja neljäs suunnitteilla. Ja siis tämä vanhin lapseni asuu meillä nykyään myös.

Kerron tämän sulle siksi, että vaikeissakin tapauksissa voi selvitä!! Aikanaan ei kukaan uskonut mun siitä suosta enää nousevan, mutta niimpä vain kävi!!

Kukaan ei voi lopettaa toisen aineiden käyttöä, päätös on aina lähdettävä itsestä. Tukena voi olla ja pitääkin. Vaikka ymmärrän senkin, jos yrityksiä on takana jo useita ja aina retkahdus, alkaa usko pettää. Omasta kokemuksestani voin sanoa sen, että siinä vaiheessa kun tosissaan olin aineista pääsemässä, ei enää ollutkaan ketään tukemassa (paitsi nykyinen mieheni). Joka suunnasta kaatui seinät päälle. Omien kokemusteni perusteella en yhtään ihmettele miksi niin moni retkahtaa uudestaan. Ei koulutusta, ei opiskelupaikkaa, ei töitä, ei asuntoa, ei rahaa, ei yhtään mitään. Ja kukaan ei enää usko.

Kiitos kun jaksoitte vastailla! Oli myös hyvä kuulla käyttäjän tai käyttäneiden kommentteja.
Poikani ei ole polttanut kannabista ja alkoholista hän ei kertakaikkiaan pidä ollenkaan (maku ja haju). opiaattien käyttöön on rajautunut hänen käyttönsä.
Poikani on erittäin lahjakas ja herkkä. Pahinta hänen elämässään oli nähdä isänsä hakkaavan minua ja lopulta ex-mieheni itsemurha. Eikä syvä masennukseni kaiken sen jälkeen auttanut asiaa ollenkaan. N.16 vuotiaana hän itse pyysi päästä terapiaan ja pääsikin, mutta häntä hoitanut psykiatri oli minunkin mielestäni sadistinen paskiainen. Olen kuullut monen monen hänen kanssaan tekemisessä olleen nuoren kertovan samaa. Lääkäri ei esim. uskonut minua kun sanoin että nyt ollaan todella pahassa jamassa. Hän vain totesi etten ole alan ammattilainen ja olen hysteerinen lapsensa itseensä ripustautunut äiti!!! 2vk palaverista poika otti yliannostuksen lääkkeitä!!!
Koska poikani isä oli käyttäjä, minulla on kokemusta asiasta aikalailla. Sen tiedän, että vain itse haluamalla voi parantua...ei ole oikotietä onneen. Haluamme kuitenkin olla hänen rinnallaan, mutta olemme tehneet säännöt selviksi. Käyttäjänä hän ei voi asua kotona...muutenkin jo sen ikäinen että omilleen pitäisi selvitä. En halua peräkammari poikaa taloomme. Häntä rakastamme, mutta käyttöä emme hyväksy.
Onneksi hän on omasta halustaan hoidossa kuntoutumassa ja tämä ensimmäinen loma kotona on mennyt yllättävän hyvin. Hän haluaa kuiville mutta sanoi reilusti ettei pystyisi olemaan ottamatta jos jostain kotoa lääkettä löytäisi. Minusta se on hyvä, koska nyt hän myöntää et ongelma on.

Yhteistyössä