Löytyykö ketään lapsensa omaishoitajaa tai jonka lapsella avustaja kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiskä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiskä"

Vieras
Hei.

Olisiko "kuulolla" ketään lapsensa omaishoitajana toimivaa tai ketään jonka lapsella on palkattu avustaja kotona?

Haluaisin tietää miten pitkä ja vaikea hakuprosessi oli? millaisin syin omaishoito myönnettiin? Missä kunnassa asutte?

Tieto ja vertaistuki olisi tarpeen äkillisesti muuttuneessa elämäntilanteessamme.

Mä oon syöpää sairastavan lapseni omaishoitaja Espoossa. Hakuun tarvitaan kaupungin kaavakkeen täyttäminen (ei mitenkään ylitsepääsemätön) sekä lääkärin lausunto. Omaishoidontukea on kolmea eri tasoa, se minkä kunta myöntää riippuu diagnoosista ja lapsen hoidon vaativuudesta. Me saadaan ylintä, lapsi tarvitsee vanhemman valvontaa 24h.

Omaishoidon tuen sai helposti. Vaatimuksena oli kelan korotettu vammaistuki. Sosiaalityöntekijä kävi kotona ja täytti heidän kaavakkeensa, siinä oli erilaisia asioita päivittäisestä tuen ja hoidon tarpeesta, osa kysymyksistä oli hieman huvittavan oloisia, sillä samalla kaavakkeella arvioidaan myös vanhusten omaishoito. Vastaukset pistetytettiin jotenkin ja heillä oli joku kokous, missä päätettiin, kenelle myönnetään. Sen jälkeen kävin täyttämässä 'työsopimuksen'. Erityislapsella on mm. aistiyliherkkyyksiä ja paha puheenviivästymä. Saan kaikista alinta tukea.

Otat yhteyttä kuntasi vammaispalvelutoimistoon, asia hoituu yleensä sitä kautta. Suurin ongelma on yleesnsä määrärahojen puute. Voit pyytää sieltä myös palvelusuunnitelman tekoa, missä kirjataan kaikki tarvitsemanne tuet ja palvelut.

[QUOTE="vieras";24578510]Omaishoidon tuen sai helposti. Vaatimuksena oli kelan korotettu vammaistuki. Sosiaalityöntekijä kävi kotona ja täytti heidän kaavakkeensa, siinä oli erilaisia asioita päivittäisestä tuen ja hoidon tarpeesta, osa kysymyksistä oli hieman huvittavan oloisia, sillä samalla kaavakkeella arvioidaan myös vanhusten omaishoito. Vastaukset pistetytettiin jotenkin ja heillä oli joku kokous, missä päätettiin, kenelle myönnetään. Sen jälkeen kävin täyttämässä 'työsopimuksen'. Erityislapsella on mm. aistiyliherkkyyksiä ja paha puheenviivästymä. Saan kaikista alinta tukea.

Otat yhteyttä kuntasi vammaispalvelutoimistoon, asia hoituu yleensä sitä kautta. Suurin ongelma on yleesnsä määrärahojen puute. Voit pyytää sieltä myös palvelusuunnitelman tekoa, missä kirjataan kaikki tarvitsemanne tuet ja palvelut.[/QUOTE]

Kutakuinkin tämän allekirjoitan myös minä, lapsella autisminkirjon häiriö

Kiitos vastauksista.

Yritin kunnalle jo soitella, mutta siellä on seuraava soittoaika vasta parin päivän päästä.

Onko siis omaishoidontuen ehtona vammaistuen saaminen?

Minulle sanottiin Kelasta ettei Vammaistukea voi saada ennen kuin tilanne on kestänyt 6 kuukautta.
Meillä tilanne alkanut vast ikää. Tyttö tarvitsee jatkuvasti aikuisen apua. Vain makuu asento onnistuu, pari minuuttia pyörätuolissa voi istua. Yöllä hyppään kohentamaan asentoa, tuomaan lääkettä, tuomaan kylmäpussia tai ihan vaan lohduttamaan kivuissa. Päivällä sama homma, mutta sukulais voimin suunniteltiin hommaa pyörittävämme toistaiseksi. Nyt vaan näyttää ettei taidakkaan onnistua/ äiti jaksaa.

Tiedättekö voiko erityishoitorahaa ja omaishoidontukea saada samaan aikaan?

Voimia teille mielettömästi! Vaikka itselläni ei ole sairasta lasta niin osaan asettua hieman kenkiinne, itse olen hoitanut neliraajavammaista äitiäni kahdeksan vuotiaasta.

En osaa kuvitellakaan miten rankkaa olisi vielä kun lapsi sairastuisi vakavasti :(

Kyllä erityishoitorahaa, omaishoidontukea ja vammaisen lapsen hoitotukea voi saada kaikkia yhtaikaa. Eikä multa ainakaan vaadittu mitään vammaistuen hakemista ennen omaishoidon tuen myöntämistä, itse asiassa olen ollut omaishoitaja jo 4kk mutta laitoin vasta viime viikolla vammaistukihakemuksen menemään (en oo jaksanut perehtyä siihen hiton kaavakkeeseen ennen, ja se kun takautuu 6kk).

Ja siis miks ihmeessä vammaistukea varten pitäis odottaa 6kk - tosin vaikea sanoa kun en tiedä lapsesi tilannetta tarkemmin ts. minkälaisesta avusta on kyse ja minkälaisella diagnoosilla hän kulkee.

Oletteko sairaalassa hoidossa - siellä on yleensä omat sossut, jotka osaavat auttaa tukien hakemisessa yms. asioissa?

Minäkin suosittelen ehdottomasti ottamaan yhteyttä myös hoitavan tahon sosiaalityöntekijään, he osaavat auttaa kaikkien anomusten kanssa ja tietävät mitä kaikkea apua ja tukea on mahdollista saada. Suosittelen ehdottomasti heidän apuaan esim vammaistukihakemuksen kanssa, tulee kirjattua sellaisia asioita, joita itse ei edes hoksaisi mainita. Meillä lasten neurologisen kuntoutustyöryhmän sosiaalityöntekijä juuri kertoi tuosta omaishoidontuen hakemisesta, kaiveli esiin oikean henkilön numerot ja soittoajat, ei tarvinnut itse niitä jostain keskuksesta kysellä.

Lapsi pääsi ihan vasta sairaalasta. Sairaalan sossu oli samaa mieltä, että Kelasta voi saada vammaistukea vasta kun vaiva on kestänyt yhtäjaksoisesti 6 kuukautta. Tarkistin asian myös soittamalla Kelaan. Hyvä jos kitenkin omaishoidontukea voi saada ennen vammaistukea, ettei tarvitse sitäkin odottaa.
Haluaisin jäädä kotiin lasta hoitamaan, mutta en tiedä miten se olisi taloudellisesti mahdollista. Töissä eivät taatusti myöskään asiasta tykkää.

Saanko udella paljonko saatte mitäkin tukea ja oletteko jääneet töistä kokonaan pois vai osittain. Jos olette jääneet kokonaan pois onko työnantaja velvollinen antamaan jonkinlaista "vapaata" omaishoitoa varten, vai meneekö työpaikka alta?

Kiitos kun jaksatte vastailla ja kiitos kaikesta tuesta!

Yhteistyössä