Löysin teinini blogin ja mitä kakkaa se siellä kirjoittakaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teinin mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teinin mutsi

Vieras
Kuvista tunnistan, kun on lisännyt kuvia mitä on otettu meillä ja myös kuvan missä näkyi yksi uniikki koriste minkä minä olen lapsena tehnyt.

Blogia kirjoittaa 16v ahdistunut teini. Teini kirjoittaa kuinka häntä kotona pahoinpidellään, tönitään ja lyödään.
Kuinka äiti ja isä ovat jatkuvasti jossain ja isommat hoitaa pienempiä. Koskaan ei ole ruokaa.
Meillä on siis 16, 13 ja 4 ja 2v lapset.
Ja ehkä kerran 2kk:ssa ovat isommat katsoneet pienempien perään, kun viivytään maksimissaan tunti kaupassa.

Nämä mitkään asiat eivät pidä paikkaansa. Koskaan, ei ikinä tulis mieleen lyödä lasta, eikä edes aikuista.

Asiasta mainitsin 16vuotialle tai sanoin mimmoisen blogin löysin, että käyppä lukemassa.
Saman tien blogi hävisi.
Sen jälkeen otin asian puheeksi, että miksi kirjoittaa tuollaista.

Oli kuulema kiva vaan keksiä joku blogi, että tulee kommenttia. Et semmosia feikki blogeja on netti pullollaan.
Ensin koitti, että no niin varmaan, ei ole mun kirjoittama, mut ei voinut valehdella lisää, kun totesin, et kuvat on moni meillä kotona otettu.

Mut se, että tuostakin on joku voinut mahdollisesti jo tunnistaa kuvien perusteella.
Hyvin epätodennäköistä, että kukaan olisi tunnistanut, mutta mistä sitä tietää.
Ja mikä helvetin älynväläys, mikä idioottimainen tempaus tuo oli.

Pitäskö pistää teini avaamaan blogi uudelleen ja selittämään asia sinne, et tää koko homma oli keksitty?
Vai olisinko ilkeä, että ottaisin koko koneen pois tai vaikka koneesta ja kännykästä hetkeksi koko nettiyhteys poikki.

Se ei ole mikään puolustus, että netti on pullollaan feikki blogeja.
Ja se, että joku tuttu on voinut lukea ja tunnistaa, kuinka teini on vanhemmistaan kakkaa kirjoittanut.
Vaikka se epätodennäköistä onkin, et just joku tuttu olisi eksynyt blogia lukemaan ja tunnistanut kuvista.

Entäs, jos joku olisi tunnistanut ja keksinyt tehdä vaikka jonkun lastensuojeluilmoituksen?
Entäs, jos joku on tunnistanut ja mitä meistä nyt jossain puhutaan?

No onhan tämäkin palsta aikuisten keksimiä provoja täynnä, joskus melko sairaitakin.
Ja pitkään oli myös se täysin keksitty toinen nainen -blogi, joka sai paljon huomiota (Candy tai joku sellainen).

Hassu juttu tavallaan.

kandee vaan jutella sen kaa, ei se ole ymmärtänyt mahdollisia seurauksia, pitänyt vaan hauskaa. Nuori ei välttämättä ymmärrä, miten joku saatta ahdistua tuollaisen lukemisesta niin, että on valmis selvittämään asiaa kunnes saa tarpeeksi tietoa tehdäkseen lastensuojeluilmoituksen. Tai joku voi surra siinä blogin mukana ja myötäelää sitä, välittää ihan tosissaan.

Ehkä nuori voisi keksiä toisenlaisen blogin? Aiheesta, joka ei ole noin tärkeä ja vakava. en pidä huijausblogeja aina lähtökohtaisesti pahoina.

Minä varmaankin jonkun rangaistuksen keksisin. Taloudelliset sanktiot purisivat varmaan parhaiten. Tuttavien mahdollisia vääriä luuloja on varmaankin mahdotonta lähteä oikaisemaan. Teidän täytyy vain toivoa, että teidät tuntevat tietävät kyllä totuuden. Ja jos ls-ilmoituksen teistä joku on tehnyt, niin annat vaan tulla paikalle ja selität asian niinkuin se on. Ja kerrot jo nyt tyttärellesi, että näin saattaa käydä ja että mitä ls-ilmoitus käytännössä tarkoittaa.

Harmillinen juttu. Ei sitä ennen vanhaan. (Näin kevennyksenä :D )

Hassu juttu tavallaan.

kandee vaan jutella sen kaa, ei se ole ymmärtänyt mahdollisia seurauksia, pitänyt vaan hauskaa. Nuori ei välttämättä ymmärrä, miten joku saatta ahdistua tuollaisen lukemisesta niin, että on valmis selvittämään asiaa kunnes saa tarpeeksi tietoa tehdäkseen lastensuojeluilmoituksen. Tai joku voi surra siinä blogin mukana ja myötäelää sitä, välittää ihan tosissaan.

Ehkä nuori voisi keksiä toisenlaisen blogin? Aiheesta, joka ei ole noin tärkeä ja vakava. en pidä huijausblogeja aina lähtökohtaisesti pahoina.

Tuo on varmasti totta, että teini ei ole ymmärtänyt mitä seurauksi tuolla voi olla.
On vaan ollut "tyhmä", eikä ole ajatellut asiaa pidemmälle.
Mut olisiko ihan tyhmä ideä pyytää teiniä avaamaan blogi uudelleen vai onnistuuko semmonen ja kirjoittamaan sinne miten asia oikeasti on.
Vai jutella vaan teinin kanssa ja toivoa, että tuota blogia ei vaan lukenut kukaan tuttu ja jos nyt tulisi jotain seurauksia, niin teini saisi itse korjata asian ja selittää kaiken.

Mitäpä jos vaan antaisit asian olla.

Ihan vaan, että asiasta ei edes keskusteltas?
Kyllä tää nyt kuitenkin on semmoinen asia mistä kirjoittaa, et minusta tuommoista ei pidä oikeasti kirjoittaa leikillään, kun on kiva saada kommentteja.
Koskaan, kun ei tiedä mimmosia seurauksia tuollaisilla kirjoituksilla oikeasti voisi olla, vaikka teini ei sitä nyt varmasti tajunnutkaan.

[QUOTE="huomio";29457177]Ei se blogi ole varmaan minnekään hävinnyt, se ei vaan ole julkinen enää.[/QUOTE]

No joo noinkin voi olla, mutta minä en enää sitä näe.

Tuo on varmasti totta, että teini ei ole ymmärtänyt mitä seurauksi tuolla voi olla.
On vaan ollut "tyhmä", eikä ole ajatellut asiaa pidemmälle.
Mut olisiko ihan tyhmä ideä pyytää teiniä avaamaan blogi uudelleen vai onnistuuko semmonen ja kirjoittamaan sinne miten asia oikeasti on.
Vai jutella vaan teinin kanssa ja toivoa, että tuota blogia ei vaan lukenut kukaan tuttu ja jos nyt tulisi jotain seurauksia, niin teini saisi itse korjata asian ja selittää kaiken.

No jonkunlainen rangaistus on kyllä ehdottomasti paikallaan, voi ehkä valjeta, et ainakin jotain seurauksia tulee... Tyhmyydestä tunnetusti sakotetaan ja kotona niitä asioita on kuitenki aina kivempi käydä läpi, kun jossain muulla taholla :)

Mä en lähtis rangaistuksia jakeleen tosta.

Mutta pitkän keskustelun pitäisin: Miksi teinillä on noin kova huomiontarve? (tätä miettisin toki itsekin: onko teini jäänyt liian vähälle huomiolle?) Onko kotioloissa jotain muuta jonka kokee ikäväksi? Tajuaako teini että sen blogin on tosiaan joku voinut ottaa tosissaan, miettiä teinin tilannetta, surra sitä yms.? Ja nyt ku blogi on kadonnut niin miettii mitä on tapahtunut ja pitäiskö asialle tehdä jotain? Että joku voi ilmoittaa tollasesta blogista poliisille ja että poliisi saa kyllä kirjottajan selville? Pahimmillaan seurauksena huostaanotto jos soskan väki ei uskokaan että blogi on huijausta?

Mun teini teki ihan samaa -mutta kertoili siitä livenä kavereilleen eikä anonyymisti netissä. Ja siis meilläkään ei ole väkivaltaa eikä mitään muitakaan kauheuksia, ihan normaali perhe. Kun kuulin asiasta, tuntui aivan järkyttävän pahalta, pitkään. Hävetti käydä kaupassa, ajattelin että mitä jos siellä on joku joka on kuullut ne jutut. Mitä ne nyt musta ajattelee. Ja entä jos joku tekee ls-ilmoituksen eikä usko mun versiota asioista. Se oli aivan kauheaa aikaa, teinin käytös loukkasi todella pahasti.
En tiedä mikä ihme viiraus se häneltä oli, eli toki silloin pahinta murkkuikäänsä. Nyt on onneksi fiksu nuori aikuinen ja nuo jutut muisto vain. Mutta kamalaa se oli, joten ymmärrän ap sun ahdistuksen.

Mä en lähtis rangaistuksia jakeleen tosta.

Mutta pitkän keskustelun pitäisin: Miksi teinillä on noin kova huomiontarve? (tätä miettisin toki itsekin: onko teini jäänyt liian vähälle huomiolle?) Onko kotioloissa jotain muuta jonka kokee ikäväksi? Tajuaako teini että sen blogin on tosiaan joku voinut ottaa tosissaan, miettiä teinin tilannetta, surra sitä yms.? Ja nyt ku blogi on kadonnut niin miettii mitä on tapahtunut ja pitäiskö asialle tehdä jotain? Että joku voi ilmoittaa tollasesta blogista poliisille ja että poliisi saa kyllä kirjottajan selville? Pahimmillaan seurauksena huostaanotto jos soskan väki ei uskokaan että blogi on huijausta?

Minusta ei todellakaan ole jäänyt vähälle huomiolle. Yhdessä tehdään paljon teinien kanssa ja pienempien. Niin perheenä, kun erilläänkin.
Pienten kanssa erilaiset jutut ja teinien kanssa "tyttöjen" juttuja, pelaillaan, "juorutaan", nauretaan, katsotaan leffaa, saunotaan, käydään shoppailemassa ja näyteikkunshoppailemassa. Siis kai ihan normaalia toimintaa teinien kanssa.
Minusta on kivaa, et teinit edes haluaa viettää aikaa perheen kanssa ja meillä oikeasti on kivaa yhdessä koko perheenä ja myös teinien kanssa yhdessä.
Teinit siis tyttöjä ja nuorin on tyttö ja toisiksi nuorin poika.

Nyt teini kertoi itse, että joku kaveri pitää blogia missä kertoi esim, et isoveljen kaveri ahdistelee. Yhdessä kuulema keksivät, et aletaan pitää jotain feikki profiilia ja yhdessä keksineet tekstejä.
Neuvoin teinille, että sanoo myös kaverilleen, että poistaa sen toisen bloginkin, et tuossa ei todellakaan ole järkeä ja kerroin mitä seurauksia tuollaisesta oikeasti voi pahimmassa tapauksessa olla.
Sanoi, että ei hän edes osannut semmoista. Ajattelivat, et kiva vähän pilailla.
Totesin, että erittäin vakavalla asialla pilailitte, et saa luvan olla viimeinen kerta
ja viikoon ei pääse tietokoneella nettiin.
Otti rangaistuksensa tyynesti vastaan ja pyysi vielä anteeksi tyhmyyttään.

Asia siis keskusteltu ja toivotaan, että mistään ei jatkossa kuulu mitään, eikä tule mitään.

[QUOTE="vieras.";29457299]Mun teini teki ihan samaa -mutta kertoili siitä livenä kavereilleen eikä anonyymisti netissä. Ja siis meilläkään ei ole väkivaltaa eikä mitään muitakaan kauheuksia, ihan normaali perhe. Kun kuulin asiasta, tuntui aivan järkyttävän pahalta, pitkään. Hävetti käydä kaupassa, ajattelin että mitä jos siellä on joku joka on kuullut ne jutut. Mitä ne nyt musta ajattelee. Ja entä jos joku tekee ls-ilmoituksen eikä usko mun versiota asioista. Se oli aivan kauheaa aikaa, teinin käytös loukkasi todella pahasti.
En tiedä mikä ihme viiraus se häneltä oli, eli toki silloin pahinta murkkuikäänsä. Nyt on onneksi fiksu nuori aikuinen ja nuo jutut muisto vain. Mutta kamalaa se oli, joten ymmärrän ap sun ahdistuksen.[/QUOTE]

Piti sen verran vielä sanoa, että teinin lähimmät ystävät tiesivät asioiden todellisen laidan ja meidän oikeat kotiolot, olivathan käyneetkin meillä useasti. Joten se ehkä vähän pelasti tilannetta, oli olemassa muita teinejä, jotka oikaisivat hieman teinin kauhutarinoita. Mutta ehkä silti joku niitäkin uskoi, ehkä uskoo vieläkin :( En tiedä.

Siis feikki blogia, ei profiilia.
Ajatukset pikkaisen sekaisin koko jutusta.
Aluksi oli aika paska fiilis, kun tajusin et oma likka moista kirjoittaa.
Et miksi keksii tuommoista.
Sitten iski semmoinen, et entäs jos joku on tunnistanut kuvista ja tulee niitä seurauksia.

Nyt, kun tytön kanssa juteltu ja tyttö anteeksi pyytänyt, niin olo on ok.
Täytyy vaan todellakin toivoa, että ei tule mitään.
Siinä tapauksessa kyllä saa tyttö olla itsekin asiaa selittelemässä.

[QUOTE="vieras.";29457311]Piti sen verran vielä sanoa, että teinin lähimmät ystävät tiesivät asioiden todellisen laidan ja meidän oikeat kotiolot, olivathan käyneetkin meillä useasti. Joten se ehkä vähän pelasti tilannetta, oli olemassa muita teinejä, jotka oikaisivat hieman teinin kauhutarinoita. Mutta ehkä silti joku niitäkin uskoi, ehkä uskoo vieläkin :( En tiedä.[/QUOTE]

:-( Onpa kyllä ikäviä tämmöset asiat.
Sekin, et jos saat sen leiman otsaasi, niin se on vaikea pestä siitä pois, vaikka kuin moista ei olis tapahtunutkaan.
Luulen ainakin niin.

Itse olen samanikäisenä kirjoitellut myös vähän mitä sattuu nettiin. En noin reippaasti kuin tuo sinun teinisi, mutta samantyylinen juttu se oli. Itse en tajunnut mitä pahaa siitä voisi olla, kunnes isosiskoni löysi tekstit ja kauhistui. Äitikin sai tietää asiasta. Mutta todella kiitollinen olen siitä, ettei hän sen kummemmin nostanut asiasta metakkaa, jotain vain sanoi tai neuvoi. Isosiskokin oli jo puhuttelun pitänyt. Itse olin siinä vaiheessa niin häpeissäni ja pahoilla mielin, että enempää paasausta tai rangaistuksia en todellakaan tarvinnut.

Kannatan siis sitä, että keskustelet tyttäresi kanssa rauhallisesti asiasta. Kerrot hänelle, miten vakavaa tuollainen kirjoittelu on ja mitä siitä voi seurata. Mutta sitten - unohda. Tuskin kukaan on teidän perhettänne tunnistanut, melkeinpä sataprosenttisesti sen voin luvata. Ja jos tunnistaisikin, asioiden oikea laita tuppaa aina tulemaan päivänvaloon.

Teinit ovat ajattelemattomia, eivätkä aina ymmärrä tekojen seurauksia. Tyttösi varmaan jo kärsii hyvinkin omassa mielessään kun on ymmärtänyt asian, joten hän ei enää rangaistuksia tarvitse.

Kantapään kautta.

Yhteistyössä