Loru-/riimipussi

Olen tässä puuhailemassa lähinnä itselleni ammattikäyttöön ja toki omille lapsillenikin samalla loru- ja riimipusseja ja haeskelen ideoita. :) Millaisia lorupusseja olette tehneet? Mitkä ovat lempilorujanne?

Löysin täältä yhden aikaisemmankin ketjun, mutta ajattelen, josko tulisi uusia ideoita. Nyt mulla on tekeillä ihan sellainen peruslorusetti, missä on erilaisiin muotoihin/kuviin laitettu ihan vaihtelevia loruja. Eilen sain myös valmiiksi talviloruja, niitä on joku 15kpl, lähinnä lumiukkomallisia- ja aiheisia.

Mitäs muita aihepiirejä sitä keksisi? :)

Mulla on nyt tuossa viime talvena tehdyt lumiukkokoriti, eli näissä on pieniä erovaisuuksia kuvissa ja lasten pitää vihjeiden avulla löytää oikea kortti. Kovasti paljon tykätty.

Sitten mulla on nyt tekeillä laulupussi, muutama kuva uupuu, ja mä onneton onnistuin poistmaan tekstit s.postista joten täytyy ne nyt kirjoittaa koneelle, muutamalle opiskelukaverille lupasin ne laittaa sähköisenä.

Sitten olis merirosvoriimejä jotka pitäis kirjoittaa... Tuosta on ihan kirja: Rovojuttuja riimejä, arvoituksi, loruja, tarinoita. Vaikuttaa mielen kiinoiselta kirjalta.

Sitten mulla on ihan peruslorupussi.

Niin ja mun ehdoton leppari loru on se

Pikku peikko takkutukka, pitkähäntä, risa sukka.
Istuu itekee kannonpäässä,
pienet varpaat jäässä.

Tuli tonttu, parsi sukan,
selvitteli takkutukan.
Antoi vielä villatakin sekä
päähän tonttulakin.

Pikku peikko tupsutukka,
pitkä häntä, ehjä sukka.
Istuu nauraa kannon päässä,
eipä ole varpaat jäässä.

Kiitos Satutar. :) Toi merirosvo-teema oliskin kiva. Luinkin jonkun tehneen sellaisen, mutten tiennyt mistä niitä merirosvo-aiheisia loruja saa. :) Laulupussi vois olla kanssa kiva... jos olis sellaisia yksinkertaisia lauluja, mietin vaan että millaisen kuvan niihin keksis.

Lisää ideoita naiset? :)

Mulla on kuvina ihan värityskuvia tuossa laulupussissa, aiheeseen sopien totta kai =)
Ja oma tyttöni sai värittää nuo laulupussin kuvat (tulostimen muste aika vähissä niin en käyttänyt sillä värikuvia)

Laulupussissa on ihan näitä tuttuja lauluja hämä-hämähäkki, viisi pientä ankkaa, pienen pieni veturi jne.

[QUOTE="vieras";23179854]Kertokaa nyt lapsettomalle, että miten tollasta käytetään?[/QUOTE]

No siis joku pussi, missä ne lorukortit on, sitten sieltä lapsi/lapset saa nostaa lorukortteja, jotka aikuinen sitten lukee. Korteissa on tietysti kuvat myös. :) Kuvaan illaksi omani, niin laitan ne tänne. Siihen on olemassa myös laulu: "Kuka saa, kuka saa, lorupussiin kurkistaa? Tillin tallin tömpsis" Lapset yleensä tykkää tästä hurjasti :D Ja aikuisetkin. :rolleyes: Voishan aikuisille keksiä jonkun aikuisten version :whistle:

"vieras"
No siis joku pussi, missä ne lorukortit on, sitten sieltä lapsi/lapset saa nostaa lorukortteja, jotka aikuinen sitten lukee. Korteissa on tietysti kuvat myös. :) Kuvaan illaksi omani, niin laitan ne tänne. Siihen on olemassa myös laulu: "Kuka saa, kuka saa, lorupussiin kurkistaa? Tillin tallin tömpsis" Lapset yleensä tykkää tästä hurjasti :D Ja aikuisetkin. :rolleyes: Voishan aikuisille keksiä jonkun aikuisten version :whistle:
Oikeesti? Tykkääkö ne lapset vaan kuunnella, että joku lukee niille lorun kortista? :D

Pitäsikin tehdä eri vuodenaikojen mukaan kortit...

Ihan mahdoton into tehdä nyt kaikenlaisia tälläisä askarteluja...
Viime viikonloppuna tein kuukausi, vuoden aika ja viikonpäivä kortteja.

Pitäsiköhän tehdä jonkinlainen säätaulu?

Pitäsikin tehdä eri vuodenaikojen mukaan kortit...

Ihan mahdoton into tehdä nyt kaikenlaisia tälläisä askarteluja...
Viime viikonloppuna tein kuukausi, vuoden aika ja viikonpäivä kortteja.

Pitäsiköhän tehdä jonkinlainen säätaulu?
Jooo... :D Niin ja mä suunnittelin pääsiäiskortteja. ne tulis nyt just sopivaan aikaan, kun menen pääsiäisen aikaan näyttötutkintoon. Ja noi kalenterit mä olen kanssa ajatellut tehdä... siis mihin tulis päivämäärät, viikonpäivät, kuukaudet ja säätilat. Säätaulu vois olla kanssa ihana. :heart:

rt
Tässä on näköjään aika paljon loruja ja runoja mm. Kirsi Kunnakselta ja muualta.

Kertoa voin tämän verran:
illalla näin haamuherran.
Kumarteli kaavun alla
tuossa meidän verannalla.
Johonkin vain sitten haihtui
yö kun jälleen aamun vaihtui.

Peikkovauvat
Suuren suureen tuutuvakkaan
peikkovauvat mahtuvat,
ollaan hiljaa, äiti laulaa
peitoks kaikki unelmat.

Peikkolasten nukkuessa
äiti marjat kerää,
syntyy melku mahdoton
kun peikkovauvat herää?

rt
Kissan hanuri

Kissa soittaa,
päivä koittaa,
lehmä hyppää yli kuun,
koira nielee päärynäpuun,
hippaa leikkii laulaen
lusikka ja lautanen.

Porkkana ja punajuuri
sekä lanttu suuren suuri
kellarissa torkahteli
syöjiänsä odotteli.
Tuli sinne vierailulle
pupulasten vaari.
Aamun tullen kellarissa
ihan tyhjä laari.

rt
Tämä on Kirsi Kunnaksen <3

Eli merenpohjassa
Meritähti tuhat tonnia
vettä yllä.
- Minä jaksan kyllä,
sanoi meritähti.
- On terävät sakarat,
ja litteät pakarat
ja paineenkestävät kakarat.

Mä tein kalenterin papunetin sivuilta ilman päivämääriä, ne on sitten tehty erikseen.

Mitäs sä opsikelet jos saa udella?

Mä opisken pph:n at
Mä opiskelen lapsi- ja perhetyön ohjaajaksi. :) Eli käytännössä lastenhoitaja tai lastenohjaaja tulee varmaan olemaan ammattinimike, mutta mehän pätevöidytään myös pph:ksi =) täytyy kattoa tuolta papunetistä, meillä siitä koulussa puhuttiin, mutten ole ehtinyt perehtymään vielä :p

rt
Eilen meni kaikki nurinpäin.
Lämmintä lunta satavan näin,
päivällä pastoi täysikuu,
oli kissan kupissa suuri luu.
Käärmeellä turkki oli karvainen,
mustaksi muuttui punainen.

Mistä sadut tulevat?

Mummin tilkkuvakasta,
kesämökin takasta,
sateen kirjokaaresta,
kaukaisesta saaresta,
polunvieren kukasta,
sinisestä sukasta,
maailmasta suuresta,
oman korvan juuresta.

Sieltä sadut tulevat

Mä opiskelen lapsi- ja perhetyön ohjaajaksi. :) Eli käytännössä lastenhoitaja tai lastenohjaaja tulee varmaan olemaan ammattinimike, mutta mehän pätevöidytään myös pph:ksi =) täytyy kattoa tuolta papunetistä, meillä siitä koulussa puhuttiin, mutten ole ehtinyt perehtymään vielä :p
Papunet on ihan mahtava paikka, sieltä löytyy vaikka ja mitä, tykkään ihan hirveesti siitä =)

Yhteistyössä