Loppuuko maidontulo kun vauva syö VAIN yöllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maidoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maidoton

Vieras
Vauva 3kk ei ole nyt kohta kolmeen päivään suostunut syömään rinnasta päivisin. Yöllä puoliunessa syö, mutta päivällä vaan kääntää päätä pois.
Eilen turvauduin korvikkeeseen jota annoin kaksi kertaa kun en vaan yksinkertaisesti saa pumpattua niin paljoa päivällä että se riittäisi vauvalle.
Nyt vaan näyttää uhkaavasti siltä että maidontulo on vähentynyt kun ei vauva anna oikeaa stimulaatiota rinnalle ja pumppu ei aja samaa asiaa..
Olen siis koittanut pumpata monta kertaa päivässä mutta saalis on 30-60ml yhteensä molemmista rinnoista, eli ei tarpeeksi.

Onko mahdollista että maidontulo lakkaa kokonaan tätä menoa? Ja entä onko joku saanut päivisin lakkoilevan vauvan takaisin täysimetykseen, eli että suostuisi taas päivisin syömään rintaa? Tilanne on todella stressaava kun haluaisin kyllä imettää päivin öin ja mahd. pitkään, mutta ei nyt hyvältä näytä kun vauva syö vain öisin rintaa ja maitokin on vähenemässä.. :(

Apua?!?

En tiedä. Meillä lopetti päiväimemisen 6 kk ikäisenä. Sit alkoi nukkua yöt eikä enää yölläkään syöny. No sit se imetys oikeeastaan loppuikin siihen. Aika outoa, sillä esikoista imetin 1,5 vuotta ilman tuollaisia lakkoja.

yöimetyshän pitää tuotantoa yllä.
tuosta pumppaamisesta,se ei ole sama kun vauva imee joten et voi tietää paljonko todellisuudessa maitoa tulee. aluksi mulla tuli pumpulla hyvin mutta ei sitten myöhemmin herunutkaan pumpulle.
vauva voi jostain muusta syystä olla haluton imeen tai ei pysty rauhottuun.
mulla on 3 lasta joista kukaan ei ollu hyvä imeen. esikoinen imi vain kumilla,ja se loppui tosi lyhyeen.
keskimmäinen imi vain päivisin,ei yöllä.
nuorin imi kunnolla vain yöllä,päivät oli yhtä huutoo ja imi vaan sillon kun pompottelin sitä rinnalla kävellen asuntoo ympäri. imetin sitten loppujenlopuksi vain yöllä.
jos sulla riittää pinnaa niin koita erijuttuja miten se rauhottuis imeen rintaa myös päivällä? mulla ei jaksamista enää ollut kun en koskaan saanut nukkua. vauva ei ekaan 4kk ollut missään muualla kun sylissä ja siinäkin iltajat huutaen.

Tokkopa se kokonaan ehtyy, mutta vähenee siihen määrään, jonka vauva syö. Vaikkakin sitten vain öisin.

Mutta.. jos vain jaksat, pumppaa useammin. Pumppaamalla pystyy kyllä ylläpitämään maidontuloa. Se vain vaatii harjoitusta. :) Jokainen korvikepisara on pois siitä määrästä, jonka vauva syö sulta.

täysimetykseen siirtyminen on täysin mahdollista,kunhan pullon saat pelistä pois. koitahan kääntyä ammattilaisenpuoleen. en muista enää noita nettisivuja missä näistä kerrottiin ja oli yhteystietojakin. imetystukilista tms. mutta googleta,saat kyllä neuvoa tähän asiaan ja pidän sulle peukkuja!
mulle oli nuorimman kohdalla kova pala kun imetys ei onnistunutkaan. olin niin asennoitunu siihen että imetän nyt pitkään.

yöimetyshän pitää tuotantoa yllä.
tuosta pumppaamisesta,se ei ole sama kun vauva imee joten et voi tietää paljonko todellisuudessa maitoa tulee. aluksi mulla tuli pumpulla hyvin mutta ei sitten myöhemmin herunutkaan pumpulle.
vauva voi jostain muusta syystä olla haluton imeen tai ei pysty rauhottuun.
mulla on 3 lasta joista kukaan ei ollu hyvä imeen. esikoinen imi vain kumilla,ja se loppui tosi lyhyeen.
keskimmäinen imi vain päivisin,ei yöllä.
nuorin imi kunnolla vain yöllä,päivät oli yhtä huutoo ja imi vaan sillon kun pompottelin sitä rinnalla kävellen asuntoo ympäri. imetin sitten loppujenlopuksi vain yöllä.
jos sulla riittää pinnaa niin koita erijuttuja miten se rauhottuis imeen rintaa myös päivällä? mulla ei jaksamista enää ollut kun en koskaan saanut nukkua. vauva ei ekaan 4kk ollut missään muualla kun sylissä ja siinäkin iltajat huutaen.

Hmm... Tuohon on pakko sanoa, et ei ole mikään pakko imettää tai edes pumpata öisin, jotta maidontulo pysyy käynnissä. =)

Mä imetin meidän tyttöä öisin ekat 2 viikkoa. Sen jälkeen pumppasin öisin muutaman kuukauden ja annoin pullosta (söi silleen nopeammin ja oltiin kaikki nukkumassa puolen tunnin sisään. Jos imetin, neiti söi ja söi ja söi enkä mä nukkunut koko yönä). =) Sen jälkeen, kun pumppasin neidille kaiken maidon (refluksidiagnoosin jälkeen) en pumpannut enää öisin lainkaan, annoin pullosta sen, jonka oli pumpannut illalla valmiiksi ja aamulla vasta pumppasin uudelleen.

Maitoa tuli silti ihan reippasti koko sen ajan (9kk) mitä tytölle maitoa ulos pumppasin. Eli pelkkä päiväimetys/-pumppauskin riittää kyllä maidontuotannon ylläpitoon. Toki, jos maitoa tulee liian vähän, kannattaa enemminkin pumpata/imettää aina kun mahdollista. Mut jos ei sen puolesta ole ongelmaa, niin..

Siis vauva ei suostu ollenkaan imemään rintaa päivisin, vaan ainoastaan pullosta lypsettyä maitoa tai sitten korviketta.
Ja siis kun ei suostu rinnalle päivisin (kokeiltu vaikka mitä, puoliunessa syöttöä, istuen, maaten, kävellen, suihkussa- mutta ei vaan huoli) niin on pakko lypsää maito pulloon. Ja lypsäen en siis saa tarvittavaa määrää kasaan ja rinnoille tulee viesti että tuota vähemmän maitoa.... aargh.. :(

Todella turhauttavaa ja stressaavaa kun kuitenkin haluaisin imettää päivälläKIN ja vielä vuoden verran ainakin...

Ootko koikeilla lypsää käsin? Itse en pumpulle herunut lähes ollenkaan, puolen tunnin saalis oli ehkä 20ml, mut käsin tuli samassa ajassa 200ml! Siis yhdestä rinnasta :) Eli kokeilepa käsin. Ja jos vaan jaksat, niin sinnikkäästi tarjoa rintaa. Kokeile mennä hämärään huoneeseen makuultaan imettämään. Tai sitten koita ensin antaa pullosta jotta ihan pahin terä menee nälästä pois, ja sitten siirrät rinnalle. Tsemppiä!

Siis vauva ei suostu ollenkaan imemään rintaa päivisin, vaan ainoastaan pullosta lypsettyä maitoa tai sitten korviketta.
Ja siis kun ei suostu rinnalle päivisin (kokeiltu vaikka mitä, puoliunessa syöttöä, istuen, maaten, kävellen, suihkussa- mutta ei vaan huoli) niin on pakko lypsää maito pulloon. Ja lypsäen en siis saa tarvittavaa määrää kasaan ja rinnoille tulee viesti että tuota vähemmän maitoa.... aargh.. :(

Todella turhauttavaa ja stressaavaa kun kuitenkin haluaisin imettää päivälläKIN ja vielä vuoden verran ainakin...

Lypsätkö käsin vai pumppaatko? Mikä pumppu sulla on?

Niissä on todellakin eroja. Mä opin pumppaamaan Aventin isiksellä, mutta ostin jossain vaiheessa toiseksi pumpuksi Lansinohin pumpun. En koskaan, vaikka olinkin jo taitava tuossa lajissa, saanut sillä Lansinohilla yhtä hyvin maitoa ulos kuin tuolla Aventilla. Jos oisin sille pumpulle jäänyt, maito ois loppunut alta aikayksikön.

Eli koita ensin eri kikkoja, joilla saisit maidon ulos: lämmitä tissejä ennen pumppausta esim. kauratyynyllä, hiero niitä (voimakkaasti) tuolta kainalosta nänniin päin ja sit koita vaan rentoutua ja katsele vaikka sitä nukkuvaa vauvaa, kun alotat pumppauksen. Älä ota stressiä määrästä. Jos tulee liian vähän, lisää pumppukertoja.

En itse saanut alkuun pumpulla ulos kuin hädin tuskin 10 ml. Mutta loppuvaiheessa pumppasin sen litran päivässä parilla pumppukerralla (lopussa kerran päivässä pumppaamalla), jonka tyttö tarvitsi. Se pumpulle heruminen helpottuu samaa tahtia, kun sun taidot pumppauksessa kehittyy. :)

Tsemppiä!

Onko tota rinnasta kieltäytymistä ollut jo pitkään? Meillä oli tytön kanssa sellainen vaihe kun hän vaan pyöritti päätä eikä tarrannut kiinni. Makuultaan ei imetys ainakaan onnistunut. Mutta se mikä auttoi usein oli rinnan vaihto, outoa kyllä.

onko vauva kuitenkin aikasemmin imenyt rinnasta ihan hyvin?

mulle sanottiin että yöimetys pitää tuotannonkäynnissä vaikken päivisin saa imetetettyä. ei siis niinkun lopu kokonaan :) tokihan se vähenee pikkuhiljaa vastaan sitä tarvetta mikä on,ettei rinnat täynnä tarvi pomppia kokopäivää. mulla oli selkeesti rinnat tyhjemmät päivällä kun taas yöaikaan.

Käsin olen myös koittanut lypsää, mutta en siltikään saa tarvittavaa määää.. :/
Kokeiltu on myös hämärät huoneet ja pahimman nälän syöttäminen pullolla...
Tätä hankaloittaa myös se, että meidän seurankipeä ja uhmakas esikoinen haluaisi myös juuri silloin seuraa kun yritän imettää vauvaa. Eli jos satun saamaan unenpöpperöisen vauvan viereeni niin havahtuu viimeistään sitten kun esikoinen parkaisee tai tulee viereen ihmettelemään.. Esikoistakin olen yrittänyt lahjoa ( :D ) jotta pysyisi poissa makkarista imetyksen ajan, mutta ei toimi...

Pitäiskö vaan kylmästi jättää pullo pois ja tarjota rintaa vaikkei huolisikaan, ja antaa olla nälissään kunnes suostuu syömään rintaaa?? Eli pahimmassa tapauksessa vauva itkee koko päivän ja syö sitten yöllä unissaan nälän pois...

onko vauva kuitenkin aikasemmin imenyt rinnasta ihan hyvin?

mulle sanottiin että yöimetys pitää tuotannonkäynnissä vaikken päivisin saa imetetettyä. ei siis niinkun lopu kokonaan :) tokihan se vähenee pikkuhiljaa vastaan sitä tarvetta mikä on,ettei rinnat täynnä tarvi pomppia kokopäivää. mulla oli selkeesti rinnat tyhjemmät päivällä kun taas yöaikaan.

Joo siis totta kai tissit tottuu. :) Koitin vain sanoa sitä, että ei ole välttämätöntä imettää/pumpata just öisin, jotta se säilyy. Siksi sanon, koska itse pelkäsin silloin alkuun, että maito tyssää tyystin, jos en enää imetä öisin, kun mullekin niin sanottiin.

Mut tisseille on ihan yks ja sama tapahtuuko se päivällä vai yöllä. Mulla oli öisin paljon tyhjemmät tissit (koska illalla tyhjensin ja ne tottui siihen, että seuraava kerta on aamulla) kuin sitten päivisin, kun tyhjensin niitä useammin. Eli just päinvastoin kuin sulla. :)

Käsin olen myös koittanut lypsää, mutta en siltikään saa tarvittavaa määää.. :/
Kokeiltu on myös hämärät huoneet ja pahimman nälän syöttäminen pullolla...
Tätä hankaloittaa myös se, että meidän seurankipeä ja uhmakas esikoinen haluaisi myös juuri silloin seuraa kun yritän imettää vauvaa. Eli jos satun saamaan unenpöpperöisen vauvan viereeni niin havahtuu viimeistään sitten kun esikoinen parkaisee tai tulee viereen ihmettelemään.. Esikoistakin olen yrittänyt lahjoa ( :D ) jotta pysyisi poissa makkarista imetyksen ajan, mutta ei toimi...

Pitäiskö vaan kylmästi jättää pullo pois ja tarjota rintaa vaikkei huolisikaan, ja antaa olla nälissään kunnes suostuu syömään rintaaa?? Eli pahimmassa tapauksessa vauva itkee koko päivän ja syö sitten yöllä unissaan nälän pois...

Tuohon en osaa sanoa.

Mutta meillä rintaraivareiden ja tissistä totaalikieltäytymisen syyksi paljastui refluksitauti, jonka vuoksi vauva ei voinut syödä makuuasennossa. Pullo kelpasi paremmin, koska pullosta syödessä vauva söi pystymmässä (ruoka pysyi mahassa paremmin). Tosin siis tätä oli meillä jo alusta asti, siinä vaiheessa, kun pullokaan ei kelvannut enää ja lapsi ei vaan suostunut syömään millään konstilla enää juuri lainkaan, kiikutin kiireesti lääkäriin.

Meillä asia korjaantui heti, kun saatiin lääkitys ja sakeutusaine käyttöön. Ruokamäärät moninkertaistui ja siihen loppui itkut. En edes koittanut enää sen jälkeen tissille, koska maitoon piti laittaa tuota sakeuttajaa. Siksi pumppasin kaiken maidon siihen asti, että tyttö oli 9 kk (itse asiassa koitin mä suostuisko tissille joskus sitten kuukausien päästä, kun sakeuttajaa ei enää tarvinnut. Mutta eihän tuo silloin enää tissistä tajunnut hölkäsen pöläystä :D).

Yhteistyössä