Loppuraskaus ja unettomuus - muita kohtalotovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv 37+1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv 37+1

Vieras
En tiiä pitäiskö vaan jo luovuttaa tältä yöltä. Kello näyttää puolta viittä, enkä oo saanu nukuttua silmällistäkään tänä yönä. Aargh!

2-vuotias esikoinen simahti kymmenen aikaan ja itsekin siirryin tuolloin sänkyyn "nukkumaan" - siis vaihtelemaan tuskastuneena asentoa, avaamaan ja sulkemaan vuoroin ikkunaa kun oli joko liian kuuma tai kylmä, potkimaan peittoa päälle ja pois ja niin edelleen. Nyt närästää aivan järkyttävästi ja olen hikoillut paidan ja pikkarit läpimäriksi. Jalat ovat puutuneet ja etenkin reisiä ja nivusia vihloo vähän joka asennossa.

Eniten kuitenkin ehkä ärsyttää vieressä tuhiseva aviomieheni (jonka tosin pitää nousta seitsemältä töihin). Kadehdin niin suunnattomasti hänen untaan! Itselläkin alkaa siinä seitsemän-kahdeksan tienoissa "työpäivä" kotona, kun esikoinen tulee herättämään ja vaatimaan itselleen aamupalaa ja -viihdyttäjää. Päivä on pitkä, koska tyttö ei enää nuku edes päiväunia, jolloin mulla olis edes teoriassa aikaa kuitata univelkoja.

Miten te muut vastaavassa elämäntilanteessa olette pärjänneet? Itsellä on ainakin pinna erittäin kireällä kroonisen unettomuuden takia ja ahistaa ajatus, että tätä piinaa (=raskautta) voi olla vielä 5 viikkoa jäljellä pahimmassa tapauksessa... Esikoinen syntyi 10 päivää yli lasketun ajan ja nyt mennään viikolla 37+1. Tosin ei se nukkuminen varmaankaan helpota yhtään siinä vaiheessa kun vauva syntyy, ainakaan jos pikkukakkonen on yhtään samaa sorttia kuin isosiskonsa (nytkin myllertää täysiä mahassa, vois edes se nukkua!).

Anteeksi tämä valivali-kirjoitus, mutta alkaa oikeasti jo vähän ottamaan kupoliin koko tilanne! Ja sitten vielä ne hyvää tarkoittavat kukkahattutätien ja sukulaismammojen neuvot, että "kannattaa nyt nukkua vielä niin paljon voi ennen vauvan syntymää"... Joopa joo. Seotkoon vaihdevuosioireisiinsa.

Melkein kohtalontoveri löytyy! Oon tosin vasta rv 8+4 mutta sama juttu ollut jo kahdessa edellisessä raskaudessa. Uni tulee iltaisin helposti, mutta koko raskauden läpi herään 3-4 aikaan yöllä enkä saa enää unta. Nytkin valvonut jo tunnin.. :/
Aamulla ja päivällä oon sit ihan poikki. Onneks meillä lapset nukkuu päikkärit. Sillon saan kyllä nukuttua!

Olis hauska tietää mistä tää johtuu ? Jotain hormonia alkaa erittymään just aamuyöstä, joka sit herättää? Outoa tää on ja rasittavaa :/

Se on sitä valmistautumista tulevaan.. Valitettavasti.

Ootko koittanut välissä nousta ylös ja tehdä jotain? Jos uni tulis paremmin... Mulla ei se uni tuu sit millään kun jämähdän siihen että yritän vimmatun voimalla saada sitä unta.. No, sit kun sitä unta saakin nii piti nousta pissalle/juomaan/syömään/seisomaan kun tuli kauhee närästyskohtaus tai suonenveto.

paras olisi jos joku voisi esikoisen ottaa välillä päivisin, että saat nukuttua.

Kiitos rohkaisevista vastauksista! Ehkä ongelmani onkin, että yritän liikaa saada unta ja kun sitä ei tulekaan, ahdistus seuraavan päivän väsymyksestä sai aikaan, etten ainakaan pysty nukkua.

Kiva kuulla, että on muitakin, vaikkakaan se ei ole kivaa teille... Äitikavereiden ja leikkipuistotuttavuuksien kanssa jutellessa kukaan ei oikein jaa kokemuksiani pätkäöistä, ja varmaan unettomuuden aikaansaama katkeruus ja kateus saa sitten muut äidit näyttämään energisiltä tehopakkauksilta. Vaikka tiedän, etten unettomuudelleni mitään voi, tulee siitä väistämättä huono äiti -fiilis, kun ei oikein päivisin jaksa täysillä panostaa leikki-ikäisen tarpeisiin.

Noh, tämä ipadin esiin kaivaminen ja kaksplussan saitille siirtyminen ei varmaan edistä enää unensaantiani, mutta onpahan edes jotain muuta tekemistä kuin samaa kehää pyörivät ahistavat ajatukset!

Muakin on auttanut se, että sitkeästi nousen sängystä ylös ja kävelen vaikka jonkun aikaa kotona tai joskus olen jopa lähtenyt aamuyöstä ulos. Joskus luen vähän kirjaa tai syön omenaa ja menen sitten takaisin nukkumaan. Jos on jo äitiyslomalla, se toimii. Itselläni työtkään eivät alkaneet koskaan niin aikaisin, ettäkö en olisi voinut nukkua aamuisin.

Toinen mikä on auttanut on se, etten syö iltaisin kuin tosi kevyesti tai sitten juon vain vettä. Silloin on jotenkin parempi olo öisin, kun ei ole vatsa täynnä ruokaa. Itselläni siis viikot 33+4 ja unettomuus vaivannut ainakin keskiraskaudesta, ehkä vähän pidempäänkin. Välillä olen ihan tosi ärtynyt, mutta aina kun jaksan vaan nousta ylös kun en saa unta enkä jää pyörimään niin saan yleensä kolme tai neljäkin tuntia nukuttua vielä aamulla, esim. neljästä tai viidestä eteenpäin. Myös lyhyet päiväunet on auttaneet välillä.

Täällä ollaan rv 32+3 ja hyvin saan unenpäästä kiinni kun menen nukkumaan, mutta herään vähintään joka toinen aamuyöstä klo 03-05 ja saatan valvoa sen pari tuntia pyörien sängyssä ja sitten saatan nukkua aamusta muutaman tunnin. Onneksi en ole enää töissä koska olisin ihan rättiväsynyt päivällä jos en sais nukuttua tuota muutamaa tuntia aamulla.

Oi, niin tuttua!

Unen saaminen on tosi vaikeaa: kutittaa, on kuuma, asento on huono, pissittää... tai sitten ei vaan tule ilman syytä. Meillä lapset heräilee öisin ja pahin on, jos nousen ja menen käymään huoneessa. Uni ei taatusti tule enää sen jälkeen kun olen sängystä noussut!

Yleensä paras uni tulee 5 maissa. Ja lapset herää 6-7 välillä. Onneksi meillä on mies lomalla, nukun sitten päikkäreitä tai potkin miehen lasten kanssa ylös ja otan vielä parin tunnin pyörimiset aamupalan jälkeen.

"Innolla" odotan vauvan kanssa valvottuja öitä!

En tiiä pitäiskö vaan jo luovuttaa tältä yöltä. Kello näyttää puolta viittä, enkä oo saanu nukuttua silmällistäkään tänä yönä. Aargh!

2-vuotias esikoinen simahti kymmenen aikaan ja itsekin siirryin tuolloin sänkyyn "nukkumaan" - siis vaihtelemaan tuskastuneena asentoa, avaamaan ja sulkemaan vuoroin ikkunaa kun oli joko liian kuuma tai kylmä, potkimaan peittoa päälle ja pois ja niin edelleen. Nyt närästää aivan järkyttävästi ja olen hikoillut paidan ja pikkarit läpimäriksi. Jalat ovat puutuneet ja etenkin reisiä ja nivusia vihloo vähän joka asennossa.

Eniten kuitenkin ehkä ärsyttää vieressä tuhiseva aviomieheni (jonka tosin pitää nousta seitsemältä töihin). Kadehdin niin suunnattomasti hänen untaan! Itselläkin alkaa siinä seitsemän-kahdeksan tienoissa "työpäivä" kotona, kun esikoinen tulee herättämään ja vaatimaan itselleen aamupalaa ja -viihdyttäjää. Päivä on pitkä, koska tyttö ei enää nuku edes päiväunia, jolloin mulla olis edes teoriassa aikaa kuitata univelkoja.

Miten te muut vastaavassa elämäntilanteessa olette pärjänneet? Itsellä on ainakin pinna erittäin kireällä kroonisen unettomuuden takia ja ahistaa ajatus, että tätä piinaa (=raskautta) voi olla vielä 5 viikkoa jäljellä pahimmassa tapauksessa... Esikoinen syntyi 10 päivää yli lasketun ajan ja nyt mennään viikolla 37+1. Tosin ei se nukkuminen varmaankaan helpota yhtään siinä vaiheessa kun vauva syntyy, ainakaan jos pikkukakkonen on yhtään samaa sorttia kuin isosiskonsa (nytkin myllertää täysiä mahassa, vois edes se nukkua!).

Anteeksi tämä valivali-kirjoitus, mutta alkaa oikeasti jo vähän ottamaan kupoliin koko tilanne! Ja sitten vielä ne hyvää tarkoittavat kukkahattutätien ja sukulaismammojen neuvot, että "kannattaa nyt nukkua vielä niin paljon voi ennen vauvan syntymää"... Joopa joo. Seotkoon vaihdevuosioireisiinsa.

Mulla oli toisen lapsen odotus valvomista ihan alkuraskaudesta asti. Viikottain oli pari valvottua yötä. Valvotun yön jälkeen nousin ja itku kurkussa ja kuoleman väsyneenä lähdin töihin. Pari yötä valvottuani pari yötä taas nukuin. Näin mentiin koko raskaus. Tsemppiä!

Mulla viikkoja 35, viime yönä nukahdin tuossa klo 2:30 pintaan...aamulla heräsin 6:30. Ei kiva. Sain kyllä sitten vielä puolen tunnin vehtaamisen jälkeen jatkettua unta klo 8:30 saakka, mutta ei noilla yöunilla pitkälle pötkitä.

Aionkin siis ottaa tänään päikkärit. Mies on lomalla, joten se onnistuu hyvin.

Hei,
Jos ei uni tule silmään niin ainakin tästä Unen Taidot -kirjasta löytyy tosi hyvin vinkkejä.
http://verkkokauppa.duodecim.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=6452

Juu minäkin valvoit pari viimestä raskauskuukautta aina 5-7 aamuyöstä ja sen jälkeen viä nukahdin. Oli rasittavaa sillon kun kävi viä töissä mut äitiyslomalla osas ottaa vaan sillain et nyt valvotaan ja aamupäivällä sit nukutaan kun nukuttaa. Siirryin siis aina sohvalle rauhassa katteleen telkkua tai selaileen padia. Sit nukahdin kun nukahdin. Sunkin kannattaa nousta sängystä viimestään tunnin valvomisen jälkeen tekeen jotain rauhallista. Uni tulee kyllä joskus. Älä stressaa, s e pahentaa.

[QUOTE="vieras";28783565]Se on sitä valmistautumista tulevaan.. Valitettavasti.
[/QUOTE]

Pah, ja v*tut oo. Jos luonto olisi viisas, niin se nimenomaan antais kunnon unet koko raskauden ajaksi, että sitten jaksaa valvoa kun vauva syntyy. Siinä ei mitään järkeä, että on jo valvonu itsensä tainnoksiin ennen kuin koko valvottaja syntyy edes. Vanhojen akkojen höpinöitä koko valmistautumishomma.

Mutta joo, tiedän mistä puhut ap. Itse jouduin esikoista oottaessa saikulle reilua kuukautta ennen äitiysloman alkua. Menin totaalisen nukkumattomaksi siinä raskauden puolivälissä ja en vain pystynyt enää hoitamaan aika vaativaa työtäni kun olin ihan poikki. Osaltaan unettomuus itsessään alkoi sitten ruokkia unettomuutta. Eli olin jo illalla paniikissa kun menin maate, että nyt ei tuu uni, ei tuu uni, ei tuu uni. Eikä se sitten tullutkaan.

Onneksi saikulle jääminen paransi sinällään tilannetta, että pystyin sen paniikkinappulan päästämään pohjasta kun ajattelin, että nukun kun tulee uni. Että nukun vaikka päivät jos yöllä ei nukuta. Silloin kun ei vielä lapsia ollut, niin se oli mahdollista. Ja sitä myötä tilanne vähän parani kun en enää pyörinyt siinä unettomuuden kehässä.

Toista kun odotin, niin silloin en onneksi iskenyt noin totaalista unettomuutta vaan pystyin jopa varmasti ihan suhteellisen hyvin vetämään sikeitä ihan viimeisilläkin viikoilla.

Yhteistyössä