Loppuraskaus ja proteiini yhdellä plussalla?

Nyt on rv 33, ja neuvolan virtsanäytteessä proteiini oli yhdellä plussalla. Näyte otettiin aamulla enkä ollut ehtinyt juoda paljonkaan, virtsa oli hyvin voimakkaan keltaista. Kuulemma saattaa vaikuttaa asiaan. Seuraavana aamuna vein aamuvirtsanäytteen (en tietenkään ollut juonut myöskään yön aikana) laboratorioon tutkittavaksi, siinäkin oli proteiini yhdellä plussalla, ei merkkejä tulehduksesta viljelyssäkään. Nyt minua huolestuttaa, että mitä jos on kyseessä alkava raskausmyrkytys. Seuraavan kerran neuvola on vasta kahden viikon päästä, ehtiikö siinä ajassa kehittyä raskausmyrkytys, jos siitä on kyse? Verenpaine oli ihan normaali, 120/72, ei ole turvotusta, päänsärkyä, näköhäiriöitä tai muuta poikkeavaa, mutta silti pelottaa. Ostin apteekista Combur 3-testiliuskoja, joilla voi mitata proteiinin tarkkuudella 1+ = 30 mg/dl, eivät varmaan ole yhtä tarkkoja kuin neuvolan testit, mutta kertooko tuo tarkkuus yhtään mitään? Noilla testeillä sain negaa, ei siis proteiinia virtsassa. Olenko nyt ihan turhaan huolissani raskausmyrkytyksestä?
 
Ainakin meidän neuvolassa käyttävät juuri noita Combur-liskoja mittaamisessa.
Raskausmyrkytyksessä on oireita muitakin kuin tuo proteiini, Juuri nuo mainitsemasi turvotus, paino nousee tosi hurjasti vähässä ajassa, pää särkee, verenpaine, ja sitten kovat ylävatsakivut tms..
Kaikille ei kaikkia oireita tulekaan.
Proteiinia saattaa erittyä tuon yhden plussan verran pissaan esim. ihan johtuen valkovuodosta.
Kannattaa niitä oireita tarkkailla ja kuulostella. Tuo proteiini ei vielä välttämättä anna syytä huoleen, älä siis huoli.

Itselläni ollut nyt jonkun aikaa nuo proteiinit plussalla, turvotus aika hurjaa ja painoa tullut vkossa vajaa 3kg. Paineet olleet vielä suht´normaalit.
Mulla menossa nyt rv 41, ja käskevät vaan koko ajan seurailla oloja.
Tänään ollut pääkipua ja pahaa oloa, voi olla että menen tänään polille näytille.
 
mulla oli ekassa raskaudessa kans loppuraskaudesta pissassa valkuaiset koholla yhden plussan verran. sitä seurattiin, mutta ei siitä mitään kehittynyt. kaikki meni loppuun asti ihan hyvin!



blogi:
http://hibbula.blogspot.com/
 
Koska sulla ei muita oireita ole, niin ainakaan vielä ei ole kyse raskausmyrkytyksestä. Yleensä myös valkuaista tulee enemmän virtsaan, yhdellä plussalla saattaa olla, jos on esim. valkovuotoa pissan seassa. Sun kannattaa seurailla omaa vointia nyt ennen sitä neuvola-aikaa ja jos esim. alkaa painoa tulla runsaasti tai verenpaineen nousuun liittyviä oireita, ota heti yhteys neuvolaan. Mulla on tuttava, jolla koko raskausajan proteiinit plussalla, oli siis joku raskauden aikainen häiriö munuaisten toiminnassa. Eikä siis raskausmyrkytystä tullut.
 

Yhteistyössä