Loppuraskauden ultra?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Mulla on jo 2 lasta,mutta en tosiaan muista ultrasta yhtään mitään...Eli kun nyt olen rv 35,ja huomenna pääsen neuvolaan ja muistelen että vielä yksi ultra tässä piti olla...Noin rv37? Huomenna varmaan saan sitten sinne ajan.
Edellinen ultra oli rakenneultra ja sekin oli normaalia aikaisemmin vauvan pienen koon takia,joten jännittää ihan todella.
Näkyy varmaan ultrassa jos lapsen keuhkot eivät ole kehittyneet tms?
Mulla on RD :/

Jos sinulla on raskausdiabetes, lapsen kasvua seurataan aika ajoin pitkin raskautta, ei neljän kuukauden välein. Jos taas on normaali uudelleensynnyttäjä eikä raskaudessa ole mitään erityistä, rakenneultran jälkeen ei välttämättä ultrata ollenkaan.

mä olen luullut että jokapuolella Suomessa olisi ilmaiseksi tarjolla se kaksi ultraa. Alkuraskauden/varhaisultra ja rakenneultra. Mutta mielenkiinnosta kyselen mistä päin olet kun kolmannen kerran pääset.

Mulla oli kolme ultraa kaikissa kolmessa raskaudessa. Ekassa oli tosin raskausmyrkytys, joten kävin lopussa 2krt viikossa ultrattavana ja vikassa oli painokontrolli ison sf-mitan vuoksi. Mutta keskimmäinen oli ihan normaaliraskaus ja siltikin kolme krt ultrassa.

Tokassa vika ultra oli rv 37+, vikassa rv 38+.

Viimeksi muokattu:
Jaa voi olla että RD:n takia on sitten tämä ultra.Jännä fiilis että kohtuun ei olla kurkattu pitkään aikaan ja kohta pitää jo synnyttää.Käsin kokeiltu vatsan päältä että vauva on kääntynyt,ei mitään muuta...

Meillä on neuvolassa ultra ja viimeisellä lääkärikäynnillä vatsaan vilkaistaan. Ultrausosaaminen on vähän niin ja näin, mutta näkeehän siinä jotakin.

Mulla oli ultra rv 12, 16, 20 sekä nyt 36. Ja jokainen kerta tuon rv 12 ultrat jälkeen myös neuvolassa on nopeasti kurkattu ultralla onko kaikki ok. Mulla on kolmas ja normaali raskaus.

[QUOTE="vieras";27836548]mä olen luullut että jokapuolella Suomessa olisi ilmaiseksi tarjolla se kaksi ultraa. Alkuraskauden/varhaisultra ja rakenneultra. Mutta mielenkiinnosta kyselen mistä päin olet kun kolmannen kerran pääset.[/QUOTE]

5 ultraa normiraskaudessa. 2 seulontaultraa ja jokaisella neuvolääkärikäynnillä ultrataan rutiinisti.

Niin joo,mulla on ollut sairaalalla jo 2 ultraa,ja terveyskeskuslääkärillä 2!
Nuo lääkärin ultrat ovat ollet tosi epätarkkoja...Neuvolassa ei olla kurkattu kertaakaan.

meillä kuuluu ensisynnyttäjälle kolmei ultraa eli np-ultra ja rakenne sekä synnytystapa-arvion yhteydessä yksi. uudelleen synnyttäjällä en tiedä.
itse kävin viidessä ultrassa, eka kattomas et millä viikolla mahdan olla, sit np, sit rakenne, kerran kipujen takia ja sit synnytystapa.

[QUOTE="vieras";27836548]mä olen luullut että jokapuolella Suomessa olisi ilmaiseksi tarjolla se kaksi ultraa.[/QUOTE]

Ilmaiseksi? Kyllä niistä polimaksut menee.. Ja saahan siellä ravata tarpeen mukaan useamminkin. Polimaksu tulee aina.

On joo epäreilua. Meilla myös vaan np-ultra ja rakenneultra. Myöhemmin pääsee ultraan, jos jotain häikkää raskauden kulussa, mutta muuten vaan nuo kaksi ultraa kaikilla. Eikä neuvolassa ole mitään ultralaitteita. Kiva olis vielä loppuraskaudessa vielä päästä kurkkaamaan, että vauva voi hyvin ja kasvaa normaalisti, mutta ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27837106:
Ilmaiseksi? Kyllä niistä polimaksut menee.. Ja saahan siellä ravata tarpeen mukaan useamminkin. Polimaksu tulee aina.

Meillä ne kaksi ultraa on ilmasia. Ei mene polimaksua. Ylimääräsistä ultrista vaan menee maksu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27837106:

Kyllä meillä vaatii ultraan pääsy jonkun oikean syyn ja neuvolantädin tai lääkärin laittaman lähetteen. Ei sinne noin vaan pääse, että "hei mä haluun nyt, että ultrataan".

Meillä on neuvolan kautta alkuraskauden ultra jos on tarvetta, ja 2 muuta ultraa. Lisäksi on äpolilla niskapoimu ja rakenneultrat. Eli neuvolan kautta ultrat NOIN viikoilla 6-8, 26, 36-37.

Täälläkin vain 2 ultraa (se eka ultra joskus viikolla 12+ ellen väärin muista, toka on sitten se rakenneultra), molemmat ilmaisia. Pääkaupunkiseutu kyseessä. Neuvolassa ainoastaan doppler.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27837149:
Luitko kohdan "tarpeen mukaan", vai jätitkö tahallas huomiotta, jotta pääset niskojas nakkelee?

Lause oli, että saahan siellä ravata tarpeen mukaan. Mulle tulee siitä sellan kuva, että saa ravata, kun itsestä siltä tuntuu. Ei kannata suuttua, kun välillä on toisten tekstiä hankala tulkita, jos ei kirjoteta tarkasti. Ei ollut tarkotus "nakella niskoja" vaan korjata toi, minkä ilmeisesti ymmärsin väärin. ;)

[QUOTE="Vieras";27837220]Täälläkin vain 2 ultraa (se eka ultra joskus viikolla 12+ ellen väärin muista, toka on sitten se rakenneultra), molemmat ilmaisia. Pääkaupunkiseutu kyseessä. Neuvolassa ainoastaan doppler.[/QUOTE]

Ei tasan oo pää kaupunkiseudullakaan ilmasia, kyllä menee se 27.90 eli poli maksu.
Oon käyny sekä kättärillä että naikkarilla.

Ja tosiian ne on noi np ja rakenne joit atäällä tarjotaan. Jos on ongelmia, niin sitte on muitakin ultria.

Pirkanmaallakin on kaksi ultraa jotka ovat ilmaisia. On todellakin epäreilua jos muualla Suomessa saa enemmän ultria mutta onpa sekin jos jossakin noista kahdestakin joutuu maksamaan.

Ei tasan oo pää kaupunkiseudullakaan ilmasia, kyllä menee se 27.90 eli poli maksu.

Ja tosiian ne on noi np ja rakenne joit atäällä tarjotaan. Jos on ongelmia, niin sitte on muitakin ultria.

Viime keväänä oli Naistenklinikalla np-ultra ja ennen juhannusta rakenneultra, ja ei ole laskua tullut eli ilmaisia olivat.

Aikaisemmissa raskauksissa on lasku tullut, mutta sen jälkeen kun tuli lakimuutos jokaiselle odottajalle tarjottavasta kahdesta ultrasta --> ne on ilmaiset vaikka tehdään ä-polilla.

Muut käynnit ja ultraukset maksavat tietenkin sen polimaksun.

Ilmasia on HUS:n alueen kaksi seulontaultraa ainakin olleet mulle 2011 ja 2012. Polimaksun jouduin maksaman alkuraskauen ultrasta, kun raskausviikot oli epäselvät, mutta noista kahdesta ultrasta ei ole laskua tullut. Ja kätilökin sanoi, että ilmaista on.

Yhteistyössä