Loppuraskauden pahoinvointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sinda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sinda

Vieras
Luin jostakin, että 1-2 naista tuhannesta pahoinvoinnista koko raskausajan. Minä satun kuulumaan näiden huono-onnisten joukkoon. Kuvotus alkoi viikolla 7 ja oksentelu vasta viikolla 12 ja sen jälkeen molemmat ovat olleet kuvioissa mukana. Nyt mennään jo viikolla 28, joten ilmeisesti tämä jatkuu loppuun asti. Oksentelua ei onneksi ole kuin kerran-pari viikossa. Yksi laukaisija on hammaspesu aamulla.

Löytyykö kohtalotovereita, joilla pahoinvointi ei ole hellittänyt alkukolmanneksen jälkeen? Oletteko keksineet jotain uusia niksejä oloa helpottamaan?

Olen jo synnyttänytkin aikoja sitten, välillä tulee vilkuiltua tätäkin palstaa, ja minä sitten kuuluin tuohon ""onnellisten"" joukkoon. Viikolla 7 alkoi minullakin pahoinvointi, minulla riitti oksentamiseen se, että katsoin vaikka leipäpussin sulkijaa, ja siinä oli 'tämä päivä'. Hammaspesu oli myös paha, samoin automatka, jos yhtään katsoin sivuikkunasta ulos.
Hedelmät, varsinkin vihreä omena helpotti vähän. Tai sitten vain purin hammasta yhteen, etten olisi oksentanut.
Aamupalan oksensin aina pois, kunnes keksin, että syön ensin jotain pientä, vaikka peukalonpään kokoisen leivänpalan. Sen kun olin oksentanut, pysyi yleensä loppu aamiainen sisällä.
Oli se kauheaa aikaa, kaikki empatiani on puolellasi! Itselläni taisi vähän helpottaa viikkoa, paria ennen synnytystä.

Olen näköjään minäkin yksi niistä ""onnellisista"". Tosin oksentelu harvenee ja harvenee. Olen nyt viikolla 33+5, ja tänään oksensin viimeksi. Tosin edellisestä kerrasta on jo yli kuukausi, eli minulla ainakin helpottaa jo.

Kun oppi tuntemaan milloin oksettaa ym., niin se auttoi paljon. Minä oksensin useimmiten joko aamupalan tai päivällisen, joko kesken ruokailun tai sitten heti syötyäni. Lopulta huomasin että kun syön vähän (kuten edellinenkin kirjoittaja sanoi), pidän taukoa ja ilma pääsee ruokatorvea pitkin ylös (en sano röyhtäys koska pidän suuni kiinni ja muut eivät huomaa että röyhtään =) ) ja sitten jatkan syömistä. Mutta aina sekään ei auttanut. Söin tänään salaattia, pidin taukoa ja ilma tuli ylös, mutta kuvotus ei mennyt ohi ja pian oli pää vessanpöntössä... =/

Pieni tyttö vatsassa auttaa jaksamaan!

Täällä yksi joka ilmeisesti kuuluu tähän pieneen ""onnellisten"" joukkoon. Pahoinvointi (oksetelu) alkoi rv5 ja on siitä lähtien ollut päivittäistä. Nyt on menossa rv21, mutta pahoinvointi on pikemminkin pahentunut kuin helpottanut. :( Elättelen vielä toivoa että tämä tästä hellittäisi, mutta pahoin pelkään että tätä nyt riittää.

Hyviä poppakonsteja en ole löytänyt, pahoinvointi iskee tein mitä tahansa. Olen huomannut että aamulla on helpompi odottaa ensin oksentamisen tarve ja syödä aamupala sen jälkeen. Ei tarvitse oksentaa niin paljon eikä syödä aamupalaa moneen kertaan. Ja päivällä helpottaa kun syö vähemmän kerrallaan, jos syö paljon yhdellä kertaa on taattu että se tulee takaisin.

Edellisessä raskaudessa en kärsinyt alun pahoinvoinnista ollenkaan, mutta silloinkin oksentelin rv31 alkaen loppuun asti. Onneksi loppuu synnytykseen kuin seinään.

Koetetaan kestää!

Mulla ei ole ollut pahoinvointia oikeastaan muuten koko raskauden aikan, mutta mainitsemasi hampaiden harjaus saa mut yökkimään edelleenkin. LA tänään. Olen huomannut, että hammastahnan koskettaessa tiettyä osaa kielestä, alan yökkimään.

Yhteistyössä