Lonkkakivut ennen synnytystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammammaa

Vieras
Lueskelin, että ponnistusvaiheessa jotkin asennot ovat saaneet lonkat helliksi. Onko teillä kokemusta? Toinen lonkka alkanut tykkäämään kyttyrää kyljellään nukkumisesta, joten jos joku ponnistusasento saattaa vielä pahentaa kipua, niin mielellään sen yrittäisin välttää...

No mulla särki oikea lonkka ennen synnytystä. Jossain veihees helpotti synnytyksen jälkeen viikoks ja sit tuli takas. Jälkitarkastuksessa asiasta kerroin ja sanottiin että on vaan liitos kipuja- Loppujen lopukiksi kolmen kuukauden päästä kävin yksityisellä, joka totes että mulla on todella pahasti tulehtunut istuin luun limapussi. Kaiken kaikkiaan sain 8 kortisooni piikkiä, mutta edelleen vaivaa.... :\| Mulla pääsi se tulehdus tosi pahaksi.

Mulla oli lonkkakipuja ennen synnytystä, neuvolasta sanoivat että liitoskivut vaivaavat. Kun sitten synnytyksen jälkeen pääsin liikkeelle (lenkkeilemään), niin huomasin lonkan olevan edelleen kipeä. Nyt olen ravannut ultrassa, röntgenissä ja seuraavaksi magneettikuviin, kun ei syytä tunnu löytyvän ja synnytyksestä 8kk... Jotain siellä kuulema on vikana (sen tiedän jo itsekin), mutta syytä ei löydy. Jalka ei kestä kunnolla edes enään kauppareissuja. Hieman vaikeuttaa jokapäiväistä elämää..

Esikoisen kun synnytin, jouduin ponnistamaan selälläni maaten, vaikka tuo asento tuntui täysin väärältä. Synnytyksen jälkeen toinen lonkka "tuntui heiluvan irti", eli oli tosi löysä ja kipeä monta kuukautta. Ikinä se ei täysin ennalleen palautunut, vaivasi jokaisen seuraavan raskauden aikana. Nyt, kun neljännestä synnytyksestä on 8 kk, alkaa taas tuntumaan normaalilta, eli ei ole kipeä, vaikka löysä onkin.
Vaiva ei ole pahentunut seuraavissa synnytyksissä, kun olen saanut ponnistaa asennossa, joka on parhaalta tuntunut.

Yhteistyössä