Lomakuviot: Onko tää reilua?

  • Viestiketjun aloittaja Myrtsi
  • Ensimmäinen viesti
Myrtsi
Mun työsuhde alkoi vuoden 2017 alussa. Kesälomaa oli ruhtinaallisesti 1 viikko. Talvilomalistaan olin laittanut toiveeksi hiihtoloman. Joka päivä tarkastanut että koska se vahvistettais, mut tänään oli pakko mennä kysymään. Pomo sit sanoi, että mulla ei oo vielä oikeutta talvilomaan. Että vasta ens talvena...

Sano kummiskin, että saan pitää palkattomana jos haluun. TOSI KIVA! Eli en voi pitää, ei todellakaan mahdollista...

Voiko se mennä näin vai pitäiskö mulla olla palkallista talvilomaa.
 
vierailija
Ihan oikein menee. Tää on kanssa asia joka ei monelle aukee vaikka kuinka rautalangasta vääntäis.

Jos olit töissä ennen tätä työsuhdetta, sun edellinen työnantaja on maksanut rahana sulle talviloman. Joten olet saanut ylimääräistä ja sun pitäis voida pitää se palkaton loma. Mutta arvatenkin oot kaikki tuhlannut.
 
Myrtsi
Todella epäreilua. Mulla ennen tätä työsuhdetta useita pätkäduuneja, 1 - 1,5 vuotta ja ikinä en oo saanu talvilomaa. Ja nytkun vakiduuni niin sittenkin pitää odottaa ikuisuus. Todella epistä etenkin tässä maailmassa jossa monet tekee pätkäduuneja.
 
Myrtsi
Todella epäreilua. Mulla ennen tätä työsuhdetta useita pätkäduuneja, 1 - 1,5 vuotta ja ikinä en oo saanu talvilomaa. Ja nytkun vakiduuni niin sittenkin pitää odottaa ikuisuus. Todella epistä etenkin tässä maailmassa jossa monet tekee pätkäduuneja.
Niistä pätkäduuneista on sulle rahana maksettu talvilomat. Joten oma vika jos ei oo sukanvarressa sen vertaa että voisit palkattoman pitää.
 
Myrtsi
Niistä pätkäduuneista on sulle rahana maksettu talvilomat. Joten oma vika jos ei oo sukanvarressa sen vertaa että voisit palkattoman pitää.
Nii... paitti että hirveet verot menee siitä viimesestä palkasta. Ei todellakaan mitään voi säästää kun puolet meni veroihin.

Pysyn kannassani, todella epistä. Just semmosten ihmisten jokka ikuisuuden vääntää samaa duunia...
 
vierailija
Nii... paitti että hirveet verot menee siitä viimesestä palkasta. Ei todellakaan mitään voi säästää kun puolet meni veroihin.

Pysyn kannassani, todella epistä. Just semmosten ihmisten jokka ikuisuuden vääntää samaa duunia...
Voi tyhmyys. Tiesitkö että ihan sama vero menee kaikilta.. joo, saatat hetkellisesti "maksaa enemmän" mut se tasataan vuoden verotuksessa (esim palautus). Että turhaa kitiset.
 
vierailija098
No noinhan se menee. Minkäs sille mahtaa.

Itse aloitin syyskuussa työt ja ensi kesän kesäloma sen mukainen. Talvilomaa ei tietenkään ole vielä pitkään aikaan.

Mä olen ollut töissä reilu kaksi vuotta ilman yhtäkään lomapäivää koska olin keikkalainen. Sen takia parin viikon kesäloma tuntuu ruhtinaalliselta.
 
Todella epäreilua. Mulla ennen tätä työsuhdetta useita pätkäduuneja, 1 - 1,5 vuotta ja ikinä en oo saanu talvilomaa. Ja nytkun vakiduuni niin sittenkin pitää odottaa ikuisuus. Todella epistä etenkin tässä maailmassa jossa monet tekee pätkäduuneja.
No joo, systeemi on rakennettu sen ikiaikaisen mallin mukaan, jossa tyypit ovat samassa työssä koko ikänsä tai vähintään 20 vuotta. Ei oikein enää vastaa nykypäivän tarpeisiin.

Mutta noin ylipäänsä: kannattaa sukanvarteen kerryttää jemmarahaa, että voi pitää palkatonta.
 
Silloin kun tulee se isompi palkka, laitetaan se isompi osuus sukanvarteen, kuten myös se osuus, joka normaalistikin laitetaan sukanvarteen, ja sitten pidetään palkaton loma ajallaan. Näin talous menee tasan. Se isompi palkka on nimenomaan tätä varten, eikä siinä ole sen kummempaa epäreiluutta.

Toki jos tarvitsee ylemmän tahon hallinnoimaan rahankäyttöään koska kaikki mikä tulee myös menee välittömästi, niin sitten toki on epäreilua, ettei työpaikkaa vaihtaessa joku ylempi taho hallinnoi, ettet kykene sotkemaan talouttasi.
 
vierailija
Odotat jo saavasi pitää talviloman, vaikka ensimmäinenkään kokonainen lomanmääräytymisvuosi ei ole kerennyt päättymään :D

Saat pitää talviloman sentään jo ensi vuonna, koska olet saanut kerryttää talvilomaa jo 1.4.17 alkaen.

Jos olisit aloittanut työssä 1.4.17 jälkeen, olisi koko vuotena kerääntynyt max. 24 lomapäivää (2*12) eli siinä tapauksessa talvilomaa ei olisi ollut vielä ensi vuonnakaan. 30 lomapäivää (2,5*12) olisi kerääntynyt vasta 1.4.18-31.3.19 jolloin ensimmäinen talviloma olisi ollut 2020.
 
vierailija
Mä olen tehnyt viimeiset kymmenen vuotta pätkäduuneja ja talvilomaa (eikä usein edes kesälomaa) ole kertynyt. Mutta on saanut ne rahana. Olen sitten hetken lomaillut työsuhteiden välissä tai pitänyt palkatonta.

Jos ei osaa omia raha-asioita hallita, kantsii antaa miehen hoitaa ne. Jos sekään ei osaa, kantsii pitää ylikorkeeta veroprossaa ja sitten saada veronpalautusta, kenties niillä rahoilla sitten vois pitää palkatonta.
 
vierailija
Todella epäreilua. Mulla ennen tätä työsuhdetta useita pätkäduuneja, 1 - 1,5 vuotta ja ikinä en oo saanu talvilomaa. Ja nytkun vakiduuni niin sittenkin pitää odottaa ikuisuus. Todella epistä etenkin tässä maailmassa jossa monet tekee pätkäduuneja.
Lopeta rääkyminen. Onpa ”todella epistä”, että meillä on lakisääteiset pitkät vuosilomat. Muutapa vaikka Yhdysvaltoihin niin saat olla iloinen jos saat työsuhteen ensimmäisen 5 vuoden aikana 1-2 viikkoa palkallista lomaa KOKO VUODESSA. Loma on siellä työsuhde-etu, ei lakien mukaan kaikille yhtäläinen etuoikeus kuten Suomessa.

Lomat kannattaa yrittää neuvotella uuden työnantajan kanssa ennenkuin allekirjoittaa työsopimuksen. Muussa tapauksessa joutuu odottamaan, koska loma ei tipahda automaattisesti vaan kertyy työssäoloajalta. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi oikeutensa tietää.
 
vierailija
Nii... paitti että hirveet verot menee siitä viimesestä palkasta. Ei todellakaan mitään voi säästää kun puolet meni veroihin.

Pysyn kannassani, todella epistä. Just semmosten ihmisten jokka ikuisuuden vääntää samaa duunia...
”Epistä” on vain se, ettet ymmärrä miten järjestelmä toimii, et viitsi ottaa asioista selvää, etkä ennakoi. Järjestelmässä on paljon asioita, jotka on suunniteltu nimenomaan sinunkin etuasi silmälläpitäen.
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Joo USA:ssa ei oo lomii, mut palkat onkin korkeemmat ja verot alemmat. Voi pitää helposti palkattomia. Ite meen ainakin jenkkeihin töihin jossain vaiheessa ja ehkä jäänkin sinne.
 
vierailija
Keillä ihmisillä muuten kertyy 3 päivää lomaa kuussa. Saatanan epäreilua. Varmaan jotain 50-60-lukulaisia. Niillä kyllä helppoa. Vakiduunia sai tosta vaan, eläkemaksut minimissä ja sitten pääse 60v elekkäälle.
 

Yhteistyössä