***LOKAMASSUT HEINÄKUUSSA*****

huomenta vaan kaikille!

aurinkoa näkyy taas..mutta yöllä puotti vettä,oikein peltikatto jyrisi.
muutamana päivänä on ollut tautisen kostea ja lämmintä.

eilen ajattelin että koiran kanssa käyn pienen lenkin,mutta kävely tuntuikin hyvältä,niin menikin sellanen tunnin lenkki..tais koira olla ennemmin läkähyksissä kun tämä mamma.mahaankaan ei viileksinyt tai supistellut.

ens torstaina olis se neuvolalääkäri,onneks on naislääkäri paikoilla,niin ei tartte sille mumisko lääkärille mennä.ekana käyn neuvolan puolella mittauksissa.
tuossa ollaan mietitty että minunkin synnytykseni taitaa mennä jo syyskuun puolelle,kun kuitenkin sectio on esissä,nuorempi tyttökin leikattiin 39 rv.lla..
no viikolla 36 on sitten äippäpolilla käynti.

keskiviikkona haettiin autolastillinen vauvan tavaroita,nauratti vaan kun auto on 7 hengen.piti takapenkit kaataa että kaikki mahtu kyytiin..
vauvan vaatteita tuli 5 isoa city-marketin kassia ja yks kassi pelkkiä vauvan leluja..kaupan päälle kaikki.
kolme pyykki koneellista pelkkiä vauvan vaatteita..joka paikka kuivumassa pieniä nuttuja ym..paljon oli sitten pojan vaatteita..mihin oikein laittas..niitä en edes pessyt.
nyt on tulevalle vunttuselle sitten vaatetta..onneksi oli aika paljon 70-80 cm ettei kaikki ollut sellasia 60cm vaatteita.

vaunut oli huippu siistit..ja sängynkin mies jo kasas tuonne makkarin nurkkaan..nyt se kyllä on äippäpakkauksen säilytys tila,ja toivon että kissat ei ota sitä nukkuma paikakseen :/

miekin olen suunnitellut että jostakin pitäs lähteä haalimaan mustikoita,taijan ens viikon alkuun jättää..kun miehellä iltavuoro,niin joku aamu pyörähtää tuolla mehässä.
mietin vaan että miten masu antaa kerätä,jotenkin oli tuo mansikoiden kerääminenkin tuskaa,tuntu että jos suorin jaloin kerään niin vaavi tulee suusta ulos :LOL: ja kyykkyssä olo on tuskaa..
no eiköhän ne mustikat nyt jotenkin sieltä mehästä saada kerättyä.

muuten täällä hiljaiseloa..vielä huomiseen..sitten miehen tyttäret tulee kolmeksi viikoksi taasen..hyvästi ihana rauha..vaikka kivahan se on että tuleevat..mutta kuitenkin,joku on koko ajan jotakin hörpöttämässä,tai kysymässä tai vaatimassa.. :x omat likat ovat isällään vielä ens viikon.
juohtu tuossa mieleen että miten tuutilulla teillä menee sen murkkuikäisen kanssa?

mutta nyt taas pesukone pitää laittaa pyörimään..

niinukka ja vunttunen 27+6

Moi

En ole sitä synnytystä juuri "suunnitellut", kun mamma3 sitä kyseli.
Olen miettinyt että haluaisin koittaa sitä synnytysjakkaraa, mutta aika sitten näyttää miten se onnistuu.
Kun tyttönin syntyi, olisin halunnut jo silloin sitä jakkaraa koettaa, mutta kätilö ei suostunut..sanoi että kun olen niin lyhyt, ei hän ala lattian rajassa kykkimään..hmm..asenne kohdillaan:)
Oli tuo kätilö muutoinkin silloin kaikkea muuta kuin ystävällinen tapaus.
Sen verran ollaan synnytystä pohdittu, että meillä mies jää tällä kertaa kotiin hoitamaan nuo lapset, ja minä otan ystäväni mukaan tukihenkilöksi.
Tämä ratkaisu on monia kummastuttanut, mutta meillä mies on kokenut nuo aiemmat synnytykset kovin rankoiksi, ja tätäkin hän jännittää ja pelkää..sitten varovasti sai kysyttyä että olisiko mulle kauhea paikka jos hän ei ole paikalla. No, mulle se sopii, ja toisaalta on helpotus kun tiedän että ei mun tarvitse hänen jaksamistaan ja kestämistään siellä synnytyksessä miettiä. Ja helpottaa myös se että lastenhaoito on järjestetty, eikä sitä tarvitse stressailla.

Mamma3:
Joo, niin minustakin. Meillä on vaan muutama tuttava, jotka kovasti ihmettelee miksei isä HALUA synnytykseen, ja miksen minä suunnilleen pakota tulemaan..ja tuntuu jotenkin kurjalta sitten selitellä omia valintoja, ja miehen puolesta harmittaa kun syyllistetään siitä että ei pysty paikalla olemaan.
No, ehkä minä suhtaudun tähän itsekin hiukan liian puolustelevasti..taitaa nämä hormonit saada kaiken tuntumaan niin suurelta:)

Hellurei!

Joku kyseli ruokaohjeistuksestani, taisi olla Piipa. Tosiaan, nippu paperia iskettiin kouraan joissa todetaan mitä ei saa syödä ja mitä saa. Kaikki sokerit, suolat ja rasvat pitäis nyt unohtaa. Tänään aloitin verensokeri mittausrallin eli aamulla testi ennen aamupalaa, päivällä ennen ruokailua, 1,5 h ruokailun jälkeen ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Kaikista lukemat ylös ja viikon päästä näyttämään seurantalistaa että miten on sujunut. Ja jos ei rupea korjaantumaan, uhkailtiin äippäpolilla minne joutuvat kaikki "tuhmat" odottajat. :(

Ensin otin asian ihan huumorilla ja hyvillä mielin, sitten iski paniikki ja näin jo sieluni silmin kuinka meikäläistä raahataan väkisin jonnekin polille ja mitataan verensokerit viiden minuutin välein...

Noh, ei tässä varmaan noin pitkälle jouduta. Näin ravintola-alalla työskentelevällä noi työajat on mitä on, samoin ruoka-ajat. Ei se neuvolatäti oikein ilahtunut kun kerroin aamuvuorossa syöväni yhden banaanin :ashamed: Nyt on pakko saada ruoka-ajatkin kuriin (jotka on ollut rempallaan vuosikaudet)

Kyllähän tuollaisella säännöllisellä ruokailulla sais ton painonkin kuriin ja jaksais varmaan muutenkin. Kolme viikkoa kun jaksais vielä tota säännöllisen epäsäännöllistä työtä, sit koittais vapaus ja mahdollisuus säännölliseen ruokailurytmiin oikein kunnolla!

Voikaahan te kaikki hyvin, täälläkin yritetään!

Kiisumirri ja kirppu 26+6 :wave:

iltaa kaikille,

kiisumirri nyt kun olet mittaillut niitä verensokereita niin minkalaisia ne ovat olleet?

itellä ei ollut sokerit koholla kun kävin siellä sokerirasitus testissä,mutta olen kyllä omaakin syömistäni miettinyt.
nykyisin en syö kun yhen lämpimän ruan,ennen saatoin syödä päivällisenä puuroa tai jos on ollut jotakin keittoa lounaalla niin sitten sitä vielä iltapuoleen,sitten iltapalana muroja ym.
nyt aamupalalla muroja jugurttia,tai leipää.puuro tökkii taas jotenkin,sitten puolen päivän hujakoilla lounaan,sitten 3-4 välillä hedelmää tai jugurttia,ja sitten illalla 7-8 välillä muroja ja jugurttia tai teetä ja leipää.välillä on sellanen olo että nälkä ei ole ollenkaan.

epäilen että oudot kylkikaaren alaset kivut ovat jotakin sappivaivoja,ja niin epäili terkkarikin,kun normaalisti(kai) närästys tuntuu ruokatorvessa.
mutta voiko kaakao käydä sappeen?
ite olen huomannut että.metvursti,kaakao,banani,savulohi kaikki nuo nyt ainakin aiheuttaa sen kylkikaaren alasen kivun.
eilen illallakin erehyin juomaan kaakaota,niin ihan kamala kipu tuli tonne oikeelle puolelle kylkeen,ja sitten pallean seudulle. ja sieltä säteili kurkkuun.renniellä kyllä meni ohite.mutta kyllä säikähdin tosiaan,ajattelin jo että sydänvaivaa se olisi..

torstaina on se neuvola lääkäri joten täytyy kai siltä vielä kysyä asiasta.
mutta yleensä.kaali,herneet,kurkku ym aiheuttaa sappivaivoja.
pystyn kyllä kukkakaalia syömään.
herneitä en ole uskaltanut kuin yhden palkon syömään..olisihan varmaan kamala kipu ollut jos koko pussillisen olisin vetäny :/

kaikki rasvanen ruoka yököttää,sanoinkin tänään miehelle että voisin vaan pelkkiä perunoita ja tomattia syödä.kun toiset vetää jotakin grillilihaa tai makkaraa :x

täällä on puhuttanut miehen olo tai olemattomuus synnytyksessä.
olen kanssa samaa mieltä ettäjos mies ei halua mukaan,pelkää pyörtyvänsä tjms.niin ei se nyt ole kai maailman loppu ettei hän siellä synnytys salissa olekkaan..luulen että se vaimo ja lapsi ovat yhtä tärkeitä vaikka ei nyt lapsensa eka parkasuja näekkän.

ite en tiedä mikä käytäntö on meidän sairaalassa että pääseekö isä ihan leikkaussaliin asti nykyisin.silloin 15 ja 13v sitten ei päässy.

mutta nyt täytyy lähtee hakemaan nuo pyykit sisälle kuivumaan,kun vettä tulee taas taivaan täydeltä.

niinukka ja vunttunen 27+6

Heido lokamammat!!

Vieläkö mahtuu joukkoon? Oon ahkerasti seurannu teidän kirjotteluanne alusta asti, erityisesti mieleen on jäänyt Kultsun surullinen tarina! Nyt sitten vihdoin sain itsestäni irti ja kirjoitan.. toista lasta odotan, esikoinen 5 vee. Kirjottaminen on ehkä jäänyt kun on ollut hiukan "epäuskoisuutta" tän raskauden keston suhteen. verenvuotoa, kohdunkaula pehminnyt ja ulkosuu auennut jo ennen rv 20. Loppuraskaus menee kotona loikoillessa, toivottavasti lokakuulle saakka! Vasta nyt on ruvennut tulemaan päiviä jolloin on voinut ajatella nauttivansa raskaudesta kun on kuitenkin päästy jo näikin pitkälle ja rauhoittaa tuntea pikkuisen liikkeet, Topi onkin tosi ahkera masuasukki! Sukupuolesta ei ole tietoa, musta tuntuu et poika se on mutta kyllä mä salaa ehkä enemmän tyttöä toivoisin (hyi minä,kamala mitä ajatuksia!!)
Mulla on tän kuun lopussa sokerirasitus, saa nähdä miten käy.. Paino ei ole noussut vielä lainkaan, vaikka en yhtään ole syömisiäni vahtinut. Hyvä niin! Ootteko muuten huomannu että runsas vedenjuonti ehkäsis supistuksia?

Hyvät viikonloput kaikille!

Niin, ja la 30.10+synnytyspaikkana TAYS

Mikero ja Topi 24+3

Joo, mulle sanottiin kaksi viikkoa sitten äippäpolilla että kun juo päivässä vähintään litran nesteitä niin se auttaa supistuksiin. Olin nimittäin silloin nesteytyksessä just supistusten takia ja ne loppui. Ihan uskomatonta mutta totta.

Piituli1974+2 kpl masuasukkeja. Rv 27+4

Tänään aamupaastosokerini oli 5,9 (lapun mukaan oltava alle 5,4), ennen ruokailua 5,4 (lapussa alle 5,5) ja 1,5 h ruokailun jälkeen 7,4 (lapun mukaan oltava alle 7,8). Tuo aamupaastosokerin pirulainen siellä labran testeissäkin oli taivaissa, toinen siinä ja siinä ja viimeinen mittaus ok. Eihän noi nyt varmaan maailman pahimmat tulokset ole, mutta paremmatkin vois olla.

Mäkin vielä tosta ukkeli synnytykseen mukaan vai...meillä ei mies tule mukaan. Ois hienoa jos vois tulla, mutta eihän se kestänyt edes mun kertomusta labrassa käynnistä kuinka neulat lenteli ja veri tirskui :LOL: Enkä kyllä aio pakottaakaan.

mua on alkanu pelottaan synnytys ihan sikana...tai siis ei muuten varmaan mut sen takia kun esikoisen synnytys kesti yht.vaan 3h35min et jos tää nyt tulee kauheestikkin nopeemmin... Ja jos synnytys alkaa ku oon pojan kans jossain kaksin tms... sitä mä panikoin. Mähän siis yksin odottelen ja kaksin 2v3kk pojan kanssa asun. Sairaalaan on ehkä max 10km matkaa et ei kyl kauaa mee...
Sit mä tos yks päivä jotenkin hoksasin et hei, enhän mä sinne ite voi ajaa...soitanko taksin vai ambulanssin... vai millä sairaalaan meen ja jos tosiaan oon pojan kans kaksin niin mitäs sit teen...

Mun äiti on kyl luvannu "muuttaa" meille joku kk ennen laskettua aikaa niin ei tarvi niin kamalasti olla yksin...eihän se kuitenkään meillä koko aikaa oo ku käy töissäkin illat. Esikoinen synty 2viikkoo etuajassa, siks mamma tulee ajoissa jo meille... :)

Enkä tiä ees kuka tulee mukaan synnytykseen, en haluis sinne yksinkään mennä... :ashamed:
Tuleva kummitäti on lupautunu kyl mukaan jos on vaan jossain saatavilla...hän kun käy koulua ja tekee 3-vuoro työtä niin ei välttämättä aina oo paikalla.

Tommoset asiat mua hirvittää päivä päivältä enemmän...ja juuri sen takia ku en haluis kyl nopeempaa synnyttää kun esikoisen. Mä jo tossa yks ilta "päätin" etten haluu synnyttää ollenkaan... kaveri tokas vaan et ehkä vähän liian myöhästä =) no onneks meil on huumori mukana...paniikin kun vaan sais pois jotenkin...

yksäiti+hippu rv 27+4

Moikka taas!
Neuvolassa olin eilen ja hauska sijainen oli paikalla.. =)
Kaikki oli ok, sf 26cm, painoo tullu 500g/vko ja paineet ok ja syke 140 luokkaa.
Sokerirasitukseen sain lähetteen ja lääkäriin meen reilu viikon päästä. Kuulemma olis noiden pitänyt olla jo..
Masussa väliin hiljasta, väliin kauheeta menoa. Kumpi parempi, kun hiljasuus huolettaa, meno tuntuu väliin ilkeeltä
:whistle:

Joku kyseli vakuutuksista Mä kyselin kans Pohjolasta, mutta makso yhden vauvan/lapsen vakuutus enemmän, kuin Veritaksen kahden, joten päädyin jällleen hakeen Veritaksesta. Odottelen päätöstä. Sieltä tulee kaksi erillistä laskua, joista eka varausmaksu ja toinen loppumaksu. Siinä on sitten eka maksu maksettu. (näin muistaakseni se menee).

Naimisiin menosta Joku pohti..
Me mentiin Onnin ristiäisissä naimisiin. Oltiin ihan kotosalla ja ensin meidät vihittiin ja sitten Onni kastettiin. Meille sopi tämä ratkaisu mainiosti, koska kumpikaan ei ollut halukas sukujuhliin, joista olis tullut todella isot (ja kalliit).
Vaikea rajata isosta suvusta ketään pois, joten näin saatiin sitten helpoiten sekin tehtyä, perhe ja lähimmät ystävät, jotka on myös kummeina.
Samalla vaivalla kaks kärpästä yhdellä iskulla =) Vihkiminen oli kaikille yllätys, toiset arvas, toiset ei. Sen verran sitten oli häätunnelmaa, että pistivät kakun leikkaan yhdessä :heart: Äitini ihmetteli, kun käytiin ostelemassa voileipäkakkuun tarvikkeita, niin poikettiin alkoon kuohuviiniä hakeen. Ihmetteli, miksi ristiäisiin moista haluat?? Selvis syy sitten, se kun oli ainoo, että meille nostetaan malja, muuten juhlitaan Onnia.
Sekavaa sepostusta taas :)

Tämmöstä tänne, katsotaan onnistuiko lihavointi, en ole ennen koklannu ;)

Vilma ja "Lahja" rv 27 tasan

Höh, mä olin tähän viestiin jo jotain kommentoinutkin eikä ne säilyneetkään tässä :( mutta yksäiti84 mulla samoja mietteitä kuin sulla synnytyksest. Esikoinen tuli reilussa neljässä tunnissa, kuopus vajaassa kahdessa (syöksysynnytys) ja tämä kätilön mukaan tulee tod.näk. ehkäpä alle tunnissa :eek: Pelkopolilla olen kerran käynyt ja vielä aion mennä. Sektiotakin olen miettinyt pyytää, mutta kun en uskalla sitäkään :( Mäkin olen päättänyt olla synnyttämättä, mutta myöhäistä taitaa tosiaan olla :D

joo, mä kans mietin sektio juttua mut ei sekään kyl hyvä vaihtoehto oo...siis jos miettiin esim sen kannalta kummasta todennäkösesti toipuu nopeempaa. Esikoisen synnytyksen jälkeen olin jo heti "elämäni kunnossa", ei paikat revenny ollenkaan eikä muutenkaan ollu jälkisupistuksia eikä mitään. Mut en kyl oo keksiny vielä kuinka tän vaavin sit oikein pihalle sais :LOL: vai pitääkö sitä muuttaa sairaalan aulaan asuun... ;)

Tarvii varmaan seuraavalla neuvola kerralla ottaa kunnolla puheeks jos vaikka kävis pelkopolilla puhumassa...jos jotain ees auttas.

sunnuntaita kaikille!

täällä on oikein supistusten yö takana,pää on ihan pökerryksissä kun en ole kunnolle nukkunut.

tosiaan viime yönä joka kerta kun käänsin kylkeä tai kävin veskissä niin sen jälkeen tuli useita supistuksia.mieskin piti herättää pariin otteeseen.mutta ei sitten kuitenkaan onneks tarttenu mihkään lähtee.
saapi nähdä mikä on alakerran tilanne kun torstaina on se lääkärineuvola.

sitten aamulla oli vielä silmät niin turvksissa että tuntu että ne putoo pois päästä..söin muutaman sipsin illalla,niin kaipa niillä olikin noin kamala turvottava vaikutus :/

ite olen myös miettinyt että edellisestä sectiosta jäi jotenkin pelottava olotila,ite olen vaan pohtinut että kuuluuko sellaset tuntemukset siihen leikkaustilanteeseen..
ensinnäkin anestesia lääkäri ei saanut sitä epiduraalipuudutusta laitettua,tökki muutaman kerran selkään..ei tuntunut todellakaan mitenkään kivalta,sitten spinaali puudutuksen sai laitettua.
ja kun oltiin siinä leikkaustilanteessa niin sanoin että minulta lähtee puudutus pois kun tunsin omat varpaani liikkuvan..sanoin siitä,niin joku vaan ilokaasua tyrkkäs mulle..
ja kun vauvaa ottivat mahasta pois niin olo oli kun olisi ollut kamala mahatauti.

että kyllä se sectiokin on pelottava jos synnytyskin pelottaa.

olen täällä tiiraillut taivaalle että ei nyt kävis satamaan,pääsis iltapäivällä mustikkamehtään kun mies tulee töistä.se kyllä ei kuulemma lähde,jää tyttöjen kanssa kotiin..minulle sanoi että puhelimen otat sitten kyllä mehtään mukaan.ja sanot minnepäin menet..
jos vaikka karhu tulee vastaan..ei nyt sentään.

mutta nyt pyykkiä viikkaamaan kaappiin.

niinukka ja vunttunen 28+1

Täällä on niin synkkää ja välillä sataakin. On muutenkin mieli ihan maassa. Taitaa olla masennusta ilmassa.
Äijä unohti perjantaina sitten meidän 5 vuotia hääpäivän kokonaan, vaikka sovittiin jo etukäteen, että ostetaan kaikki lahjat sitten Tallinasta tiistaina. Mutta olisin silti odottanut edes jotain, vaikka pientä kukkapuskaa joskus. Ihan kiva :|

Tänään on meillä tuo Metallican konsertti. Vähän jännittää miten siellä pärjää. Mutta täytyy sitten lähteä johonkin kävelyllä, jos en kykene istumaan siellä katsomossa. Ja onhan siellä SPR:llä patjoja, joihin varmaan pääsee makoileen ;)
En kyllä mistään hinnasta suostu jäämään pois, kun sitä on odotettu niin kauan.

Synnytyspelon kanssa täälläkin kamppaillaan. Leikkaus olisi minulle kaikkein helpoin tapa saada tää täältä ulos, mutta toisaalta kyll mä haluisin olla mukana tässä jutussa. Sen takia aloin epäileen tuota synnäriäkin. Mulla kun ei oo tuosta Lohjasta lapsettomuuspuolen takia paljoakaan hyviä kokemuksia. Onhan siellä se yksi kiva hoitsu, mutta hän voi olla vaikka lomalla silloin. Jäin miettimään sitä Tammisaarta, mutta tarvii nyt mennä sinne tutustumaan ja käydä siellä varmaan juttelemassa pelkopolilla. Kaipa se siitä. Vesisynnytystä tms olisin mielelläni kokeillut, mutta tiedän jo valmiiksi ettei epiduraalia saa minulle helpolla ja se ei välttämättä tehoa. 2 epäonnistunutta kokeilua riittää. No kaipa ne tästä. Pakkohan tää on täältä synnyttää, halusipa tai ei. Nyt on myöhäistä sitä enää miettiä. Mutta eiköhän kaikki selviä sitten tutustumisen yhteydessä.

Tiistaina mennään tosiaan Tallinaan ja tullaan keskiviikkona pois. Tarkoitus olisi käydä kattelemassa jotain pientä kamaa Nyytille. Onko ehdotuksia missä kannattaisi käydä? Tiedän, että Viru Hotellin vieressä on iso liike ja vanhassa kaupungissa on jossain joku kiva pieni puoti.

Mutta nyt lopetan tämän romaanin kirjoituksen :whistle:

LillaStina ja Nyytti 28+5

Oli tänne taas juttua kertynyt ja monta asiaa, mitä ajatteli kommentoida, vaan taitaa niistä taas puolet unohtua :ashamed: . Jos ensin pienesti omaa napaa. Sinne ei oikeastaan sen kummempaa, melko vilkkaasti liikkuva tapaus tuntuu olevan ja olenkin asennoitumassa temperamenttiseen vauvaan... Tavallaan edelleen tuntuu, että on tyttö tulossa, mutta poikaolokin vahvistunut ;) :whistle: , ota siitä sitten selvää!! Jotakin vaatetta mitä on mummuloista tullut, olen pessyt tässä vähitellen muun pyykin seassa, mutta muuten en osaa vielä valmistautua mitenkään. Tuntuisi ihan hullulta esim laittaa pinnasänkyä meidän huoneeseen!!! Vaan onhan se sinne sitten hetken päästä laitettava ja täytyy sanoa, että sitä tulee siinä varmasti ihmeteltyä meidän kaikkien ;) . Tänään juuri kun esikoinen katseli mahani kokoa, totesin hänelle itsekin ihmeissäni että "ajatteles, meillä on kohta ihan pieni vauva". Miten ihmeessä mä en tavallaan pääse siihen ajatukseen kiinni :p . Mullistaa nämä nyt niin pinttyneet arkirutiinit varmaan melkoisesti, varsinkin jos on itkevää sorttia! Onneksi on kantoliina ja toivottavasti se olisi sitten hyvä apu.

Minullekin viime päivinä synnytys noussut mieleen ja sana "peruutus" käynyt mielessä. UUuuh, sitä lähdön hetkeä!!!! Parempi kai vaan olla ajattelematta! Minun synnytyssuunnitelma riippuu istukan suunnitelmista |O . Leikkausta en haluaisi, mutta jos se on väistämätöntä, niin sitten se on. En silti tosiaan synnyttääkään haluaisi.. mutta jos ja kun siihen sitten mennään, niin ammetta aion käyttää jos mahdollista, kuten aiemmillakin kerroilla. Lämmin vesi renotutti mukavasti ja oli muutenkin vaihtelua siihen pedissä makaamiseen. Varsinkin esikoisen kanssa ammeesta jäi todella hyvä kuva, tuosta toisesta muistan roikkuneeni ammeen reunalla ja ajatelleeni juuri tuota sanaa "peruutetaan, annetaan olla vielä mahassa", oli olo sen verran kipeä. Synnytksiini en ole saanut mitään kipulääkkeitä tai muita ja ehkä koittaisin taas pärjätä ilman, ilokaasua voisin naukkailla. Mutta mutta, hei apua, en mä halua edes puhua tästä vielä!! Se tulee sit kun on tullakseen... Koitan ajatella vaan niin.

Itse olen kaikille masukeille soitellut soittorasiaa aina illan päätteeksi hetken. Nyt en ole ollut ihan niin valpas, mutta joskus aina kuitenkin. Potkuja alkaa sadella :heart: , vaikka toisaalta niitä satelee illalla makuulla muutenkin. Otan tuon rasian sitten aina sairaalaan mukaan ja saatan joskus aina vauvalle soitella. Meillä on sellainen suloinen nalle, jota vatsan päällä soittelen.

Sauna ei ole minullekaan maistunut koko raskausaikana! Kesän aikana olen tainnut olla saunassa kaksi kertaa! Ei vaan tee mieli. Mitään himoja ei enää ole ollut, mutta ruoka ja kaikki muukin kyllä maistuu, vähän liiankin hyvin. Mitään sokerikuuria en ole saanut aikaiseksi. Nyt viime päivinä maha on tuntunut niin täydeltä, että syöminen on tainnut hiukan vähentyä, yleensä niin minullekin käynytkin. Hyvä olisi, ei pääsisi paino enää paljon nousemaan.

Kivoja hääjuttujakin täällä ollut ja uusille tervetuloa. Mietin tuossa juuri aamulla, että toivottavasti meistä moni jatkaa jutustelua sitten tuolla syntyneiden ja vauvojen puolella :) . Sitten on taas uutta ihmeteltävää!!

Niinukan yölliset supistelut tuntuivat jo hurjilta ja silti sitä mustikkametsään menossa... Ja tsemppiä lasten kanssa, eikös niitä teille taas siunaantunut lisää hetkellisesti!

Kaikille hyvää vointia ja toivotaan jo välillä sateettomia kelejä! Tosin ei liian kuumaakaan, siinä mielessä nyt on ollut oikein hyvä.

Rontti 29+1, sieltä se 30 hipsuttelee...

Tervehdys kaikille!

Täällä kaikki ok, masua kasvatellaan ja ihmetellään babyn liikkeitä, ensi kertalaisia kun ollaan.
Lomaa vietetään, mut kelit on vaan niin kurjat. Ai niin, terveisiä Lontoosta-oltiin viime viikolla siellä katselemas ison maailman menoa. Katukuvassa lähes kaikilla äideillä oli siellä Bugaboon vaunut, josta tulikin mielee kysellä vaunu-galluppia.

Elikkä, minkälaiset vaunut hankitte/olette hankkineet? ja mitä suosittelette? Mitä niistä maksoitte, ostitko uutena vai käytettynä? Ja mitä ominaisuuksia pidit tärkeinä valintaa tehdessäsi? Otitko/otatko kovan vai pehmeän kantokopan? Montako pyörää yms?
Meillä hankinta vielä edessä, ja kiirus tulee kohta, jos meinaa uutena tilata ja haluaa jonkun tietyn väriset...

Toivotaan aurinkoisempia kelejä,
voikaapa kaikki paksusti!

Ippuli

käytetyt vaunut on meille hankittu tai no kahet... toiset ja isommat makso 50? niissä on pehmyt kantokoppa, yhdistelmät siis enkä tiedä merkkiä->myyjäkään ei tienny. toiset on ABC:n muistaakseni -01 tai -02 mallia musta-oranssit, aivan ihanat... ne saan ilmaseks serkulta, lämpöpussi on muistaakseni niissä ja ovat pienemmät et mahtuu paremmin autoon. Emmaljungat olisin halunnut mut olivat sen verran arvokkaat ja ku oli halvalla tarjolla muita niin tyydyn niihin.
:p

Keskiviikkona pitäis mennä töihinkin...neljä viikkoa ollu lomalla et motivaatio on -200 ja sit ku tietää et olis vaan neljä viikkoa enää töitä niin motivaatio tippuu -500... no täytyy kattoo kuinka kauan jaksaa vuodeosastolla painaa töitä ja todeta et menempä käymään lääkärin luona ja haen saikkua... :(
Ei siin muu auta....
Masussa käy kauhee vilske... ihan viikon sisään on alkanu kauheesti potkimaan ja vääntämään... isäntäkin tokas aamulla et "älä potki iskää selkään" ku kauhee meininki päällä... maha heiluu ja muokkaantuu ihme asentoihin ku tää vaihtaa asentoa... ihanaa... :D

Santti ja hiimu rv29

Nyt mä sit tiedän miltä kuulostaa kun yläkerrassa asuu koiria... Ollaan siis tosiaan muutettu 1.7 tähän ja ollu ihan hiljasta kaikkina muina iltoina, ei oo meluavia seinänaapureitakaan :) Nyt sit alko kun mikäkin sota tuola ylhäällä..joka taputtaa lattiaan ja koirat juoksee ja haukkuu minkä kerkee :/
Kunhan eivät vaan herätä tuota mun poikaa jonka just sain nukkumaan.

Vaunuista
Mä ostin huuto.netistä tommoset ABC:n yhdistelmät -05 vuodelta, beige-siniset ja toi beige on tommosta "säämiskän" tyylistä..tai mitä lie... aivan ihanat, ihastuin ihan täysin. Pehmee kantokoppa on josta saa sit lämpöpussin. Maksoin 60? noista ja on todella hyvä kuntoset.

Mulla oli tärkeimpänä valintakriteerinä kun vaunuja kattelin niin toi heittoaisa, muistan kuinka esikoisen kans meni aina hermot ku joka kerta aurinko paisto väärästä suunnasta.. ja jotenkin oon tohon heittoaisaan tykästyny kun muilla seurannu. Ainoo vaan et kun ostan vielä seisomalaudan pojalle noihin niin sit se ei kyl samaan aikaan oo oikein käytännöllinen...ei meinaan oo oikein tilaa seistä laudalla tossa toisella puolella. Mut onpahan nyt sekin sit olemassa =)

Jokohan tää mun kaveri ois ensimmäistä kertaa kääntyny pää alaspäin...tänään olin vihdoin muutaman potkun tuntevinani tuola ylämahan puolella...aiemmin potkinu vain ja ainoastaan alamahaan ja tonne johkin sisuskaluihin ja neuvolassa joka kerta ollu perätarjonnassa.

yksäiti+ hippu rv 27+6

Elikkä, minkälaiset vaunut hankitte/olette hankkineet? ja mitä suosittelette? Mitä niistä maksoitte, ostitko uutena vai käytettynä? Ja mitä ominaisuuksia pidit tärkeinä valintaa tehdessäsi? Otitko/otatko kovan vai pehmeän kantokopan? Montako pyörää yms?

Meillä esikolla oli ekat ikivanhat emmaljungat, jotka sitten alkumetreillä hylkäsin.
Ostin käytettynä tuoreemmat Oran Fondeot, yhdistelmät. (Plussan kirpparilta )
Kova koppa, erikseen siis koppa ja ratasosat. Maksoin 250?, óli kuin uudet. Eniten vaikutti renkaat! Vanhoissa kun oli ne ikivanhat renkaat, niin talvella oli aika mahdoton päästä eteenpäin, etenkin kun ei ollut lumiaura vielä käynyt.
Nyt on ilmakumirenkaat (vai mikkä ne on) ja niillä pääsee jo lumessakin. Neljä pyörää löytyy. Olen ollut tyytyväinen. Säädettävä työntöaisa on hyvä, kun ite oon lyhyt ja mies pitkä. Alhaalla oleva kori on myös tilava, mahtu hyvinkin kaks kauppakassia matkaan. Näissä vainuissa on myös tuuletusverkko, eli helteillä saa kuomun kankaan ylös ja jää verkko. Ilma kiertää paremmin, mutta ei itikat pääse kiusaan.

Onnea vaan vaunukaupoille!! Valikoima on laaja ;)

Meillä meinataan käyttää samoja vaunuja kuin kahden ekankin kanssa, Ora Urbanit (yhdistelmävaunut) meille hankittiin aikoinaan, eli v. 2003. Aika ränkylät ovat, jos päästää renkaista ilmat laskemaan:) Muuten loistava valinta, edelleenkin olen sitä mieltä ja ylpeä, että kotimaiset aikoinaan ostettiin. Pitäisi vaan näitäkin muistaa aika ajoin huoltaa, jotta kestäisivät vielä yhden lapsen ja sitten myyntiin.

Ihastuttiin aikoinaan just Oran mallistoihin, isot renkaat kaikissa ja jotenkin tilavamman tuntuiset kuin nämä kaikkein uusimmat nykyaikaiset, esim. saksalaiset, joissa koppa jotenkin tosi alhaalla ja ahtaan tuntuinen... Uutena omamme ostettiin, siis yhdistelmävaunut, joissa kopan saa suuntaan tai toiseen, mutta se pitää irrottaa ja kääntää itse. Sellainen heittoaisa olisi kait kävevämpi... Meillä oli esikoinen talvivauva, niin valitsimme aikoinaan pehmeän kantokopan, oli lämpimämpi. Itse rattaissa on turvavyöt ja säädettävä selkänoja sekä tuohon eteen vyötärölle se "aisa" josta lapsi pitää istuessa kiinni, olemme käyttäneet myös näin rattaina tosi paljon.

Vaunuista maksoimme silloin v.2003 560 euroa, ostimme tehtaanmyymälästä Noormarkusta, josta saimme kaupanpäällisiksi vaikka mitä (sadesuojan, kärpäsverkon, pehmustetun hoitoalustan, vaihtopehmikkeet turvavöihin, ... uskomattoman määrän tavaraa oheen). Orahan meni konkkaan tässä välillä, tuotanto ilmeisesti silti jatkuu Oratel-nimellä tätä nykyä?

No joo, kotimaisuuden puolestapuhuja on nyt puhunut, kannustan kans vertailemaan, ja tunnustelemaan ennen lopullista ostopäätöstä. Jotkut tykkää enemmän näistä kolmipyöräisistäkin, minä en sellaisia taas olisi voinut missään tapauksessa ostaa... Tyytyväinen olen Oran vaunuihin ollut, ja tosiaan kolmatta lasta ne tuolla varastossa nyt odottaa, eli ovat ainakin hintansa väärti tässä perheessä olleet. Annetaas muillekin puheenvuoro:)

T. Kylähullu 25 + 2 (tyttövauva)

LillaStina, kerro sitten reissun jälkeen missä kävitte tallinnassa ja missä kannatti käydä!

Me ostettiin kirppikseltä käytetyt vaunut, maksettiin 200 euroa, mutta on ihan uuden veroiset, meillä kans vaikutti kunnon ilmakumipyörät että voi sitten liikkua hiekkateilläkin, säädettävä heittoaisa on kanssa kätevä, Ne on ratasmalliset missä erikseen pehmeä lämpöpussi jonka myyjä vakuutti olevan tosi lämmin, ehkä sitä sitten voi vaavia jo keväällä nukuttaa niissä ulkona.

Nyt alkaa tosisseen tuntumaan että sota alkaa ku vaavi pyörähtää mahassa ympäri, vaikka ei kai sillä pitäisi vielä olla mitenkään ahdasta siellä. Minäkin olen tuntenut lähes kaikki potkut alavatsan puolelle, toivottavasti jossain vaiheessa kääntyy itsekseen.

vielä 7 viikkoa töitä ja siihen ku päästään uuteen asuntoon. nyt ei passaa vauvan juttuja vielä tänne laitella, vaatteet olen kyllä pessyt mutta sängyt saa laitella sitten muuton jälkeen:)

26+4

Työ ootte ahkerasti kirjoitelleet :) Mihinköhän kaikkeen mun pitikään kommentoida... Hitto kun tuo muisti pätkii ihan totaalisesti koko ajan :ashamed:

mikerolle tervetuloa munkin puolesta :wave:

niinukka kyseli murkusta. Haluutko sen teille? :saint: Ihan suht hyvin täällä on mennyt vaihteeksi. Toissa viikolla otettiin taas pari suurempaa matsia sovittujen asioiden hoitamisesta mutta muuten ihan ok. Tosin tyttö olikin viime viikon keskiviikosta eiliseen helsingissä ystävänsä kanssa ystävän isän luona ja kotiutui toissa iltana. Ei olla vielä ehditty taistella :D

Ollaan tiukennettu sääntöjä tai oikeastaan niitä rangaistuksia. Kotiintuloajan venytyksestä napsahtaa HETI kotonaoloa jne. Pienempiäkään rikkeitä ei hyväksytä. Kyllä tais perille taas mennä kun yhden perjantai-illan kotona joutui viettämään meidän ilona :) Neiti kun yritti kaikkia sääntöjä venyttää mielensä mukaan... Tosin kyllä tyttö on hommiaan ihan hienostikin hoitanut kun on halunnut :flower:

Synnytyksestäkin oli ollut puhetta. Meillä mies varmaankin tulee mukaan jos lähtö ei yöllä tule. Kuopuksen mukana ei ollut vaan jäi muiden kanssa kotiin. Ei viitsitty yöllä ketään alkaa meille hälyyttämään. Eiköhän samalla lailla nytkin tehdä.

Ite synnytstä en pelkää, tosin en viiti hirveästi edes ajatella. Jos pohtimaan alan niin kyllähän se hirvittää kun kaksi edellistä ovat olleet helppoja esikoiseen verrattuna... Voiko muka tääkin mennä helposti? Jälkipolttoja pelkään jo etukäteen :x Ne kun on joka synnytyksessä vaan pahentuneet ja kuopuksen aikaan minusta ne tuntuivat pahemmilta kuin ite synnytys :/

Muutes aika tasaseen mennään eteenpäin. Väsymys kyllä vaivaa ja mitään kyykkimisiä ei tarvi tehdä ellei halua että alavatsa kipeytyy ja jumalattomat viiltelyt alapäässä alkavat. Niitä viiltelyjä on kyllä koko ajan muutenkin.

Eilen huomasin että pikkusen pitempää aikaa ei autolla passaa ajella. Käytiin kouvolassa (n. reilu 1/2 tunnin matka). Kyllähän sitä kyydissä istuu mutta ajoin itse takaisin päin ja tuskaa oli. Koko illan alavatsa oli kipeenä :/

Liikkeet edelleen tuntuu pääasiassa alavatsalla, tosi harvoin ylös monotetaan. Taitaa vaan tulokas tykätä pahoinpidellä äitin rakkoa :D Huomenna olis taas neuvola pitkästä aikaa. Koksin käynnit siirsivät sitä ja terkkarikin vietti loman välillä..

Nyt taas vessaan, samperi soikoon muuten tulee pissit pöksyyn :)

tuutilulla kera typynkö? rv 29+2

Me ostettiin työkaverilta sellaiset käytetyt yhdistelmät. Ainoa kriteeri oli, että siinä pitää olla kunnon pyörät ja ne piti olla yhdistelmät. Meillä kun tuo tie voi talvella olla vaikea mennä vaunujen kanssa (jos ei jaksa heti aamulla alkaa itse tekemään lumitöitä...). Merkistä ei mitään havaintoa, mutta ihan siistit tumman siniset ne on kovalla kantokopalla. Maksoivat vain 30 euroa. Ukki osti lisäksi jostain kirppikseltä meille 10 eurolla parvekkeelle vaunut. En ole niitä vielä nähnyt, mutta on kuulema aika kauheat, joten niitä ei saa käyttää muuta kuin partsilla... :$
No kohtahan ne nähdään. Ihan sama mitä siellä on, kunhan vaan ei tartte roudata noita toisia edestakaisin. Meillä kun ei voi tuon koirien takia laittaa vaunuja ulos etupihalle, muuten voi olla riskinä vaunujen kaatuminen (toinen on koko ajan narussa ulkona) ja vaunuja ei saa siellä mihinkään järkevään paikkaan sen estämiseksi...

Eilen oltiin Metallicassa. Oli muuten aika siistiä! Nyytti tykkäs tosi kovin. Täll tyypillä on rytmitajua :LOL: Parin biisin aikana tuli potkuja niin hienosti tahdissa. :LOL:
Kyllähän nuo bassot tuossa parin tunnin jälkeen alkoi ahdistaa, mutta siihen asti kaikki meni ihan hyvin. Isäntä sortus ja osti Nyytille mustan potkupuvun, jossa lukee Metallica for life. Oli sen verran iso, että menee muuten ihan varmasti pitkään. Koko taisi olla joku 19-24 lbs... Naurettiin, että ensi kerralla isä on pojan kanssa siellä vihreet pelttorit korvissa :saint:

Mutta nyt täytyy mennä kattoon huomisia vaatteita reissuun mukaan, jos vaikka tarttis pestä niitä.

LillaStina ja Nyytti huomenna jo 29 :p

Yhteistyössä