LOKAKUUN MAMMAT 2007, HERHILÄISTEN HÖPINÄT VKO 15

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutilulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinukka: minä en jaksa enää hyppyttää sylissä, voimat loppuu käsistä :ashamed: Siksi minä sen nyt ostankin kun poika tykkää hyppiä niin paljon että ääneen naurattaa. Katsoin Lastentarvikkeen sivuilta että se maksaa uutena 30? ja siinä on mukana sellainen kiinnike ettei tarvitse porailla reikiä oven pieleen. Laskin että jos ostan Huutonetistä niin postikuluineen erotus on niin pieni ettei se kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:
[
muuten olisko kellään jotakin kivaa ohjetta tonnikalalle?kastiketta esim?oon perunasipulisekotuksesta ja tonnikalasta tehny laatikkoo,ja risottoo..mutta kastikkeen ohje puuttuu..

Minä olen kalalle allerginen, mutta mies tekee lapsille ja itselleen tonnikalakastiketta, jotenkin näin;
* tonnikalaa(yllätys),
*jotain mausteita( oisko ainakin soijakastiketta?),
*paseerattua tomaattia (tai pyrettä, tai murskaa..riippuu mitä kaupassa)
*ruokakermaa

Sitten ne syö sitä pastan kanssa:)

Niinukka kokeile joskus tonnikala lasagnea :p ,kastikkeen oon tehny ihan tomaattimurskasta (sauvasekoittimella vedän sileäksi, kun muksut ei tykkää niistä paloista), ruokakermaa, mausteita ja jos haluaa niin sen voi suurustaa tarvittaessa....

*muoks* tonnikalakastike käy lasagneen tai sellaisenaan esim.pastan kanssa

Huomenta! :wave:

Nyt olen ihan varma, että meillä on kuuhullu poika ;) Nyt taas on 3 yötä putkeen nukuttu miten satutaan. Ja taas on täysikuun aika. :D

Niinukka ei se ole tyhmä, joka myy. Vaan se joka ostaa :D :laugh:

Meidän neuvolantädistä on nyt tehty valitus. Sinne lähtee vielä sellainen kunnon lista, jossa kerrotaan ihan kaikki. Aikoi tulla seurailemaan tilannetta se pomo. Eli katotaan paraneeko toi juttu.

Huomenta! :)

Mà kirjoitin vàhàn aikaa sitten pitkàt pàtkàt ja TIK annika painoi napista ja kaikki hàvisi...

Sen verran muistan ettà Mammaliino muistahan kertoa mità neuvolassa sanottiin niin tietàà tulevaisuuden varalle jos neidille kày sama homma! Yleensà meillà ei kakkaa sinne mene ( koputtaa puuta), normaalisti aina pyyhin kosteus/puhdistuspyyhkeellà, sitten jos on kakka niin vanulapulla jossa on vauvaòljyà ja sitten sinkkivoide/peppuvoide pààlle ja vaippa ja eikun menoks :D Pepun pesen 2 kertaa pàivàssà, aamulla ja illalla en siis aina kun neidillà on kakka. Ajattelin ettà nàin ei iho pààsee huonoon kuntoon.. Tietysti sitten pesen jos kakka on levinnyt ihan kaikkialle mutta muuten en.

Tytteli kyllà sà hyvin pàrjààt kahden pienen kanssa, ja sitten kun kasvavat niin pitàvàt hienosti seuraa toisilleen! =)

Katjanna kateeksi kày!! Haluaa myòs hyppykiikun ja meidàn neiti on ihan samanlainen nykyààn kun teidàn Aatu eli tylsistynyt! Nàkee naamastakin jo ettà jotain pitàisi olla, jotain haastavampaa yms. Mietinkin ettà pitàà mennà katsomaan joku uusi lelu jota neiti saa katsella ja kokeilla jne. :) Tosin eihàn se hyppykiikku ole.. :( Myydàànhàn noita kiikkuja jotka ovat maassa ns. kiinni eikà tarvitse minnekààn laittaa roikkumaan mutta 1. maksavat reippaasti yli 100 euroa ja 2 ei meillà ole tilaa enàà yhdellekkààn vauvan vekottimelle ;)

Dirlittan Voin kuvitella kuinka rankkaa on hoitaa sairasta perhettà melkein kuukauden.. Jouluna mun mieskin sai influenssan ja mà sità "hoidin" ( 39 asteen kuumeessa tuossa olohuoneessa lueskeli jotain, ei siis edes maannut sàngyssà ja valitellut oloaan yms. ) sità ja annikalla oli pienen pieni flunssa.. Kyllà mà sain siità viikosta niin tarpeekseni ettà ihan kauhulla odotan kun ihan oikeasti neitikin sairastuu :/

Nyt sitten omaa napaa.. Meidàn lihapulla ei enàà huoli maitopullosta!! Eilen sain kauhean taistelun jàlkeen menemààn 350 ml maitoa! Mà en ymmàrrà mikà siinà nyt on.. Puuroina ja noina jauhekeitto pohjina saisin menemààn varmaan sen 400ml mutta onko se nyt sitten sama asia kun juoda maitoa ?? :o

Sanojen puhumisesta... Olen nyt kyllà aika varma ettà tuo annika sen sanan "hyvà" osaa.. Taas eilen kun sai itsensà vedettyà istumaan sanoi "hyvà hyvà" :D:D Ja mà aina sanon kun se jotain uutta osaa tehdà ettà hyvà vauva hyvà! :D En tiedà onko se nyt edes mahdollista mutta tuntuu kovasti ettà neiti on kàsittànyt sanan tarkoituksen ja opettelee sità nyt sanomaan.. Tànà aamuna suusta tuli sitten etttà "mummo" ja kun me aina aamukahvit juodaan mummon kanssa jutellen puhelimessa... ;) Mutta vielà oudompi juttu sattui mummolassa kun italianmummo sanoi "bebè" niin annika siihen vauva.. Siis muka suomenti sanan! Ja mà olen sità hokenut myòs neidille "bebè-vauva" :D:D Olisi se kyllà hienoa jos nyt ruvetaan jo toistelemaan sanoja :) Pitàà tarkkailla jos jatkuu samanlaisena niin sitten on kyllà niin ettà neiti on tajunnut joitakin sanoja ja niità nyt harjoittelee :)

Heidi: meillä ainaki neuvolassa sanottiin että vellit voi laskea maitomääriin mukaan.

Meillä Eemi hokee aina väsyneenä, ja sängystä huutelee "äittää, äittää..".olenkin HALUNNUT ajatella että koittaa huutaa äitiä..
Myös joka ilta kun laitan puuroa, niin Eemi hokee mam mam mam..:) Tiedä sitten mistä tuo tapa:)
En ihan tosissani kuitenkaan itsekään usko, mutta tottahan on se että matkimalla nuo oppivat ja kun koko ajan hoen että "äiti tulee, äiti ottaa, äiti sitä ja tätä.." niin josko niitä äänteitä koittaakin matkia? Ei tietenkään niin että tajuaa mitä merkitystä niillä äänteillä on.

Paitsi jos poikani onkin seuraava Einstein :D

DOGTOR (55kg) lähtöpaino 67,7kg viime kerrasta +/-0g, nyt 64kg
LILLASTINA (65kg) lähtöpaino 75kg viime kerrasta +/-0g, nyt 68,5kg*
NIINUKKA (75kg) lähtöpaino 93kg viime kerrasta -400g, nyt 92,2kg
NÄKYMÄTÖN NINNI (65kg) lähtöpaino 68,3kg viime kerrasta -1000g, nyt 67kg*
PEPISA (72kg) lähtöpaino 82,6kg viime kerrasta +200g, nyt 85kg*
TILDA77 (75kg) lähtöpaino 83kg viime kerrasta -500g, nyt 78kg*
TOPSY (67kg) lähtöpaino 76kg viime kerrasta -500g, nyt 73,9kg*
VILMA-ONNI (60kg) lähtöpaino 71kg viime kerrasta -500g, nyt 71,5kg

kyllà mà ainakin uskon nàin, siis ettà matkitaan niità tuttuja sanoja joita sanotaan aina samassa tilanteessa.. mam mam voipi olla just sità nam nam sanaa ;) Kyllà varmaan jo tuon àittee = àiti sanan ymmàrtàà ettà siihen kutsuun àiti vastaa :) Annika varmaan sanoo tuon hyvà sanan juuri sen takia ettà olen sità aina sanonut kun neiti osaa jotain tehdà :) Mutta mutta hyvàllà alulla tuntuu olevan annika, varsinkin kun toisteli tuota vauva saan beben jàlkeen :) Mummolassakin se oli yksi pàivà toistellut vauva sanaa ja italianmummo tuli sitten multa kysymààn ettà mikà ihme on vauva ? :D:D Ja sitten rupesi mummokin toistelemaan vauva vauva :laugh: aksentilla tietysti ;)

Tänään alkoi lehteä lukiessa naurattaa. Siinä oli uutinen, että jonkun uuden tutkimuksen ja väitöksen mukaan pitkään imettäminen ei suojaakaan lasta allergioilta vaan saattaa jopa altistaa ruoka-aine yliherkkyyksille ja atooppiselle ihottumalle. Että kolmen kuukauden imetys riittää antamaan täyden allergiasuojan.
Eli teet niin tai näin aina löytyy joku tutkimus jonka mukaan teet oikein/ väärin :laugh: Parasta vaan luottaa omaan vaistoonsa.

Ei hitsi meinaako tuo poika lähteä konttaamaan :o Nyt on pakko lopettaa nettailu ja lähteä metsästämään pojasta kuvaa. Pitkiä aikoja on konttaus asennossa ja äsken siirsi jo kättä ja jalkaa oikein. Lahos vaan koko systeemi, kun innostu liikaa. Nyt tämä hyvä/huono äiti päätti, että haluaa nähä tämän :D eli lattialle suunta käy...

moi

meillä eemi vasta viime viikonloppuna keksi että miten käännytään selältä mahallee, ja nyt äsken jo ryömi hiukan. Tekniikka vaan hällä vähän hakusessa, vetää jalat koukkuun mahan alle ja potkaisee etiäpäin..voisi olla helpompaa kun saisi kädet mukaan, nyt naama viistää maata :laugh:
Tosi äkkiä tulee näitä uusia taitoja nyt!:)

katjanna:kyllä minäkin siitä hyppykiikusta haaveilen,joten ostoslistalla on kunhan kaupunkiin päästään! on toi ukko jo niin painava ettei sitä jaksa ite hyppyyttää kovin kauaa :D !

höh,ei tainnutkaan olla vatsavaivoja mikä pikkumiestä valvottaa; puuro jätetty pois kahtena iltana ja silti on yöt yhtä kitinää,itkua ja levotonta pyöriskelyä :| .....hampaatko sitten? ei oiken suppokaan auttanu viimeyönä :| ......päivällä nukkuu ihan hyvin :/ .....voi kun keksis niin vois toista auttaa :ashamed:

Heippati :)
Kello vajaat puolenpäivän ja meillä on aamu-ulkoilut ja aamu nokoset suoritettu, ruokailtu, koti siistitty ja nyt pyykit pyörimässä...herätty on puol seiska. Seuraava etappi pienimmäisen päiksyt tossa hetken kuluttua ja jos maltan näistä kotipuuhista irtaantua, niin pitäisi mennä naapuriin kyläilemään...muttamutta...kun ois intoa puuhailla tässä näitä omia juttuja, niin ei viitsisi sitten niin millään lähtee, mut eihän nää hommat täältä tietty mihkään karkaa =)
Nyt laitoin lapset kattomaan dvd-elokuvaa, pienimmäinen tossa sitterissä itseään keinuttaa :) Mun piti alkaa laskun maksuun, mutta ajattelin ensteks täällä pyörähtää ;) Kerkee sen tilin tyhjentää myöhemminkin...
Hyppykiikusta...meillä kauhee hyppimis vinka tolla pojalla, oon miettiny kaa tota kiikkua, mutta en tiedä...vielä tota on nipin napin jaksanu itekkin hyppyyttää :) Muutenkaan meillä ei noita härveleitä juurikaan ole...sitteri ja syöttis...syöttiksessäkään en vielä ole istuttanut kun ei vielä täydellisesti omin avuin poika istu. Terkkakin sanoi että sitten vasta kun itse tukevasti istuu. Myöhemmäksi sitten tuolla odottaa taaperokärry ja potkumopo, ne riittää meille :)
Aika moni muukin mietiskellyt tota perhepäivähoitajan hommaa...samoin mä :laugh: Mutta mä en juuri vakavissani, sillä kun itsellä kolme tenavaa, niin silloin ryhmään ei mahtuisi kuin 1-2 lasta lisää, ja palkka sen mukainen sitten... :/ Ainakin näin olen ymmärtänyt. Mutta heräsi mielenkiinto tota yksityistä perhepäivähoitajahommaa kohtaan...meneekö siinä jotenkin eri viisiin toi lapsiluku ja miten palkkaus? Tietääkö joku ?? Tosin ei nyt niin akuuttihätä...meinaan tätä kotiäipän roolia viel jatkaa B)
Ai että jotkut jo konttaa :o Meillä poitsu ryömii ja sekin tuntuu jo niin hurjalta :o Vaikka kuinka vauvana koittaa pitää, niin ei noita pidättele mikään...kovat on menohalut ja niin isoja olevinaan jo ollaan :) Konkreettisesti ollaankin...sellanen pallero jo toinen...vaatekoko on 74 ja kun muistelin et noi isommat aikoinaan käyttivät koko 68 pitkään ja tää nyt ehti käyttää vaan hetken :o Mutta sehän on vain hyvä kun ne kasvaa, huolestuttavampaa ois jos ei kasvais... ja kyllä tolla ruoka määrällä pitääkin kasvaa :whistle: Meidän poitsulle meinaas sapuska maittaa :) Meillä menee tällähetkellä aamupuuro, lounas, välipala ja iltapuuro+tisuttelut päälle. En ole saanut vielä toista lämmintä ateriaa kuvioihin mukaan, kun unet sattuu sillai siihen ajankohtaan...Tietty saishan sen menemään, mutta sitten ei varmasti puuro menis enää illasta(sekun meil syödään kasilta) ja mä koen sen aika tärkeeks. Poitsuhan nukkuu täydet, ja pitkät sellaiset, yöunet. Ja luulen että tolla puurolla on iso merkitys...vaikka aina ollut hyvä uninen :) Toi tisuttelu on meillä varmaan jäämässä pois... Meillähän on ollut jo pitkään sitä taistelua sen kaa aina aika-ajoin ja nytkun syö niin paljon jo kaikkee muuta, niin oikeestaan toi tisuttelu enää sellanen läheisyys-juttu :heart: Mutta tosiaan ajattelin nyt niin että poika imee jos imee, mutta enää en tappele tämän asian kaa ja hermojani menetä :)
Tuli muuten mieleen että oon mäkin aika hassu... :laugh: Meillä oli/on hoitopiste lipaston päällä, mutta en ole enää pitkiin aikoihin siinä vaippoja vaihdellut. Poika kun myöhkää ja kääntyilee jo niin ja on niin pitkä että eihän siihen edes enää mahdu kunnolla...mutta silti mulla ne vaan tossa on :whistle: Jotenkaan en ole raaskinut niitä korjata poiskaan :ashamed: Ehkä mä tänään sen teen ja raivaan noi pois...saa taas sisustaa senkin tilalle jotain ;)
Juu, mutta täytyy nyt tyhjentää se tili, ennekuin meidän vauveli alkaa kitisemään ja tahtoo päiksyille....

mamma yksityisenä pph:na voit itse vaikuttaa paremmin montako lasta otat, miten ne on hoidossa ja mitä vanhemmat maksaa sinulle hoidosta. Huomattavasti helpompaa, mutta joudut maksamaan silloin itse itsellesi palkkaa, vakuutukset, tel ja lel yms. Jos myyt palvelun omalle kunnallesi, niin silloin helpompi hoidettavien vanhemmille. Sinä otat kunnalta mitä otat hoidosta rahaa ja vanhemmat maksaa kunnan taksojen mukaan sinne päin.

Sekä kunnallisessa että yksityisessä on omat hyvät ja huonot puolensa. Yksityisenä on kyllä parempi laittaa joku firma pystyyn, jotta on helpompi pyörittää noita raha-asioita. Toiminimi ei maksa (mitään vai ei paljoa?). Kannattaa ottaa selvää ja kannattaa jutella kunnan päivähoitoasioita hoitavan ihmisen kanssa, että mitä he suosittelevat sieltä. Meillä sanottiin, että yksityisenä tienaan paremmin.

Huh huh! Onpa jännä, miten paljon saa aikaan tytön nukkuessa, kun ei roiku netissä :laugh: Pyykkiä oon pessy kolmatta koneellista, astiat on tiskattu käsin + yks koneellinen niitäkin ja komerossa talven haisseet hevosen romppeet on nyt kuivumassa (ja haisemassa) kylpyhuoneessa. Ja se hevoselle haiseva komero on järjestelty ja sen lattia siivottu :)

Aah vauvauutisia tullut, Onnea Nytylle! :heart:
Meidän ystäväpariskunta odottaa kans vauvaa ja eilen oli tämä nainen töissä mun miehelle kertonut miten oli kahdehtinu sillon mun raskausvatsaa...onkohan se mun vuoro alkaa haikailemaan nyt vuorostani kun nään hänen kasvavan vatsan? Myönnetään hiljalleen on vauvakuumetta ilmassa, MUTTA täälä vielä imetys kehissä ja yöt nukutaan sen verta huonosti joten ei vielä kuitenkaan ihan ajankohtasta. Ehkä sitten joskus kun nuo yöt helpottaa ja oon päässy itekkin käymään muutamaan otteeseen viihteellä tuulettumassa. Ois myös kiva tehä joku ihana viikonloppumatka johonkin pubitäyteiseen kaupunkiin kavereitten kanssa ennen uutta raskautta - haaveita, haaveita :p

Olipas kiva nähä eilen niitä mun synnärihuonekavereita, kaikkien meidän vauvat on siis syntyneet samana päivänä, joten jännä oli katsoa miten ovat kehittyneet. Huvittavaa oli myös nähdä miten me "raskauden ja synnytyksen jäljiltä katujyrän alle jääneen näköset" naiset olimme muuttuneet, onneksi jo hieman parempaan suuntaan :D

Nyt mun serkku on tulossa kyläilemään tänne meille tyttönsä kanssa. Heidän neiti on kuukauden Siljaa vanhempi ja meenee kuulemma jo taaksepäin :laugh: jospa tuo meidänkin neiti alkais ottamaan neuvosta vaaria...menohaluja nimittäin kyllä jo löytyis ;)

Nyt 3 yötä unikoulua takana. Ihan kuin viimeyö ois ollu jo parempi? Mutta hyvin varovasti tämän totean. Vielä ei kuitenkaan kannata alkaa liputtamaan kovin suurella lakanalla... Mun äiti on Oulussa käymässä työasioissa, tulee illalla käymään meillä ja mennään sitten johonkin syömään. On onneks ens yön hotellissa kun sillä aamulla niitä työhommia, mutta sitten seuraavan yön viettääkin meillä. Ihanaa saada yövieras näin unikoulun keskelle |O no pääseepäs todistamaan miten me miehen kanssa ärisemme toisillemme noina väsyttävinä ja pitkinä tunteina...

Niin ja minä oon kattonu nyt niin paljon Grayn anatomiaa koneelta että oon kohta valmis kirurgi! :laugh: suosittelen tätä uudelleenkouluttautumismuotoa myös teille muille jotka haaveilette alanvaihdosta! :attn:

tyty nukkuu,ja mies lähti viemään minun ja tytön kirjettä postiin,sekä käymään rautakaupassa..ite soitin kahteen työpaikkaan,ja luovutin pun.numeroni sinne :D
kummatkin olis kotipalvelutyötä,8-16..tuo sopis minulle LOISTAVASTI..oli immeinen siellä oikein iloinen,kun sanoin että olen heinäkuun jälkeen käytettävissä..

mietin tuossa et taijan kohtapuolin ruveta tosiaankin soittokierrosta tekemään noihin hoito ym laitoksiin josko jotain tärppäis,joskus sitten.

hitsiläinen imuroida pitäs..
pesin tuossa sitterin päällysen,ja sanoin miehelle että pitäs vissiin laittaa tuo sitterikin pois,ei tuo tyty siinä ole enää pitkiin aikoihin istunu..kamala venkulehtiminen vaan alkaa jos hänet siihen laittaa..

yodottaja leluista kyseli..meijän venla tykkää jos hälle antaa talous tai veskipaperi rullan tai ihan paperia..siis ei veski tai talous.sanomalehestäkin tykkäis,mutta siitä tulee vaan kädet ja naama mustaksi :D
sitten kaikki kapustat,ja lusikat kiinnostaa..

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Täällä vietetään tänään 8-vuotis hääpäivää. Eli 8.4.2000 oli meidän häät. :heart: Ja aina vaan rakkaammalta tuntuu tuo mies. =) Pitäisköhän jotakin herkkua leipoa tänään, vaikka laihiksella olenkin. :p

Apua! Siis onnea! Mutta apua siinä suhteessa, että meillähän on kans 2-vuotis hääpäivä!! Mä en ois muistanut ellet ois maininnut :ashamed: Kävin tänään laittamassa kierukan, pitää sanoa et se on miehelle hääpäivälahja :laugh: Pitääpä leipoa jotain...

Yhteistyössä