LOKAKUUN MAMMAT 2007, HERHILÄISTEN HÖPINÄT VKO 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dirlittan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pukeutumisesta: Meillä eemi nyttaas parvekkeella unilla, siellä +13 astetta. Päällään hällä ohut kypärämyssy, ohuet villahanskat- ja sukat, reiman kevätpuku ja päällä peitto. Ja just kävin koittamassa-> taas niska hiessä!
Siis en ole koko talvena voinut laittaa vaunuihin hälle kypärämyssyn päälle kuin puvun hupun, ja silti hikoaa!
Mitään Fleeceä ei voi ajatellakaan, kun jätkä kylpee hiessä..
Hipkukka, myös minua välillä "ahdistaa" laittaa toi unille noin pienellä vaatetuksella, mutta muuten se paistuu..Isosiskonsa oli samanlainen..
Muistan kerrankin päiväkodissa kun Idalla oli toppapuku yms. mutta ei villavaatetta sinne väliin. Kerran hain Idaa kotiin, ja Ida oli kiukkuinen ja valitti että kurja olo..päästiin kotiin ja aloin riisua, niin olivat laittaneet toppapuvun alle päiväkodilta lainaksi villahaalarin. Ida oli ihan läpimärkä hiestä, tukka kiharalla, alusvaatteetkin kosteana..
Seuraavana päivänä sanoin että miksi kummassa olivat pukeneet, niin olivat siellä katsoneet että liian vähän päällä. Annoin palautetta että Ida saa lämpöhalvauksen, että ihan tarkoituksella olin jättänyt sieltä välistä kamaa pois..Ida parka :laugh:

kaksikielisyydestä: Mulla ystäväperhe joissa kaksikieltä, äiti puhuu ruotsia, ja isä suomea. Molemmat perheen lapset oppi puhumaan ihan "aikataulussa", toinen sanoi sanoja alle 1v, toinen hiukan yli. Se on niin lapsesta kiinni miten nopeaan oppii.
Alussa he puhuivat suomea ja ruotsia hiukan sekaisin, mutta hurjan nopeaan oppivat että äidille ruotsia ja isälle suomea.
Siitä Jani Sievisen englanti-läpästä..Juuri tuo tuttavaperheeni oli kysellyt tuosta että voiko tosiaan lapselle puhua mitä kieltä vaan, vaikka sitten englantia jos haluaa..
Vastaus oli se, että lapselle tulee aina puhua sitä kieltä mikä on itselle luontevaa, eli ns. "tunnekieli". Eli toisin sanoen pääsääntöisesti se on se äidinkieli.
Jos lapselle alkaa puhua kieltä jota ei itsekään osaa, ja se omakin kielitaito on hakusessa ja sanoja joutuu "arvailemaan", tulee lapselle sen kielen oppimisen kanssa myöhemmin vaikeuksia, kun on oppinut kielen "väärin".
Mulla ei omakohtaisia kokemuksia, näille puhuttu vain suomea:)

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju07:
Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:
neuvolassa sitten käyty..ja ihan yhtä tyhjän kanssa oli miun valittaa noita näppyjä..kun ei niitä enää siellä masussa ollut kun sipasin 1%hydrokortisonia niihin lähtiissä niin eipä niitä enää ollut..jaloissa oli..ja se peppuvako punanen ja muutamassa kohtaa nahkat pois..
sano vaa terkka et rasvaile vaan.. :headwall: no eipä kai muuta voi tehä ku rasvata..

Kokeilepa muuten Sibicorttia tohon peppuun. Parempi kuin Hydrocortison ja rikkinäiselle iholle tarkoitettu. Meillä toimii tosi hyvin. Kunhan ei ota säännölliseen käyttöön noita kortisoneja.

Eikös se ollut niin että hydrocortisonia ei saa laittaa rikkinäiselle iholle?
Meiläkin nyt taas toi sibicort käytössä kun Idalla iho auki.
JA sitten muutenkin sen kortisonin kanssa pitää muistaa ne hoitotauot, meille ainakin ohjeistettu että max. 1vko kortisonia, ja vähintään 1 viikko ilman ennen uutta kuuria.
Noi kortisonit niin kurjia, ne kun ohentaa sitä ihoa:(

Alkuperäinen kirjoittaja Keiju07:
Sitten vielä noista hampaista. Siis äitien ei vauvojen :D . Heidihän tuosta hammaslääkäristä kirjoitteli. Mä en ole käynyt yli vuoteen tai juuri ennen raskautta hoidatin ja nyt alkoi pelottaan, että mitäs siellä voikaan odottaa... Pitäiskö mennä?

Mä kävin nyt viimeset paikkaukset tekemässä, ku loppuraskaudesta ei kaikkia reikiä ehditty paikkaileen. Ja hammaslääkäri sanoi, että vuoden päästä olis hyvä tulla taas tarkastuttamaan eli ens keväänä. En sit tiä onko se joku yleisohje vai vaikuttiko miun purukalusto sellaiselta, että tarvii vuoden päästä tarkastaa ;)

tin paketti on postissa tulossa sinne päin. :wave:

Meillä on nyt sitten torstaina 6 kk kuvaus salossa. Aattelin otattaa jotain mustavalko kuvaa ja ehkä ilman vaatteita. Jos siitä teetättäis sellaisen kivan taulun seinälle. Olis kiva saada sellainen sitten jokaisesta lapsesta vierekkäin (siis niistä tulevista kanssa ;) ) Mutta tarvii kattoa torstaina miten otetaan. Otan kyllä siistit vaatteet päälle, jos kuitenkin otetaan vaatteet päällä. Mietin vain, että mikähän lelu olis järkevin. Mikki on kyllä eemelin suosikki, mutta en tiedä onko se kiva ottaa kuvaan mukaan... On mullakin ongelmat :laugh:

Kummit on kutsuttu lauantaina "synttäri"kahville. Mummi, pappa ja täti pyydettiin jo perjantaina, ettei papan pää mene sekaisin (voi mennä jos on liikaa porukkaa). Toivottavasti kummisetäkin ilmestyy paikalle.... ja kyllä dirlittan sanon terveisiä sinulta :D Toinen kummitäti tulee ainakin istuttamaan tonn kukan eemelin kanssa johonkin kukkapenkkiin. Antoi sen jouluna ja käski pitää tallessa, kun se pitää kuulema istuttaa maahan keväällä.

Mulla toimii taas kone *koputtaa puuta*. Meillä oli ongelmana toi langaton verkko, jossa kaikki koneet on... se toimii liian hyvin mun koneelle, joten sen takia pätki kaikki (siis.... anteeksi mitä? )Mä en ymmärrä näistä, mutta onneksi nyt kaikki toimii niin kuin pitää.

Tuutis joko olet päättänyt paljonko haluat shoppailurahaa ikeaan? Kuin paljon mä köyhdyn :saint: :laugh:

Me ei varmaan sen suurempia ½-vuotis kekkereitä pidetä, mulla samana päivänä omat synttärit, niin menee samalla hapella:)
Ja kuvausta mietin, taidan viedä kuvattavaksi sitten 1-vuotiaana, meillä noista isommistakin otettu ne 1v kuvat.
Itse koitan ottaa jonkun söpöstely kuvan ja omalla kuvakäsittelyllä sitten siitä saada hyvän, ja sen jaan kummeille tms..
Ja LS, muista tosiaan kertoa terkut.
("maskotti" lähetti teille myös terkkuja:) )

Mulla sellainen olo että alkaisin olla vapaaillan tarpeessa. Ois kiva mennä ton miehen kanssa johonkin, mutta kun tuo mammanpoika ei minusta halua olla erossa..
Ollaan anopin kanssa treenatttu tunnin pätkiä, mutta ei ainakaan vielä ole ottanut onnistuakseen..

mä kuvaan anttonin ite kotona 6kk ja pidetään kakku kahvit niille jotka haluukäydä,ei mitään juhlia :laugh: eipä vissiin..
ja sit 1vee kuvaan mennään koko sakki :D nyt mennään hyppimään mummolaan dirlittanin lattamalla hyppiksellä iso kiitos sinne :flower:

Keiju07 Turhaan pelkààt, tuskin sieltà mitààn sen kummempaa lòytyy.. Multa nàkyi jo ihan suoraan ettà hampaat oli syòpyneet kaikesta siità oksentelusta :( Rupesi jo hàvettàmààn hymyileminenkin kun hampaan juuret tàynnà mustaa / ruskeaa làikkàà ja reikàà, mutta nyt ONNEKSI etuhampaat jo komiasti valkoiset, mutta tulevaisuudessa saa sitten uusia koko hammasremontin koska paikat tahriintuu helposti :(

Meil alkoi nyt sitten tänään se reijän teko seinään ja tietty sen jälkeen kun sain imuroitua :headwall: Pari kaappia ollaan tyhjennetty ja saatu irti. Ja astianpesukoneen tuo siirsi toiseeen kohtaan. Alkaakohan viel tänään puhkoa seinää?

Henkalle voimia ja Veetille paranemisia :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Heidi25:
Keiju07 Turhaan pelkààt, tuskin sieltà mitààn sen kummempaa lòytyy.. Multa nàkyi jo ihan suoraan ettà hampaat oli syòpyneet kaikesta siità oksentelusta :( Rupesi jo hàvettàmààn hymyileminenkin kun hampaan juuret tàynnà mustaa / ruskeaa làikkàà ja reikàà, mutta nyt ONNEKSI etuhampaat jo komiasti valkoiset, mutta tulevaisuudessa saa sitten uusia koko hammasremontin koska paikat tahriintuu helposti :(

Ai niin, unohdin, että olet kirjoitellut siitä, kuinka pahoin voit raskauden aikana :( , sehän tuon tosiaan selittääkin. Minä en tosiaan kertaakaan halaillut vessanpönttöä, joten eiköhän asiat ole siltä osin kunnossa...

Ikävää tosiaan, mutta onneksi nuo hammasjutut pystytään korjaamaan nykyään tosi hyvin, rahaahan se tosin vaatii...

Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Meil alkoi nyt sitten tänään se reijän teko seinään ja tietty sen jälkeen kun sain imuroitua :headwall: Pari kaappia ollaan tyhjennetty ja saatu irti. Ja astianpesukoneen tuo siirsi toiseeen kohtaan. Alkaakohan viel tänään puhkoa seinää?

No mutta tuohan on jo edistystä.....milläs sää sen oikein olet lahjonut kun tuohon hommaan ryhtyi????? :laugh: :laugh:

Ei vaan kivahan se on kun saat sen reiän siihin vihdoinkin, pitkän odotuksen jälkeen.... :laugh:

kysymys: onko semmosesta hyppykiikusta mitään haittaa lapsoselle? niinku esim se kävelytuoli---vaimikäseoli---jää meiltä hankkimatta; kiitos tuuti vaan varotuksesta joskus aikasemmin :) ! mutta toi kiikku olis semmonen missä toi ukkeli saattas viihtyä kun ei toi makuullaolo häntä hirveesti innosta! eikä oo tarkotus kettään moittia vaikka siinä kävelytuolissa pidättekin,nämä on jokkaisen omia valintoja eikö niin :D !

Vittttuuuuuu...mä sekooon,ny alko veetillä ripuli ja äsken taas oksensi....miks???ei oo oksentanu jo 24h.....äääääähhhhhhhhh |O |O |O |O |O mä en haluu takas sinne sairaalaan,ei sie pysty nukkuun tommosen kans.....tää on niin syvältä :kieh: :kieh: osmosalia en saa sille syötettyä ja tissilläki vikisee...äskenki oksensi sit tissillä.....mitä mä teen :'( :'( mä en jaksa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:

No mutta tuohan on jo edistystä.....milläs sää sen oikein olet lahjonut kun tuohon hommaan ryhtyi????? :laugh: :laugh:

Ei vaan kivahan se on kun saat sen reiän siihin vihdoinkin, pitkän odotuksen jälkeen.... :laugh:

Noo kysyin että koska meinas aloittaa ja toinen erehty sanomaan et sitte kun miä tyhjennän kaapit ja keksin niille tavaroille paikat. Eihän siinä kauaa mennyt ja ne tavarat sielt kaapeista on nyt perähuoneen pöydällä. Paikka se on sekin :laugh:

Tilda ei kai kumpikaan niistä pahaksi ole jos ei liikaa käytä. Miä en ole kumpaakaan ole uskaltanut ottaa käyttöön Kiialla vaikka tyttö varmaan viihtyiskin :/ Meillä oli Jepellä oli molemmat käytössä mut :attn: Jeppe oli niissä todella paljon! :ashamed:

Kyllä Danielkin käytti hyppykiikkua mutta paljon paljon vähemmän.

Minäkään en ole uskaltanut ostaa nyt pojalle sitä hyppy kiikkua, vaikka Annilla se oli eikä Anni varvastele yhtään. Annilla se oli lainassa siskon lapsilta ja sitä ei ole enää varmaan olemassakaan. Mietityttää ihan samalla tavalla kuin Tildaa. Meillä on niin rasittava kitinä vaihe tuolla pojalla että tekisi mieli joku vekotin hankkia missä viihtyisi minuutin pidempään. Liikkua tuo ei vielä osaa, hampaita tekee, sylissä vaan pitäisi olla ja silleen että liikkeessä kokoaika |O Rasittava vaihe tämä kun mieli tekisi tutkimaan, mutta kun ei osaa ja samaan aikaa vielä ikenetkin kutiaa :o

DOGTOR (55kg) lähtöpaino 67,7kg viime kerrasta +/-0g, nyt 64kg*
LILLASTINA (65kg) lähtöpaino 75kg viime kerrasta -500g, nyt 68,5kg*
NIINUKKA (75kg) lähtöpaino 93kg viime kerrasta -400g, nyt 92,2kg
NÄKYMÄTÖN NINNI (65kg) lähtöpaino 68,3kg viime kerrasta -800g, nyt 68,1kg*
PEPISA (72kg) lähtöpaino 82,6kg viime kerrasta +400g, nyt 84,8kg*
TILDA77 (75kg) lähtöpaino 83kg viime kerrasta +/-0g, nyt 78,5kg
TOPSY (67kg) lähtöpaino 76kg viime kerrasta +/-0g, nyt 74,4kg*
VILMA-ONNI (60kg) lähtöpaino 71kg viime kerrasta -500g, nyt 71,5kg

Toivottavasti meni painot oikein kun poju sylissä yritän räpeltää... :D

Kyllä me tuota kävelytukea käytetään aina välillä. Kaikista tuutiksen varoituksista ja omasta alun negatiivisuudesta huolimatta. Ei eemeli siinä kuitenkaan ole kuin max 30 minuuttia päivässä ja senkin monessa osassa. Toinen tykkää siitä niin kovin, joten ollaan sitä vähän käytetty.

Mä en jaksa tätä muuttamista :headwall: :headwall: Nyt kun alkais kaikki huonekalut olla ok, niin ei ne mahdu tänne... Mä en tiedä miten nää sais laitettua järkevästi, että ne mahtuis tänne... MULLA MENEE HERMO :headwall: :headwall:

Henkka :hug: :hug: Toivottavasti pian saadaan tauti kuriin ja veeti kuntoon

Yhteistyössä