Lokakuun Lutuset 2014 *Maaliskuussa*

Tervetuloa uusille! :) päivittelen teidät listalle tän viikon loppuun mennessä. :)

Minmo: meillä ikäeroa tulee 11,5kk eli ei vuottakaan. :) mua mietityttää kans miten selviän kahen pienen kanssa siihen päälle noi pari vuotiaat karvamassut eli koirat. Neki teettää oman hommansa täs kaikessa muussa.

Iita82: samanlainen alku ku mulla ja sama laskettuki :D

Mun mielestä kans ihmisten pitäis olla ilosia meidän puolesta eikä kauhistella et miten nyt näin äkkiä. Kutsun esikon synttäreille sen kummit vaan jos tätä menoa jatkuu ja anopin. :D oon siis toivottavasti kotiutunu sairaalasta siihen mennessä kun on esikoisen 1weet. Huomenna suunnataan nassikan isomummolle syömään ja vähän esittelee mitä kaikkee ollaan opittuviime kerrasta. Saan siis mäki hengähtää päivän verran. :)

Addoda & Snadi 12+5
 
Meijän lapsukaisille tulee ikäeroa vajaakaksi vuotta, esikoinen syntyi marraskuussa 2012 ja tamän vauvan laskettu aika on siis 4.10. Soittelin eilen äidilleni ja kerroin, että Eetusta tulee isiveli. Äiti tuumasi, että hyvä juttu, että Eetu saa leikkikaverin suht pienellä ikäerolla :)

Tekis niin mieli ostaa mammavaatteita, mutta ehkä tyydyn etsimään ne mitä oli esikoista odottaessa :)
 
Dragonfly Ihania kuulumisia :heart: Kiva kun käyt moikkailemassa, käythän jatkossakin kertomassa miten teillä menee =)

Onnea ultrakuulumisista kaikille :heart:

Ikäerosta Meille tulee ikäeroa esikoisen ja tämän tulokkaan kanssa reilut 4 vuotta. Me ollaan haluttu nauttia esikoisen vauva- ja pikkulapsiajasta kunnolla, käydä töissä ja nauttia elämästä pienenä perheenä ennen toista lasta =) Esikoinen on aivan super ihanassa iässä tällä hetkellä ja tulen hänestä saamaan ihan korvaamattoman avun vauvan hoidossa. Nt-ultran jälkeen kerrottiin hänelle vauvauutiset ja voi toista, ylpeämpää isoveljeä en ole nähnyt :D

Esikoinen on siis tällä hetkellä päiväkodissa, mutta tulee jäämään mun kanssa kotiin, kun jään äippälomalle. Olen hakenut hänelle paikkaa kunnan järjestämistä kerhoista (järjestetään meillä lähileikkipuistossa 2krt/ viikossa/ puoli päivää kerralla) ja toukokuussa saadaan tietää saako hän paikan tuosta vierestä vai vähän kauempaa :)
Esikoisen tarhakavereita asuu meidän kanssa samoilla pihoilla ja lapset leikkivätkin jo omatoimisesti pihalla keskenään joten varmasti kavereita tulee poika näkemään myös jatkossa.

Kerroin tänään raskaudesta töissä, esimieheni otti asian tosi hyvin ja lupasi tehdä kaikkensa, jotta mulla olisi kesän ajan täällä töitä (mun määräaikasuus loppuu 30.5).

Mies julkisti kuvan ultrasta facebookissa, joten eiköhän tämä ala julkista jo olemaan :LOL: Tällä hetkellä olo on niin onnellinen, että pelottaa nauttia, kun kaikki voi kuitenkin mennä pieleenkin :ashamed:

Aurinkoista perjantaita kaikille!

dolly 13+5
 
Lämpimästi tervetuloa mukaan uusille keskustelijoille! :)

Dragonfly77 Oikein paljon onnea! Ihana uutinen! Paljon onnea odotukseen ja minäkin toivon, että piipahdat aina välillä kertomaan kuulumisiasi. :)

Dolly04 Ihanaa, että esimiehesi lupasi tehdä parhaansa, että työsi jatkuu. Se oli varmasti aivan mahtavaa, koska tiedät tehneesi hyvää työtä. :)

Raskauden julkisuus Olemme miehen kanssa sopineet, että koska miehen suku tietää (kiitos vain, puhelias anoppi), niin minukin äitini saa kertoa, kun juttelee omien sisarustensa kanssa ja siellä kysytään kuulumisiamme. Ystäville aiomme kertoa kuitenkin vasta np-ultran jälkeen, mutta siihen ei ole enää kauan, koska ultra on 7.4. Facebookissa en aio asiaa julkistaa, paljastamme siellä vasta vauvan syntymän.

Ikäerosta Meillä neidin ja Vekaran ikäero tulee olemaan n, 2v2kk. Neiti on vilkas tapaus, joten olen ehtinyt miettiä jo moneen otteeseen, että miten arjen puuhat järjestyvät, kun vauva syntyy. Kiire tulee olemaan. Olen toki pohtinut neidille jotakin kivaa kerhoa, jossa hän tapaisi ikätovereitaan ja saisi kivaa tekemistä. Yhden olen löytänyt, joskin se vaatii äidin läsnäoloa koko ajan, vaikka vauvaikäiset sisarukset ovat tervetulleita.

Kun kuulen, että joku saa vauvan pienellä ikäerolla, ajattelen samaa kuin ajattelen omasta perheestäni: kiire tulee olemaan ja voimavaroja vaaditaan. Uskoisin, että kaikki vanhemmat ovat omalta kohdaltaan asian pohtineet, joten muiden tulisi onnitella ja antaa tukeaan. Minusta kuitenkin jokainen vauva on pieni ihme, josta pitäisi muidenkin iloita perheen puolesta, eikä voivotella ja pahimmassa tapauksessa kritisoida. Se ei kuulu asiaan.

Sektioäidit Onko teillä sattunut suunnilleen sektioarven kohdalle uudessa odotuksessa? Minulla on nyt kahdesti sattunut oikein tuntuvasti ja paikansin kivun sektioarven kohdalle. Ajattelin, että vauvan kasvaessa ja kohdun kasvaessa ja noustessa osutaan sektioarpeen, kiinnikkeisiin ja siksi sattuu ja kunnolla. Minua on vain hämännyt suuresti, että varhaisraskaudenultrassa lääkäri sanoi vain, että kutinaa voi tulla, muttei kipua, kun nimenomaan kysyin asiaa. En odottanut, että lääkäri osaisi ennustaa juuri minun kehoni toimintaa, mutta odotin ihan yleisesti, että kipua voi olla.

Ihanaa viikonloppua kaikille! :)

Luckygirl & Vekara 11+1
 
Seulassa kävi käry ja jatkoa äippäpolilla tiedossa :/

Muoks! muuten kyllä kaikki oli hyvin ja koossa oltiin kiritty päivä pari edelle riippuen mihin laskettuun aikaan verrataan :D vastattiin viikkoja 11+5
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ikäeroasia itseäkin pohdituttaa. Toivoimme pienempää ikäeroa, mutta nyt tulee reilu 3 vuotta. Aina ei mene niin kuin suunnittelee... Esikoinen on kyllä ihan loistavassa iässä nyt, pahimmat uhmat on takanapäin, hänestä on seuraa ja keskustelukaveria sitten vauvankin kanssa ollessa. Ja varmasti auttaa vauvanhoidossa. On jo iso tyttö, kaikki sujuu hyvin itse, pukemiset, syömiset, vessassakäynnit, on jopa välillä hetken itsekseen ulkona (näen kokoajan ikkunasta, missä menee).

Esikoinen ei ole mun mielestä kauhean hyvin viihtynyt päiväkodissa, on luonteeltaan vähän ujo ja varovainen, ei varmasti pidä itsestään meteliä. Päiväkodissa varmaan jää helposti sivuun luonteensa takia. On kaikenlisäksi nuorin omassa ryhmässään. Päiväkotiin totuttelussa meni noin puoli vuotta aikaa. Sitten vasta alkoi esim. puhua vapaaehtoisesti päiväkodissa. Otan mielellään tytön kotiin, en usko, että päiväkodissakaan arasta yhtäkkiä reipasta remuajaa tulee. Ehkä on vielä parempi olla kotosalla.

Kerhopaikkaa olen ajatellut, sitä olisi 2x viikossa 3 h kerrallaan ihan kodin lähellä. Lisäksi käydään puistoissa ja avoimessa päiväkodissa, jossa on myös hoitomahdollisuus. Eiköhän me näillä saada sosiaalista kanssakäymistä riittävästi ;). Autoa mulla ei ole päivisin käytössä ja kaverit asuu suht kaukana, joten tuskin tulee arkisin istuttua kahviloissa ym. kaupunkiäiteilyä.
 
Addoda, miten sen ottaa :) turvotus oli ihan normirajoissa 2,1mm. Suurin hälyn aiheuttaja tais olla tämä minun ikä. Taidan kantaa ketjun vanhimman titteliä :D
Jotenkin en jaksa tästäkään ressata. Käydään nyt siellä erikoislääkärillä mutta lapsivesitutkimukseen ei varmaankaan lähdetä.

muoks! Mulle voi merkata RU 3.6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Addoda
Kuten FB:a seuraavat jo tietävätkin, mulla todettiin eilen kkm (jälleen). Kolmas km peräjälkeen ---> yritystaukoa 6 kk, sinä aikana testit ja sitten lääkärille. Nyt on tyhjennys käynnissä. Eli minut voi poistaa listoilta. Onnellisempaa loppuodotusta kaikille teille!
 
Tähtitomu, ehkäpä kaikki on ihan hyvin, jos suurin hälyn aiheuttaja oli sun ikä. Toivon, että saatte terveen vauvan syksyllä :)

Mäkimeiramille rutkasti voimia, tsemppiä ja jaksamista. Lepää, syö ja juo hyvin. Ja lepää vielä vähän lisää. Mulla on nyt tyhjennyksestä tasan kaksi viikkoa ja vihdoin alan tuntea oloni taas ihmismäiseksi. Hb putosi 82 ja olo oli heikko. Mutta kyllä me sieltä kuopasta noustaan :) ei tätä kenellekään toivoisi ja itseäkin hieman pelottaa ajatus uudesta raskaudesta sitten joskus. Mutta jospa kaikki menisi seuraavalla kerralla hyvin meillä molemmilla :)

Täältä ulkopuolelta huutelen :D onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :)
 
  • Tykkää
Reactions: Addoda
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Täällä alkaa pahoinvointi ja suurin väsymys hellittää. Onneksi,oli tuo ihan alkuraskaus aika rankkaa. Np-ultra on nyt myös takana ja la on nyt 5.10.. Eiköhän tuo pysy loppuun asti. Ihana aurinkoinen päivä, joten äkkiä pois netistä! :) Tsemppiä kaikille!

Annuski&pikku vauva 12+6
 
Tähtitomu toivotaan, että kaikki on kuitenkin hyvin. =) miten sua seurataan nyt jatkossa? Pääsetkö uuteen ultraan, vai mitä? Oon ihan tietämätön noissa asioissa.

mäkimeiramille paljon voimia ja jaksamista! :hug:

Täälläkin pahoinvointi yllätti uudestaan, toissapäivänä oksu lensi taas, vaikka tässä välissä on ollutkin pari viikkoa ilman mitään pahoja oloja. Eiköhän tää rupee pian hellittämään :) ihana keväinen ilma ollut tänään, siispä viihdytty pääosin pihahommissa :)

Dragonfly kiva kun käyt täällä kertomassa miten teillä menee! Ja paljon onnea matkaan! Täällä on sormet ja varpaat pystyssä, että tällä kertaa kaikki menisi hyvin! :)

Ja Pihlalle myös plussarikasta kevättä :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä ja voimia Mäkimeirami!!!

Mulla ei onneksi ole ollut pahoinvointia ollenkaan! Oon aina välistä tosi väsyny, mutta uni auttaa siihen. Melkeen päivittäin kohtu kasvaa, joten menkkamaisia kipuja tuntuu.. Välillä ne vihlasee tosi kipeesti, mutta toisaalta se on ihana tunne!! :)

Onko teillä koti doppleria?? Mää sain siskolta lainaan, sisko löysi vauvan sydänäänet mutta kotona en sitten ole enää löytänyt. Uskon, että vauvalla on kaikki hyvin vaikken sydänääniä löydäkään.. Onko muilla kokemuksia?? :)

Liikunta Mää oon käyny pari kertaa juoksemassa ja lenkillä mutta oon jotenki laiskistunu enkä oo oikein urheillu. Harmittaa hirveesti!! Antaakahan vähän motivaatioita kaverit!! ;)
 
Pikainen omanapainen päivitys; nyt saatiin toiset tuplat tähän pinoon.
Sulatellessa mennyt tämä ja eilinen päivä.
Pääasiallinen tunne on onni ja kiitollisuus siitä, että saatetaan päästä osallisiksi jostain näin harvinaisesta, vaikka suuremmat riskit tässä onkin.
Mutta kyllä silti mietityttää, miten pärjätään. Taloudellisesti ja muutenkin.

Oikein paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille ja voimia heille, joille ei onni ole ollut myötä.
 
  • Tykkää
Reactions: Addoda
Voimia pudonneille! :hug:

Omaa napaa: viime viikolla oli eka neuvola ja siellä la:ksi määriteltiin 14.10. Eli pikkasen on la tässä matkan varrella muuttunut kun oma arvio oli 21.10 =)
Maanantaina on eka ultra ja sen jälkeen päivittelen virallisen la:n jos se viel siinä muuttuu.

Olo on nyt ihan hyvä, pahin pahoinvointi alkaa olla jäänyt taakse. Tosin vielä mennään Sea-band rannekkeiden voimin. Vatsa on pullahtanut hieman esiin ja jännittää miten sen saan piilotettua kun huomenna tulee anoppi kylään ja maanantaina olisi mentävä talviloman jälkeen taas töihin... Vielä ei kerrota kellekään, ehkä sitten toukokuussa. Silloin on nimittäin meillä myös yksi toinen juhlapäivä ja ajateltiin kertoa kerralla molemmat uutiset :whistle:

Hieman jännittää maanantain nt ultra. Toivottavasti kaikki on hyvin ja voi alkaa odottamaan uutta perheenjäsentä luottavaisin mielin. Viime viikolla neuvolassa kuunneltiin sydän ääniä vatsan päältä ja pieni jumputustahan sieltä kuului. Tosi kiva, sillä hoitaja kyllä varoitteli että vielä ei mitään saata kuulua ja sekin on normaalia. Mutta kuuluihan se :heart:

Maanantaina liityn sitten fb ryhmään jos kaikki on kunnossa. =) mukavaa tulevaa sunnuntaita kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Pumbuliini
Minimammut mulla on myös tuo kotidoppleri. Kuulin kyllä ekan kerran jo 8+4, mutta ihan joka kerta en ole sydänääniä löytänyt kun oon ettinyt. En ole ollut huolissani, se on vielä niin pieni, että helposti luiskahtelee alta jonnekin piiloon :) samoin kohtu kasvaa koko ajan, niin ei meinaa aina tajuta kuunnellakin jo hieman ylempää.

Venetsia wau! Toiset tuplat, vähänkö ihanaa <3 Onnea kovasti!

Mullahan on nyt ollut hieman paineita neuvolan punnitusten suhteen. Niin reilusti ollut ylipainoa, että neuvolassa sanottiin, ettei paino saa nousta ollenkaan, tai mut lähetetään äitiyspolille johonkin seurantaan ja ravitsemussaarnaan.. No tänä aamuna kipusin vaa'alle ja se näyttikin raskauden alkupainosta -7,5kg. Mulla ollut kyllä kauhea tsemppi pääll, ettei mitään herkkuja ja liikuntaa lisää, mutta silti tulos yllätti. Raskauden aikanahan ei saisi laihduttaa, mutta mitä muita vaihtoehtoja mulle jää? Jos paino nousee, se on kamalaa, jos taas laskee nopeasti niin ei sekään hyvä? Huoh.
Ps. Torstaina ultra! Jännittää niiiiiiiiin paljon.

Willarose 11+2
 
Ainiin, unohtui mainita, iän voi päivittää 21, kun tuli kerran keskiviikkona vuosi lisää mittariin.

Oon alkanut miettiä sen kotidopplerin hankintaa, vaikka aluksi olin sitä ihan vastaan. Mies tuntuu olevan niin kiinnostunut pikkuisen sydämen kuuntelemisesta, että väkisin yrittää vatsan päältä kuunnella, vaikka eihän se onnistu. Ongelmana vaan, että mistäs löytäisi hyvän?

senya ja pieni 13+4
 
Viimeksi muokattu:
Senya, raskauskeiju.fi:stä tilasin ainakin omani. Mulla taitaa se sellanen halvin vaaleanpunainen sydämenmuotoinen doppler olla. Siinä ei näy sykkettä numeroina, joten ehkä haluaisin nyt sellaisen minkä voi älypuhelimeen liittää. Siellä on paljon vaihtoehtoja. Mutta tolta sivulta tullut aina kaikki luotettavasti ja nopeasti, suosittelen :)
 
Tähtitomu - täällä toinen seuloissa narahtanut. Minulla veriseula hälytti. Niskaturvotus oli vähäistä, mutta ikä ja (ilmeisesti erityisesti papp-a -arvo) aiheutti riskin nousun. Olen menossa lapsivesipunktioon muutaman viikon kuluttua.

Willarose - painoasiat täällä myös ajankohtaisia. Ylipainoa todella reilusti, ja sain neuvolasta tuon saman ohjeen, ettei nousta saisi yhtään. Eikä kuulemma haittaa jos vähän putoaisikin. Kunhan siis syö tarpeeksi ja terveellisesti. Mulle annettiin kaloritavoitekin 1600-1800 kcal /pv. Vaaka näyttäisi tällä hetkellä +3kg raskautta edeltävään painoon, joten minun pitää kyllä skarpata tuon ruokavalion ja liikunnan suhteen.

Tuplaonnea, Venetsia!
 
Terve pitkästä aikaa, en oo oikein jaksanut täällä pyöriä.

(.) Meillä tuli maaginen 12+0 täyteen muutama päivä sitten. Nt-ultrassa käytiin mutta saatiin uusi aika kun oli vielä kaveri liian pieni. Laskettu muuttui 11.10. mutta päivittelen vasta ton seuraavan ultran jälkeen jos se vielä muuttuu. Uusi ultra on 1.2. Mulla oli neuvolalääkärikin viime viikolla ja kaikki hyvin. Eilen kerroin fb:ssä vauvauutisista.

Onnea kaikille hyvistä uutisista ja voimia menetyksen kohdanneille!

Willarose Mikä sulla on bmi, mulla on korkea ja mulle sanottiin vain, että se on nyt se ja ei saa laihduttaa. Eikä se painonnoususta hirveästi sanonut muuta kuin, että parempi mitä vähemmän on sitten pudotettavaa synnytyksen jälkeen ja kävi kaikki lautasmallit ym läpi. Itekin sitä pelkäsin ennen neuvolaa, että kuinkahan siellä valitetaan painosta. Sit tietty se sokerirasitus on just bmi:n takia tosin en tiedä joutusko kuitenki ku yli 25v.

Anni ja massukka 12+2
 
Kasenja tsemppiä myös sinne painon kanssa taisteluun! Mä kyllä revin tästä hirveet ylimääräset stressit. Jos nyt haluat sanoa, niin mikä sun bmi oli ennen raskautta?

anni00 En tiedä kehtaako tai uskaltaako painoa sanoa, jos mut tuomitaan täälläkin :( paino ennen raskautta 101kg. Ihan järkyttävää, ja häpesin tota painoa niin hirveesti ja hyvä ettei itku tullut neuvolassa kun tuo paino siihen neuvolakorttiin kirjattiin. Nyt siis paino 93,5 ja bmi taitaa olla 34,5. Neuvolasta sanottiin, että lähetetään äitiyspolille jos painoindeksi yli 35. :/ ja sokerirasitukseen joudutaan täälläkin, kahdesti. Esikoista kun aloin odottamaan, paino oli 90kg, joten nyt siis reilu 10 kiloa enemmän lähtöpaino. Paljonko sun bmi on?
 
Mäkimeiramille jaksamisia:hug:

Uusille tervetuloa! :)

Venetsia onnea tuplista :)

Ikäeroista oli ollut puhetta. Meillä lapset ovat vauvan synnyttyä 7,5v ja 3v. Mukavaa, että saan olla kotona kun esikoinen lähtee kouluun, ei tarvitse pojan olla sitten yksin kotona koulupäivien jälkeen :) Tällä hetkellä myös nuorempi on päiväkodissa, mutta jää sitten minun ja vauvan kanssa kotiin. Kerhoja olen minäkin katsellut, varmaankin haen paikkaa seurakunnan kerhosta kun sopivasti elokuussa täyttää sen 3v mitä sinne pääsemiseen vaaditaan.

Kotidoppler olisi kyllä kiva, mutta ei varmaankaan tule sitä hankittua. Jospa ne liikkeet rupeaisi tuntumaan tässä lähiviikkoina :)

Nyt on ruvennut vaivaamaan närästys :/ kiva kun jo nyt riesana. Aiemmissa raskauksissa tuli vasta loppusuoralla..

Sunniva 14+0
 
Willarose: hienostihan toi paino on pudonnut eikä tuosta pudotuksesta tarvi vauvan kannalta stressata. Monilla tippuu tuon verran alkupahoinvoinnin takia, kyllä se vauva saa tarvittavat kunhan vaan muistat vitamiinien tärkeyden.

(.) edelleen huono olo päivittäin, saisi jo loppua. Mulla kun se taas lisää painon nousua kun koko ajan täytyy jotain syödä korjatakseen oloa. Ei mitään paino ongelmaa mut tylsää omasta mielestä tietty. Pakko soittaa neuvolaan ma, kun mulla on jo ns harjoitussupistuksia vaikka vasta rv 15?! Kohtu menee ihan kivikovaksi palloksi, oikein näkyy kun nousee kohoumaksi alavatsalle. Siskon kanssa oltiin uimassa kun eilen taas näin kävi, hän on lääkäri joten asiasta kysyin eikä hän vaikuttanut huolestuneelta, sanoi olevan normaalia mut haluan varmistaa.
 
Täällä paniikki päällä!:( Eilen töissä alkoi jomotella alavatsaa pitkin päivää ja sit klo 17 maissa lorahti yhtäkkiä vähän vetistä vuotoa,oli pakko mennä vessaan ja pyyhkiessä tuli vähän vaaleanpunaista paperiin. Laitoin paperia varuiks ja sit lorahti hetken päästä uudelleen. Vaaleanpunaista vähän limansekaista. Tän jälkeen vuoto muuttunut selvästi veriseksi. Yöllä oli tosi kovat kivut. Töissä kävin kääntymässä,mut mielikin niin maassa,et työkaverit lähetti kotiin. Soitin Kättärille päivystykseen,mutta eivät ota viikonloppuna kuin ihan hätätapaukset. Huomen aamulla saa sit selvyyden,et onko tämäkin raskaus nyt sit tässä!:( En tiedä miten tän kestää. Toinen perättäinen. Pahoinvointia on edelleen,mut eihän siitä tosin voi mitään päätellä. En uskalla toivoakaan kauheesti elätellä.

Paljon voimia muille keskenmenon kokeneille!

SalVe (10+6?)
 

Yhteistyössä