~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Toivottavasti Lara- ei suutu, mut voin sen verran kertoa kun täällä taustalla jännitän, että vielä ei ole tietoa tullut et pikkuinen sylissä olis, mutta yöllä tilanne on alkanut etenemään, eli eiköhän tässä päivän mittaan uutisia tule.. :heart: :) :flower:
 
Keukeu unohdin kirjoittaa mainitsemastasi lonkkasärystä. Itsellä on noita ollut jo useamman viikon, ja uni on jäänyt tosi vähäseksi, se on jotenkin sellasta hermosäryn tyyppistä, eikä kunnon asentoa säryn alettua enää löydy. Kokeillu oon tyynyä jalkojen välissä ym. Kunnes keksi ryhtyä nukkumaan "aitajuoksijan" asennossa, eli kyljellään ollessa ylempänä oleva jalka vedetään koukussa sivulle, ja alempi jää enemmän suoraks. Tuntu ensin vähän pelottavalta, kun mahalle tulee enmmän painoo, mut oon kuullu kavereilta ja siskolta kuullu et he nukku lopussa kans just noin. En kuitenkaan nuku mahallaan. Sit oon viel ottanu ylimääräsen tyynyn kainaloon, ettei ylempi käsi puutus. Tää on auttanu ainakin mulle. Kyllähän sitä heräilee yöllä, ja välillä särkee, mut ei enää niin paljoa! Toivottavasti säkin löydät jonkun hyvän asennon nukkumiseen!

Laralle tsemppii!:heart:=)
 
Huomenta!

Komppaan KeuKeuta, täälläkin nukuttu vain toisella kyljellä ja nyt kylkikaari on hellänä. Muutenkin nukuin todella huonosti viime yönä..3 kertaa kävin vessassa ja aina kun yritin kääntää kylkeä hra asukas ilmoitti, että käännäpäs takaisin..tai siis siltä se ainakin tuntui. Lisäksi taidan olla narskutellut hampaitani yhteen tässä muutaman yön ajan, kun koko oikeanpuolinen yläleuka on hellänä.. Hampaista puheen ollen sain vihdoinkin eilen tilattua itselleni ajan suuhygienistille :) Viimeiset puolitoista vuotta oon miettinyt, että jonkun pitäisi ehkä kohta katsoa mitä tonne legolandiaan oikeen kuuluu. Ihan voittajafiilis tuli kyllä heti sen puhelun jälkeen :)

Laralle täältäkin tsemppiä, ehkäpä nyytti on jo nyt päässyt syliin asti :)

Anoppisuhde-juttua kommentoisin; mulla on oikeasti hirmu mukava anoppi, ollaan vaan todella erilaisia, mikä sitten välillä aihettaa sen, että hän tekee/sanoo jotain, mistä minä sitten loukkaannun/ärsyynnyn. Anoppi on oikea muumimammojen muumimamma (lue: ylihuolehtivainen) ja minä taas puolestani olen tottunut suurempaan itsenäisyyteen. Meidän anoppi-miniä-suhde on vähän ristiriidassa siltä kohdin, mitä kummatkin haluaa ja odottaa; anoppi yrittää äiditä myös minua ja mä taas puolestani haluaisin hyvän ystävän, kun mulla on jo äiti, joka on osaansa hoitanut erinomaisesti. Raskauden aikana anoppi on ollut mun mielestä jopa huolestuttavan epäkiinnostunut tulevasta lapsenlapsestaan ja sen sijaan purkanut kaiken huolehtimisensa muhun. Älkää käsittäkö väärin, se on kivaa, että joku muistaa kysyä mitä sulle kuuluu sen sijaan, että kyselisi vauvasta jotain, mutta kun tässä on mennyt kohta se 9 kk eikä anoppi ole kysynyt kertaakaan vauvasta mitään...Osittain ymmärrän, että anoppi haluaa antaa mulle jotain semmosta, mistä itse jäi esikon odotusaikana paitsi (koki olevansa yksin, eikä kukaan huomannut jne.) ja oon siitä kiitollinen, mutta kun ei mulla oo ollut mitään tommosia tuntemuksia. Fundamentaali ero mun ja anopin välillä on se, että mä oon tottunut siihen, että mun mielipiteillä on väliä ja anoppi taas olettaa asioita. Ja siitähän se soppa syntyy. Lisäksi anopilla on ehkä maailman surkein tilannetaju, eikä tajua loukanneensa jotakuta. Usein mua käy vähän hiljasempaa appea hieman sääliksi, kun sen kasvoilta näkyy, että sille ei jäänyt epäselväksi vaimon töppäys. Anyways, odotan jännityksellä, että miten tilanteet muuttuu, kun lapsenlapsi astuu kuvioihin mukaan.

Kommentoin vielä tohon Neilan juttuun, että en usko, että oot liian herkillä tässä asiassa, kun kyllä tälleen ulkopuolisellekin kaikkein loogisimmalta ja järkevimmältä suunnitelmalta kuulosti tuo alkuperäinen suunnitelma :)

Jaahas, olenkin näköjään sitten romaania rustaillut.
Synnytyskassia en ole vielä pakannut, mutta kaikki muu taitaa kohta olla jo valmiina :)

Lavelyn 34+3
 
Minulla on siis se ehkä-käynnistys-aika 29.9. En ota kyllä mukaan edes hammasharjaa. Jos pakkaan tavaroita mukaan, niin takuuvarmasti panevat takaisin. Jos en, niin voivat jopa käynnistää. Tää on ihan vastaava juttu, kuin satenvarjon mukana pitäminen. Jos on ei sada jne. Eikös ollutkin hienoa logiikkaa.

Minulla anoppi on ottanut nyt aika rauhallisesti edelliseen kertaan verrattu¨na. Tais vähän loukkaantua, kun tein selväksi, etten kaipaa tänne ketään heti ensimmäisinä päivinä sairaalasta pääsyn jälkeen.

Huolestuttaa edelleen. Vauva ei liiku läheskään kunnolla. Ihan pienen pientä liikettä vois tuntea. Syke kuitenkin löytyi. Patteri vain tuossa masinassa aika heikko. No onneksi tsekkaus tänään neuvolassa.

Meille tulee vielä uusi Maxi Cosi-istuin Saksasta. Innostuin tilaamaan, kun edelliset vielä lainassa tytöllä ja sen kaverilla. Hinta 98, kun Suomessa sama 179.

Discovery 36+4
 
Neila, anoppi tulee vara-avaimilla sisään! Ei järkytys sentään. Antaisin varmaan porttikiellon! Ja näin ajattelen myös silloin, kun en ole raskaana.

Tuohon Kelan toimintaan kommentoisin. Olen hallintotieteiden maisteri, joten tiedän sitä kautta hiukan enemmän viranomaistoiminnasta. Jos hakemus myöhästyy, voi viranomainen todellakin toimia noin. Se on ihan laissa määriteltyä toimintaa. Eivät he siinä ajattele asiaa yksilön kannalta. Tällöin kannattaakin laittaa asiasta kirjallinen lisäselvitys. Uskoisin tässä tilanteessa lisäselvityksen auttavan. Kuten joku jo asiasta mainitsikin, paperit kannattaa laittaa hyvissä ajoin vireille, sillä hakijalla on aina oikeus täydentää hakemusta. Näin on myös esim. julkisten virkojen haussa. Viranomaisella on myös neuvomisvelvollisuus. Tämä on se kohta, jossa Kelan toiminta ontuu toisinaan pahasti. Joskus tuntuu siltä, että vaikka kysyy, niin ei silti tahdo saada kunnon vastausta. Sitten vielä sellainen asia, että jos joskus vahingossa laitatte jonkin hakemuksen väärään julkiseen organisaatioon, on viranomaisella velvollisuus lähettää kyseinen asiakirja oikealle saajalle. Sanotaanko nyt vaikka esimerkkinä, että lähetätte kirjeen vahingossa työkkäriin, vaikka se pitäisi mennä Kelaan. Tällöin on työkkärillä velvollisuus saattaa kirje oikeaan osoitteeseen.

Laitanpa tähän linkin ajantasaiseen lainsäädäntöön Finlexissä. Oheisessa linkissä erityisesti Hallintolain II osa HALLINTOASIAN VIREILLETULO JA ASIAN KÄSITTELY VIRANOMAISESSA voi olla valaiseva ja hyödyllinen. Mutta jos kiinnostaa viranomaisen oikeudet ja velvollisuudet enemmänkin, niin lukekaa koko laki. FINLEX [type]=pika&search[pika]=asiakirja
 
Äitipolille soittelin ja juuri niin kuin Tatarakin meinasi, niin ultraavat ennen leikkausta jos pyydän. Ja aikasemminkin jos musta tuntuu että vauva kääntyy niin kätilö sano että ultrataan kun pyydän. Nythän tää vasta jännäks meni. Eilen taas neiti muljuili niin kovin, että pitää koittaa taas hikkaa paikantaa...: /

Mulla kans sit vaan mietitään vissiin lääkärin kanssa tarkemmin miten edetään, kun iso vauva tulossa ja edellisen sektion takia täytyy käynnistystäkin varoa. Kunpa vaan nyt kääntyis ja lähtis luonnollisesti synnytys käyntiin:heart:

Sairaalakassia en vielä ole pakannut. Eilen sitä aloin miettimään, mutta jos vauva vaikka kääntyiskin niin eihän tässä mikään kiire ole:)

Ja yskänlääkkeistä mulle joskus lääkäri sano et ne on oikeesti ihan tehottomia, ja paras yskänlääke on hunaja. Sitä aina itse nautin kuuman mustaherukkamehun kanssa kun olen kipeenä.

Nipsuliina ja Sindi 37+3
 
Neuvolakuulumisia:

Rv 36+1
Paino: +653g
Turvotus: +
RR: 134/85; tällä kertaa oli terkka vähän mietti verenpainetta mutta katotaan ens kerralla jatkaako nousua, ennen on ollut noin 120/75
Tarjonta: RT
SF-mitta: 32
Vauvan syke 150 ja liikkeet ++
EDIT// kohdunsuu kiinni mutta pehmeä

väsymyksestä: nyt on ollut parin viikon ajan ihan järjetön väsy, voisin nukkua koko päivän! Menen yleensä siinä 11-12 aikaan nukkumaan ja ylös nousen n.11-12 aikoihin. Yöllä tottakai ravaan vessassa n. 2-3 krt... :mad: plus sitten että herään närästykseen vähän väliä.. Oon alkanut miettiä tota sairaalakassin pakkaamista, koskakohan se kannattaa pakata? :D
 
Viimeksi muokattu:
Heisulin vei!

Täällä toivutaan oksutaudista. Inhoon yli kaiken oksentamista muutenkin, saati sitten tän isohkon masun kanssa:x
Nyt voimat on ihan nollassa, varmaan tän pienen energiasyöpön ansiosta osittain ja tietty kahden päivän syömättömyys ja nestehukka suurimpana.
Nyt ei todellakaan tee mieli synnyttämään....

Mitäs täällä.. Tohon kela-asiaan, et toivottavasti asiat selviää. Mutta niillä on kyl tarkat ohjeet tukien hakemiseen, et jos ei ajoissa hae, niin oma mokahan se on...
En ymmärrä tollasta yleistä marinaa verojen tai eläke-, ym maksujen suhteen. Fakta on vaan se et niillä yhteiskunta pyörii, oma sosiaaliturva on yhtäkaikki niistä kiinni ja palvelut, mitä mielihyvin tuntuu ottavan kuitenkin vastaan. kaikkee pitäs saada, mutta mitään ei oo valmis antamaan..Yrittäjä täälläkin ja ei oo ollu valittamista, hommat toimii, kun hoitaa ne oikein

Kivunlievityksestä.. Toivoisin mahdollisimman pehmeän ja luonnonmukaisen synnytyksen. Toki jos kivut käyvät kovaksi, otan apuja vastaan. Mutta en ala heti epiduraalia huutelemaan, tuskin ollenkaan. Haluan et tunto on tallella avautumisvaiheen lopussa ja eritoten ponnistaessa, menee sekin sitten nopeammin ohi.
Vesi on ihanan rentouttava elementti, hieronta, lämmin viljatyyny, KÄVELY ehdottomasti ja kun psyykkaa ittesä nauttimaan synnytyksestä ja muistuttaa mihin kipu vie ja mitä siitä saa.

Esikon kanssa suihkun ja muiden pehmoisten keinojen lisäksi kokeilin aqua-rakkuloita, ilokaasua ja petidiiniä. Kakkosen kanssa ilokaasua ja petidiinäi ja viimeksi otin ihan loppuvaiheessa vain ilokaasua, kunnes jouduin sektioon.
Viimeksi olin lukenut paljon tosta asennoitumisesta ja synnytyksestä nauttimisesta ja oikeasti kivut olivat siedettäviä ja tuntuivat jopa hyvältä.. tai jotain sellasta.
Petidiinikin oli ihan rentouttava, mutta sitähän ei saa kauhean myöhäisessä vaiheessa piikittää, koska se tekee vauvan uneliaaksi. Muuta haittaahan siitä ei ole..

Meillä pinnis on yhä ullakolla palasina, pehmusteet kävin ostamassa viimeviikolla valmiiksi. Muttta meillähän pieni nukkuu aluksi äp-laatikossa ja perhepedissä, sittenkun laatikko käy pieneksi, niin sitten jatketaan pinnis-perhepetiyhdistelmää (mikäli saadaan ylimääräsiä tyyppejä pois sängystä.. nyt on esikkokin alkanut nukkua vieressä/jalkopäässä :LOL: )

Täällä viime yönä mukula innostu oikomaan oikein kunnolla. Heräsin yöllä ihan järkyttävään kipuun, luulin saaneeni sydärin. Tuskanhiki valui, enkä voinut liikkua mihinkään päin, kun rintakehään sattui ihan prkleesti.
Ipanalla oli jalka rintalastan ja ihon väissä, ihan rinnassa asti! Jouduin lopulta työntää jalan pois, kun oli jämähtänyt siihen.. Nyt alue on tosi arka ja sinervä, että tais repästä jottain kun mustelmaakin tekee.

Juu, suppailee ihan mukavasti täälläkin. Välillä tulee joku kipeempikin, mutta ihan siedettäviä ovat. Mutta tosiaan ei oo mitään kiirettä mun puolesta vielä maailmaan tulla. Olo on ollu niin hyvä tässä viime viikkoina raskauden suhteen, eikä olotila kyllästytä vielä=)

Huomenna onkin vasta tän vkon neuvola, piti siirtää yrjön tieltä..

Kävin muuten eilen vattupuskissa keräilemässä lehtiä teetä varten. Keväällä tietty sais parempaa laatua talteen, mutta hyväähän tuo oli. Josko sais sitten puhtia synnytykseen, katotaan nyt.......
Mutta hyviä vointeja, mammat kalliit!:flower:

:wave:puskajussi ja Onni 37+2:heart:
 
Terve taas pitkästä aikaa :wave:

Onpas moni saanut ajan sektioon, jännää ajatella, että toiset tietää jo tarkan päivän, jolloin oma nyytti syntyy. Onnea teille! :flower: Minä olen alkanut totutella ajatukseen, että meidän vaavi syntyy sitten joskus lokakuun puolivälissä, LA siis 3.10, mutta tuskin tämä malttaa silloin vielä tulla....

Larallakin on siellä varmaan jo nyytti sylissä, toivottavasti ainakin. FB:n puolella oli aiemmin tietoa, että olis yöllä päässyt synnytyssaliin. :heart:

Minulla myös samanlaisia ajatuksia kuin Vauvakuumeilijalla. Osaako sitä sitten vastata vauvan tarpeisiin ja miten jaksan, jos vauvalla on esim., koliikki tai muuta vaivaa... tai ihan ylipäänsä, muuttuuhan tässä koko oma elämä. Toisaalta olen jo pari vuotta valmistellut itseäni ja odottanut tätä hetkeä, ja olen valmis elämään tällä hetkellä vain vauvaa varten. Omiin menoihin ehdin sitten taas myöhemmin, tai siinä vaiheessa, kun siltä itsestäni tuntuu. Olo on ristiriitainen, kun toivoo ajan kuluvan hitaasti, kun tuleva jännittää ja on vielä niin paljon (muka pakollisia) hommia hoitamatta ja toisaalta ei yhtään malttais odottaa, että saa sen oman pienen syliin.

Täällä kaikki hyvin, edelleenkään en juuri ole supistuksia tunnistanut. Muutaman kerran, lenkillä tai muuten vaan jotain raskaampaa tehdessä on tainnut supistaa. Hyvin olen tosiaan kyennyt vielä lenkille, nykyään hieman jännittää, että jos kesken lenkin tulee jotain, mutta teen sellaisia reilun puolen tunnin lenkkejä, kerran pari päivässä. Ja yritän muistaa ottaa kännykän mukaan, jos jotain sattuu. Olo vaihtelee energisestä väsyneeseen, yöt menee vaihtelevasti, melkein joka toinen yö nukun hyvin ja joka toinen yö herään aamuyöstä.

Nyt alan leipomaan banaanikakkua, nam =)

Heilo 37+4
 
:wave:

Thyme:n kirjoituksessa oli muuten monia hyviä pointteja. Eihän tuollaisia tietoja missään yleisemmin huudella :)

Lara--:aa täälläkin jännätään.
Olen menossa samaan sairaalaan hetken päästä ja käyn varmaan koputtelemassa siellä kaikkien salien ovia :D

Bubbeli 35+0 (JEEEEEE!!! Näin se aika matelee eteenpäin. Mutta justiin muistan poksuneeni 30+0... Eli kyllä se aika vissin oikeasti menee nopeasti?)
 
Onnea jo kaikille vauvan saaneille ja pian saavillekkin=)

Viikko sitte kävin ä-polilla, mutta en vain ole ehtinyt kirjoitella tänne vaikka lukemas olen käynytkin. Eli vauveli oli oikein päin :) Painoarvio oli silloin rv 33+6 2,5kg ja uudestaan arviodaan vielä rv 39+. Lääkäri olis ollut halukas katsomaan ja kertomaan kumpiko tulee, mutta itse ei haluttu tietää joten ei lääkärikään sitten katsellu, mittaili vain tarvittavat mitat :D

Toissa yö tuli valvottua sappi vaivojen takia, sappileikkaukses olin toisen neidin syntymän jälkeen, mutta edelleen tietyt ruuat aiheuttaa vaivoja ja taas tuli todetuksi jotta suures määrin ei saa nauttia omenaa, appelsiinia jne..

vauvan tavaroista Pinna sänky odottaa anoppilassa, saa nähdä koska sen sieltä saadaan. Äsken laitoin ekan pyykkikoneellisen vauvan vaatteita pyörimään. Pikku hiljaa...

Väsämys on myös palannut tänne. hb oli edellisessä neuvolassa vain 105, väsymys johtuu myös siitä. Toisinaan jaksaa touhata koko päivän ilman minkäälaista lepoa ja toisinaan tekis mieli vain nukkua.

Synnytys alkaa päivä päivältä jännittämään ja mietityttämään enemmän. Esikoinen syntyi 41+? ja käynnistyksellä, kivut oli myös sen mukaaset. Lisäksi osa tikeistä aukes enkä pystyny moneen viikkoon istumaan. Toisella synnytys alkoi ihan itsestään supisteluilla ja oli muutenkin kaikinpuolin ihana ja helppo synnytys(omasta mielestä se hieman loppui kesken..!) Nyt vain mietityttää et minkälainen tämä kolmas tulee olemaan.. Ja kipulääkkeitä otan jos vain mahdollisuus saada, kuinka sitten kaikki meneekin.

Huomenna alkaakin sitten äitiysloma ja rv 35+0 :whistle:

teijuli 34+6
 
moiks pitkästä aikaa,

On ollu kamala kiire tän yrityksen muuton takia ja ennen sitä olin kipeenä pariviikkoa.
Vai on vauvoja tullut lisää, ONNEA ONNEA pikaisesti synnyttäneille, en ole ehtinyt vielä kurkkaan keita he onnellsiet ovat.
Omaa napaa päiväitän; viime yö oltiin kans suppareiden takia sairaalassa, onneksi supistukset loppui ja pääsen aamulla kotiin lepään...siis tulin töihin pakon sanelemana, yksinyrittäjän ihanaa arkea ja aloin hommaamaan tuuraajaa, joka ei ole ihan helppoa.
No kohdunsuu kuitenkin enään puolen senttiä pitkä ja pehmeä, nyt pitäis lepoo ottaa ja jättää rehkiminen muille, yöllä käännettiin likka et jos synnytys jatkuukin ja nyt äsken se taas kiepahti takas istumaan, heilahti maha sen verran muikeasti et meinas taju lähtee.
Mä en ole ehtiny ees tyttelille laittaan vaatteita pesuun enkä katsonut kamojakaan valmiiksi.
huoh. en olis uskonu et tää meinaa ajoissa tulla kun veljensä ei meinannu tulla ees käynnistelemällä.
palaan myöhemmin kun ehdin lukemaan mitä kaikkee täällä on kaan tapahtunut.

Tiltalitti ja mymmeli 35+2
 
Danuli79: Käskin lähettämään laput ensin mulle ja vien ne itse kelaan. Sen verran paskaa niskaan on tullut kelaan kanssa asioidessa että en luota että ne laput siellä oikeasti on, ellen niitä itse vie. Siispä odottelen vielä toisesta työpaikasta lappua kotiin ja vien ne heti sinne itse kun ne tulevat :)

Thyme: Tottakai voi toimia, mutta onko yleistä että hylkäävät hakemuksen? Hakemus oli myöhässä 7 päivää. Onko yleistä että hylkäävät hakemuksen lisäselvityksen saatua?

Mietiskelin vain että eikai meidän yhteiskunnassa kuitenkaan joudu synnäriltä suoraan töihin.. ja tarhatkaan tuskin huolivat vastasyntyneitä hoitoon. hitto kun stressaa ja harmittaa kun tyhmänä odotin palkkatietoja =(
 
Mäki muistan just poksuneeni onnessani 30+0, ja siitäki on nyt yli sen kuus viikkoo ni aika kyllä menee hurjan nopeesti. Esikoisen kanssa ku päivät pyörii, viikolla avoimessa pk:ssa ja muskarissa ym ni ei huomaakaa kui aika menee. Huomena meile vielä tulee viikonlopuks mun veli ja sen perhe ni tääki vkoloppu menee supernopeesti. Kohta on siis jo ultraki ja sit ollaa ehkä fiksumpii ja filmaattisempia et kuin tää tulee syntyy :) Ehkä...

Toi anoppi-juttu on kyllä niin ihmeeelline aina. Vaikka mullaki on superihana anoppi, ni kuitenki siinä moni asia ärsyttää :D Se esim jakaa kaikki, lelut ja hommat ym niiin miesten/naisten, poikien/tyttöjen juttuihi et mulla aina savu nousee korvista :D Ja joka kerta ku käyvät meillä ni tuovat pojalle jonku uuen lelun (onneks asuvat kauempana ni ei käy koko aika :p), ku se on niin hienoo ku mummon laukusta löytyy jotai pojalle.. mä en todellakaa tykkää siitä et hyllyt notkuu kaikemaailma leluja.. ja poika ois varmasti iha yhtä onnelline jos se tois vaikka pari kolikkoo sen lippaasee tai viinirypäleitä! Oonki sanonu miehelle et ens kerra ku ne on tulossa ni saa mainita ettei enää leluja kiitos. Mutta se niistä valituksista, kuitenki on ihana ihmine, vaikka noita ärsytyksiä löytyy lisääki. Se on vaa jotenki eri asia kuitenki ku niillon eri tavat. Oman äidin kanssa ei oo tarvinnu ärsyyntyy mistää..

Imetysliiveistä, mä ostin iha vaa prismasta ja olikoha tokmannilta, ja mä en ainenkaa osannu etukätee kokoo valita oikee. En osannu kuvitella kuin isot tissit mä oikeen saan, eli liian pienii oli.

MissHappy rv 36+3
 
danuli79 mä oon jalostanu tota asentoa vielä niin että sen koukussa olevan jalan alla on tyyny. Tällä versiolla ei musta tule mahalle niin paljon painoa. Ja sitte vielä mahdollisesti toinen tyyny selän taakse tueksi. Jos ymmärsin oikein mitä tarkotit.

Discovery vähän sama juttu ton sairaalakassin kanssa. Luulen että pakkaan sen vasta ihan viime metreillä juuri siitä syystä että jos pääsis sitten ajoissa asiaan.

Neila kyllä munkin mielestä toi omilla avaimilla sisääntuleminen on jo röyhkeyden huippu. Ihan uskomatonta.. Kyllä meitä on moneen junaan : /

limeee ei kai ne missään tapauksessa voi sua nyt ihan tyhjän päälle jättää. Mitä jos soittaisit ja kyselisit että miten sun kannattais toimia tässä tilanteessa? Tai onko enää mitään muuta tehtävissä.

bubbeli vie Laralle terkkuja kaikilta :wave:

Sofiia 34+2
 
Jippii epikriisiin oli kirjattu, että käynnistys 29.9. Ja keuhkojen kypsyyttä ei tarvitse testata. No ei varmaankaan enää noilla viikoilla (38+3).

Niin noista yskänlääkkeistä Vastenmielisintä myytävää, kun tietää että teho ei juurikaan eroa plasebosta suurimmalla osalla. Yskänlääkkeiden myynti on viimeisten viiden vuoden aikana ihan romahtanut. Lapsillekaan ei juuri määrätä. Keuhkoputkia avaavat parempia. Mutta edelleen ei tuo Resilar ihan tehoton ole, vaikken kyllä itsekään käyttäisi etenkään raskaana.

Niin ja petidiinistä. Olen siis saanut kahdesti ja molemmilla kerroilla lapsi on menettänyt yhden väripisteen niin kuin varoitettiinkin. No onko sillä merkitystä, mutta näin kuitenkin on. Ja pahoinvointi itselläni valtava. Oksensin ihan suorana etenkin eka kerralla. Mutta se lienee yksilöllistä. Minulla tekee morfiinikin julmetusti pahaa.

Paineet koholla neuvolassa, mutteivat yli sallittua eli yläpaine 160 ja alapaine 100. Th kauhisteli turvotusta. Painoa tullut viikossa yli 1 kg, vaikka aiemmin pysyi niin hyvin kurissa. Vielä yksi käynti ensi torstaina. Nyt vauva liikkuu taas ihan hyvin.

Maxi Cosi-istuinkin tuotiin sopivasti kotiovelle
 
TAYS-päivä nro 1, huomenna jatketaan...
Onpahan ollut päivä.. jospa tännekin muutaman rivillisen kirjoittaisin. Eli kaksi edellistä yötä on mennyt valvoessa kovan pahoinvoinnin, heikotuksen, supistelujen ja päänsäryn kanssa. Tänään menin käymään neuvolassa ja paino oli tullut +800g kahdessa päivässä ja verenpaine 173/108. Pissa oli puhdas, mutta kaikki muu huonovointisuuteni ynnättynä sai aikaan lähetteen TAYSin synnytysvastaanotolle. Halusivat sulkea pois raskausmyrkytyksen ihan kunnolla.

TAYSissa otettiin sitten masulta 20min sydänkäyrää, veri-ja pissakokeet, verenpaine yms. Lääkäri teki sisätutkimuksen, ultrasi ja tsekkasi myös tuon perätilan.
Kohdunkaulaa oli jäljellä vielä 2,5 cm eli oikein kivasti, ei supparit ole lyhentäneet.
Vaavi täysin pepullaan. Lääkäri nauroikin, että onpa täydellinen perätila-asento. :p
Painoarvio 2,7kg eli JIPII, saamme ehkä normikokoisen pohajn eikä yli 4kg mötkälettä. Lääkäri arvioi syntymäpainoksi 3700-3800g paikkeille.
Kaikki tutkimukset ja kokeet PUHTAAT, ei raskausmyrkytystä. Verenpainelääkkeet joudun aloittamaan.

Huomenna siis jatketaan äippäpolin puolella noita tutkimuksia ja on se kääntöyritys. Meinasi lääkäri, että vavi voisi vaikka kääntyäkin vielä. Ja muutama sananen vaihdettiin siitä, että jospa ei käänny että aionko yrittää alateitse. Ainakaan vielä en suostunut ajatukseen.

Mutta huomenna siis TAYS-päivä vol. 2. :cool:
Ihanan paljon sian tietoa jo tänäänkin, toki tuleva yö pelottaa että jos taas olo on yhtä järkyttävä. Sille kun ei löytynyt nyt selitystä.

Mutta kääntöyrityksestä sitten raporttia myöhemmällä. Nyt menen lepäämään melko vaiherikkaan päivän jälkeen.. :rolleyes:

Nappula-10 35+5
 
Onneksi täällä on muitakin kylki/lonkka-kipuilijoita :hug: Mä kokeilen sitä aitajuoksija-asentoa jo heti ensi yönä.

Mulle kävi tossa aiemmin päivällä yks "hassu" juttu. En tiedä onko muilla näillä viikoilla enää moista.. meinas nimittäin lähteä taju. Istuin koneella ja sitten tuntu tossa rinnassa ylimääräinen humps (varmaan ekstralyönti tai sitte mahdollisesti mun kireet rintalihakset nykähti sopivassa kohdassa) ja joka tapauksessa alko sumeneen silmissä ja ehdin sanoa miehelle vaan että nyt lähtee taju ja laitoin pään jalkoihin. Taju ei lähteny, mutta sen jälkeen sinkoili tähdet silmissä. Ilmeisesti siis verenpaine heilahti? Hilasin itteni sohvalle missä tärisin ja koitin rauhottua. Tilanne ohi noin 10 min ja loppupäivä aivan normaalia. Katoin noita raskausmyrkytyksen oireita, mutta eilen kävin neuvolassa jossa verenpaine ok, pissa puhdas ja turvotusta mulla ei o yhtään. Soitin kyllä neuvolaan ja sain vähän ympäripyöreen vastauksen, tosin taisin selostaa ite ihan yhtä ympäripyöreesti. Mutta lähinnä mietin että voiko tää vaan olla kireistä lihaksista johtuva juttu? Koitan nyt olla ottamatta tätä mitenkään radikaalisti, mutta mulla ei oo koskaan lähteny taju, siks tuntu että tää on taas tää oman kropan kontrollijuttu yhtä astetta vähemmällä...
 
Kiitos yskänlääkeinfosta!

Tänään käytiin painoarvioultrassa, herrä painoi jo 3,2kg. Syntymäpainoksi veikkalli pikkasen alle 4kg ja kehotti olemaan herkuttelematta liikaa :D Istukka oli alkanut hiukan jo kalkkeutua. Mites muiden istukat?

Menhit ja Mr. Hyde 36+5 :heart:
 
Hei!

Onnea vielä Aurooralle tätäkin kautta!!!

Menhit:
Istukka kalkkeutua?! Ultrassako sen voi nähdä?! Mulle ei oo puhuttu muusta kun että istukka on takaseinässä yms...

Nappula-10: Mäkin olen sitä mieltä et jos lääkäri sulle sitä kortisonia laittanut niin varmasti on turvallista kun tiesi että olet raskaana... Sen kuitenkin tiedän et se kortisoni voi hetkellisesti nostaa verensokeria, tyyliin seuraavana päivänä mut siis sekin kuuluu asiaan... Onnee ja tsemppiä sulle siihen tulevaan kääntöön!!!

Mulla oli viime viikolla neuvola ja th teki myös ultran, kaikki kunnosa. Sf mitta palannut käyrille, joten ei tartte äpolilla lähtee käymään (kun siitä oli puhetta jos sf-mitta jatkaa laskua...). Vauva rt:ssä edelleen...
Viime päivät närästänyt ihan todella paljon sit muutama päivä tuntu et olo vähän helpotti ja ajattelin et nyt se on laskutunut mut nyt taas närästää ja korventaa niin vietävästi, joten tais olla toiveajattelua tuo laskeutuminen!!
Sit mulla vielä flunssa iski sunnuntaina päälle ja tänään vointi ollut tosi kehno...kävin lääkärissäkin ja todettiin keuhkoputkentulehdus, labroja otettiin, josta soitellaan huomen ja sit päätetään aloitetaanko antibiootteja... no tää on tätä syksyä...

Mut sellaista...
Hyviä vointeja!!!

-Kultasiipi ja Pikkuneiti Imari 36+6
 
Mulla istukka oli ihan priima vielä viime viikolla, joten senkään suhteen ei siis toivoa synnytyksestä :rolleyes:
Sähän saatat Menhit päästä aiemmin synnytyshommiin =)

Mä lähen nyt nukkumaan. Kuopus on aloittanu todelliset nukkumis-taistelut. Eli pelkää kai jotain, kun huutaa illalla ihan hysteerisesti kun vie nukkumaan. Yöllä herää huutamaan enkä saa takaisin nukkumaan. Ja aamut alkaa viiden pintaan. Ja tänään oli nukkunut päiväkodissa päikkäreitä 30 minsaa |O
Siis en käsitä! Jotain ikään liittyvää (2,5-v)? Tai sit reagoi vauvan tuloonkin nyt noin. En tiedä. Mutta oon ihan pystyyn kuollut. Ja ihan jo pelottaa, että miten ihmeessä pärjään kolmen kanssa illat jos meno on noin vaikeaa. Tänään oli pakko antaa periksi ja nukuttaa tuo kuopus, huusi niin hysteerisesti. Kohta on sitten enemmänkin nukutettavia ja syötettäviä...Ja kiva jos vauva ottaa imetysmaratoneja iltasin niin missä välissä mä muut lapset saan nukutettua. Tähän asti on ollu helppoo, sen kun on vaan vieny sänkyyn.
No, turha murehtia etukäteen. Voihan tää vaikka helpottaa jo ennen vauvan syntymää. Stressaa vaan.


Zeena 37+4
 

Yhteistyössä