~LOKAKUUN lapset **2010** elokuussa <3~ 2 vauvaa syntynyt !

huomenta päivää...

onko kukaan muu huomannut että alkuajan väsymys olisi palannut? (voi olla et on ollut puhetta aikaisemminkin) mutta itse en meinaa pysyä hereillä. hemppa oli yhes välis aika alhaalla, mutta luulisin et se ainakin välissä nousi. nyt kuitenkin aamulla kun herää olo on kuin rekan alle jääneellä. ja yhdet päikyt pitää ainakin saada. ja illalla olis jo kymmenen aikaan valmis taas takaisin petiin. no saa nähdä kuinka tän väsymyksen kanssa töis pärjää vielä siis tämä ja ensi viikko jäljellä. jos alkaa tuntua et nukahdan pystyyn niin sit haen sairaslomaa, eipä enää ole monesta päivästä onneksi kiinni... ja onneksi on iltavuoroja niin saa kyl nukkua sit ne päikyt. ja maanantaina olis neuvola niin saa kattoa tuon hb.n jos on taas lähteny lasku suuntaan...

aavis ja vihdoin poks 30 =)
 
Täällä alkoi elen illalla kauheet etomiset taas jälleen. Tiiusta huomasin viimesellä kuukaudella ennen synnytystä mut tästä toisesta näköjään alkaakin jo vähän aikasemmin. Tänään en pystyny lainkaan juomaan aamu kahvia mikä alkoi mennä rv 20 jälkee taas alas mut tänään hais niin kuvottavalle ettei toivoakaan suuhunsa laittaa.

Tänään saadaa vihdoin pesukone ja lavuaari kiinni niin pääsee pyykkiä pesemään oikeen konnolla kun tähän asti vauvalla ois noin kolme pussillista vaatteita ja lisää tulossa muutaman viikon päästä kun saa siskon pojan pienet vaatteet samalla kun tulevat Tiiun 2.v synttäreille.

Tiukuliina ja tinttaralla 30+6
 
heips

täällä kauhea väsymys päällä,kurkkukin vähän kipeä, liekö joku flunssanpoikanen iskemässä. toivottavasti ei :/

lämpöpusseista kyselisin, onko semmonen hyödyllinen? semmonen siis minkä saa vaunuihin tai sitten ihan turvakaukaloonkin jos autolla liikkuu, niitäkin on kait erilaisia. meinaatteko muut hankkia tai ootteko jo hankkinU? täällä ois ehkä suunnitelmissa jos sais vähän tietoa paremmin :)

nyt valmistautumaan työpäivää varten, ei jaksais :/ :D

miraaz 31+1



 
Kyllä tää alkaa tämä lapsen saaminen konkretisoitua täälläkin; eilen käytiin ostamassa vaunut ja aikaisemmin tällä viikolla koottiin lipasto, jonne eilen viikkasin vaatteita pesua odottamaan. Vaunuiksi valikoitui Emmaljungan Duo Edget värinä Lime. Oltiin eilen menossa taas vaan "katselemaan", mutta Lastentarvikkeessa olikin just alkanut -20% ale noiden poistuvien värien kohdalla tossa Duo Edgessä ja tota väriä oli sitten vain ne yhdet siinä esillä niin ne lähti sitten meidän mukaan. Ihana fiilis, kun on saanut jotain konkreettista tän asian eteen tehtyä :) Viikonlopuksi ollaan menossa taas toiselle puolelle Suomea ja tarkoitus on roudata loppuja vauvan tarvikkeita sitten tänne. Mulla on kyllä nyt aika iso pesänrakennusinto päällä :D

Viime perjantaina olin ekaa kertaa neuvolalääkärissä ja siellä oli kaikki niin kuin pitääkin; paikat visusti kiinni ja sf-mitta oli 27. Painoa on tullut lähtöpainoon n. 6kg lisää. Hemppa oli 133, pissa puhdas, rr ok, vauvan syke 140 ja liikkeet ++. Saatiin ajat myös perhevalmennukseen; jännää..onkohan ne yhtä korneja kuin tv:ssä? :D Ei?!

Kolostrumista Mulla alkoi tulla jo ennen kuin rv 20 oli rikki ja tulee edelleen vaihtelevasti. Huomaa kyllä, että se on tosi rasvaista se keltainen mönjä, koska tuntuu, että en saa sitä suihkussa pestyä pelkällä vedellä pois vaan se paakkuuntuu semmoseksi jännäksi ja pyyhkeen kanssa saa sitten rapsia pois :D

Täälläkin on käytössä tuo ipana ja mm. siinä sähköisessä esitietolomakkeessa pystyi toivomaan perhehuonetta. En tiedä sitten miten muuten se käytäntö menee..

Ainiin, lääkäritäti sanoi, kun sille valitin mun suonikohjukandidaatista, että tod.näk. ei näy enää synnytyksen jälkeen :) Jipii!! Minkälaisia kokemuksia muilla on suonikohjuista? Ovatko siis hävinneet vaiko eivät?

Täälläkin on havaittu alkuraskaudenkaltaista väsymystä taas...aamulla herätessä on vaan semmonen katki-poikki-fiilis..vielä pitäisi töissä jaksaa 7 päivää.

Nyt pakkailemaan viikonloppua varten. Hyviä vointeja mammat! :)

Lavelyn 30+3
 
Täällä kans väsymystä.
Mulla on ollu samaa kahdessa aiemmassa raskaudessakin. Muistan kun odotin kuopusta viimeisiä viikkoja, niin toivoin aina ettei vain syntyisi tänään kun olen niin väsynyt etten jaksa just tänään synnyttää :LOL:
Ilmeisesti tää väsymys kestää sitten sinne loppuun asti, ainakin mulla. tuo väliaika olikin ihan kiva kun oli virkeä. Nyt on olo tosiaan kokoajan kuin jyrän alle jääneellä.
Ja yhtään ei auta se, että joka ikinen aamu herätys on klo 6-6.30, tuo kuopus on aamuihmisiä :whistle:


Zeena 33+4
 
sofiia, kotiutumisvaatteena mulla oli pojasta tammikuussa kokoa 50oleva toppapuku. Mutta nyt jos toinen syntyy ajallaan lokakuussa en varmaan vielä ihan toppapukua ota kun autoonhan sitä sairaalasta mennään ja autosta kotiin. Ajattelin et jos sellaisen fleecepuvun laitan normaalin vaatetuksen päälle ja vähän vaikka vilttiä kaukalon päälle ulkonaolohetkeen jos kovin kylmä silloin. Sairaalassa kyllä neuvovat vauvan pukemisessa kun vaan tohdit kysyä.

Suonikohjuista, mulle on nyt tässä raskaudessa tullut vasempaan jalkaan polven yläpuolelle suonikohjuja ja sit ne repes, eli kivan näköinen rykelmä katkenneita verisuonia paistaa sinisenpunaisenkirjavana rykelmänä jalassa. Nyt kun helteet vähän helpottaa olen käyttäny tukisukkia niin eipähän ainakaan niin helposti tule uusia.

Väsymuksestä, mulla on kans alkanut uus väsykausi. Pitäis päikkärit saada vetää kun esikoinen herää aamuisin kuuden/seitsemän välillä, sit pitäis jaksaa töissä ja illalla vielä touhuta pojan kanssa niin alkaa itsellä kans silmät painaan ysinpintaan kun nukuttaa poikaa. Ei paljoa tule sohvalla levättyä ees töitten jälkeen kun aika menee ruokaa laittaessa ja lastenhuoneessa torneja rakentamassa ja koirakin pitäis jaksaa pidemmälle lenkille viedä kun aamulla ei ole aikaa. Kiva kun mies on viikot maailmalla, niin ei saa siitäkään apuja.
tiltalitti ja mymmeli 31+3
 
Aurinkoista päivää

Kiire on ollu niin kova etten ole edes kauheesti keriinny lueskentelemaan, mutta eikähän se taas tästä.. Esikoinen aloitti viime viikolla eskarin ja mies on ollut pari viikkoa lomalla, joten päivä rytmit on nyt hieman sekaasin, mutta ens viikolla pääsee taas normaaliin kun mies menee töihin :)

Niin ja oikeen paljon onnea pokermamalle pikkuisesta tytöstä :heart:

Oli tuos ennemmin juttua lasten ikäeroista niin tytöillä on ikäeroa 1v4kk ja nyt sitte "nuorimmaiselle" ja vauvalle tulee eroksi n. 5,5v
Ja kyllä on odotus ollu niin erilaista nyt kuin silloin 5-6vuotta sitten kun itse olin sen 16-17v... Silloin ei osannu murehtia hirviästi mistää, nyt taas joka päivä on uudet murehtimisen aiheet :LOL:

Tuosta fb ryhmästä kommentoin sen verran että itsekkin ajattelin aluksi jotta olis mukava liittyä, mutta kumminki tällä puolella on mukava kirjotella(silloin harvoin kun ehtii) niin ihan tuntemattomana..

Odotus on sujunu suht hyvin ja mikä ihaninta kelit on hieman viilentyny pystyy ja jaksaa tehdäkki jotain :) Vauveli viime viikolla heitti kuperkeikan ja meni rt(ainaki niin luulen), nyt on kylkiluut vain koetuksella. Pelottaa vain hieman et minkälainen jätti sieltä syntyy, tuntuu että maha senkuin vain kasvaa ja pari viikkoa sitten n. rv 28-29 oli sf 30 mikä on reippaasti yli käyrien ja seuraava neuvolaki vasta viikon päästä. Haluisin vain päästä ultraan missä hieman mitatais vauvaa, mutta toivossa on hyvä elää :D

Nyt oon yrittäny järjestää tupaa niin että vauvan tavarat mahtuu omille paikoilleen... Yhtäkään vaatetta en oo vielä ostanu :eek: Mutta niitä kyllä saan siskolta aika paljon ja muutenki oon aina ollu viime tipan ihmisiä :LOL:

Tulipas pitkälti tarinaa... Siivouksen välissä "pieni" tauko tekee vain hyvää :)

teijuli 30+6
 
Meilä on terkka aina neuvolassa turvotuksesta kysyny et onko ja heti perään aina todennu et ei ainenkaa siltä näytä. Sit se on aina vaa miinuksen sinne merkannu.. Onneks ei oo tullukaa mitää turvotuksia, ei tullu viime raskaudessakaa, pystyy iha rauhassa pitää samoja kenkiä ku ennenki :)

Joku kysy noista haalareista, ni mä ostin esikolle sillo pienemmän kevythaalarin ku se pakkauksen, kokoo 62, se oli ku kotiuduttii ja tais sopii jotain 2 kuukautta. Se on vielä niin hyväkuntonen et tää tuleva saa sit sitä samaa käyttää.

Ihana kuulla, nordenskjolt et jollai muullakin on varsin täyteläistä maitoo :D Meillä poika kasvo aivan hurjana rintamaidolla, ja oli tosiaa ihan mahottomat makkarat :D Lääkäriki valitti 4kk neuvolassa et on ylipainone ja ruokailut ois muka pitäny venyttää 4 tuntiin (ku sillo söi 2-3 tunnin välein) ja pitäs lisätä liikuntaa!!!! 4kk vauvalla!!!! :D Ai luoja mie oon nauranu sitä jälkeenpäin. Vähät siis välitin lääkärin sanomisista, laps sai maitoo sillon ku nälkä oli enkä hommannu hyppykiikkuja kuten lääkäri suositteli :D Nyt on ollu pidempään ihan normaalipainonen poika. Mut mähä oon periny sen maitoni äitiltä, me ollaan kans kaikki sisarukset kasvettu kivan pullakoiks vauvoiks niillä eväillä :) Ja kaikilla tosiaan se paino tasaantunu sen jälkee ku on liikkumaa lähetty ja rintamaidon saanti vähentyny. Eli mä en osaa mitää rimppakinttua tästäkää vauvasta odottaa.

MissHappy rv 32+3
 
Heippa!

Sain sitten melkein kaksi viikkoa sairaslomaa selkäkivun vuoksi. (Työterveys)Lääkäri oli myös sitä mieltä, että tuskin palaan viimeiseksikään viikoksi töihin ennen äippälomaa. Tuli tosi helpottunut olo, kun tuntuu että supisteleekin niin hirveästi töissä stressin takia :( Käytiin tänään ostamassa Emmaljungan city crossit, kun meidän esikon Teutoniat on niin risat ja vanhat. Mun sisko halusi ne ostaa, joten mikäs siinä.

Tosta rasvaisesta maidosta. Meidän esikoisen entinen, eläkkeellä jo oleva neuvolantäti sanoi, että rintamaidolla "lihavaksi" kasvaneet vauvat ovat hoikkia aikuisia. On kuulemma ihan tutkittu juttu! Eikäö tuohon lihavuuteen enää puututa vasta kun siinä vaiheessa, kun vauva saa muutakin ruokaa. No, se pitää ainakin paikkaansa mun miehen kohdalla joka oli ihan mahdoton pullero vauvana ja nyt on niin hoikka, mutta kyllä pitkäkin (194 cm).

Meillä oli esikoisella sairaalasta kotiin tuodessa H&M: karvahaalari (hän on siis syntynyt syyskuussa). Saimme sen lainaksi ja oli 50 cm. Hyvin mahtui päälle vaikka neitihän oli syntyessään 54 cm ja pitkälti yli 4 kiloinen. Meillä ei sitä haalaria siis enää ole, joten ostimme 50cm Tutan vanuhaalarin kotiutumiseen. Mun mielestä noi Tutan vaatteet ovat muutenkin isompia, kuin esim. H&M:n ja Lindexin vastaavat. Toivottavasti tämä emäntä siihen sitten mahtuu :)

Hituli ja Tirppa 31+3
 
Pikaseen vaan tulin huokaisemaan, että kirjoitatte täällä sekä fb:ssä niin paljon, että mun kaikki aika menee lukemiseen, enkä sitten enää jaksa kommentoida, vaikka mieli tekis =) No, kunhan saan ton ukon ens viikon jälkeen lomalta töihin, niin jää mullekin aikaa roikkua netissä :LOL:

Huomenna neuvolaan, jospa ehtisin sitten kuulumisia kirjoitella...

Heilo 33+4
 
Ihan älytöntä että rintamaidolla olevan lapsen painoa kytätään tuolla tavoin. Eihän sitä voi alkaa säännöstellä!

Eilen sain sitten kolmansien maksa- ja sappiarvojen tulokset. Alat ja asat jatkavat nousuaan. Sappihapot ovat normaalin rajoissa. Verenpaine on alkanut kotimittauksissa nousta. Nyt alapaine on noin 75 (kaksi viikkoa sitten aina alle 70) ja yläpaine noin 125 (kaksi viikkoa sitten aina alle 110). Kutinatkin ovat kasvamaan päin, mutta eivät vielä vie yöunia. Muuten vain välillä herään öiseen aikaan tänne kirjoittelemaan. Tässä vaiheessa ei sitten tiedetä vielä, onko kyseessä alkava raskausmyrkytys vai hepatogestoosi vai kumpikin vai jotakin muuta. Erotusdiagnostiikkana labra-arvojen osalta toimivat nuo sappihapot. Sappihapot eivät ilmeisesti yleensä nouse, jos on pelkästään raskausmyrkytys. No viime raskaudessa oli kumpikin, joten torstaisin aina odotan jokaviikkoisten labrojen tuloksia suurella jännityksellä. Maanantaina taas syömättä ja juomatta labraa. Ei se syömättömyys haittaa, mutta kyllä on tuskaa olla juomatta 10 tuntia. Hyvä on tietysti, että tilanne on tiukassa seurannassa.
 
jaahas se olis taas viikonloppu edessä,nyt olisi vanhempi poju lähetetty kouluun ja nuorempi meni hoitoon,nuoremmalla alkaa esikoulu ensi viikolla joten saapa nähdä,sen verran vilkas tapaus on :D
Täällä tuo talorojekti on suht hyvällä mallilla ja aikataulussa et jos sitä oikeesti marras-joulukuun vaihees sitten muutellaan....

täälläkin tuo väsymys taas vaivaa,mutta neuvolassakin juteltiin tästä,ja oli sitä mieltä että kun tuo hb on ton 106 mikä on oikeesti mulle hyvä arvo näin odotusaikana.....ja siihen vielä tää rakennus yms.stressit päälle ni johan on akka sekasin ja väsynyt :LOL:

eipä kai tänne muuta......

sutulii 31+2
 
32 poks
Joku se kirjoitti tuossa että nukkuu jo kympiltä mä nukuin eilen vähän jälkeen kasin
kuppasin ja yösyöpöttelin :whistle: parisen tuntia ja menin takas nukkuun eilen olin ihan raato väsynyt mä kyllä kuppaan melekeen joka yö sen pari tuntia musta tuntuu että se on ollut melkein koko raskauden ongelma
Vaavin vaatteista esikko on syntynyt marraskuussa haalari löytyy joku 56 cm tai jotain
vaavi kassia en aijo pakata eiköhän tuo mies sen osaa
itelle aattelin pakata vasta joskus 37 -38 viikoilla eipä siinä kauan nokka tuhise
 
Thyme aika jännää miten noihin eri ihmisten verenpaineisiin suhtaudutaan. Mulla normaali n. 125-130/75. Viime raskaudessa arvot olivat näillä viikoilla 140/85. Viikon päästä 146/96. Tästä viikko eli 34+6 158/95. No sitten 35+4 168/100. Ei erityistä kommenttia annettu paineista. Tässä raskaudessa sama trendi eli 32+2 ihan vastaava eli 140/85. Mielenkiintoista on, paljonko on ensi viikolla. Ei minulla ainakaan ole mitään sappiarvoja kontrolloitu. Trombosyyttejä kyllä loppuvaiheessa, kun ne raskausmyrkytyksessä saattavat lähteä laskuun. Sulla on kyllä kurjaa, kun on molemmat raskausmyrkytys ja -hepatoosi uhkana.

Discovery 32+5

 
No joo..sappiarvot on nousseet ja olipa tosi kiva terkkari kun sanoi mulle että vauva voi kuolla kohtuun :'( Tää ei ole enään mitään elämää, tää on yhtä painajaista vaan! Oon vissiin tehny jotain kamalaa kun mulle tapahtuu kokoajan jotain paskaa.
Tänään naikkarille ultraan..

Heidi ja Mörkky 34+2
 
Heikku, jestas on typerä terkkari sulla! Ei se vauva siihen kuole. Raskauttasi ei päästetä vain yliaikaiseksi, ja lääkkeetkin tuohon vaivaan ovat. Niillä lääkkeillä saadaa ne "vaaralliset" sappihapot laskemaan. Minulla oli ekassa raskaudessa hepatogestoosi, stressasin kovasti, mutta kaikki meni ihan hyvin. Pidä vain huoli siitä, että saat nukuttua ennen synnytystä. Hepatoosi kutinoineen voi nimittäin viedä unet kokonaan. Se on huono lähtökohta synnytykseen. Eli vaadit sitten kunnon lääkkeet kutinaan ja unettomuuteen.

Minulla on nyt sitten ilmeisesti myös kehittymässä tuo hepatoosi, mutta aika rauhallisin mielin tässä olen.

Naikkarilla varmasti rauhoittelevat sinua. Nämä ovat Suomessa hyvässä hoidossa.
 
Perjantaita :flower:

No johan on typerä neukkutäti Heikulla. Ihmettelen nuita terveydenhoitoalan ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaisia taitoja asiakaspalvelussa ja ittensä/asioiden ilmaisussa. Näinhän näitä töksäytellään.. Onneksi pääset naikkarille, voimia!
Mulla on kanssa kokemusta terkan ihme töksäytyksistä ja just myös tohon "lihavan" vauvan dieetille laitosta.
Esikoisen ollessa kahdeksankuinen, jytky sellainen, vakiterkka jäi mammikselle ja tilalle tuli sellanen yli-innokas vastavalmistunut käyriä kyttäilevä mimmi. Heti ekalla käynnillä hän ehdotti imetyksen vähentämistä kahteen kertaan päivässä ja tarjoamaan vettä myös ruualla. Sanoin, että mun mielestä pitäis odottaa, että poika lähtisi kävelemään, mutta hänen mielestä sillä ei ole merkitystä.
No pidin pääni ja imetin aina kun tarve vaati ja otin jokakuiset valitukset vastaan.
Poika hoikistu ihan silmissä, kun lähti liikkeelle kunnolla ja nyt on oikein sopivan kokoinen nuorimies :D

Tuosta painoasiasta, minä kans ihmettelen normaalikokoisten ja hoikkien odottajien painopaniikkia. Normaaliin raskauteen kuuluu useiden kilojen painonnousu :eek:
Lapsen ja istukan lisäksi painoa nostavat rintojen kasvu, äidin verimäärä lisääntyy, lapsivesi nostaa painoa, kohtukin kasvaa ja nestettä kertyy kudoksiin (=turvotus). Lisäksi kroppaan tulee ihan rasvaa, mikä on edellytyksenä imetyksen käynnistymiselle.
Normaalilla ruokavaliolla paino ei nouse kymmenien kilojen verran, eli nyt puhutaan reilusti yli 20 kilon noususta. Tietty jos ruokavalioon kuuluu päivittäinen suklaalevy tai pulla tai mikä tahansa mässy, niin tottakai se on useita kiloja loppupeleissä. Kyllähän aktiivisuus vähenee pakostakin viimestään loppuraskaudesta.
Mä ainakin mieluummin syön sen hedelmän, kuin suklaapatukan. Hyvä olo, energia ja vitamiinit painaa tossa vaa'assa
Kyllä se on sitten ihan itsestä kiinni, kuinka paljon niitä kiloja sitten jää. Valinnnat jatkuu synnytyksen jälkeenkin....
Mulla on joka raskaudessa tullu kiloja liki 20 ja joka kilo on varmasti tullut tarpeeseen, koska ei niitä sitten oo pahemmin näkynyt=)

Painonnoususta puheenollen, kävin tiistaina neuvolassa ja paino oli ihan sama kuin kaksi viikkoa sitten. Mä tietty huolestuin, varsinkin kun edellisellä kerralla paino oli laskenut hieman. Terkka ei ollut moksiskaan, kun sf oli kuitenkin kasvanut ja oli nyt 30,5 cm. Aikasemmissa raskauksissa oon näillä viikoilla nostanut vajaan kilon viikkovauhtia ja välillä tiputtanut pari.
No nyt ei ainakaan ollut turvotusta =) Paineet oli hyvät ja pissat puhtaat. Pirpana oli ihan oikein päinkin. Kaikki siis hyvin :heart:

Turvotus loppuraskaudesta on enempi sääntö kuin poikkeus. Toiset kerää enempi nestettä kuin toiset, eikä se aina tarkoita raskausmyrkytystä. Ei tarvi huolestua jos ei oo muita oireita!!

Tohon tupakka-asiaan mä en edes viiti sanoo mitään.........Taisin jo joskus aiemmin kertoa kantani!

Mut mä meen nyt peittoihin hetkeks, enneko lähen hakee poikia. Nielussa on sellanen alkavan flunssan olo ja pää on kipee :ashamed: Tää on niin tyypillistä, et kun muun poppoon saa terveeksi niin sitten voikin ite sairastua.. Tosin mulla onkin tasan vuosi kun oon ollu viimeks kipee. Sillon oli se prkl sikalensu :kieh:

Mut ihanaa viikonloppua ja parempia vointeja kaikille :hug:

:wave: Puskajussi ja Onni 33+3 :heart:
 
Thyme Mitkä arvot sulla on olleet sappiarvomittauksessa? Mitä pidetään vielä normaalina kun on raskaana?Luin että 6 olis norm. mutta mites kun on raskaana,mikä on norm.raja vaiko sama.? Kun netissä lukee niin ristiriitaista tietoa asiasta..mulla on klo 14 se aika vasta naikkarille niin aikaa on pyöriä vielä netissä ja tietty huolestuttaa itteään enemmän vaan. :ashamed:
 

Yhteistyössä