Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Toukokuussa 2010******

moikka taas pitkästä aikaa!

helteet oli ja meni ja nyt ehtii taas koneelle :D

Käytiin lääkärissä tuota ihoa näyttämässä ja oli sitä mieltä että atooppinen iho pojulla. Saimme samat ohjeet kun mitä ollaan nyt jo noudatettu eli kortisonia esim 5pv (tai niin kauan kunnes iho on hyvä) ja sitten pari viikkoa perusrasvalla. Saatiin nyt reseptille rasvat niin saa tuon kelakorvauksen niistä. Katsellaan sitten iän myötä onko mukana myös jotain allergioita tms. Tällä hetkellä ei näytä siltä että olisi millekkään allerginen, mutta joskus allergia voi ilmetä pelkästään iho-oireena. Iho ei siis ainankaan parane eikä huonone mistään ruokalajista.

Kova on poju syömään ja tykkää kaikesta ruoasta, meidän rytmi menee suunnilleen näin:
06.00 herätys (joskus jopa 5.45)
06.30 aamupuuro/sose (n 1dl)
08-10 aamupäikkärit (joskus nukkuu vain puolituntia)
11.30-12 liha/kasvissose + hedelmää jälkkäriksi (yhteensä n 1dl)
13-15 iltapäiväpäikkärit
16-17 päivällinen (liha/kasvissose) + hedelmää jälkkäriksi (yhteensä n 1 dl)
18 iltapuuro/sose (n 2dl)
19 unta palloon

Vesi on meilläkin ruokajuomana ja kuumilla ilmoilla meni vettä myös vesipullosta ulkona.

Välillä mennään siis kaksilla päikkäreillä, jos nuo kestot ovat sen kaksi tuntia. Joskus taas nukkuu vain puolisen tuntia, jolloin tuonne väliin ahdetaan sitten kolmannet päikkärit. Nukkumaan meillä käydään viimeistään klo 19.00. Haluisin saada pojun heräämään myöhemmin ja myös käymään nukkumaan myöhemmin, mun mielestä esim klo 20 nukkumaan ja ylos 07 vois olla täydellinen.. Pitäis jotenkin yrittää kääntää tuota rytmiä meillä...

Maitoa juo sellaisen 700 ml /vrk eli aina kun käy nukkumaan/herää +iltamaito ja yöllä pari kertaa. En oikein tiedä mikä määrä olisi sopiva tuota ruokaa, tuntuis et poju varmasti söis enemmänkin kerrallaan...

Liikuta ei meilläkään sen ihmeemmin, poju osaa kieriä ja menee mahallaan taaksepäin + pyörii mahallaan ympäri. Hän istuu jo ihan tukevasti ja muutaman kerran on noussut puoliksi seisomaan tukea vasten. Eli varmaan seuraavaksi nousee kokonaan ylös. Konttausasentoon osaa mennä muttei ole mitään mielenkiintoa lähteä siitä liikenteeseen. Tuntuu että poju haluaisi suoraan lähteä kävelemään...:D Saa nähdä miten tässä käy..

Ja yhtään hammasta ei ole vieläkään!!!

Ihana parveke paapelolle tulossa! Meillä on pienenpieni parveke ja kun poju nukkuu rattaissa siellä, ei sinne muuta mahdukkaan, ehkä jonkun roikkuvan kukan voisi sinne korkeintaan ostaa..

Jei, syksyllä ollaan lähdössä ameriikan maalle pariksi viikoksi lomailemaan. Ollaan yritetty perehtyä matkarattaisiin... mrrr! sama viidakko kuin noitten yhdistelmienkin kanssa. No kaipa meillekin löytyy se sopiva malli joskus.

Mukavaa viikkoa kaikille!

ruusu ja poju 6kk 3vko
 
Heissan!

ruusu näemmä vei sanat suustani parissakin asiassa, eli aikaisessa heräämisessä ja pottahommissa, molemmat ovat olleet mielessäni tänään :D Meilläkin nimittäin tyttö on alkanut herätä pahimmillaan klo 5 ja joka tapauksessa ennen klo 6. Ehkä kerran viikossa antaa äidin nukkua yli kuuteen :/ Ja tämä täysin riippumatta siitä meneekö neiti nukkumaan klo 18, klo 19 vai klo 20. Meillä siis nukkumaan menot ovat menneet niin mahdottomiksi, että välillä tuntuu, että mistään ei tuu mitään, siksi yöunille meno vaihtelee aika paljon vaikka pyrinkin siihen klo 19.

Alan siis olla aika puhki, kun neiti pahimpina öinä vielä juoksuttaa viemään tuttia tunnin välein. Yleensä siis nukkuu noin yhteen saakka tyytyväisenä, kunnes alkaa aamuun saakka kestävä tutin juoksutus. Viime yö meni aivan persiilleen ja sain oikein itkupotkuraivarit, kun tyttö sitten heräsi klo 5. Mies voisi vihdoinkin pitää talvilomansa, joka on siis edelleen pitämättä, jolloin pystyisi ehkä kahden hengen voimin pitää neidille pientä unikoulua, jotta tuo tutti saataisiin pois tai ainakin paremmalle tolalle.

Ja kun muutkin on täällä esitelleet päivärytmejään, niin tässäpä tulee meidänkin rytmi:
klo 6 (viimeistään) herätys ja aamutissi
klo 7-7.30 aamupuuro (n. 1,5 dl) + hedelmä/marjasosetta
aamunille noin 2 - 3 h heräämisestä, kesto 30-60 min, sen jälkeen maitoa
klo 11 lounas (pilttipurkillinen)
klo 12-13 välillä päiväunille riippuen aamu-unien kestosta, kesto n. 1,5 h, unien jälkeen maitoa
klo 15 päivällinen (pilttipurkillinen)
klo 16 tienoilla ehkä unille, jos muut päikkärit jääneet lyhyiksi
n. klo 17 maitoa
klo 18 iltapuuroa saman verran kuin aamupuuroakin
sitten iltatouhut ja nukkumaan menon yritystä pahoina päivinä siitä taistellaan yli tunti ja hyvinä 20 min...

Ja sitten se potta-asia, josta mainitsin alussa: tuli mieleeni tänään vaippaa vaihtaessa, että milloinkohan lapsukaiset yleensä oppivat potalle? Ja missä iässä ylipäätänsä alkavat ymmärtää, mistä hommassa on kyse? Ei mitään käsitystä aiheesta nimittäin, olen aivan ummikko näissä asioissa... :ashamed:
 
Heips.

Neuvolassa käyty ja kaikki kunnossa.
Lääkäri ei meinannut uskoa että Iina kävelee, joten näytettiin sitten neuvolan omalla taaperokärryllä ja kun otti aisasta kiinni, niin tyttö lähti kuin nato-ohjus :LOL: Uskoi sitten :D

Potta:

Itse en koe tarpeelliseksi kuin vasta reilu vuosikkaana.
Aika järjestäen kaikki lapset, siskot, ystävien lapset, siis kaikki jotka tiedän, ovat oppineet potalle, siis tajunneet sen tarkoituksen vasta 2-3v iässä.
Ennen sitä voi toki totuttaa ja esitellä pottaa kaikinmokomin, mutta se, että lapsi itse todella käsittää että voisi itse hallita pissaamista ja kakkaamistansa tapahtuu kyllä järjestäen siinä 2-3v iässä.
Tytöt yleensä ovat herkempiä oppimaan kuiviksi kuin pojat, mutta eihän sitä ole kiveen kirjoitettu. :D

eli meillä aloitetaan tytön treenit sitten vasta ehkä ensi talvena.
Poikahan pelkäsi pottaa pitkään ja vasta tuossa 2v täytettyään oppi potalle.
Alkoi itse ilmaista inhotustaan, jos tuli edes yksi pissa vaippaan tai jos oli kakka hätä, oli kovin vaikeana ja tuli heti kertomaan, että kakka on vaipassa.
Sitten eräs aamu taas esittelin potan pojalle ja tajusi heti mistä on kyse ja nyt käy kotona ja kylässä oikeastaan aina potalla, ulkona ja unille mentäessä puetaan vaippa.
 
Potta-asiaa: Meillä ei ole vielä pottaa, mutta oon pistäny tyttöä välillä pöntölle kakalle :D Kakkavaipan pesu ei nimittäin ole mun lempparitouhua ollenkaan, heh. Hyvin on pönttökakat onnistunu.
Muistaakseni n. 2 vuoden iässä rakon hallinta on sillä tasolla että voi jotenkin oppia kuivaksi. Ja oliskohan ollu 1,5v iässä kun lapsi tunnistaa pissahädän. En kyllä ole varma, mut tällaisia muistikuvia on. Ja 3v iässä suurin osa lapsista on jo päiväkuivia.

Nyt kun tuo seisominen on tullut kuvioihin, niin oon alkanu harkita sellaista konttauskypärää... Niin hurjan näköistä on, kun huojuen seisoo. Oon aika ihmeissäni, että edes nousi jo seisomaan, kun mun mielestä Siljalla ei ole mikään super tasapaino.

Jahas, Silja heräsikin.

hemari ja Silja 7,5kk
 
Ulpu: pottailusta: monethan harjoittavat täysin vaipattomuutta joten on ilmeisesti mahdollista oppia tunnistamaan vauvan eleistä ja ääntelyistä milloin on hätä. Mulla on monta ystävää, ketkä aloittivat pottailun heti kun vauva oppi istumaan, ajattelin siksi itse tehdä samoin. Tiedän että varmasti kuivaksi opitaan vasta parin vuoden ikään mennessä, mutta siis aiemminkin on mahdollista. Tosin pojuhan on mun ensimmäinen lapsi, joten silleen kokemusta ei ole, mutta näin ajattelin itse toimia. Eli mitä varhaisemmassa vaiheessa sen pottailun aloittaa, sen helpompaa kuivaksi opettelu sitten on. Meillä poju siis rupeaa ääntelemään tiettyyn tyyliin kun olisi pissa tulossa - kun heti vien potalle, pissi tulee sinne (tai nyt pari kertaa kylppärin lattialle), mutta uskon että pienellä harjoittelulla opin tunnistamaan hädän ja saadaan tuloksia aikaan!

Ja Ulpu vielä, nuo yöunet vaikuttaa ihan kuin meidän unilta... ja herätys on aina kukonlaulun aikaan, parhaillaan tosiaan klo 05. ei auta mitkään temput siinä kun toinen on päättänyt että nyt noustaan ylös!

Nyt ruoan laittoon!
 
Pottailusta: meillä on typy ollut muutaman kerran potalla istumassa, ruuan jälkeen olen laittanut tai sitten kun olen huomannut että kakkaa tekee. Parit kakat onkin jo pottaan saatu. Pojan kanssa aloitettiin pottailu samoihin aikoihin ja kakkaa ei ole tehnyt vaippaa sen jälkeen kun vuoden täytti. Päiväkuiva oli 1 v 10 kk, meni itse potalle jos oli hätä, tietty esim. aina ennen ulkoilua käytiin potalla, yövaippa jäi pois vasta 3 v 10 kk. Tosiaan toiset harjoittaa vaipattomuutta, sehän perustuu siihen että äiti huomaan lapsen ilmeistä/ eleistä että on hätä.

Käytin typyn kanssa lääkärissä sen sinistelyongelman vuoksi, nyt totes lääkäri että hänkin huomaan että suun ympärys on sinervä. No, sydämessä ei kuitenkaan ole mitään vikaa joten on vain tytön ominaispiirre. Kasvusta ei ollut huolissaan, huomasi miten toinen heiluu ja liikkuu koko ajan. Sen suhteen mennään kuitenkin vielä syyskuussa kontrollikäynnille. Totes että ei olis noin liikkuvainen tyttö jos olis nälissään.

Soseet on meillä vielä aivan sileitä, katotaan sitten kuukauden päästä jos alkais vähän karkeampaa tehdä. Hampaita ei tytyllä ole vielä ensimmäistäkään, eikä kyllä vielä ikenet pullotakaan niin että niitä oottaisin.

Peppi ja typy 7 kk 1pv
 
Pottailusta: itse en ainakaan aio kiirehtiä asiassa, ehkä syksyllä tai ensi keväänä. katsotaan nyt :)

Joku kyseli kengistä kun vauva alkaa seisomaan. Minä oon kuullut, että sisällä ollessa on hyvä antaa lapsen olla sukkasillaan vain. ulos tietty kengät sitten kun tarvii.

oisin halunnu laittaa yhden kuvan., mutta en osaa... :ashamed: apuja?
 
Kun muille ei vielä viitti kertoa, niin teille sitten.... Eli teidän plussa tuulista tais olla apua, haamun tänään testasin :D En oo vielä kyllä yhtään innoissani, koska mua hämää aika paljon, kun torstaina testasin negan. Ja mulla kierto ollut ihan sekaisin, niin vähän tuntuu omituiselta, kun osottelin menkkoja viikonlopuksi. Ajoin sit 40km nyt illalla lähimpään auki olevaan apteekkiin ja hain testin minkä teen huomen aamulla :LOL: Eli onnitella ei saa vielä...

Meillä on päivärytmit nyt sekaisin... Hampaita kun alkoi tulemaan, niin ei oikein päikkäitä nukuttu ja syömisetkin meni vähän miten sattui. Ja taas on sama rumba, eli eiköhän ne ylähampaat kohta sieltä tule. Mä en meinaa saada kans millään mahdutettua välipalaa näihin päiviin, eli neljällä aterialla mennään melkein joka päivä.

peppimamma Se on hyvä ettei sydämessä ole mitään häikkää :hug:

Nyt saunaan ja unille....
 
Pikasesti käymässä...

Kiitti paapelo viestistä :wave: Lisäsit Iinan uudet mitat listaan :)

Missah
Toivottavasti haamu siellä lähtee vahvistumaan b :) d
Meinaatko millon testata uudelleen? :D

Talvicci ja "Unski" 7kk1vko1pvä :heart:
 
Aku
Pikainen moiks! :wave:

Missahia en onnittele vielä mutta kovasti heilutaan peukut pystyssä =)

Omasta navasta sen verran että tytöt vuorotellen kipeenä.Nyt on Iinan vuoro ja 4. korvatulehdus 2,5kk sisään |O koska tää loppuu? :headwall:

-väsynyt aku ja tytöt
 
Alley: Ihana kuva ja mikä tukka!! meidän poju on ihan kalju tohon verrattuna :D

Aku: tsemppiä teille, toivottavasti tuo kierre loppuu.. me ollaa oltu terveinä oikeastaan koko ajan, voin vaan kuvitella tuota teidän tilannetta. :hug:

Meidän pojulle tuli eka hammas läpi!! :flower: kauan sitä tehtiinkin, nyt aamulla kokeilin ja hammas siellä on... wuhuu!

Mukavan aurinkoista päivää kaikille!
 
Sara heräs neljältä, annoin maitoa ja takas sänkyyn. Ja ylös noustiin jo ennen seiskaa. Kyl niit hampaita taitaa lisää tulla. Samanlaista oli kun alas tuli hampaat.

Ja kyllä, raskaana olen, niin lukee kahdessa testissä :D Voi jee, Sara saa sisaruksen pienellä ikäerolla ja me saadaan toinen ihana lapsi. Tätä mä niin toivoin.. =) Nyt vaan toivotaan, että pikkuinen pysyy matkassa mukana :heart: :heart:

Nyt aamu hommiin :wave:

:heart: :heart: :heart: :heart:
 
Missah: toivotaan että viiva vahvistuu ja ois nyt pikkunen matkassa :)

alleyn tytöllä ihanan paksut hiukset!! wau!

testataanpa osaanko laittaa kuvaa..

Eli tässä neiti harjottelee liikkumista :D pylly nousee!
BBCODE 1
 
Onnea Missah!

Akulle jaksamista sairastelevien lapsien kanssa! Toivottavasti korvatulehdukset loppuis teiltä jo.

Kengistä: meillä on tytölle ostettu yhdet kengät mutta ovat sen malliset etten ainakaan minä saa niitä jalkaan, sisäpohja ei luista joten ihan mahdoton homma, eivät onneksi olleet kalliit joten jääköön pitämättä. Yhdet vanhat on joita oon välillä laittanu jalkaan pihalle. Tarkotus olis mennä ostaan tytölle kävelykengät ja sandaalit, sen verran jo yrittää tota kävelemistä että saa sitten ulkonakin harjotella. Sisällä ollaan sukkasillaan tai paljain varpain, sehän tekee jalalle hyvää kun ilman kenkiä antaa olla. Me aateltiin kenkiä silloin kun typy nousi seisomaan kun varvasti niin paljon mutta varvastus on onneksi jo melkein kokonaan loppunut.

Alley: Niia on tosi ison tytön oloinen kun on noin paljon tukkaa, ihana!
Ruusu: onnea pojalle ekasta hampaasta.

Poika on kerhon kevätretkellä ja typy nukkuu pihalla. Piti oikein miettiä että mitä laittaa päälle toiselle kun on niin karseen kylmä ilma. Tumput ja villasukat oli kaivettava kaapista takas käyttöön.

Meillä on hieman ongelmaa miten istuttaa tyttöä rattaissa, toinen on niin pieni ettei turvavöistä ole mitään hyötyä, ja istuinosa tuntuu ihan järkyttävän isolta. Makuupussia oon yrittäny ympärille laittaa että vähän pienenis ja se auttaakin näin kun on kylmä ilma, helteillä en tiiä miten asian hoitaisi. Matkarattaissa istuu paremmin mutta mä en tykkää niitä niin työntää.

Jaahas, tarttis soittaa neuvolaan, kun eivät eilen mitanneet siellä lääkärissä että pitäiskö meidän käydä ylimääräsellä punnituskäynnillä. Seuraava käynti on muuten vasta 8 kk:n ikäsenä, normi terkkarikäynti. Täällä on seuraava lääkärikäynti vasta 1 v 4 kk, säästösyistä nääs.
 
MISSAHILLE IIIISOOOT ONNITTELUT PLUSSASTA :flower: :flower: :flower: :flower: :heart: :heart:
Ihanaa, toinen plussa pinkassa :D

alley:
voi ihana tytteli, tuo tukkakin on ihan mieletön :heart:
Kohta varmaan teilläkin sitten tavataan askelia, toivottavasti teidän tyty on rauhallisempi siinä asiassa kuin meidän tyttö, siis että malttaa ottaa askeleet varovaisesti, että isoimmilta muksahduksilta välttyisi :D

Biban mussukka siellä ihanasti pehva pystyssä, tuo on sitä kontiokävelyn ensiastetta ihan varmasti, meidän poika eteni sillä tyylillä :D

Minä käyn tänään hakemassa äidiltäni taaperokärryn meille. Sehän on siis meidän alunperin, mutta annoin sen siskolle lainaksi pojallensa, nyt sitten taas meille tarpeellinen, kun tyttö tykkää sillä kävellä.
Ehkä sitten saan jotain kuvia otetuksi, videoklippejä en tahdo youtubeen mieluusti laittaa, joten kuvilla pärjättävä =)

Mutta nyt pitää alkaa vamistautua lähtöön. Pankkiin hakemaan uusi numerokortti, kun jostain syystä ei ole tullut. Samalla tyhjennetään pojan säästöpossu säästötilille ja sitten vähän kauppaan =)

paapelo+poju+Iina
 
Onnittelut Missah!! :flower: Ihanaa, kaikki jännät ultrat ja muut taas edessä... Toivotaan että kaikki menee hyvin!

Ulpu ja Ruusu Itsekin toivoisin hieman myöhäisempää rytmiä pojalle, mutta vaikka nukahtamista saisi myöhäistettyä, herätys on aina klo5-6. Eli aikaisin on pistettävä unille, jotta saa tarpeeksi pitkät yöunet. Meillä muuten Ulpu neuvolaterkka sanoi, että pojan levottomat unet saattaa johtua osittain tuosta kiihkeästä temperamentista. :) Muistelisin, että olet joskus maininnut että teidänkin vauvelilla luonnetta löytyy...? Terkka sanoi että voi olla vaikeaa rauhoittua uneen ja kevyessä unessa havahtuu herkästi hereille asti.. Ja uudet taidot sun muut häiritsee myös herkästi.

Pottailua harrastettaisiin meilläkin jo, jos ei päivät olisi niin hektisiä. Esikoista aloin totuttaa näihin aikoihin, tosin hänellä oli istuminen paljon vakaampaa 8-kuisena kuin tällä pienemmällä... Niin ja esikoinen oli aika pitkälti päiväkuiva parivuotiaana, nyt 2v8kk iässä on välillä jo kuivia yövaippojakin ja päivät menee jo kokonaan ilman vaippaa.

BiBan tyttö treenailee ihan samanlaisessa asennossa kuin meidän poju, ihana!

Akulle
tsemppiä sairasteluihin! Meilläkin molemmat räkätaudissa, pienemmän korvatulehdusta odotellessa.
:attn:
 

Yhteistyössä